Gå til innhold

PC-gaming på 5G mobilnett. Fungerer det greit?


Anbefalte innlegg

Vi ble lovet lav og stabil ping den gangen 3G kom ut. Vi ble lovet det samme da 4G kom ut. I begge tilfeller var spillopplevelsen "meh" pga dårlig og varierende responstid og tilfeldig frysing. Hastigheten var grei nok for sin tid, og det fungerte greit til RTS spill og MMORPG som ikke trengte så veldig god responstid.
Men spill som CS og andre FPS spill, og spill som Rocket League kunne man fort glemme. Selv om man updatet og forhåndsinstallerte alle spill hjemme før man dro, så hadde man fortsatt noia for at et av spillene skulle få en stor update som ville konsumere all mobildataen.

Men nå er det moderne tider og de har lovet oss det samme igjen med 5G. Mobile hastigheter på flere 100Mbit, ping mellom modem og basestasjon som skal være under 5ms. Og ikke minst overkommelig prisede abonnement med rikelig mobildata hvor hastigheten reduseres til 3Mbit istedenfor 64kbit etter oppbrukt kvote og dermed fortsatt bør fungere til de fleste spill. Forutsatt at man har god 5G-dekning så lover jo dette godt.

Men leverer det denne gang? Jeg popper aldri champagnen på forskudd. Jeg har gang på gang blitt skuffet over at noe som lover stort, fortsatt knuses av en gammel ADSL-linje som på papiret burde yte mye dårligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ps: Snakker ikke her om fastmontert antenne ute på veggen, men mer det å dele mobildata fra telefonen, eller bruke en 5G USB dongle eller en egenkjøpt 5G ruter av et slag. Det skal bare brukes på hytteturer en helg her og der, ikke som fast bredbånd hjemme.

Endret av Marinade87
Lenke til kommentar

Under optimale forhold så kan du få ned til rundt 20 ms(4G+), kanskje noe lavere med 5G. Under litt mer normale (men gode forhold)kan du stort sett regne med over 20ms, opp mot 50ms, vil jeg tro. Jeg vil påstå at det er spillbart, såfremt responstiden er stabil rundt 40 ms. Det var omtrent det vi hadde i gamle DSL dagene.
Men det er klart at 4/5g osv. er mer utsatt for ustabilitet som kan føre til hopp i responstiden, enn internettaksess som er kabelbasert.
Så hvis du forventer den grad av stabilitet så er det fare for at du blir skuffet.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

En utfordring i dag slik 5G er implementert, er at man fortsatt er avhengig av 4G-forbindelse. Dette gjerne referert til som 5G Non-standalone vs. 5G Standalone (NSA/SA). Med SA skal man forvente en reduksjon i forsinkelser, samt mer stabil latency/lavere jitter.

 

Lenke til kommentar

Takker for innspill. det er vel uansett ikke verre enn å bare prøve det ut og se hvordan det går. Hytten der er snakk om ligger slik at halve tomten viser "Meget god" (inkl. selve hytten) 5G dekning og andre halvparten ligger i "God" dekning. Så om kartet stemmer, lyder det bra.

Telefonen kan jo plasseres et sted der dekningen er mest mulig gunstig, mot yttervegg i retning mot basestasjonen.

Interessant det du sier om NSA og SA. Jeg vet ikke hva som vanligvis brukes. Men kanskje NSA brukes på vanlige mobilabonnement og "mobilt bredbånd", mens SA brukes på "Trådløst bredbånd" / Fixed wireless access (FWA) hvor man har fastmontert 5G antenne ute på veggen.

Lenke til kommentar

En ting til: Disse nye mobilabonnementene som Chilimobil fri data, Telia X og Happybytes fri data, IceMax, reklamerer med "fri data" hvor man først har 100GB data enten med fri fart eller på f.eks. 10, 20 eller 200Mbit alt etter hvilket abonnement. Deretter begrenses det til 3Mbit.

Er det noen som har erfart om man faktisk får fulle 3Mbit da, eller om det er noe humbug? Jeg husker at Ice i gamledager reklamerte med 200Kbit på mobilt bredbånd etter oppbrukt kvote. Det skulle tilsi 25KB/s, og på den tiden gi en "treg" men fortsatt "brukbar" opplevelse til nettsurfing og MSN om man justerte forventningene litt. Men i realiteten fikk man ikke i nærheten av dette, og kanskje maks 3-4KB/s i nedlastningshastighet. Senere ble beskrivelsen i abonnementene endret til 64kbit, noe jeg mistenker at det har vært hele tiden.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Marinade87 said:

En ting til: Disse nye mobilabonnementene som Chilimobil fri data, Telia X og Happybytes fri data, IceMax, reklamerer med "fri data" hvor man først har 100GB data enten med fri fart eller på f.eks. 10, 20 eller 200Mbit alt etter hvilket abonnement. Deretter begrenses det til 3Mbit.

