Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Flyangst, er skuffet over meg selv som har det.


Gjest c607a...e4b

Anbefalte innlegg

Gjest c607a...e4b

Jeg valgte å bestille togbiletter istedet for å ta fly. Jeg skal på en 7 timer lang togtur på torsdag for å besøke min datter, og reiser tilbake søndag / 7 timer i retur. Jeg hadde spart kanskje ca 3 timer hver vei om jeg hadde tatt fly. 

Jeg er skuffet over meg selv om at jeg er så redd å reise med fly alene. 

Fins det andre som unngår fly? Burde jeg bare hoppet i det, og bestillt fly en av veiene for å trene meg på det selv om jeg har full angst? 

Anonymous poster hash: c607a...e4b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok er undervurdert. 7 timer er ikke så lenge. Jeg syns faktisk det er mer behagelig enn å styre med flyplass og alt det medfører av styr. Sikkerhetskontroll, begrenset bagasje, boarding, 4 x kø (sikkerhetskontroll, boarding, avstigning, bagasje/utgang. Også må du t/r flyplassen. Og høre på alt fjaset de sier ombord. Nei, selv etter hundrevis av turer - så er tog det mest behagelige. Bedre for klimaet er det også.

Så du MÅ ikke ta fly. Jeg syns heller ikke du skal klandre deg selv for å ta toget. Tvert i mot! Syns det er et bedre valg. 

Tror også datteren din setter pris på en mer avslappet og mindre anspent far som kommer. Istedenfor at du fokuserer mye på flyet. 

Flyangsten kan du håndtere ved senere anledninger dersom det er nødvendig. Når det er sagt; er fly et av verdens tryggeste transportmidler. Så frykten er helt unødig. Men det vet du sikkert fra før av. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest c607a...e4b skrev (8 minutter siden):

Jeg valgte å bestille togbiletter istedet for å ta fly. Jeg skal på en 7 timer lang togtur på torsdag for å besøke min datter, og reiser tilbake søndag / 7 timer i retur. Jeg hadde spart kanskje ca 3 timer hver vei om jeg hadde tatt fly. 

Jeg er skuffet over meg selv om at jeg er så redd å reise med fly alene. 

Fins det andre som unngår fly? Burde jeg bare hoppet i det, og bestillt fly en av veiene for å trene meg på det selv om jeg har full angst? 

Anonymous poster hash: c607a...e4b

Hvis du oppfatter flyangsten som innskrenkende for livskvaliteten burde du hoppet i det og jobbet videre med eksponeringsterapi.
Hvis du derimot trives med  og klarer deg med togturer, er toget både miljøvennlig og avslappende…..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Du er på ingen vis alene. Mellom 33 og 40% av folk har litt redsel for å fly. Ca. 3% av folk er såpass plaget at de blir betegnet å lide av flyfobi.  

En kan i hovedsak trene seg opp for å bli bedre på slikt, og vil du overkomme det, så er det fullt mulig. Men det kan være lurt å lære seg teknikker for å takle dette. Det øyeblikket man benytter seg av lite konstruktive taktikker, så har man en tendens til å forverre, eller forsterke problemet. Det finnes også beroligende medikamenter som kan bistå med en flytur. Men de sløver deg gjerne ned. 

Hvis det forblir umulig, så kan du heller tilpasse deg noe, som å reise tidligere for å oppnå mest mulig tid med famile og venner, og kanskje gjøre togreisen mer behagelig. Les bøker, eller ta med en laptop med noen filmer lagret på harddisken. Enkelte setninger kan man lære seg å formidle til andre, som "jeg bare elsker å ta toget", eller lignende. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest c607a...e4b
Milhouse85 skrev (16 timer siden):

Tok er undervurdert. 7 timer er ikke så lenge. Jeg syns faktisk det er mer behagelig enn å styre med flyplass og alt det medfører av styr. Sikkerhetskontroll, begrenset bagasje, boarding, 4 x kø (sikkerhetskontroll, boarding, avstigning, bagasje/utgang. Også må du t/r flyplassen. Og høre på alt fjaset de sier ombord. Nei, selv etter hundrevis av turer - så er tog det mest behagelige. Bedre for klimaet er det også.

