Gå til innhold

Kommentar: Heia dem som vil boikotte Harry Potter-dataspillet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (31 minutter siden):

Nja, altså, du og jeg er uenige, men føler at vi har fått til å snakke sånn noenlunde greit sammen i denne tråden. Vi skal ha forståelse for at vi lar følelsene ta litt over (frisk debatt vil noen kalle det, og jeg er selv skyldig i dette), men det blir fort skyttergrav-diskusjoner når man påroper seg sannheten basert på i beste fall eldre kunnskap (som som nevnt endrer seg over tid), mens de «andre» må ha en eller annen form for diagnose. 

Som nevnt, vær gjerne uenig - helt innafor, men ikke fall for fristelsen med å bruke billige merkelapper og argumentasjoner laget av mennesker som kun ønsker å polarisere og marginalisere grupper av mennesker, som er i en situasjon som for oss er vanskelig å relatere oss til eller forstå.

Som er akkurat det å kalle folk for brungrums gjør, i fare for å få flere advarsler her inne så skal jeg ikke komme med flere diagnoser på denne adferden. Mod bør dog være konsekvent og også gi advarsler til de som tyr til slike karakteristikker.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Kobold said:

Har det vel ikke en dritt å si om spillet tar opp "rasisme" som tema når det gjelder gobliner vs mennesker innenfor HP-universet. Om man drar det langt nok så kan man si at plenty av spill og fiksjonelle univers tar det som utgangspunkt, ettersom mennesker i de fleste situasjoner er Good Guys og alle andre raser av forskjellige slag blir sett på som onde og alt annet. La fiksjon være fiksjon (...)

Altså, når et viktig plottelement i fiksjonen et "bekjempe en konspirasjon satt i verk av den kroknesete rasen som driver bankvesenet", så tenker jeg det faktisk er helt innafor å påpeke de uheldige konnotasjonene...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Nja, altså, du og jeg er uenige, men føler at vi har fått til å snakke sånn noenlunde greit sammen i denne tråden. Vi skal ha forståelse for at vi lar følelsene ta litt over (frisk debatt vil noen kalle det, og jeg er selv skyldig i dette), men det blir fort skyttergrav-diskusjoner når man påroper seg sannheten basert på i beste fall eldre kunnskap (som som nevnt endrer seg over tid), mens de «andre» må ha en eller annen form for diagnose. 

Som nevnt, vær gjerne uenig - helt innafor, men ikke fall for fristelsen med å bruke billige merkelapper og argumentasjoner laget av mennesker som kun ønsker å polarisere og marginalisere grupper av mennesker, som er i en situasjon som for oss er vanskelig å relatere oss til eller forstå.

Ikke vær redd for å kalle det for hva det er. Et av fascistiske ideologers trekk er å overbevise andre om at ideologen er alt annet en det det er. "Jeg er bare en meningsmotstander" er tatt rett ut av boka for snikinnføringer av fascistiske og menneskefiendtlige holdninger.

Og "politikk har ingenting i spill/medium genrellt å gjøre" er oppfordring til apati. Og apati er en effektiv måte å sakte men sikkert overkjøre demokratiet på. Rett ut av boka. Ikke fall for det.

All kudos til artikkelforfatter som postet artikkelen. Måtte det komme mange flere slike artikkeler som setter slike holdninger på dagsordenen. Både her, Gamereactor, Spill.no, Level Up og så mange som mulig. Og hvis folk føler seg "polarisert" av det, burde de kanskje spørre seg selv hvorfor. Hva tjener de på å ha slike holdninger? Hva tjener de egentlig på å konstant være irritert på "woke"-kultur? Har de slitt med å finne seg selv i livet, og oppdaget at anti-woke trenden er et effektivt fundament å bygge personligheten sin på? Forøvrig har vel alle slitt med å finne seg selv i løpet av et eller annet tidspunkt i livet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

På hvilken måte har ikke en person som har akkurat kommet i puberteten, og har en enorm seksualdrift mot dem de føler seg tiltrukket av, ikke en interessekonflikt i din verden, i de områdene de omgås?

