Gå til innhold

Derfor stuper strømprisen i morgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (1 time siden):

... prisfallet kan hvertfall ikke sees i sammenheng med denne nyheten som tikket inn i går kveld? 

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/nyhetsarkiv/norned-kabelen-forventes-i-drift-igjen-fra-august/

^ NorNed-kabelen har et plutselig og ikke-forventet utfall. Vil (sannsynligvis) være ute av drift i juni og juli.

 

🤔

Neppe, siden den falt ut for 19 dager siden. Det ga ingen umiddelbar effekt. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Neppe, siden den falt ut for 19 dager siden. Det ga ingen umiddelbar effekt. 

Godt mulig du har rett. Men først i går ble det kjent at kabelen ville forbli offline gjennom sommeren. Altså litt dårlige utsikter på å få solgt strøm den veien de neste ~10 ukene.

Allikevel skal jeg nok være litt forsiktig med å være for skråsikker. Kanskje er det helt andre forklaringsvariabler? (Riktignok har jeg ikke funnet noen gode nok alternativer, men samtidig, gitt at de andre kablene kan eksportere for full kraft, burde jo ikke engang langsiktig utfall av NorNed ha så stor påvirkning?!)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er helligdag i våre naboland også, så strømforbruket vil gå drastisk ned i morgen i hele regionen. Når det klaffer sammen med fint vær og mye vind, har strømmen de produserer færre kunder på morgenen når bedriftene skulle startet opp, noe som presser ned prisen. Ikke noe stort mysterie denne gangen.

Endret av likferd
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det blåser godt, det er langhelg for mange, og på børsen vil man ikke betale for strøm man ikke får videresolgt.  "Nyheten" om billig strøm blir litt stor i forhold til den lille andelen timer det gjelder, men strømregningen blir vel likevel litt lavere når fyringssesongen er over. Heldig vis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/26/2022 at 12:54 AM, qualbeen said:

Godt mulig du har rett. Men først i går ble det kjent at kabelen ville forbli offline gjennom sommeren. Altså litt dårlige utsikter på å få solgt strøm den veien de neste ~10 ukene.

Allikevel skal jeg nok være litt forsiktig med å være for skråsikker. Kanskje er det helt andre forklaringsvariabler? (Riktignok har jeg ikke funnet noen gode nok alternativer, men samtidig, gitt at de andre kablene kan eksportere for full kraft, burde jo ikke engang langsiktig utfall av NorNed ha så stor påvirkning?!)

En kan alltids mistenke at myndighetene i samarbeid med subsidierte medier gjør alt de kan for å skjule sannhetene om konsekvensene av utenlandskablene, vindmøllene og klimapolitikken. Frem til strømprisene ble høye så var det mange som propaganderte for "Norge som Europas grønne batteri".

Nå for tiden er utrolig hvor mange som synes det er en god ide å drive samfunnet på ustabil vindkraft.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (3 timer siden):
Sjokolade1 skrev (3 timer siden):

Ikke bare er strømmen billig disse timene, det er lønnsomt å bruke mest mulig strøm når prisen er så lav, på grunn av strømstøtten.

Ja, her står alt på maks frem til kl 1900 i kveld. Sliter litt med å bli kvitt all varmen.

På hvilken måte blir det lønnsomt pga strømstøtten, når det kun fører til at der beregnede snittet går ned? Dess mer billig strøm man bruker, dess lavere blir snittet. Betyr jo bare at man får mindre støtte for de kWh'ene man bruker når prisen blir over snittet.

Klart, regninga blir mindre om man kan bruke strøm på det man trenger strøm til, når det er billigere. Men jeg sliter med å se at støtten gjør det mer lønnsomt.

Men vis gjerne hvordan dere får det til Kanskje jeg som tar feil. 😉

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

På hvilken måte blir det lønnsomt pga strømstøtten, når det kun fører til at der beregnede snittet går ned? Dess mer billig strøm man bruker, dess lavere blir snittet. Betyr jo bare at man får mindre støtte for de kWh'ene man bruker når prisen blir over snittet.

Klart, regninga blir mindre om man kan bruke strøm på det man trenger strøm til, når det er billigere. Men jeg sliter med å se at støtten gjør det mer lønnsomt.

Men vis gjerne hvordan dere får det til Kanskje jeg som tar feil. 😉

Strømstøtten beregnes av månedssnittet for prisområdet, uavhengig av når du selv bruker strømmen. 

Endret av ITtraktor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (4 minutter siden):

Strømstøtten beregnes av månedssnittet, uavhengig av når du selv bruker strømmen. 

