Gå til innhold

Hvorfor blir alt dyrere? Noen som kan forklare til en idiot?


Kajac

Anbefalte innlegg

Jeg skal innrømme at økonomi definitivt ikke er et av mine interessefelt. Men i en verden hvor alt blir stadig dyrere i rekordfart er det noen ting jeg lurer på.

* Prisene på alt øker for tiden. Folk flest får dårligere råd og større utgifter. Mange vil ikke klare å håndtere dette pga. høye lån og priser som øker mer enn lønningene. De som allerede er presset vil slite godt. Samtidig varsler sentralbanken at de skal øke renten mange ganger i løpet av de kommende årene. Dette vil jo ramme nevnte gruppe ekstra hardt. Når prisene går opp og ødelegger kjøpekraften, burde vel renten settes ned, eller?

* Og så sies det at norsk økonomi går så det suser. Men om det var tilfelle, burde vel folk flest fått mer kjøpekraft, ikke mindre?

I mine øyne er det noen store motsigelser her. Er det noen som kan forklare, til en uten peiling på økonomi, hvorfor man bevisst går inn for å gjøre ting dyrere og gjøre folks kjøpekraft dårligere, og samtidig påstår at økonomien går bedre enn på lenge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen økonom selv så skal ikke påtale meg noe særlig kompetanse på feltet. Men min forståelse rundt hva som nå skjer er at vi står til dels i en perfekt storm. Vi har i lang tid hatt lav rente og periodevis 0 rente i landet, dette har gjort at folk har kunne tatt seg opp mer lån og har fått generelt sett bedre råd, de kapitalistiske kreftene i samfunnet ser da sitt snitt til å justere opp prisene på varer mer enn hva som faktisk er en økt merkostnad for produksjonen og bidrat til en til dels unaturlig høy inflasjon, da bare på rent tilbud og etterspørsel prinsippet og prisene stiger fordi folk er villige til å betale mer for varene enn ellers. Nå på grunn av krig, korona og generell elendighet så øker prisene enda mer på grunn av rene økte priser på råvarer og produksjon, på toppen av den allerede unaturlige prisøkningen gjennom korona pandemien. Dette resulterer til at vi da har en privekst som holder på å løpe løpsk med påfølgende inflasjon. Måten en kan løse dette på er rett og slett ved å gi folk dårligere råd med å øke rentene og sådan senke terskelen for hva folk er villige til å betale for varer som vil senke prisveksten og forhåpentligvis inflasjonen, noe som kommer til å gå ekstra hardt ut over de som allerede har lite uten tvil, men som dessverre kan være nødvendig for å stabilisere økonomien.

Som vel blir en veldig dummy måte å forklare det på

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Du har noen enkle grunner til at alt går på trynet både her i landet og i økonomien i hele verden.
For å ramse opp noen viktige grunner:

Korona-epidemien hvor alle land har brukt alt for mye penger og folk har jobbet for lite.
Russlands angrep på et naboland.
Befolkningseksplosjonen.
Landenes overivrige klima-løfter.
Spesielt her i landet:
Regjeringenes brudd på grunnloven hvor det i særdeleshet gir EU kontroll over landets penger / strøm / kommunikasjon / transport / eksport.
 

En enkelt liten ting som dyrere bensin / diesel / gass grunnet krig; transportprisene går opp og pengene må hentes inn via prisøkning på varer. Dette fører til krav om økte lønninger hos de som skal kjøpe. Strømregningene øker grunnet regjeringens vilje til å selge VÅRE resurser ut av landet, dette fører til mye problemer, alt fra utrolig nok kommuners drift av tunneler, gatebelysning til den stakkars Ola og Kari som får høyere strømregninger. Og nok en gang må ekstra penger hentes inn til de som MÅ ha strøm. Alle taper (unntatt de folkevalgte på stortinget som har gratis strøm). matvarene blir dyrere grunnet befolkningseksplosjonen og krigen. Transportnæringen må ha mer..  