Hvor er personene nakne forran hverandre?

shockorshot skrev (1 time siden):

Newsflash,

Newsflash. De har ikke delt garderobe på barneskolene i Norge.

Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (35 minutter siden):

Ikke vær redd for å kalle det for hva det er. Et av fascistiske ideologers trekk er å overbevise andre om at ideologen er alt annet en det det er. "Jeg er bare en meningsmotstander" er tatt rett ut av boka for snikinnføringer av fascistiske og menneskefiendtlige holdninger.

Og "politikk har ingenting i spill/medium genrellt å gjøre" er oppfordring til apati. Og apati er en effektiv måte å sakte men sikkert overkjøre demokratiet på. Rett ut av boka. Ikke fall for det.

All kudos til artikkelforfatter som postet artikkelen. Måtte det komme mange flere slike artikkeler som setter slike holdninger på dagsordenen. Både her, Gamereactor, Spill.no, Level Up og så mange som mulig. Og hvis folk føler seg "polarisert" av det, burde de kanskje spørre seg selv hvorfor. Hva tjener de på å ha slike holdninger? Hva tjener de egentlig på å konstant være irritert på "woke"-kultur? Har de slitt med å finne seg selv i livet, og oppdaget at anti-woke trenden er et effektivt fundament å bygge personligheten sin på? Forøvrig har vel alle slitt med å finne seg selv i løpet av et eller annet tidspunkt i livet.

Må være befriende enkelt å bare kunne beleilig avfeie alle meninger en ikke selv har som fascistiske og menneskefientlige, du er liksom helten og de skumle folka med andre oppfatninger er selvsagt tvers gjennom onde skurker. Så når dere aktivt går inn for å kneble andres meninger, og folk reagerer, så er det selvsagt de som reagerer som er udemokratiske og polariserende. At noen ikke vil at ting de er glad i skal kanselleres eller tilpasses til det ugjennomkjennelige kan liksom ikke skyldes noe annet enn at de sliter med å finne seg selv i livet og trenger selvfølgelig dette som et fundament for å bygge livet sitt på. Jeg skulle ønske jeg var så genuint full av selvforherligelse, egoisme, arroganse og total forakt for andre meninger som dere, da hadde livet vært meget ukomplisert, hvertfall i hodet mitt. 

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (30 minutter siden):

Og "politikk har ingenting i spill/medium genrellt å gjøre" er oppfordring til apati. Og apati er en effektiv måte å sakte men sikkert overkjøre demokratiet på. Rett ut av boka. Ikke fall for det.

Synes du stort sett kommer med mye bra, men den der synes jeg var litt drøy. 

Jeg tror jeg skjønner hva du prøver å si, men å si at "folk som mener at politikk ikke hører hjemme i spill = overkjøring av demokratiet over tid" synes jeg var å sette det vel på spissen.

Om du har flere tanker rundt hva som forårsaker denne apatien og hvilke konsekvenser det kan ha for samfunnet vårt så grei gjerne ut om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å rette denne mot noen spesifikke, så ønsker jeg å høre hvorfor folk mener man ikke skal blande kunstnere / skaperes meninger med deres verk? Er det f.eks. slik at vi kan skille Hitler fra Mein Kampf? Kan det tenkes at kunstnere / skapere ikke fraskiller sine verk fra sine holdninger?

Sier ikke at Rowling er like ille som Hitler, men at jeg mener kunstnere ikke kan skilles fra deres verk. Ser forøvrig paralleller til importvarer fra land med diktatur: vi klager og jamrer oss over elendigheten, men vi stopper ikke å kjøpe varene deres… 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 minutter siden):

Uten å rette denne mot noen spesifikke, så ønsker jeg å høre hvorfor folk mener man ikke skal bry seg om meninger til kunstnere / skapere, men kun deres verk? Er det slik at vi kan skille Hitler fra Mein Kampf, eller eventuelle verk fra diktatorer eller andre mennesker med menneskefiendtlige holdinger? Handler det kanskje mer om at man forsøker å legitimere at man ikke bryr seg om dette, og da prøver å argumentere for at disse er fraskilt?

Igjen, hvilke gode argumenter er det for å gi penger til slike?

