Gå til innhold

Foreslår påbud om solceller på hustak innen 2029


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (2 timer siden):

Akkurat det vi trenger når boligprisene skyter til himmels! :D

Vinn-vinn!

Uten bestemmelser om energiøkonomi hadde det blitt bygget billigere hus, det er helt klart. Men de hadde hatt panelovner, billige vinduer og tynne vegger med minimalt med isolasjon. Billig å bygge men dyrt å drifte på sikt. Jeg er glad vi har standarder på slikt, og ser ikke den store forskjellen på krav om tykkelse på isolasjon eller krav om solceller på taket. Begge deler senker energiforbruket til huset. Man burde gå et skritt videre og også forby panelovner og varmekabler som oppvarmingskilde i nye hus, mulig med unntak av baderomsgulv. 

Solceller er også mye rimeligere å legge opp når huset bygges, siden man da bruker de som taktekking og slipper utgift til f.eks takstein. Lettere å trekke kabler og plassere inverter er det også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Uten bestemmelser om energiøkonomi hadde det blitt bygget billigere hus, det er helt klart. Men de hadde hatt panelovner, billige vinduer og tynne vegger med minimalt med isolasjon. Billig å bygge men dyrt å drifte på sikt. Jeg er glad vi har standarder på slikt, og ser ikke den store forskjellen på krav om tykkelse på isolasjon eller krav om solceller på taket. Begge deler senker energiforbruket til huset. Man burde gå et skritt videre og også forby panelovner og varmekabler som oppvarmingskilde i nye hus, mulig med unntak av baderomsgulv. 

Solceller er også mye rimeligere å legge opp når huset bygges, siden man da bruker de som taktekking og slipper utgift til f.eks takstein. Lettere å trekke kabler og plassere inverter er det også. 

Sikkert vanskelig å forstå, men det finnes faktisk ganske mange som gjør gode valg selv, uten at det skjer med tvang. Jeg har et hus som er isolert godt over kravene og har solceller. Dette har ikke skjedd fordi et regime tvinger meg til det, det har skjedd fordi jeg ønsker å være mest mulig selvstendig.

Når vi skal tvinge folk til mer og mer "lure valg" så blir vi et regime enten vi liker det eller ikke. Det er faktisk sånn at for mange så er det bedre å bo i et litt dårligere isolert hus enn det er å ikke ha tilgang på bolig i det hele tatt. Ønsker vi faktisk å sikre at folks boliger blir billigere, sånn at folk kan velge mer energigjerrige boliger, så kamnstaten gå frem som et godt eksempel og redusere skattene som er en ekstrem byrde for alle som bygger bolig. Her kan man begynne med å redusere/fjerne moms på byggevarer, skatt på lønninger i byggebransjen, fjerne arbeidsgiveravgift og dokumentavgiften. Redusere kostnader rundt "saksbehandling" for å få lov å bruke sin egen tomt også mye mer. 

Men dette vil regimet tape penger på så det vil aldri skje og da vet man også at de påståtte intensjonene deres bare er løgn all den tid de kun er interest i konsekvensen, nemlig at det blir dyrere for folk og dette vil resultere i større skatteinntekter, både når det bygges og "leieavgiften" man må betale for å eie et hus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...