Gå til innhold

Utdrikningslag osv før bryllup


Oly

Anbefalte innlegg

En venn av meg skal snart gifte seg, jeg skal være forlover i bryllupet. Nå har vel en eller annen form for utdrikningslag blitt innbakt i den Norske kulturen når det kommer til bryllup, dvs jeg som forlover bør vel finne på noe her.

Nå fikk jeg utdelt gjestelisten til bryllupet, og utenom nær familie til han og damen hans, så blir det kun meg og to andre kompiser av han som er invitert til bryllupet. Jeg kjenner en av kompisene hans (var tidligere kollega av meg), men han andre vet jeg ikke hvem er. Jeg ser at hverken jeg eller den tidligere kollegaen har den siste personen som venn på facebook, så da antar jeg at det kun er han som gifter seg som kjenner denne personen.

Når vi er så få folk, hva er det vanlig å arrangere? Jeg tenkte på å få oss en tur til en klatrepark eller noe i den duren. Det som er merkelig med hele kulturen for utdrikningslag her i Norge (sikkert andre land også), er at selve utdrikningslaget skal holdes hemmelig for den som gifter seg, noe jeg helt ærlig synes at høres litt rotete ut.

Hva tenker dere på hvordan ting bør foregå når man kun er 4 stk totalt, i og med at den ene personen her er ukjent for alle utenom han som gifter seg? Er det greit å avtale med han som gifter seg på hva man skal finne på da, eller må dette holdes hemmelig og han skal bli overrasket av et "uventet" utdrikningslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdrikningslag i en klatrepark? huh? Nei nei nei.

Du skriver mellom linjene litt nedlatende om denne kulturen/tradisjonen. Så hvorfor ikke alliere deg med en som kjenner til dette litt mer? Det som er vanlig er en overraskelse av ymse slag. Etterfulgt av alkohol og rølp. Eller; man kan "drite ut" vedkommende litt. Selv om jeg føler det er mest vanlig hos damene....

Du kan jo kjøre klassikeren fallskjermhopp + øl på byen etterpå. 

Personlig hadde jeg foretrukket en overraskelsestur til utlandet. Favorittbyen til ethvert utdrikningslag bør være Bratislava. Sjekk bare her: https://stagmadness.com/bratislava eller her https://www.enjoy-bratislava.com/activities-in-bratislava/

Min favoritt er "sexy putekrig" og "car demolition".

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Milhouse85 said:

Utdrikningslag i en klatrepark? huh? Nei nei nei.

Du skriver mellom linjene litt nedlatende om denne kulturen/tradisjonen. Så hvorfor ikke alliere deg med en som kjenner til dette litt mer? Det som er vanlig er en overraskelse av ymse slag. Etterfulgt av alkohol og rølp. Eller; man kan "drite ut" vedkommende litt. Selv om jeg føler det er mest vanlig hos damene....

Du kan jo kjøre klassikeren fallskjermhopp + øl på byen etterpå. 

Personlig hadde jeg foretrukket en overraskelsestur til utlandet. Favorittbyen til ethvert utdrikningslag bør være Bratislava. Sjekk bare her: https://stagmadness.com/bratislava eller her https://www.enjoy-bratislava.com/activities-in-bratislava/

Min favoritt er "sexy putekrig" og "car demolition".

 

Vet ikke reglene ellers men her i Tromsø så må man informere vedkommende om fallskjermhoppet minst 48 timer før selve hoppet.

Det ødelegger litt overaskelsen, men hindrer kansje at det preppes folk å fly for ingenting om vedkommende nekter.

Men strikkhopp kan man vel ta på sparket.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

I mine øyne er det beste utdrikningslaget et som er litt skreddersydd til brud/brudgom. Jeg har vært med på alt fra rølp til gamingkveld og fjelltur. Jeg er ikke noe fan av rølp eller suse rundt i sentrum i noe kostyme, så vi hadde overnatting i telt i nærområdet med bål, pils og diverse aktiviteter/oppgaver. Helt perfekt, og ble mer en kjekk kveld for meg(selv om noen av oppgavene var et stykke utenfor komfortsonen) enn at man skal drites ut og bli sørpefull.