Evt kan det hende at noen utrolig nok ikke synes at Rowling er på linje med Hitler, kan du forresten dokumentere hvilke udiskutable menneskefientlige ting hun har sagt?

For å svare på spørsmålet så blir det en subjektiv vurdering, jeg ville neppe kjøpt en vitsesamling fra Putin om han skulle finne på å gi ut noe sånt, jeg ville heller ikke stemplet de som evt hadde valgt å kjøpe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Crooked Cracker said:

Evt kan det hende at noen utrolig nok ikke synes at Rowling er på linje med Hitler, kan du forresten dokumentere hvilke udiskutable menneskefientlige ting hun har sagt?

For å svare på spørsmålet så blir det en subjektiv vurdering, jeg ville neppe kjøpt en vitsesamling fra Putin om han skulle finne på å gi ut noe sånt, jeg ville heller ikke stemplet de som evt hadde valgt å kjøpe. 

Korrigerte meldingen til å presisere at jeg ikke synes hun er lik Hitler, men at jeg ser paralleller til folk som mener en kunstner og hans meninger er to forskjellige ting. Jeg mener at disse henger sammen, da poltikk og meninger ofte gjennomsyrer verkene. Edit: har ikke uttalelsene foran meg nå, men det er i hovedsak de som er linket til tidligere og marginaliseringen av sårbare grupper som vi var inne på tidligere.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Radford skrev (18 minutter siden):

Jeg tror jeg skjønner hva du prøver å si, men å si at "folk som mener at politikk ikke hører hjemme i spill = overkjøring av demokratiet over tid" synes jeg var å sette det vel på spissen.

Var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at det oppfordrer apati. Deretter skrev jeg at apati er en effektiv måte å overkjøre demokratiet på. Ikke direkte at menneskene som ytrer dette overkjører demokratiet.

 

Radford skrev (21 minutter siden):

Om du har flere tanker rundt hva som forårsaker denne apatien og hvilke konsekvenser det kan ha for samfunnet vårt så grei gjerne ut om dette.

Jeg vet ikke om det kan sentreres rundt bare en ting, men denne apatien har også vært en slags sosial trend som har vart en god stund nå. Ihvertfall siden slutten av 2000-tallet slik jeg personlig oppfatta det. Det lot til å være en slags måte å utstråle maskulinitet, selvsikkerhet og styrke ved å opptre upåvirket av verdenssituasjonen. Gjerne spedd med litt popmisantropi. Unntaket er selvfølgelig saker som omhandlet dyremishandling. Da kunne mann stå opp for rettferdighet på en høylytt og hardbarka måte, ettersom det var dyr og ikke mennesker det var snakk om. Da kunne man ha et aktivistisk mål å kjempe for uten å risikere riper i den misantropiske lakken. merk at dette er min oppfatning

Og jeg skjønner godt at det er lett og behagelig å gi seg hen til denne trendy apatien. Jeg har vært der sjøl. Dessuten, det å bry seg om verdenssituasjoner, og sosialpolitisk progressjon er for å være helt ærlig, temmelig skummelt til tider. Man kjenner på en eksistensialistisk angst til tider.

Jeg lurer på om gruppepress også kan spille en rolle. Jeg husker da jeg begynte å faktisk bry meg mer om saker, og uttrykte meg på sosiale medier, var det et par bekjente som postet ting som "f&en, så j#¤%a politisk korrekt du har blitt da!" og "Raddis! Du slenger deg på trender som en blind sau".

Når det gjelder konsekvenser, så ser man allerede hva som skjer i deler av verden, der rettigheter blir tatt fra utsatte folkegrupper. I de landene der vi fremdeles har muligheter til å bevare disse rettighetene, er det for mange av oss som velger å ikke gjøre det, eller attpåtil å motstride aktivisme for å gjøre det, fordi det utrolig nok har blitt "trendy".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (7 minutter siden):

Var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at det oppfordrer apati. Deretter skrev jeg at apati er en effektiv måte å overkjøre demokratiet på. Ikke direkte at menneskene som ytrer dette overkjører demokratiet.

