Gå til innhold

Hjelp til å bestille tur til USA med barn?


Anbefalte innlegg

Hei.

Vi holder på å spare opp litt penger til å kunne reise til USA med barna våre innen 2 år. Har noen av dere noen gode tips til hvor man bør bestille reisen? Er det lurt å bestille reisen selv, eller gjennom et byrå, som legger til rette til opplevelser etc?

Vi ønsker at barna skal få oppleve f.eks Disneyland, muligens Universal Studios. Vi har veldig lyst til å oppleve New York/Los Angeles.

Har noen av dere noen gode tips? Vi tenker å være i USA i 2-3 uker. Men kom gjerne med gode tips og forslag, til både opplevelser og bestilling av opphold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes endel arrangerte turer til USA, men de fokuserer lite på barnefamilier.

LA er veldig forskjellig fra det mange tror. Det er et enormt område med mange små sentre. De fleste skal antagelig ha med seg Walk of Fame, Hollywood-skiltet som man kun ser fra lang avstand og Muscle Beach. Ut over dette er det store avstander, mye nedslitt, masse uteliggere, synlig rusede folk og mye kriminalitet. LA er rett og slett ikke barnevennlig.

New York er også mye nedslitt, de fleste innbyggerne er frekke og snakker agressivt og det er mye kriminalitet. Det er en liten periode det passer å reise dit mellom surt og kaldt om vinteren og varmt og klamt om sommeren. Barnevennlig er det heller ikke.

Ellers er avstandene i landet så store at med mindre dere skal kjøre hele dagen i flere uker så bør dere satse på 2-3 områder og fly mellom dem.

Orlando er jo en klassiker for barnefamilier med masse fornøyelsesparker og Kennedy Space Senter like ved. Tur med flat viftedrevet båt og besøk på krokodillefarm burde også få opp øynene på barna.

Fra Orlando er det gjennomførbart å kjøre ned til Miami og Key West. South Beach i Miami kan tas som erstatning for stranden i LA og det er langt bedre steming og familievennlig i Key West enn de stedene dere tenkte på.

Begrensningen er at turen bør gjennomføres i perioden februar-april. Senere blir det regn og så orkansesong til over jul.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du sier intet om hvor gamle barna er eller vil være. Det kan nok avgjøre endel. Men generelt, så blir det dyrere dess mer du overlater til andre å tilrettelegge. De gjør ikke slikt gratis. Dessuten blir du fort avhengig av dems tidsplaner, fremfor å ta ting etter eget tempo.

Selv reiste vi (ekskona og datteren vår) over sammen med en kompis av meg og 3 venninner av henne. Vi hadde dog bekjente vi bodde endel hos, i tillegg til at vi var innom både New York, Washington DC, Niagara Falls og Florida med Disney World.

Vi fløy over med Norwegian, og landet på JFK. Der plukket vi opp en bil (soccer mom car), som vi brukte til å kjøre rundt med. Og vi kjørte altså til nord og faktisk inn i Canada, og så ned til Orlando, før vi kjørte nordover igjen.

For deres del ville jeg nok anbefalt å kjøpe flybillett til Orlando, og ordnet meg hotell selv. Da er du friere til å bo der du ønsker, og for så lenge som du vil. Og du kan besøke Disney World og Universal Studios når det passer dere, og i den rekkefølgen dere finner det best.

Litt avhengig av flyrute, dersom flyruta innebærer planlagt stopp på EWR (Newark) lufthavn i New York (SAS) så kan du lett legge inn en stop-over i New York den ene eller andre veien. Alternativt kjøper du billett i USA/på nett fra Florida til New York og tilbake.

Et annet alternativ er å dra til vestkysten og LA, og gjøre Disneyland i California istedet for Disney World i Florida. Da får du med deg Universal Studios i Hollywood. Kanskje kan du uansett ta stop-over i New York for å få med deg den byen likevel. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært over hele USA mange ganger, men det er greit med litt mer info for å kunne gi anbefalinger. Når på året tenker dere å dra? Hvor gamle er barna når dere skal reise? Tenker dere å bo samme sted mange dager og oppleve nærområdet, eller road trip? Kjøre bil eller fly mellom steder? Det er ca 5000 km fra NY til LA, så det er greit å starte med å besøke enten øst- eller vestkysten. 

Endret av zanta
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Et generelt tips til de som skal til USA er at siden det fortsatt er mye styr med å komme inn i USA selv for de som bor der så er det langt flere som ferierer innen USA og prisene på hoteller har gått amokk på flere typiske feriedestinasjoner. Det kan være snakk om 3-dobling eller mer på 2 år. Det derfor lurt å sjekke om dere faktisk har råd til å ta de hotellene dere ønsker der dere har lyst til å reise før dere booker flybillett.

