Gå til innhold

Kommentar: Heia dem som vil boikotte Harry Potter-dataspillet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hun er forfatter, lever av bøker, og skriver fremdeles bøker. Skal man boikotte noe, så gjør man det der det treffer henne mest, ikke der andre rammes hardest. Hun har ikke lagt en kalori i dette spillet, har ikke en eneste krone i utgift, og ville bare tape litt inntekt.

Bøker derimot, der svir det, og ikke minst, faller populariteten på boksiden har hun tap i arbeidstid, tap i inntekt, og ikke minst, sjansen for at noe av det hun skriver igjen blir film eller spill forsvinner. 

Men det er klart, folk kommer uansett ikke til å bry seg... For min del derimot vil en boikott bli enkleste ting i verden da jeg aldri har lest en bok, og kun sett den første HP filmen og den første... Øh, Magiske dyr og hvordan finne dem eller hva den het, som jeg tror jeg i ettertid har hørt er skrevet av henne, eller i samme univers eller no. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mürwang skrev (7 timer siden):

Jeg ser at artikkelforfatter atter igjen pröver å sensurere og polarisere publikum. Dette er det eneste nevnte "spill""jourinalist" gjör. Det er interessant at Gamer.no velger å stötte denne type av hatretorikk.

Dette er jo ikke sensur. Sensur er å blokkere ytringer og der krever faktisk at man har en maktposisjon,  noe jeg vil påstå at artikkelforfatteren ikke har med tanke på Rowling. 

Rowling har brukt ytringsfriheten sin for å si hvorfor transpersoner ikke skal få velge offentlig toalett etter hva de føler for. Artikkelforfatteren har brukt sin ytringsfrihet for å uttrykke at boikott er en mulighet for å vise misnøye med skapere av produkter. 

Hvorfor er dette hatretorikk? Bør ikke tilhengere av absolutt ytringsfrihet støtte begge uttalelser?

Artikkelforfatteren har så vidt jeg leser ikke kommet med en eneste hatefull ytring og ikke oppfordret oss til å gjøre det heller. Det er en artikkel som påpeker at boikott er et virkemiddel for å vise misnøye. Kanskje han ikke skulle ha brukt ordet drittsekk og heller brukt et mer nøytralt ord for å unngå å trigge sarte individer?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (1 time siden):

Noe av det mest patetiske jeg har lest på lenge. Om spillet ikke selger bra nok kan studioet legges ned til og med. Heldigvis er ikke alle så oppmerksomhetssyke som artikkelforfatter og liknende folk.

Fra artikkelen:"I desember kan vi svinge de digitale tryllestavene på nytt: Hogwarts Legacy ser ut til å bli actionrollespillet alle Harry Potter-fans har drømt om, med en spennende, åpen verden, fantastisk grafikk og nydelige detaljer."

og

"Utviklerne bak Hogwarts Legacy har tatt avstand fra Rowlings uttalelser,"

Burde vel holde, men neida. Oppmerksomhetssyke folk med tilgang til sosiale medier må bjeffe litt.

Dessuten så har alle lov til sine meninger.

Nå glemte du å sitere den delen om at Rowling får like mye betalt enten utviklerne støtter uttalelsene hennes eller ikke. 

Alle har rett på sine meninger, også "oppmersomhetssyke folk med tilgang på sosiale medier".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nesten litt nostalgisk å tenke på at dette forumet for en del år siden var preget av "konsollkrig" der "spillere" diskuterte spillkonsoller på forumet til spillsiden. 

Når det gjelder hysteriet rundt Rowling virker det overdrevet, og det er kanskje talende når en ser så mye mer omtale av hvor ille det hun angivelig mener er enn av hva hun faktisk har sagt. Samtidig klarer jeg ikke se for meg at dette har så veldig stor innvirkning på spillere generelt. For egen del hadde jeg nok ikke hørt om kontroversene rundt tittelen om det ikke var for at artikkelforfatter ønsket å slå et slag for enda mer politisering av denne "kunstformen", og jeg tror det gjelder flertallet av kundegruppen. 

Det høres kanskje rart ut for en statsviter som skriver om dataspill, men de fleste er nok bare ute etter å spille et underholdende spill. På samme måte oppsøker nok de fleste av leserne av spillsider disse for å lese om spillene, konsollene osv. og ikke om skribentenes politiske overbevisning eller spillenes klimaavtrykk 😛

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Yopaz skrev:
Chaos_Niddhogg skrev (1 time siden):

Noe av det mest patetiske jeg har lest på lenge. Om spillet ikke selger bra nok kan studioet legges ned til og med. Heldigvis er ikke alle så oppmerksomhetssyke som artikkelforfatter og liknende folk.