 

Jeg vet ikke om det kan sentreres rundt bare en ting, men denne apatien har også vært en slags sosial trend som har vart en god stund nå. Ihvertfall siden slutten av 2000-tallet slik jeg personlig oppfatta det. Det lot til å være en slags måte å utstråle maskulinitet, selvsikkerhet og styrke ved å opptre upåvirket av verdenssituasjonen. Gjerne spedd med litt popmisantropi. Unntaket er selvfølgelig saker som omhandlet dyremishandling. Da kunne mann stå opp for rettferdighet på en høylytt og hardbarka måte, ettersom det var dyr og ikke mennesker det var snakk om. Da kunne man ha et aktivistisk mål å kjempe for uten å risikere riper i den misantropiske lakken. merk at dette er min oppfatning

Og jeg skjønner godt at det er lett og behagelig å gi seg hen til denne trendy apatien. Jeg har vært der sjøl. Dessuten, det å bry seg om verdenssituasjoner, og sosialpolitisk progressjon er for å være helt ærlig, temmelig skummelt til tider. Man kjenner på en eksistensialistisk angst til tider.

Jeg lurer på om gruppepress også kan spille en rolle. Jeg husker da jeg begynte å faktisk bry meg mer om saker, og uttrykte meg på sosiale medier, var det et par bekjente som postet ting som "f&en, så j#¤%a politisk korrekt du har blitt da!" og "Raddis! Du slenger deg på trender som en blind sau".

Når det gjelder konsekvenser, så ser man allerede hva som skjer i deler av verden, der rettigheter blir tatt fra utsatte folkegrupper. I de landene der vi fremdeles har muligheter til å bevare disse rettighetene, er det for mange av oss som velger å ikke gjøre det, eller attpåtil å motstride aktivisme for å gjøre det, fordi det utrolig nok har blitt "trendy".

Takk for godt svar :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (14 timer siden):

I dagens samfunn behandler vi pedofili som en sykdom, slik man før behandlet homofili og trans personer.

Pedofili innebærer (hvis man agerer på sine impulser) at man har seksuelt samkvem med noen som i følge våre normer ikke er i stand til å ta en beslutning om å ha sex. Det er gode grunner til å anta at en 7-åring ikke forstår hva dette er, og at sex med en voksen kan skade dem fysisk og psykisk*). Det betyr ikke at all seksuell omgang som mindreårige kan gjøre nødvendigvis er skadelig (jfr barn som utforsker hverandre bak uthuset, eller barn som er spesielt tidlig modne i hode og kropp, eller erindringene til Tor Erling Staff), men risikoen synes uakseptabelt høy.

Homofili og det å bytte kjønn innebærer normalt frivillighet fra voksne, myndige personer. 

Det er en betydelig forskjell, og jeg synes at det er oppsiktsvekkende at ikke min foreldre-generasjon gjorde opprør mot homolovgivningen før de gjorde. Jeg mener at  de som ønsker det skal få anledning til kjønnsoperasjoner, men siden det er et betydelig og irreversibelt inngrep (og ganske kostbart) så gir det mening å forsikre seg om at dette er et konsistent ønske.

-k

*) Jeg tror at den kliniske definisjonen av en pedofil er at man tenner på barn som ikke har nådd puberteten. Det kan skje både som 13-åring og 19-åring. På samme måte så kan seksuell lavalder være forskjellig i forskjellige land. For å gjøre det enkelt for meg selv så tenker jeg her på voksne som tenner på det som helt klart er «barn».

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jesus kristus. Har redaksjonen gått tom for skrivestoff?

Det mangler ikke problemer i spillverdenen, som hvordan spill blir gitt ut helt uferdig eller med en haug bugs, å så patcher de spillet opp til standard senere. Eller at spillindustrien tillater gambling og andre rovdyraktige måter å suge til seg hvert eneste øre av forbrukeren?

Men neida, at Rowling er en drittsekk skrives som om det var et ubestridt faktum og derfor bør man brenne alt som har med trollmenn og jøtul-ovnene sine for å vise at Rowling tar feil, det er skrivestoff for det moderne mennesket. Kjære etterkommere, lær av denne tidsalderens feil og mangler.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...