Er det noen som har erfart om man faktisk får fulle 3Mbit da, eller om det er noe humbug? Jeg husker at Ice i gamledager reklamerte med 200Kbit på mobilt bredbånd etter oppbrukt kvote. Det skulle tilsi 25KB/s, og på den tiden gi en "treg" men fortsatt "brukbar" opplevelse til nettsurfing og MSN om man justerte forventningene litt. Men i realiteten fikk man ikke i nærheten av dette, og kanskje maks 3-4KB/s i nedlastningshastighet. Senere ble beskrivelsen i abonnementene endret til 64kbit, noe jeg mistenker at det har vært hele tiden.

Har vært abonnement hos Chilimobil helt siden det var faktisk fri mengde data, har alltid fått 3MBit i hovedstaden (og på reise) de gangene jeg har brukt over hva grensa er (den var vel også 1000gb en stund og så måtte man reaktivere med sms, husker ikke helt). Fungerer veldig bra for meg og synes de er en viktig aktør i mobilabonnement markedet. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Marinade87 said:

Interessant det du sier om NSA og SA. Jeg vet ikke hva som vanligvis brukes. Men kanskje NSA brukes på vanlige mobilabonnement og "mobilt bredbånd", mens SA brukes på "Trådløst bredbånd" / Fixed wireless access (FWA) hvor man har fastmontert 5G antenne ute på veggen.

Det vil brukes av begge deler når 5G-nettene støtter det. I dag er NSA det vanlige.

I utgangspunktet kan man si at "5G-modemet" som sitter i en mobiltelefon i stor grad er ganske så likt det man finner i en 5G-ruter/5G-antenne.

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Jeg selv har veldig dårlig nett her jeg bort og har mange ganger brukt 4G i stedenfor å bruke det dårlige nettet der jeg får FPS-spikes opp i 20 000 ping innimellom. Jeg har aldri opplevd problemer ved å bruke 4G for å spille FPS baserte spill, det største problemet mitt har vært tilkoblingsproblemer. Jeg har ikke prøvd 5G ettersom det er utilgjengelig i mitt område men jeg tror det vil fungere, altså jeg kan jo ikke love noe og det er jo veldig nytt så feil kan man se for seg. Vil gjerne ha svar fra deg om du prøver dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk testet det litt. Nettet er forsåvidt stabilt uten nevneverdig jitter, lag spikes og slikt. Får 2 streker 5G dekning om jeg leter etter et bra sted å legge telefonen. Men det er litt vanskelig å lete etter beste plassering. Handover mellom basestasjonene skjer jo ikke umiddelbart, så den kan henge igjen på en dårligere sender en liten stund før den hopper over på en bedre. Jeg prøvde en app som skulle vise retning på sender på et kart, men det som ble vist ga ikke så mye mening.

Pingen ligger sånn omtrent 25-30ms høyere enn de jeg spiller med, som da har fiber. Så der de har 30ms, har jeg 60ms.. Og det er uavhengig av serveren. Spillbart men ikke superbra, så jeg skulle gjerne ønske det var en måte å forbedre det på.

Men jeg vet ikke om det er så mye som kan gjøres for å forbedre det. Om bedre dekning eller et eget 5G modem kan gi bedre resultat enn internettdeling fra telefonen. Forskjellige modem kan jo være satt opp med forskjellige parametre. Der en telefon kanskje er konfigurert for lavt energiforbruk, mens et eget 5G modem kan være konfigurert for best ytelse. Og mobilnettene er vel satt opp for å gi høyest mulig båndbredde, ikke nødvendigvis lavest responstid.

Jeg er nysgjerrig på hvordan slik Fixed wireless access over 5G yter. Telenor har jo begynt å ta ned gamle telefonlinjer og ADSL, og gi FWA i erstatning. Men ingen gamer ville vel godtatt om responstiden var elendig.

Lenke til kommentar
Marinade87 skrev (På 27.5.2022 den 19.00):

En ting til: Disse nye mobilabonnementene som Chilimobil fri data, Telia X og Happybytes fri data, IceMax, reklamerer med "fri data" hvor man først har 100GB data enten med fri fart eller på f.eks. 10, 20 eller 200Mbit alt etter hvilket abonnement. Deretter begrenses det til 3Mbit.