Og månedssnittet tar hensyn til hvor mye som brukes av billig strøm, og hvor mye som brukes av dyr strøm, så vidt jeg har fått med meg. Er nok ikke slik at de summerer timeprisene og deler på 24, som sagt, slik jeg har oppfattet det.

Men du får ikke støtte etter ditt personlige snitt, men beregnet ut fra alt forbruk. Derfor avviker gjennomsnittlig snittpris med egen snittpris. Som regel er din snittpris høyere enn beregnet gjennomsnittlig strømpris, så da taper du likevel. Derimot tjener du, om ditt faktiske snitt er lavere enn gjennomsnittet for området man tilhører.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Og månedssnittet tar hensyn til hvor mye som brukes av billig strøm, og hvor mye som brukes av dyr strøm, så vidt jeg har fått med meg. Er nok ikke slik at de summerer timeprisene og deler på 24, som sagt, slik jeg har oppfattet det.

Men du får ikke støtte etter ditt personlige snitt, men beregnet ut fra alt forbruk. Derfor avviker gjennomsnittlig snittpris med egen snittpris. Som regel er din snittpris høyere enn beregnet gjennomsnittlig strømpris, så da taper du likevel. Derimot tjener du, om ditt faktiske snitt er lavere enn gjennomsnittet for området man tilhører.

Her er det nok du som har misforstått. Må innrømme at jeg ikke henger helt med på ditt siste avsnitt.

Dette står enkelt forklart her: https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/strom/spoersmaal-og-svar-om-stroemstoette-for-hoeye-stroempriser/

 

Dette er derfor de med gode fastprisavtaler har kommet svært godt ut av strømstøtteordningen.

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (1 minutt siden):

Her er det nok du som har misforstått. Må innrømme at jeg ikke henger helt med på ditt siste avsnitt.

Dette står enkelt forklart her: https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/strom/spoersmaal-og-svar-om-stroemstoette-for-hoeye-stroempriser/

 

Dette er derfor de med gode fastprisavtaler har kommet svært godt ut av strømstøtteordningen.

Jeg er fullstendig klar over hvordan man beregner støtten når man allerede vet den beregnede snittprisen. Det som er vanskelig å finne ut, er hvordan de beregner snittprisen.

Følgende 2 linker viser hvordan strømselskapene beregner gjennomsnittlig spotpris, og jeg forventer at beregnet snittpris regnes på samme måte, men da ikke på enkelthusholdningers faktiske forbruk, men på snittforbruk time per time for hele området. Og derfor blir den enkeltes snittforbruk forskjellig fra beregnet snittpris.

https://www.neas.mr.no/neas-bloggen/energi/slik-beregnes-spotpris-paa-stroem/

https://www.fjordkraft.no/strom/kundeservice/sporsmal-og-svar/hvorfor-vises-en-annen-pris-pa-fakturaen/

Fra første link:

"Slik beregner vi prisene for en spotprisavtale:
Med en spotprisavtale avregnes du som kunde time for time igjennom hele måneden:
Time 1: antall faktiske kWh x timesprisen fra Nordpool for denne timen + 25% mva.
Time 2: antall faktiske kWh x timesprisen fra Nordpool for denne timen + 25% mva."

"Snittpris på faktura hadde da blitt beregnet slik:
Total kostnad i perioden på X kr. / totalt strømforbruk i perioden på Y kWh = Z kr. per/kWh"

Slik jeg forstår beregning av snittpris for f.eks. området NO2, så gjør man altså dette på forbruket til alle brukerne som omfattes. Og da vil høyt forbruk i de timene prisene er lave og lavt forbruk i timene det er dyrt, føre til at beregnet snittpris går ned. Derved blir det og mindre faktisk støtte per kWh.

Regningen til den enkelte vil selvfølgelig gå ned, men det er pga lavere strømpris, ikke pga mer støtte, siden den vil gå ned. Skal du faktisk ha mer i støtte, må folk bruke mest når det er dyrt, men da må man jo uansett betale mer totalt, og da altså mer enn støtten utgjør.

Altså vil sløsing bare gjøre vondt værre, men man kan bruke strøm klokt ved å øke temperatur på f.eks. varmtvannsbereder når prisen er lav, og så dempe når prisen er høy, sammenlignet med å la den gå på "samme lunk" gjennom hele døgnet.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (20 minutter siden):

Nei, ikke for månedssnittet som strømstøtteten basereres på. Der vektes alle timer likt. 

Tar gjerne mot link der dette fremkommer, for det tror jeg er feil.

Men det er vanskelig å finne hvordan gjennomsnittsprisen faktisk beregnes. Og det tror jeg er gjort med vilje, slik at folk skal slite med å se hvor dårlig støtten er i forhold til det de påstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...