Leiebil har også blitt mye dyrere mange steder.

Spesielt de som har vært i USA flere ganger før og ikke sjekker de nye prisene kan gå på en smell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (På 23.5.2022 den 15.59):

Det finnes endel arrangerte turer til USA, men de fokuserer lite på barnefamilier.

LA er veldig forskjellig fra det mange tror. Det er et enormt område med mange små sentre. De fleste skal antagelig ha med seg Walk of Fame, Hollywood-skiltet som man kun ser fra lang avstand og Muscle Beach. Ut over dette er det store avstander, mye nedslitt, masse uteliggere, synlig rusede folk og mye kriminalitet. LA er rett og slett ikke barnevennlig.

New York er også mye nedslitt, de fleste innbyggerne er frekke og snakker agressivt og det er mye kriminalitet. Det er en liten periode det passer å reise dit mellom surt og kaldt om vinteren og varmt og klamt om sommeren. Barnevennlig er det heller ikke.

Ellers er avstandene i landet så store at med mindre dere skal kjøre hele dagen i flere uker så bør dere satse på 2-3 områder og fly mellom dem.

Orlando er jo en klassiker for barnefamilier med masse fornøyelsesparker og Kennedy Space Senter like ved. Tur med flat viftedrevet båt og besøk på krokodillefarm burde også få opp øynene på barna.

Fra Orlando er det gjennomførbart å kjøre ned til Miami og Key West. South Beach i Miami kan tas som erstatning for stranden i LA og det er langt bedre steming og familievennlig i Key West enn de stedene dere tenkte på.

Begrensningen er at turen bør gjennomføres i perioden februar-april. Senere blir det regn og så orkansesong til over jul.

Takk for mye god info! Vi har 4 barn i alderen 8-15 år, så det blir nok dyrt ja. Orlando høres fornuftig ut. Tanken var nok å reise i august 2024, men dersom det er fare for orkan etc, så er jo ikke det så lurt.

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 23.5.2022 den 16.12):

Jeg har vært over hele USA mange ganger, men det er greit med litt mer info for å kunne gi anbefalinger. Når på året tenker dere å dra? Hvor gamle er barna når dere skal reise? Tenker dere å bo samme sted mange dager og oppleve nærområdet, eller road trip? Kjøre bil eller fly mellom steder? Det er ca 5000 km fra NY til LA, så det er greit å starte med å besøke enten øst- eller vestkysten. 

Hei. Takk for informasjon! Vi har vurdert å dra i juli/august mnd i ca 2024, og alder på barna er fra 8-15 år da. Kan nok tenke oss å bo rundt Orlando. Vi kan gjerne bo samme sted, og heller bruke leiebil, så kan vi finne en sentral base iforhold til Disneyland, Universal Studios, og annet gøy. Vet du om det er stor forskjell på parkene i LA og Orlando? I både pris og størrelse på parkene?

Lenke til kommentar
On 5/23/2022 at 3:59 PM, robertaas said:

New York er også mye nedslitt, de fleste innbyggerne er frekke og snakker agressivt og det er mye kriminalitet. Det er en liten periode det passer å reise dit mellom surt og kaldt om vinteren og varmt og klamt om sommeren. Barnevennlig er det heller ikke.

Det er et bilde jeg ikke kjenner meg helt igjen i. New York er en av de rikeste byene i Nord-Amerika. Variasjonen mellom bydelene er stor, men sammenlignet med andre amerikanske byer er det lite kriminalitet. Manhattan er svært trygt område, hvor jeg ikke opplevde det som utrygt selv godt etter midnatt - i motsetning til f.eks. sørstatsbyer der sentrum var utrivelig 24 timer i døgnet. Selv utover i bydelene oppfattet jeg det som totalt uproblematisk å ferdes på dagtid.

Ja, New York er travel by. Barnevennlig kommer litt an på hva man vil ha - men samtidig er NYC stor nok til at det har noe for alle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tranceformation skrev (42 minutter siden):

Takk for mye god info! Vi har 4 barn i alderen 8-15 år, så det blir nok dyrt ja. Orlando høres fornuftig ut. Tanken var nok å reise i august 2024, men dersom det er fare for orkan etc, så er jo ikke det så lurt.