Ellers virker det jo naturlig å invitere begge de to andre kompisene som kommer og eventuelt er det av og til noen familiemedlemmer også som er naturlige gjester. Men her er det vel vanlig å alliere seg med bruden. Hun vet nok hvem alle er og hvem det er naturlig å invitere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Vet ikke reglene ellers men her i Tromsø så må man informere vedkommende om fallskjermhoppet minst 48 timer før selve hoppet.

Det ødelegger litt overaskelsen, men hindrer kansje at det preppes folk å fly for ingenting om vedkommende nekter.

Men strikkhopp kan man vel ta på sparket.

ah... Det var ukjent for meg. Men høres i grunn logisk ut. Men trodde det var litt enklere med tandemhopp.

1Dr.E skrev (8 minutter siden):

Ikke alle setter pris på å bli pålagt en utenlandstur og pengene som går med til det.

Vel, er man en god gjeng - skal det ikke mye til å finansiere hele turen - sammenliknet med kostnadsnivået for alkohol og uteliv her hjemme i Norge. Det finnes mange lavprisfly til øst-europa til 200 kr billetten. Er man en hel gjeng, koster heller ikke leilighet mye pr hode. Så jeg må si meg litt uenig i det. 

Derimot krever det litt mer planlegging - og risikofaktoren er litt høyere. Særlig om man ikke er så reisevant. 

Lenke til kommentar

Fallskjermhopp er nok ikke aktuelt for min del, dette gjelder forsåvidt ekstremsporter generelt. Vi er nok litt like der, meg og han som skal gifte seg.

Jeg har hørt om Paintball osv blitt arrangert i utdrikningslag før, vet at en lokal klatrepark har et eget opplegg for utdrikningslag i forbindelse med bryllup. Gamingkveld hadde vært null problem å få arrangert hjemme hos meg (det ser ut som et LAN-senter der jeg bor), men dette er kanskje litt for lite minneverdig (meg og han gamer ofte hos meg)? Hvis man ser vekk fra at man da blir 4 stk her, og at dette da blir en ny opplevelse for 2 av gjestene til bryllupet. Måtte i så tilfelle få bestilt inn mat her for å gjort dette litt mer "unikt".

Lenke til kommentar

Vi "kidnappet" brudgommen en tidlig morgen. Gav han en shot absint og sende han ut på sjøen i en tube etter vannscooter. Kjørte til byen og tvang vedkommende til å gå rundt i sentrum med et puppeforkle på vei til en pub. Deretter dro vi på Arena med rodeo, øksekast, sumobryting i bobledrakt, wipeout m.m. Avsluttet dagen med en skikkelig fest! Kostet vel rundt 2500 p.p. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nimrad said:

Gamingkveld er vel en klassisk avslutning på kvelden etter å ha gjort noe litt mer spenstig tidligere på dagen.

 

Kanskje det. Jeg holder fortsatt å søke opp på nettet på hvordan dette skal foregå, hva som er "normen" og forventet osv. Det er som sagt overraskelses-faktoren som gjør meg usikker; hva om det ikke skulle passe for han som skal gifte seg den dagen?

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Nimrad nevner det med å alliere seg med bruden, det er etter min mening helt sentralt. Da kan hun legge planer for at hun og brudgommen skal gjøre noe, mens det som egentlig skjer er at dere kommer og henter ham.

Hovedfokus er å ha en kjekk kveld. For han jeg var forlover for besto det av gokart, paintball, en tur på byen og nachspiel til utpå morgenkvisten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oly skrev (6 minutter siden):

Kanskje det. Jeg holder fortsatt å søke opp på nettet på hvordan dette skal foregå, hva som er "normen" og forventet osv. Det er som sagt overraskelses-faktoren som gjør meg usikker; hva om det ikke skulle passe for han som skal gifte seg den dagen?

Som Frank Drebin sier, allier deg med bruden. Da jeg giftet meg måtte jeg sørge for å holde kona ledig den lørdagen de planlagte hennes utdrikningslag. Ta kontakt med henne og forhør deg.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere bør man ha som utgangspunkt noe brudgommen vil sette pris på. Når man er så få kan man feks ta en hyttetur/skogtur med litt ekstra aktiviteter. Til syvende og sist handler det jo om å gjøre noe sammen i trivelig lag så det meste vil jo gå.

Ellers er det vel litt tradisjon for å ha det noe morro på brudgommens bekostning, men det må ikke være så ille at det gir dårlig minne for vedkommende.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...