Er det noen som har erfart om man faktisk får fulle 3Mbit da, eller om det er noe humbug? Jeg husker at Ice i gamledager reklamerte med 200Kbit på mobilt bredbånd etter oppbrukt kvote. Det skulle tilsi 25KB/s, og på den tiden gi en "treg" men fortsatt "brukbar" opplevelse til nettsurfing og MSN om man justerte forventningene litt. Men i realiteten fikk man ikke i nærheten av dette, og kanskje maks 3-4KB/s i nedlastningshastighet. Senere ble beskrivelsen i abonnementene endret til 64kbit, noe jeg mistenker at det har vært hele tiden.

Jeg har super 10GB med tillegget "Data Frihet" fra Ice. Da betaler jeg 389 per måned for mobilabonnement + 1000GB + tvillingsim (du kan i tillegg ha datasim, altså 3 simkort totalt). Riktignok får du bare 10 mb/s nedlasting, men om du kan leve med det, så tror jeg dette fortsatt slår alle både på pris og hvor mye du kan laste ned. Det er selvsagt avhengig av at Ice har god dekning der du skal bruke det, både hastighet og ping avhenger av dette.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

10Mbit holder som regel i massevis til gaming, og egentlig til det aller meste ellers også. Til og med 3Mbit bør fungere helt greit. Hastighet i Mbit er egentlig litt oppskrytt med tanke på brukeropplevelse, så det at disse "Fri data" abonnementene har lavere hastighet er egentlig ikke så nøye.

Man får mye for pengene med det Ice abonnementet, og Ice var vel tidlig ute med brukbare mengder data. Eneste haken ved det Ice abonnementet er at de ekstra 1000GB kun fungerer i Ice sitt eget mobilnett, og de har dessverre dårlig med 5G dekning utenfor bysentrum og ingenting der jeg skal bruke det. Så det er litt tilfeldig/sporadisk hvor man kan nyttegjøre seg av det. Det ser ut som det er Telenor som har best dekning der jeg trenger å bruke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en kompis i spillegjengen som spiller på 5G og han melder om ca det samme som du selv. Altså noe høyere latency enn vi som sitter på kablet (fiber på alle om jeg husker rett). Men variasjonene er også noe større, det kan virke som alt fra 20 til 50ms over oss andre. Jeg vil tro det fortsatt er et stykke igjen fra reell ytelse på linja til Telenors reklamekampanjer med "potensielt ned i 1-5ms"... Båndbredden er nok uvesentlig, ingenting tyder på at den er for dårlig og er vel lovet rundt 300-500mbps. Men om vi ser latency til en server på 40ms og han melder om 80ms, så blir det opplevd en forskjell ja. (Når han roper "pass fiende bak deg!", så er man allerede dau....) ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig, det tenker jeg også. Hastigheten skal jeg ikke klage på, men responstiden virker å være litt oversolgt..

Sitat

 

https://www.power.no/magasinet/informasjon-og-teknologi/5g-raskere-hoeyere-sterkere/

"Nå til dags har 4G-nettverk en responstid på omtrent 100 ms (millisekund), mens 5G-nettverk har en responstid på bare ca. 1 ms. En signifikant reduksjon i responstid betyr for eksempel at apparater og maskiner kan styres over avstand via internett og spesielt via trådløs tilkobling."

https://www.online.no/dekning/bak-5g-kulissene/

"4. Svært liten forsinkelse
De som er glade i gaming, vet at såkalt latency, eller forsinkelse, er helt avgjørende for en god opplevelse når man spiller på nett.
................
Også her vil 5G bidra. 5G-nettet har nemlig svært lav forsinkelse, og responstiden har vært helt nede i ett millisekund. Det er så godt som sanntid, noe som virkelig åpner opp for muligheter

https://e24.no/annonsorinnhold/e/telia/seks-mater-5g-endrer-framtiden/

"Én av de største fordelene med 5G, i tillegg til den høyere hastigheten, er den ekstremt lave responstiden.

I praksis vil den nærme seg null, og det gjør at ting kan styres i sanntid over nettverket på en måte som ikke er mulig i dag.

Dette kan muliggjøre fjernstyring av alt fra medisinske operasjoner til tunge industrimaskiner – som fører til at en av verdens beste på sitt felt kan gjennomføre en operasjon selv om vedkommende sitter et annet sted i verden."

 


Det er kjempefint alt dette med fjernstyrt hjernekirurgi og alt, men det virker ikke helt som at det holdes det som loves 😞

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...