Så du MÅ ikke ta fly. Jeg syns heller ikke du skal klandre deg selv for å ta toget. Tvert i mot! Syns det er et bedre valg. 

Tror også datteren din setter pris på en mer avslappet og mindre anspent far som kommer. Istedenfor at du fokuserer mye på flyet. 

Flyangsten kan du håndtere ved senere anledninger dersom det er nødvendig. Når det er sagt; er fly et av verdens tryggeste transportmidler. Så frykten er helt unødig. Men det vet du sikkert fra før av. 

Du sier noe der. Toget går direkte til området som jeg skal besøke, mens det blir mer styr med å måtte ta to busser til flyplassen, og så vente på fly, og deretter fly, og så videre med flytoget til området som jeg skal besøke. Men tiden som jeg bruker er kanskje 3 timer mindre per vei. Men det som er stress med lfy er sikkerhetskontroll, bagasje, og å høre på alt de sier ombord ja. Tog er mye bedre for klimaet også. Du har rett i det. 

Jeg har tatt 6 fly pga kanselleringer på en ferietur. Det ble det mange flybytter en sommer , tiltross for flyskrekk. Men den gangen dro jeg sammen med familie, og da klarer jeg lettere å presse meg til å fly. Samtidig så var det såpass langt unna at det føltes verdt å trosse angsten og sette seg i et fly. Men det føles ikke verdt å trosse angsten når det er andre enkle muligheter å ta. Vil vel si at toget er veldig greit med tanke på at det går direkte til dit jeg skal.  Takker for forståelsen din. For jeg blir litt sånn irritert på meg selv fordi jeg vet om at jeg har alltid hatt flyangst uavhengig av at jeg har trosset angsten og vært på fly til USA, og flere andre land :) . Tenkte at jeg kanskje trenger oppdatering og trening for jeg har ikke råd til å reise så mye utenlands. Men egentlig er treningen sikkert unødvendig, for jeg vil jo alltid klare å sette meg i et fly om jeg er motivert for det. 

Min datter vil nok sette pris på en mer avslappet mor. Enig med deg i det. Jeg vil være roligere og mer avslappet. Hadde lyst å bevise henne at jeg er en modig tøff person som flyr tross flyskrekken, men jeg vil jo automatisk stresse om hjemreisen dersom jeg tar fly. Det beste blir nok å ta tog, og ikke stresse. Nyte reisen, og nyte tiden med min kjære datter. 

Vet at fly er en av verdens tryggeste transportmidler, men allikevel så får jeg opp film i hodet mitt om flyulykker, og hvilke angst og anger jeg ville hatt om jeg satt i et fly som styrtet. Men vet : sjansene for styrt er jo såpass minimale at jeg ikke burde tenke på de engang. Det er større fare for at jeg omkommer i en togulykke, men jeg er nok redd for en ulykke som skjer i luften og de siste minuttene der man vet at her går alt galt. Men vet at dette er så unødvendig frykt å tenke på, men allikevel gjør jeg det. Jeg er redd for angsten rett og slett. 

Takker for svar, og kloke ord :) 

 

Anonymous poster hash: c607a...e4b

Lenke til kommentar
Gjest c607a...e4b
.,. skrev (16 timer siden):

Du er på ingen vis alene. Mellom 33 og 40% av folk har litt redsel for å fly. Ca. 3% av folk er såpass plaget at de blir betegnet å lide av flyfobi.  

En kan i hovedsak trene seg opp for å bli bedre på slikt, og vil du overkomme det, så er det fullt mulig. Men det kan være lurt å lære seg teknikker for å takle dette. Det øyeblikket man benytter seg av lite konstruktive taktikker, så har man en tendens til å forverre, eller forsterke problemet. Det finnes også beroligende medikamenter som kan bistå med en flytur. Men de sløver deg gjerne ned. 

Hvis det forblir umulig, så kan du heller tilpasse deg noe, som å reise tidligere for å oppnå mest mulig tid med famile og venner, og kanskje gjøre togreisen mer behagelig. Les bøker, eller ta med en laptop med noen filmer lagret på harddisken. Enkelte setninger kan man lære seg å formidle til andre, som "jeg bare elsker å ta toget", eller lignende. 

