Gå til innhold

Fornyet 6 måneders kontrakt gang på gang? Regler?


Gjest 38805...207

Anbefalte innlegg

Gjest 38805...207

Jeg har vært ansatt i en kommune på 6 måneders kontrakter siden Juli/august 2020, Min læretid gikk ut i Juli og jeg tok fagbrev i oktober 2020.

Grunnen til at jeg ikke har fått fast ansettelse har jeg hørt er fordi jeg ikke oppfyller kravene siden jeg ikke har førerkort klasse B. Planen til min sjef er og holde meg i arbeid via slike 6 måneders kontrakter frem til jeg får førerkort, Noe som ikke er for langt unna forhåpentligvis, men det er jo lang ventetid på oppkjøring. 

Når er det jeg egentlig har krav på fast ansettelse? Og kan jeg kreve det selv om jeg ikke oppfyller kravene til kommunen om førerkort? Jeg har i løpet av de årene jeg har jobbet her ikke hatt noen problemer med og utføre mine arbeidsoppgaver uten førerkort og det er jo en grunn til at sjefen har holdt på meg via midlertidige kontrakter såpass lenge, han er veldig fornøyd med meg som ansatt siden jeg utfører jobben min på en bra måte, har nesten ingen fravær og er en resurs for de andre ansatte jeg jobber med på grunn av mine datakunnskaper.

 

Når er det disse "mytiske" 3-4 års reglene slår inn? og er det noen regler som går på midlertidig ansettelses i 12 måneder? Jeg har prøvd å søke meg frem til svar via arbeidstilsynet sine sider osv. men blir bare mer forvirret, Ryker alle disse reglen ut vindu når jeg ikke oppfyller kravet om ansettelse siden jeg ikke har førerkort?

eller "trumfer" denne midlertidig ansettelsestiden førerkort kravet?

 

Takk for svar, Hilsen Meget forvirret. 

Anonymous poster hash: 38805...207

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har blitt gitt grunnlag for å ta førerkortet i det minste. Det er flere som ikke får påbegynt fagbrevet en gang pga. manglende førerkort, og mange av de får da heller ikke råd til å ta lappen. Er en av måtene systemet skaper mange tragiske skjebner. 

Hvis du har anledning, så kan du oppsøke andre steder for å ta selve oppkjøringen. Er flere småsteder i f.eks. Nordland som er i stand til å gi deg time til oppkjøring innen noen uker. En togtur, en dag med overnatting, og så en oppkjøringstime, så kan det være verdt investeringen. 

 

Når den er tatt, og hvis du ikke blir tilbudt en bedre kontrakt, så kan du oppsøke andre steder for arbeid. Det viktigste er å ha fagbrevet og førerkortet i boks. 

Lenke til kommentar
Gjest 38805...207 skrev (3 timer siden):

Ryker alle disse reglen ut vindu når jeg ikke oppfyller kravet om ansettelse siden jeg ikke har førerkort?

Nei, det er helt tydelig at stillingen ikke krever førerkort, for da kan du ikke være vikar der heller over så lang tid.
Du kan også se litt på grunnbemanningslæren

Lenke til kommentar
Gjest 38805...207
mobile999 skrev (22 timer siden):

Er ts på "arbeidsmarkedstiltak" i samarbeid med Nav?

TS her.

 

Jeg er ikke på denne jobben via noe form for arbeidstiltak, tilrettelegging eller noe slikt, jeg har denne jobben på helt vanlig normalt grunnlag, Den eneste grunnen til at jeg ikke har fast stilling er mangel på førerkort, Men som sagt så har jeg utført jobben helt uten problemer siden jeg begynte som lærling i 2017 uten førerkort. 

Det som også er veldig veldig rart er at jobben krever at jeg skal ha førerkort, men vi får jo også et E-handel system tredd nedover hodet hvor alt av bestillinger og innkjøp skal leveres til arbeidsplassen, Vi får rett og slett ikke lov til å kjøre ned til butikker/grosister og kjøpe varer, De få gangene førerkort hadde vært kjekt å ha er hvis vi skal på et møte/samling et stykke unna, men da er vi jo som regel mange som skal dit så transport har jo aldri vært noe problem. 

Anonymous poster hash: 38805...207

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...