Gå til innhold

Ble tilbudt 50.000 kroner for å slutte å spore Elon Musks privatfly – nå har han begynt å spore Facebook-sjefens fly


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elon Musk på sin side tilbød Sweeney 5000 dollar, cirka 44.000 kroner, for å avslutte sporingen av flyet og gi råd om hvordan han kan gjøre flyet sitt vanskeligere å spore. Sweeney takket nei til tilbudet, med den begrunnelse at pengesummen ikke stod i stil til arbeidsmengden som er lagt inn eller tilfredsstillelsen han får ut av påfunnet.

 

Jeg liker denne fyren. Dette er trolling av mektige folk på et helt nytt nivå. Morsomt påfunn. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Sweeney har også sporet og delt informasjon om flyene til russiske milliardærer.

Denne gjengen har noe til felles med Zukerberg og Musk. De kan med rette kalles oligarker. Oligarker er steinrike mennesker med alt for lange pølsefingre inn i politikken. Noen tror man må være russisk for å være oligark, men fakta er at dette begrepet ikke har noe med nasjonalitet å gjøre. Det har derimot mye å gjøre med personlig maktkonsentrasjon utenfor statsapparatet som har sterk makt inn i statsapparatet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
13 hours ago, Princessmonoke said:

Jeg liker denne fyren. Dette er trolling av mektige folk på et helt nytt nivå. Morsomt påfunn. 


Er det egentlig harmløs trolling? Hvordan hadde du likt det om noen eksponerte dine fysiske bevegelser for millioner av mennesker, mange av dem potensielt ustabile, eller som vil deg vondt?

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (6 minutter siden):


Er det egentlig harmløs trolling? Hvordan hadde du likt det om noen eksponerte dine fysiske bevegelser for millioner av mennesker, mange av dem potensielt ustabile, eller som vil deg vondt?

Det er jo ikke så jævlig vanskelig å finne ut da. All info er offentlig tilgjengelig dersom du vet hvor du skal lete. Man vet jo både hvor Musk bor, hvem barna hans er og hvor han jobber så dersom man er ute etter å knerte ham så er det ikke vanskelig å finne ham uavhengig av dette.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (6 minutter siden):


Er det egentlig harmløs trolling? Hvordan hadde du likt det om noen eksponerte dine fysiske bevegelser for millioner av mennesker, mange av dem potensielt ustabile, eller som vil deg vondt?

Jeg hadde ikke likt det om jeg delte heis med en som luktet jævlig, men det er ikke akkurat ulovlig

Lenke til kommentar
Just now, Retroman said:

Det er jo ikke så jævlig vanskelig å finne ut da. All info er offentlig tilgjengelig dersom du vet hvor du skal lete. Man vet jo både hvor Musk bor, hvem barna hans er og hvor han jobber så dersom man er ute etter å knerte ham så er det ikke vanskelig å finne ham.


Det samme kan vel sies om alle og enhver. Men hvor går grensen for stalking og det å utsette noen for risiko? Om noen gjorde dette i Norge med f.eks statsministeren eller kongen, hvor lett hadde politiet tatt på det?

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (4 minutter siden):

Men hvor går grensen for stalking og det å utsette noen for risiko?

Dette er offentlige personer. De har ikke et like godt personvern som vanlige folk (ref. norsk lovverk). Det finnes selvsagt grenser for stalking av offentlige personer også, men de må definitivt tåle mer enn vanlige folk. Å viderebringe enkelt tilgjengelig offentlig informasjon om kjendiser vil neppe dømmes til å være stalking eller personvernkrenkelse. Det er derimot av politisk og folkelig interesse å følge med på hvorvidt disse personene utøver hykleri eller andre uheldige ting. I tilfellet Musk, er det interessant å se at en som tilsynelatende fremmer miljø og klima, også flyr privatjet svært ofte og langt. I Zuckerberg sitt tilfelle er det interessant å følge med på om han reiser for å prøve å selge inn Facebook hos tvilsomme regimer. For de steinrike russerne er det også offentlig interesse for å finne ut hvor de flyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg misliker tanken om at offentlige personer "må tåle mer enn vanlige". Offentlige personer er helt "vanlige folk" de også stort sett og bør behandles som alle andre.

Noen av mine venner og bekjente er vel det man kan regne som offentlige personer, det vil si at de er kjente for det de driver med og riksmediene skriver om dem iblant. Vi er et lite land, så mange har bekjente som er "kjendis". En person jeg kjenner spilte i sin første film, så tok det én uke før journalister begynte å ringe fordi noen hadde tipset om at hen hadde vært på en date på en bar med en semikjent person, og de spurte og gravde - de ga seg ikke. Andre ting som skjer er at man ikke kan kjøpe seg leilighet uten at det kommer i en eller annen avis med overskriften "Kjøpte millionleilighet" (prisen var 4.2 mill 😅). Så ringer journalisten dem for en kommentar. Noe så utrolig uinteressant. Og ubehagelig.