En god trøst å høre.Jeg er nok ikke alene om den unødvendige angsten. Det er nok angsten for kontroll. Jeg har den samme type angst for narkose dersom legen sa at jeg måtte ta det for eksempel. Redd for å miste kontroll. Redd å overlate kontrollen til andre over min kropp. 

Jeg tror jeg kommer til å ta toget begge veier, men jeg kan gjerne lese litt om fly og kurering av flyangst på toget. Jeg bør bli sterkere. Men jeg vet at dersom jeg hadde følge så hadde jeg klart å ta flyturen. Tror at det er bedre å ha reisefølge dersom man har flyangst,istedet for å reise helt alene. Jeg reiste med 4 fly i fjor. 2 fly alene, og 2 fly sammen med noen. 

Jeg er en pyse, men jeg har angst for mye, spesiellt kontrollangst. Tror jeg har en type OCD til vanlig, men jeg har fått mer kontroll på den hverdagslige angsten. 

Anonymous poster hash: c607a...e4b

Lenke til kommentar

Som nemnt så er du på ingen måte åleine om dette.
Det å reise med tog er også ein fin måte å reise på, miljøvennlig og ofte billegare. I alle fall så lenge reisa er under 8 timar frå stasjon til stasjon så er tog eit godt alternativ. Det er ikkje slik at du på død og liv må reise meir med fly om du har gode alternativ.
Ulempane med tog i tillegg tida det tek er at det ikkje er alle stadar det går tog til ei tid som passar.

Eg synes derfor at du rasjonelt sett bør jobbe litt med flyangsten. Det er ikkje sikkert du blir komfortabel med å fly men du bør prøve å kome til det punktet der du kan fly åleine utan større problem. Det er som sagt ikkje alle stadar det verken går tog eller du har tid til å ta tog. Skal du til f.eks. Tromsø så er det 8,5 time å køyre å køyre frå Bodø som er endestasjonen.
Det er også greitt å prøve å kome deg på eit såpass nivå at du ikkje må takke nei til aktivitetar som krev flyreiser, enten det er ein helgetur til Paris, eit bryllaup i Tromsø eller ein jobbkonferanse der du må reise med fly for å rekke fram i tide.

 

Reint praktisk så vil eg anbefale at du reiser saman med nokon, som du tidlegare har gjort saman med familien på ferietur.

Det andre rådet er å seie ifrå på flyplassen at du har flyangst. Møter du i god tid og seier ifrå i gaten så får du vanlegvis gå ombord tidleg slik at du får eit sete langt framme og har god tid. Da kan du også seie ifrå til kabinpersonalet i litt rolegare omgivnadar. (Eg veit at i alle fall Widerøe har eit gratis "flyskrekk-kort" som du kan bestille hos dei slik at du kan vise fram eit diskré visittkort om du vegrer deg for å seie høgt at du er redd for å fly).
Når kabinpersonalet veit om at du har flyangst så vil du også få ekstra oppfølging av kabinpersonalet, både psykologisk for å hjelpe deg å puste roleg og reint praktisk ved å forklare kva slags lydar og dunk du høyrer under flyginga.

Om du tenderer meir mot flyskrekk enn flyangst så kan du til og med krysse av for at du ønsker assistanse når du bestiller flybilettane, då er du sikker på at flyselskapet er orientert om dine behov. Det blir også arrangert flyskrekk-kurs som du kan vurdere, disse kursa er alt frå billege nettkurs til større kurs over fleire dagar med inkluderte flygingar saman med andre som har flyskrekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest c607a...e4b
The Avatar skrev (23 timer siden):

Som nemnt så er du på ingen måte åleine om dette.
Det å reise med tog er også ein fin måte å reise på, miljøvennlig og ofte billegare. I alle fall så lenge reisa er under 8 timar frå stasjon til stasjon så er tog eit godt alternativ. Det er ikkje slik at du på død og liv må reise meir med fly om du har gode alternativ.
Ulempane med tog i tillegg tida det tek er at det ikkje er alle stadar det går tog til ei tid som passar.

