Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Knekt bolt i bilkarosseri


Anbefalte innlegg

Hei. Prøver her etter å ha kontaktet alle bekjente og jeg fant ikke flere underforum så prøver å legge ut hva jeg trenger hjelp med. Jeg har en 2003 Skoda Octavia som jeg har jobbet på med (ble fort til hobby). Jeg har klart å bytte ut det meste av gammelt hjuloppheng, men har fått en knekt bolt (da en mekaniker som skulle hjelpe til brukte muttertrekker istedenfor håndkraft) som går til karosseri gjennom støtdemperlager. Jeg har vedlagt bilder. Jeg har prøvd å få ut med skrueutrekker, uten hell. Har fått tak i MIG sveiser men klarer ikke å bruke den ordentlig (aldri sveiset før). Jeg har blitt anbefalt å bare borre gjennom og lage ny gjenge, men er usikker da det ligger en mutter sveiset på innsiden. Er det noen med kjennskap til sveising i Jessheim omegn som kunne tenkt å ta en tur innom i løpet av uken og hjulpet meg med det? Jeg må levere MIG tilbake snarest og bilen kan ikke kjøres da den er avskiltet. Setter stor pris på hjelpen. 

IMG_20220522_225922.jpg

IMG_20220522_225943.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har gjort i slike situasjoner er å skjære et hakk på toppen av bolten med multikutter, slik at du får et spor. Deretter bruke et flatjern, eller her må du sikkert bruke flat bits i en drill eller skralle for å få nok kraft.

 

Rettelse: multiverktøy med roterende skive, som en mindre vinkelsliper. Multikutter er som regel oscillierende.

Endret av Pliscin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pliscin skrev (2 timer siden):

Det jeg har gjort i slike situasjoner er å skjære et hakk på toppen av bolten med multikutter, slik at du får et spor. Deretter bruke et flatjern, eller her må du sikkert bruke flat bits i en drill eller skralle for å få nok kraft.

 

Rettelse: multiverktøy med roterende skive, som en mindre vinkelsliper. Multikutter er som regel oscillierende.

Jepp! Multiverktøy type Dremel el.lign. Og så en slagtrekker med flat bits som passer i sporet.

Gjerne i kombinasjon med varme.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Du kan gniste ut bolten med et gnistapparat, da brenner du den ut og må fikse etterpå. Dette gjøres mye i industrien da slikt ofte skjer, spesielt med ting som ligger under vann.

Ta kontakt med et maskineringsverksted i nærheten av der du bor. Er du usikker kan jeg finne et verksted til deg, send meg en PM.

 

Lenke til kommentar

Det skal bare en knekt bolt til for å gjøre en enkel og rask jobb til et mareritt. Nå i krater stadiet.

At disse festene knekker er helt vanlig. Eller at mutter løsner og begynner å spinne rundt ved demontering så man må sage ut fjærbeinet.

Her kommer du til mutteren fra oversiden noe som gjør alt mye enklere.

En rask fiks er å meisle av hele mutteren og punkte på en ny mutter eller bolt. Lage et nytt feste. Det går ofte fortere enn å stå der å kødde.

En enda raskere fiks er å sveise fast en gjengestang eller bolt uten hode i krateret og kalle det et nytt feste, men jeg er ikke fan av sånne løsninger.

Jeg hadde ikke prøvd å jobbe den lange rusten bolten ned og ut, men oppover så den popper ut på oversiden. Jeg vet ikke om du kommer til med en wisegrip tang e.l, men ellers er det mye mat på oversiden. Evt. sveise på en mutter her og fastnøkle det ut.

Du kan borre mye mer og det ser ut som du har truffet greit nok i senter. Borr opp et 5mm hull og slå inn en torx, 12kant e.l og skru bolten oppover og ut.

Eller du kan borre ut hele bolten. Begynn med et lite borr og jobb deg oppover i størrelse. Borr igjennom hele bolten. TIl slutt kan man hamre og pirke ut restene.

Hvis du først knekker et borr eller verktøy i hullet så er det game over for den løsningen. Da må det sveises ut eller lage et nytt feste.

Selv hadde jeg startet med en dor og hammer. Gi hele festet et par gode rapp med en hammer for å se om det løsner. Hvis ikke har man hvertfall fått sjokket det litt.

Har du i det hele tatt sauset det inn i rustløser enda?

Prøv mer. Vær tøffere. Fin opplæringsjobb dette her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei igjen. Tusen takk til alle sammen. Jeg gikk med deres forslag og prøvde alt. Desverre var den altfor problematisk og jeg endte opp med å borre gjennom og lagde nye gjenger. Nye bolten går inn fint, sater på at resten av jobben blir fin :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...