 

Endret av Woff
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk har overvurdert sin egen evne til å betale når de har tatt opp masse lån mens renten har vært superlav. Finans har vel mest sett inntektspotensiale heller enn å være en fornuftig brems som har fungert til det beste for folk over tid. At folk ikke legger seg opp et fornuftig buffer men velger å leve på kanten økonomisk *ber* om trøbbel i det lange løp.

Generelt så vil de som har mye ha mer og det igjen går ut over de som må finansiere dette til syvende og sist, grovt sett.

Normalt pleier lønnen å følge indeksreguleringer hos seriøse arbeidsgivere sånn at kjøpekraften beholdes for ansatte.

Det som har skjedd nå er jo en temmelig høy indeksregulering, og da sliter folk ekstra. Legg på ekstra høye strømpriser i tillegg så blir det for mye for enkelte.

I tillegg er fraktsituasjonen helt i mismatch nå i forhold til supply and demand.

Lenke til kommentar

Sentralbanker printer penger, kjøper opp gjeld, setter renten ned til 0. Alle tar opp digre lån for hus, bil, hytter osv. Dette øker pengemengden. Penger printes ut av ingenting. Luft. Det er ingen verdier bak det. Når stadig mer penger finnes i omløp synker verdien av hver krone og det som kan kjøpes for det. Prisene på hus (i kroner) går opp. Folk føler seg rike og tar opp mer lån med sikkerhet i huset, sånn fortsetter det i det uendelige (cash out refi). Folk blir fanger i dette systemet, eller de fanger seg selv, alt etter hvordan man ser på det.

Quote
Money illusion
In economics, money illusion, or price illusion, is the name for the human cognitive bias to think of money in nominal, rather than real, terms. In other words, the face value of money is mistaken for its purchasing power at a previous point in time.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

Sentralbanker printer penger, kjøper opp gjeld, setter renten ned til 0. Alle tar opp digre lån for hus, bil, hytter osv. Dette øker pengemengden. Penger printes ut av ingenting. Luft. Det er ingen verdier bak det. Når stadig mer penger finnes i omløp synker verdien av hver krone og det som kan kjøpes for det. 

Men du kan FORTSATT kjøpe gull for de 'verdiløse' sedlene dine, du kan kjøpe (om ikke verre) digitale penger for norske tusenlapper, du kan også investere i diamanter ELLER som penge-fondet; kjøpe papirer som kan gi avkastning eller grove tap.. 🙂

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (20 minutter siden):

Jeg skal innrømme at økonomi definitivt ikke er et av mine interessefelt. Men i en verden hvor alt blir stadig dyrere i rekordfart er det noen ting jeg lurer på.

* Prisene på alt øker for tiden. Folk flest får dårligere råd og større utgifter. Mange vil ikke klare å håndtere dette pga. høye lån og priser som øker mer enn lønningene. De som allerede er presset vil slite godt. Samtidig varsler sentralbanken at de skal øke renten mange ganger i løpet av de kommende årene. Dette vil jo ramme nevnte gruppe ekstra hardt. Når prisene går opp og ødelegger kjøpekraften, burde vel renten settes ned, eller?

* Og så sies det at norsk økonomi går så det suser. Men om det var tilfelle, burde vel folk flest fått mer kjøpekraft, ikke mindre?

I mine øyne er det noen store motsigelser her. Er det noen som kan forklare, til en uten peiling på økonomi, hvorfor man bevisst går inn for å gjøre ting dyrere og gjøre folks kjøpekraft dårligere, og samtidig påstår at økonomien går bedre enn på lenge?

Pengetrykking iløpe av Korona+Idiotkablar til Tyskland/England+Teite avgifte på alt+Biden sin oljepolitikk+OPEC+produksjons stans/brems av så og sei alt frå 2019 til 2021+ fordyrandes mikrobrikker så skal unødigt inn i alt frå kjøleskap til bilar+ terminalar sine mottaks kapasitet var lenge sprengt på grunn av kontainerkø pga karantenetiltak på arbeidarane.
Operasjonen i Ukraina har så og sei ingenting å sei iforhald til alt da andra.