Eg synes derfor at du rasjonelt sett bør jobbe litt med flyangsten. Det er ikkje sikkert du blir komfortabel med å fly men du bør prøve å kome til det punktet der du kan fly åleine utan større problem. Det er som sagt ikkje alle stadar det verken går tog eller du har tid til å ta tog. Skal du til f.eks. Tromsø så er det 8,5 time å køyre å køyre frå Bodø som er endestasjonen.
Det er også greitt å prøve å kome deg på eit såpass nivå at du ikkje må takke nei til aktivitetar som krev flyreiser, enten det er ein helgetur til Paris, eit bryllaup i Tromsø eller ein jobbkonferanse der du må reise med fly for å rekke fram i tide.

 

Reint praktisk så vil eg anbefale at du reiser saman med nokon, som du tidlegare har gjort saman med familien på ferietur.

Det andre rådet er å seie ifrå på flyplassen at du har flyangst. Møter du i god tid og seier ifrå i gaten så får du vanlegvis gå ombord tidleg slik at du får eit sete langt framme og har god tid. Da kan du også seie ifrå til kabinpersonalet i litt rolegare omgivnadar. (Eg veit at i alle fall Widerøe har eit gratis "flyskrekk-kort" som du kan bestille hos dei slik at du kan vise fram eit diskré visittkort om du vegrer deg for å seie høgt at du er redd for å fly).
Når kabinpersonalet veit om at du har flyangst så vil du også få ekstra oppfølging av kabinpersonalet, både psykologisk for å hjelpe deg å puste roleg og reint praktisk ved å forklare kva slags lydar og dunk du høyrer under flyginga.

Om du tenderer meir mot flyskrekk enn flyangst så kan du til og med krysse av for at du ønsker assistanse når du bestiller flybilettane, då er du sikker på at flyselskapet er orientert om dine behov. Det blir også arrangert flyskrekk-kurs som du kan vurdere, disse kursa er alt frå billege nettkurs til større kurs over fleire dagar med inkluderte flygingar saman med andre som har flyskrekk.

Det er ganske usannsynlig at jeg må noensinne reise med fly helt alene.  Så egentlig er det ikke noe å trene seg på. Jeg har kun brukt fly valgfritt. Ikke pga at det var noe jeg må. Jeg er i  midten av førtiårene. Har en jobb der det aldri er noe reise innvolvert. Og tror aldri det blir det heller. Men jeg er sikker på at jeg hadde tatt et fly om jeg absolutt måtte, foreks for å rekke en jobb eller noe dersom jeg kom i en situasjon der jeg var bortreist og toget ikke gikk. 

Så jeg vet ikke om det er noen vits i å gå på kurs. Jeg har ikke økonomi til å reise mye heller. Men det er viktig å våge å sette seg inn i et fly om det ble nødvendig selvsagt. Noe som jeg ser liten sannsynlighet for at det blir. Men dette handler nok mer om mestring, og skuffelse på meg selv for at jeg ikke ser på fly som noe jeg ønsker å bruke pga at jeg føler en falsk følelse om at jeg er tryggere på bakken. Jeg får et sånnt kampmodus i meg der jeg ønsker å overbevise meg selv at jeg kan fint velge ta fly alene når valgmulighetene er der. :D . 

Er nok mer kamp-modus, men skal sjekke på internett om det er noen kurs for dette. Jeg har mye angst generellt, og har en del utfordrende situasjoner i livet anngående sykdom hos mine nærmeste, og det gjør meg kanskje mer engstelig når jeg må håndtere engstelse på andre områder, samtidig som flyangst. Er nok noe i det. 

Anonymous poster hash: c607a...e4b

Lenke til kommentar

Har flyskrekk selv. Får medisiner av legen for å dempe angsten de gangene jeg "må" fly pga jobb eller det er for langt unna med bil eller tog. 

Jeg kjører forøvrig bil dersom jeg må på jobb mellom Oslo og Bergen, etter avtale med jobben.

Det som plager meg mest med angsten er at den sitter i så lenge etterpå. Går rundt med en "utavkroppen"-opplevelse som gjør at jeg knapt husker å ha vært på stedet jeg besøkte og sliter i flere dager etterpå med å "lande" etter turen. Så for meg funker det best å bare la være å fly om jeg ikke absolutt må, så slipper jeg å gå å bekymre meg for det.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest c607a...e4b
Ranglefanten skrev (11 minutter siden):

Har flyskrekk selv. Får medisiner av legen for å dempe angsten de gangene jeg "må" fly pga jobb eller det er for langt unna med bil eller tog. 