Fra artikkelen:"I desember kan vi svinge de digitale tryllestavene på nytt: Hogwarts Legacy ser ut til å bli actionrollespillet alle Harry Potter-fans har drømt om, med en spennende, åpen verden, fantastisk grafikk og nydelige detaljer."

og

"Utviklerne bak Hogwarts Legacy har tatt avstand fra Rowlings uttalelser,"

Burde vel holde, men neida. Oppmerksomhetssyke folk med tilgang til sosiale medier må bjeffe litt.

Dessuten så har alle lov til sine meninger.

Nå glemte du å sitere den delen om at Rowling får like mye betalt enten utviklerne støtter uttalelsene hennes eller ikke. 

Alle har rett på sine meninger, også "oppmersomhetssyke folk med tilgang på sosiale medier".

Og jeg er helt 100% enig med deg at alle skal få kunne s sine meninger. Jeg er veldig for det, uansett om jeg er enig eller ei. Me som med alle innleggene til Lønningen er det bare clickbaits (og jeg bet på selv, så han gjorde jobben sin). Disse handler aldri om å være snill, men å utnytte følelser til folk for å få oppmerksomhet/clicks. FAktisk så er oftest disse folka de mest narsisisstiske, egoiistiske folka som finnes som utnytter andre folk og muligheter for oppmerksomheten skyld. Er egentlig ganske trist, men sånn er sosiale medier gjort oss til. Ja, Rowling tjener penger på merkevaren hennes. Hun hadde faltisk et argument og har brukt biologien til å støtte det. Kan hende hun sa det for å få oppmerksomhet hun og? Vet ikke, men "hyekoret" bare hyler uten noe substans. Ingen av dem kan virkelig backe opp det di sier. Men alt dette er mine meninger, men det som ikke er meningene mine er ren logikk og det er at det er patetisk at folk som jobbet med spillet og virkelig gjorde det de kunne for å lage det så bra som mulig kan miste jobbene sine, studioet kan legges ned osv pga en barnselig trend for drittunger på nettet. Tror jeg skal spille noe spill og ikke sløse mer tid her! Kos dere videre =)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hva man måtte mene om Rowling, kommer man ikke utenom at hun nå er en brikke for en MEGET kjip fascistisk bølge som skyller over USA, og enkelte deler av Europa for den slags skyld. Hørt om CPAC? Ikke det? Vel, spoiler alert, ikke les om de før du legger deg, da kan du vinke adjø til nattesøvnen.

Folk som klager over "cancel culture" og "wokeness" blir også desverre nyttige brikker for denne bevegelsen. "Cancel culture" er desverre et konstruert konsept av den amerikanske høyresiden for å fremme propaganda om "the intolerant left". Imens kjører de full "jugendverfuhrer" og "jugendverderber"-korstog mot LGBTQ+-mennesker bl.a. i Florida. Akkurat som en viss herremann med initialene V og P gjør i øst. Og "The Great Replacement"-teorier som blir forfektet av Roger Ailes hatmaskin inspirerer til masseskytinger. For ikke å glemme at de vil redusere kvinner til lavererangs borgere. "Cancel culture" du liksom.

Når det gjelder begrepet "woke", har det sin opprinnelse på 30-tallet, og betyr enkelt og greit å være bevisst på at enkelte grupper blir urettmessig rævkjørt i samfunnet. Og jo mer folk blir bevisst på det, jo mindre liker de høyrekonservative det. Derfor har de kapret ordet "woke", og prøver å skape negative konnotasjoner med det. Fordi de trenger å distrahere folk mot konstruerte fiendebilder for at folk ikke skal se de for hvem de virkelig er.

Folkens, denne planeten har er seriøst fascisme-problem for tiden. Hvis alle oss klarer å snappe oss ut av denne teite, dumme og bortkasta "jeg hater wokeness"-tåka, og heller fokuserer sinnet vårt mot de virkelige problemene, som f.eks CPAC, lobbyvirksomhet og fascisme, da har vi en større mulighet til å redusere skadeomfanget til denne høyreekstrembølgen. De har lurt dere trill rundt. Spørsmålet er; skal dere la dem fortsette med det?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selv synes jeg ingen diskriminerende ytringer rettet mot grupper er greit, spesielt ikke sårbare grupper som transpersoner. De mottar nok av dritt fra før for å si det mildt, og få anerkjenner det. Jeg mener noen av JK Rowlings uttalelser dessverre er i den kategorien, og det støtter jeg ikke. Noen boikott ser jeg dog ikke poenget i, hennes gammeldagse holdninger gjør ikke Harry Potter noe annerledes.