Sentralbanken drit forøvrig i nordmenn, sålenge da tar seg bra ut på vekstgrafar.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (25 minutter siden):

Folk har overvurdert sin egen evne til å betale når de har tatt opp masse lån mens renten har vært superlav. Finans har vel mest sett inntektspotensiale heller enn å være en fornuftig brems som har fungert til det beste for folk over tid. At folk ikke legger seg opp et fornuftig buffer men velger å leve på kanten økonomisk *ber* om trøbbel i det lange løp.

.

70% av befolkningen klager over hvor lite de får i lån. 30% av befolkningen mener bankene kaster ut penger i hytt og pine kun for egen vinning. 
 

Det skal ikke være enkelt…

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Kajac skrev (48 minutter siden):

I mine øyne er det noen store motsigelser her. Er det noen som kan forklare, til en uten peiling på økonomi, hvorfor man bevisst går inn for å gjøre ting dyrere og gjøre folks kjøpekraft dårligere, og samtidig påstår at økonomien går bedre enn på lenge?

Vil bare presisere at markedet som regel blir presset til å øke prisene, de ønsker som regel det ikke. Selvsagt er det kjeder som tjener på å være dyre men de fleste dagligvarebutikker kjemper seg imellom om pris. 

Størst problem i dag etter det jeg forstår er inflasjon som følger av at verdensøkonomien har en krakk etter covid og nå krigen i Ukraina. 

Lenke til kommentar

Som nevnt, så er det mange faktorer som samspiller med hverandre og som sikkert attpåtil er gjensidig inkluderende og/eller selvforsterkende.

Jeg er heller ingen økonom, men jeg kan tenke med et overforenklet situasjonsbilde:

Du starter med å heve kostnad for drivstoff. Dette medfører høyere kostnader for å frakte varene frem til kunden i flere ledd, og følgelig går vareprisen opp. Samme gjelder for kjøp av strøm og andre energiformer. Nå koster det ennå mere å produsere varen, og følgelig øker prisen, også her gjelder det i flere ledd før varen kommer seg ut til kunden. På grunn av høyere prisvekst, blir det nå krav om høyere lønninger - kanskje ikke så høy vekst som for vareprisen, men likevel ikke ubetydelig - og med høyere lønnskostnader følger dermed høyere varepriser, også her i flere ledd. Og så går gjerne noe av dette også i loop.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

En del innlegg er fjernet grunnet personangrep og uhøflig adferd. Vennligst ikke kommenter på innlegg som går mot person men rapporter det istedenfor. 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Om du ønsker å kommentere kan du sende undertegnede en PM. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Godt spørsmål TS.

Jeg er ingen økonom og forstår heller ikke hvorfor dette skjer.

Jeg kjøpte et rekkehus i 2012 for 1.7m og det er i dag verd 3m, selv med høyere fellesgjeld. Men det har da ingen betydning for meg, ettersom jeg ikke vil kjøpe noe nytt.

Hvorfor det har økt i verdi har jeg ingen peiling på. Samme plassen, noen oppgraderinger.

Ellers synes jeg det er teit at dere diskuterer kroneis, fremfor å prøve å forklare hvorfor ting øker i pris.

At korona og Ukraina påvirker tror jeg på, men det var slik før den tid også.

Mine foreldre måtte selge med tap på slutten av 80-tallet, andre ble søkk rike på å kjøpe billig eiendom.

Andre jeg har pratet med kjøpte leilighet for 120k på 90-tallet og solgte det for over en million på slutten av 2010.

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (9 minutter siden):

Forklar gjerne hvorfor prisen på kjøttdeig har økt med 60% over de siste 3-4 åra. 

Prisen på saltvatn har gått opp.
Nei, men seriøst, har ikkje peiling, spesielt ikkje kvifor lammakjøttdeig er (nokre øre) dyrare enn svin, når da er enklare å holda sau i Noreg enn svin, og me har hatt kjøttlagre øvefult av sau.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Dubious skrev (2 minutter siden):

Prisstigningene startet med pandemien, og fikk ekstra fart med krigen.
Det foregår en elbilboom samtidig som det er manko på elektronikk.

Jeg synes det har vært konstant prisstigning siden 2010, minst.

Bussbiletter, bensinpris, matvarer, interiør, med mer.

