Gå til innhold

Kommentar: Heia dem som vil boikotte Harry Potter-dataspillet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bo1e skrev:

Harry Potter er superbanale barnefortellinger. Det leses så mye inn i det som overhodet ikke finnes i materialet. Men man finner det man leiter etter, hvis man bare bestemmer seg for det.

Det har du rett i. Ser for meg kristenkonservative i USA som spilte LPen til skumle band som Led Zeppelin og Black Sabbath baklengs for å finne noe som kunne minne om messing til ære for Gamle Erik. Helt fantastisk underholdning!
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Fahlar skrev:

Rowling skrev et essay som tok til orde for at vi må huske på at kvinner i seg selv er en kategori av mennesker som har kjempet en lang kamp for å få de rettigheter og de mulighetene de har i dag. Hun tok til orde mot den delen av forkjemperne for transpersoner som hevdet at kjønn i seg selv var diskriminerende og på den måten .

Det som er slående i denne debatten er hvor mange som har utrolige sterke meninger som helt åpenbart aldri har lest essayet hun skriver, men forholder seg til andre folk som heller ikke har lest det, men har sterke meninger basert på noe de har lest om det, gjerne en sint tweet.

Rowling har gått til motangrep ved å samle forfattere og journalister til kamp mot cancel-culture. Historien vil vise hvem som hadde mest rett, men jeg personlig holder en knapp på at historien vil tydelig vise at Rowling hadde et godt poeng.

Jeg har ingen planer om å boikotte, da begrunnelsen til denne type boikotter i praksis er sensur, ikke en diskusjon på den måten vi ønsker å ha i et opplyst demokrati styrt av prinsipper om meningsmangfold og ytringsfrihet. "Jeg er uenig i hva du sier, men jeg vil gi mitt liv for å forsvare din rett til å si det" er det noe som heter... Det er en STOR forskjell fra å boikotte appelsiner fra Israel dyrket på okkupert Palestinsk mark og å boikotte et spill fordi forfatteren bak universet har noen meninger du ikke er enig i.

Boikotting som privatperson er ikke sensur. Hvis du ikke har lov til å si hva du vil, da er det sensur. Hvis jeg bare går unna mens du står og snakker, er det ikke sensur. At folk ikke kjøper tingene hennes på grunn av hennes upopulære politiske meninger er helt greit, og et personlig valg for konsumentene.
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tankbug skrev:
Fahlar skrev:

Rowling skrev et essay som tok til orde for at vi må huske på at kvinner i seg selv er en kategori av mennesker som har kjempet en lang kamp for å få de rettigheter og de mulighetene de har i dag. Hun tok til orde mot den delen av forkjemperne for transpersoner som hevdet at kjønn i seg selv var diskriminerende og på den måten .

Det som er slående i denne debatten er hvor mange som har utrolige sterke meninger som helt åpenbart aldri har lest essayet hun skriver, men forholder seg til andre folk som heller ikke har lest det, men har sterke meninger basert på noe de har lest om det, gjerne en sint tweet.

Rowling har gått til motangrep ved å samle forfattere og journalister til kamp mot cancel-culture. Historien vil vise hvem som hadde mest rett, men jeg personlig holder en knapp på at historien vil tydelig vise at Rowling hadde et godt poeng.

Jeg har ingen planer om å boikotte, da begrunnelsen til denne type boikotter i praksis er sensur, ikke en diskusjon på den måten vi ønsker å ha i et opplyst demokrati styrt av prinsipper om meningsmangfold og ytringsfrihet. "Jeg er uenig i hva du sier, men jeg vil gi mitt liv for å forsvare din rett til å si det" er det noe som heter... Det er en STOR forskjell fra å boikotte appelsiner fra Israel dyrket på okkupert Palestinsk mark og å boikotte et spill fordi forfatteren bak universet har noen meninger du ikke er enig i.

Boikotting som privatperson er ikke sensur. Hvis du ikke har lov til å si hva du vil, da er det sensur. Hvis jeg bare går unna mens du står og snakker, er det ikke sensur. At folk ikke kjøper tingene hennes på grunn av hennes upopulære politiske meninger er helt greit, og et personlig valg for konsumentene.
Det har du rett i, men her er det ikke bare et individuelt valg om å avstå et kjøp. Her er det mange personer som oppfordrer til å boikotte, sensurere eller kansellere et individ. Har lest meg litt opp nå og det ser jo ut til at det ikke er noen særlig forståelse for hva hun selv mener at hun mener og står for. Altså virker det for meg at de legger ord i hennes munn, fremfor å møte noen med forståelsen de selv krever. På generelt grunnlag er det absolutt problematisk med tendensen vi ser for tida. Dukker det opp en gammel tweet eller også privat samtale som inneholder en vits, så virker det som den personen helst skal betale for det i evig tid. Jeg tror de aller, aller fleste mennesker har sagt noe som ikke hadde tålt offentlighetens lys om det er tatt ut av kontekst. Skal man bøte for det foran mobben? Selv om det ikke var sånn det var ment, en dum vits eller at man har utviklet sine meninger i senere tid? Heksebrenning er nevnt her og jeg må si meg enig. Når mobben tar frem høygaflene og folk slenger seg på uten engang å vite helt hva det gjelder (hearsay), så begynner det å bli veldig problematisk. Man kan jo sette seg i situasjonen. Tusenvis av folk skriker at du skal betale, men de ønsker ikke engang å lese hva du egentlig mener.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...