Skulle ønske Rowling kom med mer konstruktive bidrag til debatten og ikke stereotypet en hel gruppe på måten hun gjør. Det er dermed sånn at hennes uttalelser tas til inntekt av trans-hatere, og brukes av andre i en bredere kontekst for å legitimere å strupe rettighetene deres.

Det aller tåpeligste jeg vet er når folk skal beskylde andre for å være "krenket" eller "woke" fordi de ytrer seg uenige med noe. Det er faktisk helt legitimt å si seg uenig uten at man skal måtte kategoriseres inn i noe annet. Men mener man noe om sosiale problemstillinger er man vel tydeligvis "krenket" og "woke".

Om noen år vil man se tilbake på en tråd som denne og få seg en god latter av konkurransen blant brukerne om å være mest "anti-woke"!

Sjørøver skrev (22 minutter siden):

Gamer bør holde seg til spill, ikke politikk eller andre irrelevante meninger. Med så sterk konkurranse fra utenlandske medier, har ikke gamer noe redaksjonell kapasitet å sløse. 

Helt uenig. Ja takk til flere slike artikler, men gjerne mer grundige enn denne. Spillmediet eksisterer ikke i et vakuum, spill er kultur, og kultur er politikk (og menneskerettigheter som dette egentlig kanskje aller mest dreier seg om).

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

Selv synes jeg ingen diskriminerende ytringer rettet mot grupper er greit, spesielt ikke sårbare grupper som transpersoner. De mottar nok av dritt fra før for å si det mildt, og få anerkjenner det. Jeg mener noen av JK Rowlings uttalelser dessverre er i den kategorien, og det støtter jeg ikke. Noen boikott ser jeg dog ikke poenget i, hennes gammeldagse holdninger gjør ikke Harry Potter noe annerledes.

Skulle ønske Rowling kom med mer konstruktive bidrag til debatten og ikke stereotypet en hel gruppe på måten hun gjør. Det er dermed sånn at hennes uttalelser tas til inntekt av trans-hatere, og brukes av andre i en bredere kontekst for å legitimere å strupe rettighetene deres.

Det aller tåpeligste jeg vet er når folk skal beskylde andre for å være "krenket" eller "woke" fordi de ytrer seg uenige med noe. Det er faktisk helt legitimt å si seg uenig uten at man skal måtte kategoriseres inn i noe annet. Men mener man noe om sosiale problemstillinger er man vel tydeligvis "krenket" og "woke".

Om noen år vil man se tilbake på en tråd som denne og få seg en god latter av konkurransen blant brukerne om å være mest "anti-woke"!

Helt uenig. Ja takk til flere slike artikler, men gjerne mer grundige enn denne. Spillmediet eksisterer ikke i et vakuum, spill er kultur, og kultur er politikk (og menneskerettigheter som dette egentlig kanskje aller mest dreier seg om).

Vel, nå har jeg aldri sett kommentarene hennes selv, men ut fra det jeg leser har var det av typen "skal ikke velge offentlig toalett selv" etc. 

Så går du hardt ut mot dette, kaller det gammeldags, og mener det er hatytringer som brukes til å strupe rettighetene til og stereotype en sårbar gruppe osv. Og så mener du det er tåpelig at ord som woke og krenket brukes? Vel, jeg håper du ser paradokset her? Slik du legger det opp er det kun konstruktive bidrag så lenge man er positiv til alt dette. 

Vel, personlig er jeg i utgangspunktet enig, man er biologisk mann eller kvinne. Ja, det er biologiske avvik fysisk sett, men det er ikke hva vi snakker om her.

Personlig har jeg ikke noe problem med hva folk føler, at en mann legger ant langt hår, kjører kjole og mekker pupper, det skader ikke meg på noe som helst vis. Men, det er en mann okke som. 

Altså, nei, jeg ser faktisk ikke at vedkommende plutselig konkurrerer i 100m sprint for kvinner. Eller går på damedoen. Den første er naturligvis av større betydning enn den siste. 