Folk som har politiske verv eller stor innflytelse på næringslivet er det litt annerledes med. Da kan deler av privatlivet deres være mer av allmenn relevans. Musk er sånn sett en offentlig person som allmennheten bør vite litt om. Men jeg er likevel usikker på om jeg synes det er "greit" med slik stalking.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg er helt enig i at media går for langt i å utnytte situasjonen til å sensasjonsskrive om uinteressante ting. Hadde det derimot hatt en almenn interesse, om f.eks semikjendiser som bygger hytte ulovlig, misbruker støtteordninger og får utbetalt for mye, eller noe sånt så er det en annen sak. Da mener jeg det er i offentlighetens interesse. Men dating, leilighetskjøp og sånt går for langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye i den saken kan vel sammenlignes med reaksjonene verden over for Clearview. Selv om dataene er offentlig tilgjengelig, så er det bl.a. innsamlingen og sammenstillingen av dataene som er problematiske. I Clearview's tilfeller er det riktignok ytterligere skjerpende at det er snakk om biometriske data.

https://www.digi.no/artikler/nye-90-millioner-i-bot-til-clearview-ai/519723

Så selv om dataene er tilgjengelig, dog etter en viss graving, så er sammenstillingen og offentliggjøring utover hva som dataene allerede er per i dag, er altså det som er problematisk.

Hadde dataene vist ulovlig aktivitet, så må offentlige personer leve med at dette kan komme frem og brukes mot de. Men dette er langt utover grensene for hva man må anse som akseptabelt. Dette er stalking, riktignok i en mildere form, men fremdeles. Og det burde vært gjort ulovlig.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, uname -i said:

Jeg synes det er greit at man får dokumentert at klodens klimafrelser jevnlig brenner av tonnevis med fossilt jetdrivstoff bare for å flytte seg en distanse som tar tre kvarter med en elbil.

image.png.e65f2359988c9ce633f6911a06780c54.png.

 

Selv om jeg er helt enig, så må jeg bare påpeke som en fyr som tidligere har jobbet i Mountain View og bodde i San Fransisco, det tar veeeeesentlig lengre tid å kjøre til San Jose fra SF enn tre kvarter. Det er også alltid lang, lang kø. Faktisk, hele veien fra SF til Palo Alto. Toget som veldig mange tar fra SF, tar ca 1 time til mountain view, og man tar det fordi det går raskere enn å kjøre bil, når man skal på jobb. Tok vel ca 1.5 timer sist gang jeg reiste med tog fra SF til SJ.

Kjøreturen fra SF til SJ tar lang tid, hvis det er i rushtiden så ville jeg tippe ca 3 timer.

 

Hvis man virkelig vil se hvordan folk misbruker privatflyene sine, så burde man se på hvor mange privatfly flyvinger det er innad i Los Angeles, det er ganske drøyt.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (12 minutter siden):

Selv om jeg er helt enig, så må jeg bare påpeke som en fyr som tidligere har jobbet i Mountain View og bodde i San Fransisco, det tar veeeeesentlig lengre tid å kjøre til San Jose fra SF enn tre kvarter. Det er også alltid lang, lang kø. Faktisk, hele veien fra SF til Palo Alto. Toget som veldig mange tar fra SF, tar ca 1 time til mountain view, og man tar det fordi det går raskere enn å kjøre bil, når man skal på jobb. Tok vel ca 1.5 timer sist gang jeg reiste med tog fra SF til SJ.

Kjøreturen fra SF til SJ tar lang tid, hvis det er i rushtiden så ville jeg tippe ca 3 timer.

Toget er selvfølgelig greit, men Musk hater tog og å være i nærheten av andre mennesker(Flyvertinner på privatflyet hans er et unntak 🙂

Et annet alternativ er å jobbe mens han sitter i baksetet på Teslaen. Fra der går det helt fint å twitre dumme alt-right konspirasjoner på løpende bånd.

image.png.c17047214028aa688847c131e5f41ead.png

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (45 minutter siden):

Jeg synes det er greit at man får dokumentert at klodens klimafrelser jevnlig brenner av tonnevis med fossilt jetdrivstoff bare for å flytte seg en distanse som tar tre kvarter med en elbil.

image.png.e65f2359988c9ce633f6911a06780c54.png.

 

Nå er det ikke gitt at han reiste strekningen selv. Flyet kan ha blitt flyttet av andre årsaker, som f.eks tilgang på teknikere. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

I tilfellet Musk, er det interessant å se at en som tilsynelatende fremmer miljø og klima, også flyr privatjet svært ofte og langt.

Tatt i betraktning den enorme innsats Musk gjør for klimaet (gjennom Tesla), så er jeg utrolig bra at han utnytter sin tid maksimalt og optimalt. Skulle jeg reist like mye som Musk, hadde det naturligvis vært et klimamessig vanvidd. Rart du ikke skjønner at en må skjelne litt mellom utgangspunktene for ulike personer!

Også når maktmennesker kommer med privatjet til store klimakonferanser, lar jeg meg ikke opphisse. Det betyr lite for klimaet hva de gjør her, med unntak av at om de for en gangs skyld kom med tog eller rutefly, så ville det ha stor moralsk effekt over for hundretalls millioner mennesker og være et lite offer for den enkelte (avstå en reise i året med privatjet'en burde være både mulig og stimulerende).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (3 timer siden):

Tatt i betraktning den enorme innsats Musk gjør for klimaet (gjennom Tesla), så er jeg utrolig bra at han utnytter sin tid maksimalt og optimalt. Skulle jeg reist like mye som Musk, hadde det naturligvis vært et klimamessig vanvidd. Rart du ikke skjønner at en må skjelne litt mellom utgangspunktene for ulike personer!

Også når maktmennesker kommer med privatjet til store klimakonferanser, lar jeg meg ikke opphisse. Det betyr lite for klimaet hva de gjør her, med unntak av at om de for en gangs skyld kom med tog eller rutefly, så ville det ha stor moralsk effekt over for hundretalls millioner mennesker og være et lite offer for den enkelte (avstå en reise i året med privatjet'en burde være både mulig og stimulerende).

Helt enig! Vi skal takke og hylle Elon Musk for den store klimainnsatsen hans. Bravo!

/s

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...