Jeg kjører forøvrig bil dersom jeg må på jobb mellom Oslo og Bergen, etter avtale med jobben.

Det som plager meg mest med angsten er at den sitter i så lenge etterpå. Går rundt med en "utavkroppen"-opplevelse som gjør at jeg knapt husker å ha vært på stedet jeg besøkte og sliter i flere dager etterpå med å "lande" etter turen. Så for meg funker det best å bare la være å fly om jeg ikke absolutt må, så slipper jeg å gå å bekymre meg for det.

Jeg har familie i Oslo, som jeg besøker iblant. Jeg velger å ta tog fra Bergen fram og tilbake. Valgte en gang å fly med Flyr. Men husker at da flyet skulle lande i Bergen, så fikk jeg ganske panikk, for det føles som om flyet gjorde en kraftig leken sving i luften over sjøen.  Det er ikke alle som forstår hvorfor jeg orker å ta tog fra Bergen til Oslo tur/ retur. 

Ranglefanten skrev (19 minutter siden):

For meg er det ikke bare flyskrekk, at flyet skal falle ned. Har i tillegg ganske klaustrofobi, frykt for manglende fluktveier som forsterker flyskrekken.

Er inneforstått med at det er langt farligere å kjøre bil, men det hjelper ikke.

Hos meg er det stor angst for at flyet skal falle ned. Det er den største angsten. Med en gang det sier noe pip pip og lyder, så skvetter jeg til med en gang. Jeg har også et problem som jeg har på toget itillegg. Det er toalettet. Har klaustrofobi, og redsel for å bli innelåst på toalett uten vindu.  Men det er uansett bedre for meg å ta tog enn fly pga redselen for at flyet skal falle ned, eller få problemer.  Mulig det er arvelig for min bestemor klarte aldri å reise tilslutt noen plass, verken med tog , fly eller annet. Hun hadde så mye angst. Men jeg klarer i det minste å reise med tog :) . 

Jeg nyter turen bedre når jeg slipper å være så engstelig. Så jeg er helt enig i at av og til er angsten så stressende at det er bedre å la være å fly om man kan. 

 

Anonymous poster hash: c607a...e4b

Lenke til kommentar
Gjest c607a...e4b
Ranglefanten skrev (31 minutter siden):

For meg er det ikke bare flyskrekk, at flyet skal falle ned. Har i tillegg ganske klaustrofobi, frykt for manglende fluktveier som forsterker flyskrekken.

Er inneforstått med at det er langt farligere å kjøre bil, men det hjelper ikke.

Bedre ble ikke flyskrekken etter at jeg så en film om German Wingsulykke, fra sann historie, der hun ene  i flyet hadde flyskrekk. Hun var kjempenervøs akkurat som meg, og der gikk det jammen galt på toppen. Men dette var jo noe helt unikt, og det skjer jo så og si aldri slike katastrofer. Det er farligere å kjøre bil og tog. Men jeg er redd å bli redd. Redd for at noe på flyet skal gjøre meg redd når jeg er høyt oppe i luften. 

Anonymous poster hash: c607a...e4b

Lenke til kommentar

Det hjelper litt for meg å repetere at det aldri har skjedd store, alvorlige flyulykker i Norge. Kun med mindre fly.

Av den grunn flyr jeg aldri fra småflyplasser eller med små propellfly, slike som Widerøe har mange av. Velger kun Sas eller Norwegian sine Boeing 737, tenker at om flyet først skal falle ned, vil jeg være en del av en stor historisk hendelse. Uff, høres tragisk ut, men litt galgenhumor hjelper når man sitter der med tunge tanker ved take-off

Endret av Ranglefanten
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest c607a...e4b
Ranglefanten skrev (2 timer siden):

Det hjelper litt for meg å repetere at det aldri har skjedd store, alvorlige flyulykker i Norge. Kun med mindre fly.

