Gå til innhold

Polen ber Norge dele olje- og gassinntekter som følge av krigen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Polen og romania må klare seg uten bidrag fra norge. Men måten regjeringen har tenkt seg om i ukesvis for om de skulle sende utdatere våpen til ukraina har vært patetisk. Det er heller ikke tvil om at det vil koste tusentalls milliarder å gjenoppbygge ukraina. Norge skal ikke dekke det, men bidragene våre til nå har vært mikroskopiske. Man kan også tenke at Nato har nytte av krigen ettersom russland vil være helt på felgen etterpå og dermed kan militærbalansen være på et lavere nivå

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min tanke er da som følge:

Skal Norge "betale" som følge av alle konflikter rundt om i verden som medfører at olje- og gassprisen stiger? Og gjelder dette bare når prisen går opp, eller skal vi kompenseres for lav oljepris? Hva med andre oljeproduserende land?

Jeg er ikke uenig i at vi bør være med og bidra til gjenoppbyggingen av Ukraina, men å knytte dette til oljeprisen blir veldig feil. 

Endret av Andre1980
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Helt enig!

Det gir en kvalm bismak at staten Norge skal håve inn så grenseløst mye penger som en indirekte konsekvens av krigen. Disse pengene burde absolutt blitt gitt til Ukrainia så de får bygget opp landet sitt igjen - når krigen er over.
Dette er en såpass spesiell situasjon som ikke kan sammenliknes med noe annet. 

Vi har blant annet selv nytt godt av lignende gaver, slik som Marshallplanen som sikret oss 60 milliarder kroner (målt i dagens verdi) til gjenreising av Norge etter WW2. Så det hadde mildt sagt vært en skam om ikke Norge delte med de latterlig store verdiene vi har. 

Det er faktisk flaut å være nordmann dersom vi ikke gjør dette.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Regninga for gjenoppbygging av Ukraina bør sendes til Russland i form av utenlandsgjeld som kreves inn på normalt vis. At de pådrar seg betalingsproblemer er ingen andre enn deres egen skyld, så jeg ser ingen grunn til snillisme fra kreditorene.

Høye energipriser skyldes selvpådratt naiv avhengighet til russisk energi, med alt av korrupsjon og diktatur-støtte det innebar. Denne grove naiviteten kan man ikke skylde på noen andre for. Prisnivået ville vært mye høyere om ikke Norge bidro alt det remmer og tøyler holder, for å senke energiprisene i Europa. Vi fortjener en takk for innsatsen, ikke en regning for å ha senket energiprisene, bare fordi noen synes det reduserte prisnivået fortsatt er for høyt. De burde heller ta ansvar for å bidra med energiproduksjon og lavere priser selv.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (15 minutter siden):

Dette er en såpass spesiell situasjon som ikke kan sammenliknes med noe annet. 

Noen vil alltid finne en moralsk grunn eller situasjon for at Norge burde sende stadig mer penger ut av landet. Jeg synes også å se en rød tråd om at dette stort sett gjelder de som selv bidrar minst til statskassa. Nok en gang, lett å være raus med andres penger.

Endret av ITtraktor
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Uten vår iherdige innsats for Europas energiforsyning så hadde nok Europa betalt billioner mer for energien og samtidig stått ennå dypere i dritten / avhengigheten til Russland. Hvis ikke våre kunder i Europa ønsker å betale markedspris for energien så får vi bare selge den til noen andre.

For ikke å glemme at det er EU selv som i alle år har insistert på å betale markedspris med svært kortsiktige avtaler. Nå møter de seg selv i døra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Det utskjelte gassrøret fra Russland til Tyskland kan komme til nytte likevel, ved at Russland betaler utenlandsgjeld i form av gass. Tyskland kan betale for gassen rett til Ukraina.

Ukraina har enorme gassreserver og oljereserver som kan forsyne Europa med dagens gassbehov og oljebehov i et halvt århundre. Med din løsning slår man beina under markedspotensialet for Ukrainsk energieksport. En annen bieffekt av den måten å senke energiprisene på er at fornybar energi blir mindre lønnsomt og dermed bygget ut i lavere takt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (47 minutter siden):

Uten vår iherdige innsats for Europas energiforsyning så hadde nok Europa betalt billioner mer for energien og samtidig stått ennå dypere i dritten / avhengigheten til Russland. Hvis ikke våre kunder i Europa ønsker å betale markedspris for energien så får vi bare selge den til noen andre.

Sant nok. Men argumentet "selger ikke vi, så selger noen andre" - er velkjent blant et helt annet marked; og er etter mitt syn et veldig dårlig argument. Fordi man alltid kan bruke det argumentet, nesten uansett sak. 

Er jeg den eneste som er positiv til dette utspillet fra Polen til nå? Det overrasker meg. 
Mye vil ha mer. I en perfekt verden bør de som har mye dele med de som har mindre for å utjevne forskjellen. Dette er jo også i sosialdemokratenes ånd - og aldeles motsatt av grådighet, som er en av de syv såkalte dødssyndene. Som jeg mener dette blir.

 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 minutt siden):

Sant nok. Men argumentet "selger ikke vi, så selger noen andre" - er velkjent blant et helt annet marked; og er etter mitt syn et veldig dårlig argument. Fordi man alltid kan bruke det argumentet, nesten uansett sak. 

Nei, man kan ikke alltid bruke det argumentet. Priser man seg høyt så er det færre som vil kjøpe, altså lavere etterspørsel. Pris er en funksjon av etterspørsel og tilbud. Det jeg mente er at hvis ikke Europa vil betale markedspris, altså den prisen vi kan få for å selge energien andre steder, så er det bare dumt å gi bort penger ved å gi en rabatt til Europa, i forhold til markedsprisen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...