Det jeg registerer siste to årene som er mer enn vanlig er bensinpriser og strømpriser. Evt. rente, men den øker tilbake til normalt sies det.

Når Oljekrisa startet i 2014 ble ikke drivstoff billigere selv om oljeprisen ble lavere. Nå som oljeprisen blir høyere øker drivstoff prisen. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Gangleri skrev (1 minutt siden):

Prisen på saltvatn har gått opp.
Nei, men seriøst, har ikkje peiling, spesielt ikkje kvifor lammakjøttdeig er (nokre øre) dyrare enn svin, når da er enklare å holda sau i Noreg enn svin, og me har hatt kjøttlagre øvefult av sau.

Godt spørsmål. Nå har jeg ingen gode kilder, men i alle fall før 2020 hadde vi stort overproduksjon av lam/sau. Det lå mye på frys. Likevel øker prisene.

Lenke til kommentar
  • Alt blir generelt dyrere som følge av inflasjon, og inflasjon oppstår som følge av økning av penger i omløp, og mange andre faktorer
  • Russland og Ukraina er nøkkelforsynere av sjeldne jordarter, metaller, hvete, og kunstgjødsel. De to første øker prisen på elektronikk spesielt, og kunstgjødsel øker kostnader for all matvareproduksjon
  • Russland er en viktig forsyner av både olje og gass. Drivstoffprisene, til alt fra jordbruk og fiske, til forsyningslinjer og privatpersoner øker i kostnad
     
  • Koronapandemien har gjort en del skade i enkelte land, men de fleste vestlige land har nærmet seg normalen relativt til akkurat det
  • Kina har økonomiske vansker, delvis som følge av boligboblen i landet. Deriblant har veksten der bremset opp en del. Dette påvirker verdensøkonomien
  • Strømmangel i mange land gjør at strømmen blir langt dyrere. Dårlig planlegging og koordinering av strømproduksjonen påvirker en del
     
  • Gjennom flere tiår så har mange nødvendigheter blitt neglisjert, og en del har behov for akutt fornyelse. Dette fører til økte utgifter til ting som kommunale avgifter o.l. 
  • Høyrevrengte partier har redusert skatteinntekten til land. Dette gir mindre for de å anvende til samfunnsnytter og goder, og dette skaper ytterligere inflasjon. Noe av inflasjonen i USA er forårsaket av Trump sin skattepolitikk
  • Nyliberalismen har hatt en ideologi som gjør at rikdom skal samles mer hos et fåtalls individer. Påstanden om at dette igjen går tilbake til folket er bevist feil, og ofte så bidrar de til flere samfunnsproblemer; hvermannsen ender opp med å tape enda mer. Denne ideologien, som også partiet Høyre er svært kjær i, har ikke vist noen positive endringer i noen land i en dokumentert periode på vel over 50 år
     
  • Enorme samfunnsproblem som er blitt ignorert er nå såpass påfallende og store at de forårsaker ekstrautgifter, som selvsagt den globale oppvarmingen. Ekstremvær gir høyere priser på forsikringer, og gir unødvendig materielle tap
  • Klimaendringer har nå i snitt negativ effekt på avlinger og mer til. Kaffe, kakao, og mange andre varer er ekstremt mye dyrere som følge av dette
  • Boligboblen skaper enorme problemer, og er ansett en av økonomiens største utfordringer i følge OECD. Boligen din har kunstig høy verdi, og er for det meste forårsaket av kunstige elementer i tillegg til boligmangel
Endret av .,.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Rutgerus said:

70% av befolkningen klager over hvor lite de får i lån. 30% av befolkningen mener bankene kaster ut penger i hytt og pine kun for egen vinning. 
 

Det skal ikke være enkelt…

Det er jo bra at bankene har fått noen mer fornuftige bremser over tid. Folk får en mer edruelig økonomi når bankene er fornuftige på vegne av kundene, noe de også tjener på når folk klarer å holde sine økonomiske forpliktelser når det blir tøffere tider fordi en har nok økonomisk buffer fordi en ikke lever over evne på lånte midler.

Det vil alltid skje at noen som ikke burde fått så stor lån faktisk får det og at de som burde fått et større lån ikke får det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...