Selv om det er orkansesong i august så er nok risikoen for å faktisk treffe på en ganske liten. Det dere derimot vil få i august er godt over 30 grader og mye regn så det blir klamt og trykkende. Og det er ikke optimalt for mange timer i kø. De mest populære attraksjonene har 1-6 timers kø. Det finnes en rekke systemer for å komme raskere forbi køene, men der trenger man gjøre litt research og antagelig også betale ekstra. Disney er også klar over at folk må stå lenge i kø så de har sørget for at det er litt å se og gjøre mens dere står i køen.

Området Disney har i Orlando er over 50 ganger større enn det i Anaheim.

Ellers er flere filmer basert nettop på attraksjonene i Disney-parkene slik som Pirates of the Caribbean. Jeg var med på Jungle Cruise da den ikke var blant de mest populære og hadde under 2 timers kø. Nå har den blitt film og da har sikkert køen blitt lengere.

Pass også på at om dere ikke kommer god tid i forveien og stiller dere opp på de oppmerkede plassene så får dere ikke sett på Disney-paraden. Da vil vaktene be dere forlate området.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Tranceformation said:

Hei. Takk for informasjon! Vi har vurdert å dra i juli/august mnd i ca 2024, og alder på barna er fra 8-15 år da. Kan nok tenke oss å bo rundt Orlando. Vi kan gjerne bo samme sted, og heller bruke leiebil, så kan vi finne en sentral base iforhold til Disneyland, Universal Studios, og annet gøy. Vet du om det er stor forskjell på parkene i LA og Orlando? I både pris og størrelse på parkene?

I juli/august er det varmt og klamt i Florida, det varer til langt utpå høsten. Beste tiden å dra dit er mars-mai. Orkaner kan man ikke planlegge for, jeg ville ikke vært bekymret for det på forhånd, men fulgt anbefalingene fra myndighetene hvis det skulle komme en. I juni-september er klimaet mye bedre i Sør-California, så lenge man er ved kysten. Mine favorittsteder er Laguna Beach og Huntington Beach i Orange County. San Diego er også greit.

Lenge siden jeg har vært i Disneyland (Anaheim), men husker den som liten, slitt og overbefolket med lange køer. Hadde dagspass, men forlot stedet etter et par timer (i køer). Har heller ikke vært i Disneyworld (Orlando) på lenge, men husker den som en mye bedre opplevelse.  Parkene koster en formue, så her er det bare å lukke øynene og bruke kredittkortet. Anbefaler en road trip langs vestkysten av Florida, som jeg synes er mye finere enn østkysten. Key West er fint, men greit å ta en overnatting, da det er ca 4 timer kjøring hver vei fra Miami. Vær obs på at det er mange trafikkregler som er forskjellige fra Norge. For leiebil gjelder «bigger is better», og SUV gir alle i bilen god utsikt.

Lenke til kommentar
On 5/22/2022 at 12:57 PM, Tranceformation said:

Vi holder på å spare opp litt penger til å kunne reise til USA med barna våre innen 2 år. Har noen av dere noen gode tips til hvor man bør bestille reisen? Er det lurt å bestille reisen selv, eller gjennom et byrå, som legger til rette til opplevelser etc?

Jeg bestiller alltid alt selv. Starter jakten på billige flybilletter i god tid. Bestiller leiebil i god tid, men med avbestilingsmulighet dersom noe bedre skulle dukke opp senere. Hoteller bestiller jeg etterhvert som jeg trenger. Aktiviteter bestilles også fortløpende, men det er greit å sjekke om det finnes early bird offers.

Lenke til kommentar
zanta skrev (48 minutter siden):

I juni-september er klimaet mye bedre i Sør-California, så lenge man er ved kysten. Mine favorittsteder er Laguna Beach og Huntington Beach i Orange County. San Diego er også greit.

Joda, det er fint på land, men noe mange nordmenn ikke har fått med seg så er det en kald vannstrøm fra nord som sikrer at havtemperaturen i California ikke kommer over 20 grader uansett hvor varmt der er i luften. Det er ikke uten grunn at så mange bader med våtdrakt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, robertaas said:

Joda, det er fint på land, men noe mange nordmenn ikke har fått med seg så er det en kald vannstrøm fra nord som sikrer at havtemperaturen i California ikke kommer over 20 grader uansett hvor varmt der er i luften. Det er ikke uten grunn at så mange bader med våtdrakt.

For nordmenn flest er 20 grader greit. Jeg badet med barna da jeg var der en påskeferien i månedsskiftet mars/april, og da var det ikke andre i sjøen som var over 15 år. 15 var nok temperaturen også.

Lenke til kommentar
1 hour ago, robertaas said:

Det var før en grei strategi, men ikke regn med at det fungerer like bra idag. Det er oftere helt utsolgt og er det noe ledig så er prisene gjerne hinsides.

