Gå til innhold

Kan folk slutte å skrive 'endel'?


KarvaBlad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KarvaBlad skrev (5 minutter siden):

Jeg har lagt merke til at nesten alle skriver ordet 'endel' når de mener 'en del', f.eks. "Det har vært endel nedbør i dag". Det har aldri vært et ord på norsk som heter 'endel', det er bare 100% feil.

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/en-del-eller-endel/

Hvis de fleste skriver "endel" i stede for "en del", vil jeg argumentere for at "endel" bør bli tillatt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Håvard said:

Hvis de fleste skriver "endel" i stede for "en del", vil jeg argumentere for at "endel" bør bli tillatt.

..og hensikten med skriftspråk er at mottaker forstår budskapet. TS forstår helt opplagt budskapet ( og ikke bare endel av det :p ), så endel er like bra som en del.

Lenke til kommentar

Dette er vel meir et problem med begrepsbruken enn med skrivinga av ordet. 

Når ein skriv "Det har vært endel nedbør i dag" så meiner dei fleste at det har vært mykje nedbør, ikkje at det er ein liten del av nedbøren som kom i dag. 

Eg vil tørre påstå at når ein skriv "endel" om abstrakte ting som ikkje er spesielt delbart, så legg ein ei anna meining i ordet som har mista den opprinnelege betydninga av ordet. 

Det er nok langt færre som skriv feil når dei snakkar om ting der det er naturleg å snakke om delar, f.eks. "ein del saft og to delar vatn" , det er nok ikkje mange som då skriver "eindel saft og to delar vatn". 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (3 timer siden):

 Det har aldri vært et ord på norsk som heter 'endel', det er bare 100% feil.

 

Kanskje jeg vil bruke det for å få frem hva jeg mener. Måtte du bytte mye på bilen din? Jeg måtte bytte endel. Jeg måtte bytte en del. Noen ser forskjellen, og det ville blitt sagt forskjellig. Vi bruker "endel" som et ord muntlig, og da er det greit å kunne skrive det også. At ordet brukes er kanskje en indikasjon på at det finnes😉

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...