Gå til innhold

Er SSDen min død? Samsung 850 EVO 500GB


Anbefalte innlegg

Når jeg plugger den i USB port med kabel får jeg opp en melding som sier at disken må formateres før jeg kan bruke den. Disken vises i windows, men jeg kan ikke åpne for å nå filene som skal ligge der. Disken fungerte for en vekes tid siden med samme kabel. Jeg har forsøkt med en annen kabel av lignende type uten hell.

Noen tips til feilsøking jeg kan gjøre? Er det håp for disken eller er innholdet tapt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enceladus skrev (57 minutter siden):

Når jeg plugger den i USB port med kabel får jeg opp en melding som sier at disken må formateres

Antar meldingen sier at disken må initialiseres? Det betyr at MBR (første sektor) er slettet eller ikke kan leses. Kanskje fordi ingenting kan leses.
Antar du bruker USB fordi det samme skjer med SATA? 
Hvis det bare er MBR som har problemer så kan Testdisk redde innholdet. Kan kjøres som et vanlig Windows program når det ikke skal brukes på systemdisken.
Ellers kan du prøve å la Windows initialisering kjøre. Hvis det feiler er det lite håp.
 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hårek said:

Antar meldingen sier at disken må initialiseres? Det betyr at MBR (første sektor) er slettet eller ikke kan leses. Kanskje fordi ingenting kan leses.
Antar du bruker USB fordi det samme skjer med SATA? 
Hvis det bare er MBR som har problemer så kan Testdisk redde innholdet. Kan kjøres som et vanlig Windows program når det ikke skal brukes på systemdisken.
Ellers kan du prøve å la Windows initialisering kjøre. Hvis det feiler er det lite håp.
 

Nei den sier ikke initialiseres. Jeg får følgende melding når jeg plugger disken i en USB 3.0 inngang:

2113849094_needtoformatdisk.png.a3be2da630c94745fb82b18e00c5c3d2.png

Samme problem med andre USB utganger inkludert usb 2.0, også testet på en annen Windows Laptop, samme problem der. Kan heller ikke åpne disken når jeg kjører Ubuntu Linux, men disken detekteres også der.

Har ikke fått testet med SATA enda. Av en eller an grunn så får jeg ikke SATA til å fungere på PCen. Men det er et annet problem på siden av det nåværende problemet jeg ikke har giddet å feilsøkt. Jeg antar at det er snakk om en innstilling i Bios for å få det til å fungere... Har uansett ikke hatt bruk for SATA da USB tilkobling har fungert fint til nå på disse SSDene jeg bruker som lagring. OS kjører jeg på en M2 disk.

Disk Manager viser problemdisken (Disk 2) som healthy:

2742320_HealthyDisk2.png.b43f004e8c71a4f9764d1b7af8747831.png

 

Jeg gir Testdisk et forsøk. Aldri brukt programmet før så må lese meg opp.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Aldri sett akkurat den fra TestDisk, men bruker aldri exe på et sykt system, bare CD/USB boot. Er det det du får opp rett etter du har valgt disk du vil jobbe på eller kommer du lengre ?

Pleier som regel å søke etter partisjoner med TestDisk og så ta det videre derfra.

Siden du bruker Ubuntu kan du teste mer tekniske ting mot disken, som f.eks å sjekke dmesg for info og prøve litt med dd kommando for å prøve og kopierer over data (dd if=/dev/sdx of=/tmp/datablokker count=512 bs=2048) og analysere f.eks med cat datablokker | strings | more

Hvis det ikke er noe fornuftig tekst i den blokken så kan det være data i/o på den er ødelagt eller at flash er uresponsiv.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Disken virker delvis intakt da TestDisk rapporterer om normale strukturer. Hadde jeg vært i dine sko nå hadde jeg tatt image med dd_rescue eller vanlig dd hvis det fungerer og jobbet videre på den kopien. Kopierer du dette med dd over på en vanlig harddisk etc så har du flere programmer å velge i siden ikke alle kan jobbe bra på et image av en disk.

Sjekke gjerne med et program som kan analysere SSD og si om det er noe teknisk feil med den (utenom filsystem)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/26/2022 at 10:57 PM, Enceladus said:

Forsøke "Deeper Search"?

Med tanke på at du ikke finner FAT eller NTFS strukturer så virker jo det smart, men det burde ikke det som finnes lettest tilgjengelig på disken være det som er aktivt ?

Det pleier å være det som er greia på mine disker, men Deeper Search kan neppe skade.

Rene søk er greie, men vær forsiktig med verktøy som kan rote noe mer til før du tar image.

Er du sikker på at du ikke har virus eller noe malware på maskinen som roter til dette? Kjører du CD/USB er du helt sikker på å utelukke sånt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Skjønner. Spørs om ikke det verdt å høre med noen proffer på dette hvis det er verdt å prøve og redde det som ligger på disken. Jo mer man gjør med egenarbeid på å forsøke og redde data, jo mindre data klarer de som regel å hente ut. Derfor jeg maser om image.

Hvis ikke det er tilfelle hadde jeg nok sjekket at integriteten på S.M.A.R.T er grei og at Samsung sine egne verktøy går god for den og bare formattert den på nytt.

Lenke til kommentar
1 minute ago, vidor said:

Skjønner. Spørs om ikke det verdt å høre med noen proffer på dette hvis det er verdt å prøve og redde det som ligger på disken. Jo mer man gjør med egenarbeid på å forsøke og redde data, jo mindre data klarer de som regel å hente ut. Derfor jeg maser om image.

Hvis ikke det er tilfelle hadde jeg nok sjekket at integriteten på S.M.A.R.T er grei og at Samsung sine egne verktøy går god for den og bare formattert den på nytt.

Ja jeg skal ordne et image og så arbeide videre på det.

Har også en mer datakyndig onkel som trolig dukker opp på besøk i sommer, mulig at han har noen ideer. Jeg referer han til denne tråden, var mange nyttige innspill her! Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...