Kommer nok an på hvor man er. Jeg har vært over et par ganger etter at grensen ble Covid-åpnet for turister i november. Jeg har vært mest i sørvest, og har ikke hatt problemer med å finne hoteller samme dag. Prisene er noe høyere på alt enn før Covid, og det hjelper lite at kursen nå er 10 NOK/$.

Lenke til kommentar

Jeg badet faktisk i Newport Beach denne påsken. Helt herlig og veldig lite folk. De fleste som bruker våtdrakt surfer og er lenge i vannet. Det er bare herlig og forfriskende med det kalde vannet etter min mening. Orange County er bra hvis man liker strand og vann. Huntington er Beach er optimalt for surfing. Vil anbefale båttur ut til Catalina (øy hvor det er fint å snorkle) og hvalsafari hvis det er sesong. Man kan shoppe på South Coast Plaza/Block of Orange hvis man liker å traske rundt i masse butikker. Disneyland og Knott's (for litt mindre barn) er i nærheten. Er man glad i fornøyelsesparker kan  man kjøre et stykke nordover til Universal Studios og enda lenger Six Flags Magic Mountain som har mye store rides.
 

Lenke til kommentar
asicman skrev (53 minutter siden):

Det er bare herlig og forfriskende med det kalde vannet etter min mening.

Joda, det er selvsagt folk som liker kaldt vann. Mitt poeng var bare å gjøre oppmerksom på at vannet er langt kaldere enn mange vil tro om man ser hvordan det er på land. Greit å vite om noen planlegger strandliv. Var selv i  Florida i januar og da var det 25-26 i havet... det er noe helt annet.

Har allerede billett til LAX neste vinter og noen anbefalte faktisk Newport Beach, men jeg fant lite å se og gjøre der så jeg tror jeg heller tar Long Beach. Skal også en tur til Catalina denne gangen.

Lenke til kommentar

Jobbet i Epcot i Walt Disney World i 2006 en kortere periode fra september til desember som Cast Member i den norske pavalijongen. Det er alltids fare for orkaner på høsten, men det er ikke noen stor trussel så langt inn i landet annet enn mye regn og 100% luftfuktighet og muligens litt kranglete kloakk for de som ikke har ett eget system.. Må vel regne med en kostnad på minst 50K++ for hotell og tilgang til parkene om man skal ha alle i 14dager.. Walt Disney World, består av hele 4 forskjellige parker som alle krever egen inngangsbillett om man ikke har kjøpt for alle.. Samt det tar gjerne en uke å utforske hver og en skikkelig.

Som ansatt fikk jeg selvfølgelig tilgang til alle parkene gratis.. Hollywood studio, Epcot, Animal Kingdom og Magic Kingdom hvor det ikoniske slottet er..

Personlig ville jeg ha bestilt reisen selv, og kjørt Airbnb, men det er fremdeles ekstremt dyre biletter til parkene.. Så det kommer litt an på hvor lenge man ønsker å være og hvor mange parker man ønsker å besøke og hvor mange ganger... Om man ønsker mest mulig i parkene kan hotell bli faktisk billigere med disney resort..

Siste alternativ er å vente til ett av barna blir 18 og la de få søke seg inn som ansatt som jeg gjorde.. Da får resten av familien gratis tilgang til parken på besøk og mulig rabatt på hotell :p

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/27/2022 at 12:59 AM, robertaas said:

Har allerede billett til LAX neste vinter og noen anbefalte faktisk Newport Beach, men jeg fant lite å se og gjøre der så jeg tror jeg heller tar Long Beach. Skal også en tur til Catalina denne gangen.

Som sagt så er O.C. bra  som en fin base for dagsturer til Disneyland osv. hvis man er glad i sand/strand og har med barn.
Er man over 21 og ønsker litt høyere partyfaktor utover kvelden er ikke O.C. og spesielt ikke Newport stedet. Det er ganske dødt etter kl 21 i Newport.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
asicman skrev (2 timer siden):

Som sagt så er O.C. bra  som en fin base for dagsturer til Disneyland osv. hvis man er glad i sand/strand og har med barn.
Er man over 21 og ønsker litt høyere partyfaktor utover kvelden er ikke O.C. og spesielt ikke Newport stedet. Det er ganske dødt etter kl 21 i Newport.

Party? Jeg tenkte på slikt som akvariet, Naple-kanalene og den japanske hagen ved Long Beach.

Og skal man bade i California så er det sikrere å satse på basseng.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...