Av den grunn flyr jeg aldri fra småflyplasser eller med små propellfly, slike som Widerøe har mange av. Velger kun Sas eller Norwegian sine Boeing 737, tenker at om flyet først skal falle ned, vil jeg være en del av en stor historisk hendelse. Uff, høres tragisk ut, men litt galgenhumor hjelper når man sitter der med tunge tanker ved take-off

Ja, der sier du noe. Det har jo aldri skjedd store alvorlige flyulykker i Norge, så hvorfor går jeg da rundt å tenker at jeg skal være den første som flyr med foreks Norwegian fra Bergen til Oslo og så styrter flyet.  ;) . Dersom jeg skal fly så blir det Norwegian. Har valgt Flyr en gang, men jeg ble stresset fordi da det skulle lande så laget flyet en så svevende veldig brå sving i luften på forhånd over en bro og sjøen. Noe som jeg synes ga en skikkelig flyvende opplevelse, men for skummelt for meg :D . Men som du sier: litt galgenhumor kan hjelpe på. Dersom et fly først faller ned så vil man jo være en del av en stor historisk hendelse,og mulig nesten få navnet sitt skrevet i "historieboken". Litt humor kan hjelpe på. 

Godt at jeg ikke er alene om å være så bekymret for å bruke fly som transportmiddel. 

Jeg er litt lite motivert til å trene på å bruke fly.  Kunne jo ha trent meg opp til å bruke det, men når jeg kan ta tog, så er det veldig lett å ta toget.. Slipper alt styret med sikkerhetskontroller når man tar tog til Oslo. 

 

Anonymous poster hash: c607a...e4b

Lenke til kommentar
Gjest 89511...ac0
Ranglefanten skrev (På 26.5.2022 den 10.23):

Har flyskrekk selv. Får medisiner av legen for å dempe angsten de gangene jeg "må" fly pga jobb eller det er for langt unna med bil eller tog. 

Jeg kjører forøvrig bil dersom jeg må på jobb mellom Oslo og Bergen, etter avtale med jobben.

Det som plager meg mest med angsten er at den sitter i så lenge etterpå. Går rundt med en "utavkroppen"-opplevelse som gjør at jeg knapt husker å ha vært på stedet jeg besøkte og sliter i flere dager etterpå med å "lande" etter turen. Så for meg funker det best å bare la være å fly om jeg ikke absolutt må, så slipper jeg å gå å bekymre meg for det.

Så er det oss med ekstrem sosial fobi da. Vi har akkurat samme opplevelse som deg, bare at vi må "ta fly" hver dag for å kunne leve i denne verdenen (jobb). Ganske digg :grin:

Anonymous poster hash: 89511...ac0

Lenke til kommentar
Gjest 89511...ac0

Ift. flyskrekk så vit at det ikke er noen rasjonell argumentering som kan ta luven av flyskrekk. Det er nervesystemet (utspring i hjernebarken) som sender faresignaler som setter kroppen i kamp-/fluktmodus. Måten man overvinner sånt på er ved å lære seg å disidentifisere seg med den autonome reaksjonen i kroppen. Meditasjon kan hjelpe med dette. Da blir ikke den tenkende hjernen med på å eskalere panikken, men fungerer mer som en observatør av ens egen reaksjon. Kommer man hit har man kommet langt. Videre gjelder det å eksponere seg på en måte som gjør at man kjenner angsten melde seg uten at den tar overhånd. En god start kan være å dra på flyplassen og se på flyene. Gå litt rundt i terminalen. Neste kan være å gå inn på flyet og sette seg i flysetet (flyskrekkkrus kan sikkert være en bra måte å gjøre dette på). Å bare sitte slik i kabinen og la kroppen roe seg. Deretter kan man prøve seg på en kort flytur type lokalrute på 20-30 minutter.

Det viktige er at man alltid holder frykten på et nivå som ikke gjør at man kobler ut tenkehjernen. På den måten kan man sakte, men sikkert lære hjernen og kroppen at faren ikke er så stor som den vil ha det til.

Hilsen en som har hatt ekstrem sosial fobi (og flykskrekk) og er blitt ganske god på å forstå de kroppslige mekanismene bak angst og hva man må gjøre for å redusere den.

Anonymous poster hash: 89511...ac0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...