Men, de føler seg som en dame (eks) sier du? Ja, ok. Hvor mye kvinne skal man være før man går på damedoen. Holder det med følelsen, eller må man se ut som en dame? Må man være pen, eller holder det at man ser ut som en halvfeit femtiåring med gulbleiket hår, skjeggstubber, kjole og høye heler? Kan jeg bare gå på damedoen om jeg føler meg litt feminin i dag? Ok, mange ganger merker man det kanskje ikke uansett, for man ser ikke forskjellen. 

Hva med garderoben på bassenget? Gjelder det samme der? Skal damene akseptere at de må dusje med menn med pupper? For, to be fair, det er en part til i alt dette. De som må synes det er greit, for ikke å bli beskyldt for å være gammeldagse og diskriminerende, en hater. 

Så, hvordan skal disse rettighetene være i dette tilfellet? Hvis man skal beskyldes for å innskrenke rettighetene om man føler seg ukomfortabel med akkurat det? 

For min del kommer det på det samme, ikke noe problem med å dusje med damer, damer som ser ut som menn, eller menn som ser ut som damer. Men mange liker dette skillet. Skal man ikke hensynta den? 

Synes det blir for enkelt å bare rope ja, vi er for fulle rettigheter, de fleste har ikke noen formening om hva det er en gang i den praktiske hverdagen. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
5 hours ago, Sjørøver said:

Gamer bør holde seg til spill, ikke politikk eller andre irrelevante meninger. Med så sterk konkurranse fra utenlandske medier, har ikke gamer noe redaksjonell kapasitet å sløse. 

Spill er politikk, og da er det helt greit at diskusjonen rundt dem snakker om politikk også. Du må tåle å bli servert innhold som oppfattes som meningsløst eller irrelevant. Det er den beste medisin mot polarisering og snevre tankesett.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I en sund demokrati diskuterar folket med de som tycker olika.

Varför går alltid känslor alltid före fakta när vänstern debatterar?

Dom som gapar och skriker högst, hörs mest.

Hur kan en biologisk man få tävla mot biologiska kvinnor i tex styrkesporter?

När mänskligheten tittar tillbaka på denna tiden kommer dom skratta och skaka på huvudet.

 

Några tankar från en förvirrad svensk på en Norsk sida.

 

Ha det

Lenke til kommentar

Paradokset er selvfølgelig at Cancel Culture i seg selv er toxic og i økende grad voldelig, slik vi så i Los Angeles for tre uker siden med et attentatangrep, og nå muligens et terrorangrep i Texas.

Rowling har forøvrig ikke diskriminert transpersoner på noen som helst måte. Hun har faktisk støttet dem - så lenge de ikke mobber og tvinger på andre mennesker, inkludert kvinner, sin oppførsel. Mange transpersoner er forøvrig enige med Rowling. Woke folk bare tåler ikke at noen har andre meninger enn dem selv.

Jeg lurer på om artikkelforfatter synes det er like morro at Netflix, Disney og andre radikale woke selskaper nå lider økonomisk pga. forbrukermakt og boikott ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
23 minutes ago, bubba477 said:

Må vi dra politikk inn i spill? Dette er dramabait gamer.no!


Dessverre lite annet å forvente. Medier generelt, enten det er nyheter eller gaming, representerer aldri folket, men er stort sett besatt av blodrøde aktivister. Derfor er det så mye woke tåkeprat i media, til tross for at noe slikt som 80% av befolkningen og over 50% av norske studenter oppfatter politisk korrekthet som irriterende i beste fall, og en trussel mot demokratiet og ytringsfriheten i verste fall.

Endret av Outlier616
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (8 timer siden):

Uansett hva man måtte mene om Rowling, kommer man ikke utenom at hun nå er en brikke for en MEGET kjip fascistisk bølge som skyller over USA, og enkelte deler av Europa for den slags skyld. Hørt om CPAC? Ikke det? Vel, spoiler alert, ikke les om de før du legger deg, da kan du vinke adjø til nattesøvnen.

Folk som klager over "cancel culture" og "wokeness" blir også desverre nyttige brikker for denne bevegelsen. "Cancel culture" er desverre et konstruert konsept av den amerikanske høyresiden for å fremme propaganda om "the intolerant left".

 

Argumentet ditt lider desverre av tankefeilen guilt-by-association.

Men la oss allikevel gå litt inn i materien. Ut ifra innlegget ditt burde man starte en ny tråd: Hvilket parti bør man holde med i USA? Mitt svar er utvilsomt: Ingen av dem, fordi begge partier:

– Er gjennomkorrupte.

– Tjener elitens interesser. Og alle gigantkorporasjonene støtter begge partier.

– Har et overdrevent fokus på moralske personlige spørsmål framfor økonomisk fordeling, som igjen tjener eliten.

Av en eller annen grunn ser norske medier det som sin oppgave å kun oversette den demokratiske partipressen. Problemet er at denne er dønn partisk. Det er ikke særlig vanskelig å finne store feil med begge partier, noe som gjør jobben enkel for de respektive partipresser til å finne feil. Og får man kun den ene sidens versjon, er jo valget enkelt, da man aldri får rapportert feilene i eget parti.

Personlig har jeg langt mer sympati for partiprogrammet til det demokratiske partiet enn for det republikanske. Men partiprogrammet er kun knapper og glansbilder som deles ut til hoi poloi, uten å ha spesiell betydning for partiets politikk, bortsett fra at all politikken (i elitens interesser) må selges inn med et tynt lag av sosialdemokratisk retorikk malt oppå.

 

AtterEnBruker skrev (8 timer siden):

Imens kjører de full "jugendverfuhrer" og "jugendverderber"-korstog mot LGBTQ+-mennesker bl.a. i Florida. Akkurat som en viss herremann med initialene V og P gjør i øst. Og "The Great Replacement"-teorier som blir forfektet av Roger Ailes hatmaskin inspirerer til masseskytinger. For ikke å glemme at de vil redusere kvinner til lavererangs borgere. "Cancel culture" du liksom.

I et land med 330 millioner innbyggere vil det alltid finnes noen tusen tullinger som finner på sprø faenskap. Folk flest i USA er helt ordinære mennesker med sunn fornuft, de fleste er dessuten relativt skeptiske til begge partipressene, som medielandskapet med få unntak er delt inn i. Å basere et lands politikk på 00,01% er selvsagt ufornuftig, noen sprø tullinger bør ikke vies så mye oppmerksomhet. Men de er et nyttig alibi for den 00,01%-en som faktisk styrer landet - de rikeste og mektigste.

Du anvender noen begreper fra Nazi-Tyskland. Derfor vil jeg anmerke at USA som land har klare likhetstrekk med Nazi-Tyskland, hvor Nazi-partiet sto i ledtog med de største korporasjonene og våpenprodusentene og var opptatt av disses interesser, noe som gjorde at de beriket seg kraftig på landets ekspansjon (I USAs tilfelle har de kriget og statskuppet seg til stor innflytelse i mange land uten at de formelt har et amerikansk flagg der). Å anvende nazi-retorikk på kun et av partiene blir i denne sammenhengen å bjeffe opp i feil tre fordi begge partiene støtter USAs fascisme.

 

 

AtterEnBruker skrev (8 timer siden):

Når det gjelder begrepet "woke", har det sin opprinnelse på 30-tallet, og betyr enkelt og greit å være bevisst på at enkelte grupper blir urettmessig rævkjørt i samfunnet. Og jo mer folk blir bevisst på det, jo mindre liker de høyrekonservative det. Derfor har de kapret ordet "woke", og prøver å skape negative konnotasjoner med det. Fordi de trenger å distrahere folk mot konstruerte fiendebilder for at folk ikke skal se de for hvem de virkelig er.

Det er gode grunner til å kritisere woke-bevegelsen, da den er ekspert på å sparke inn åpne dører og overfokusere på rasismen i oss alle og lignende religiøse bekjennelses-praksiser. Samtidig er det mange individer som er en del av denne som gjør en kjempejobb for de svakes interesser, som hjemløse, flyktninger og fattige.

 

 

AtterEnBruker skrev (8 timer siden):

Folkens, denne planeten har er seriøst fascisme-problem for tiden. Hvis alle oss klarer å snappe oss ut av denne teite, dumme og bortkasta "jeg hater wokeness"-tåka, og heller fokuserer sinnet vårt mot de virkelige problemene, som f.eks CPAC, lobbyvirksomhet og fascisme, da har vi en større mulighet til å redusere skadeomfanget til denne høyreekstrembølgen. De har lurt dere trill rundt. Spørsmålet er; skal dere la dem fortsette med det?

 

Ja, planeten har et seriøst fascisme-problem. Desverre er mye av idealismen og engasjementet som kunne gjort noe med det villedet til å tro at Det demokratiske parti er løsningen for USAs del – og at så lenge man ikke har en sinna tulling på toppen er alt rosenrødt. Vi ser gang på gang at politikere med tilsynelatende gode verdier blir valgt inn og blir en del av det imperialistiske systemet, som de to partiene er en integrert del av.

Endret av Aiven
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...