Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

har jeg blitt lurt av verksted?


Anbefalte innlegg

Var til EU kontroll i 2018 med bilen i juni og fikk feil på bremser bak, så de skiftet kaliper på begge sidene.

Deretter fikk jeg feilmelding på abs i januar 2019 og de skiftet hjullager på begge hjulene bak. Fikk samme feilmeldingen i 2020 og de skiftet hjullager på begge hjulene bak og abs sensor. Samtidig måtte jeg bytte bremseklosser. 

I tillegg har jeg måtte bytte fjører fremme som de sier er knekt i 2018 og 2020 

Når jeg nå skulle på EU kontroll med bilen for 2022 fikk jeg følgende liste (da byttet jeg verksted) 

Knekte fjører fremme, feil på abs sensor og jeg måtte bytte kaliper, hjullager og abs sensor igjen, jeg gikk i taket når jeg fikk denne beskjeden, og mener det kan ikke være så hyppig skifte på alt det som jeg gjorde i 2020. 


jeg merket denne gangen når jeg kjørte bilen igjen at den var mye bedre å kjøre, også med bremsing osv. Jeg undrer meg om jeg har virkelig har klart å ødelagt bakdekkene på 2 år eller om det forrige verkstedet "latet" som de skiftet alt. Bremseklossene de skiftet i 2020 hylte etter 2 uker som de mente var min egen feil fordi jeg hadde kjørt på grusvei. Ulinga vedvarte men de mente det ville forsvinne når jeg vasket bilen, det gjorde det ikke.  

Denne gangen var jeg så rasende og forklarte på verkstedet hva som var blitt skiftet tidligere, så jeg tviler på at de tør å "lure" meg, eller er det forbruksvare og vil oppstå neste gang jeg har EU kontroll. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nyidag skrev (6 minutter siden):

Bremseklossene de skiftet i 2020 hylte etter 2 uker som de mente var min egen feil fordi jeg hadde kjørt på grusvei.

Akkurat dette er ikke veldig usannsynlig. En stein som sitter fast eller noe. 

 

Er det samme verkstedet som har gjort alt? Hvilken bil er det? 

Det er generelt lurt å alltid kreve at de skiftende delene blir blir lagt bak i bilen. Da forhindrer en fjusk fra verksted. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den stein-tingen på grusvei kan høres helt forferdelig ut, jeg trodde V50-en hadde motorkollaps første gang det hendte meg. Så skjedde det flere ganger på et år før det helt slutta.

Hadde en Peugeot 406 som fjærene eksploderte på. Først den ene en vinter, så den andre. Nevnte det for tannpleieren min, og hun lurte på om det kunne være en 406, for det samme hadde skjedd henne. Men høres rart ut at det skal skje to ganger på samme plass på to år med mindre man pakker inn brukte fjærer eller virkelig kjører dem hardt.

Lenke til kommentar

Jeg tar alltid EU-kontroll på ett verksted og bytter delene på et annet. Det hjelper litt. Og som skrevet over, be om at delene legges igjen.

Jeg ville også snakket med det som jeg oppfatter er et nytt verksted så snart som mulig, mens de kanskje fremdeles husker deg, og spør om de tror noen av delene bare er to år, og om de fremdeles har delene de tok av, sikre deg dem i såfall. Om de vil uttale seg. 

Av de delene du nevner er det ikke noe alt at noen av dem ryker på to år ved normal kjøring på vei. 

Når det gjelder klaging må det i utgangspunktet gjøres gjennom forbrukertilsynet. Men, om du får tak i deler og ebæn uttalelse fra nytt verksted, og det kan slås fast at de ikke ble byttet av forrige verksted, så kan det muligens være verdt å ta en prat med Statens Vegvesen siden dette gjelder juks med EU-kontroll. Usikker på hvor behjelpelige de er utenfor egene kontroller. 

 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 minutter siden):

Den stein-tingen på grusvei kan høres helt forferdelig ut, jeg trodde V50-en hadde motorkollaps første gang det hendte meg. Så skjedde det flere ganger på et år før det helt slutta.

Hadde en Peugeot 406 som fjærene eksploderte på. Først den ene en vinter, så den andre. Nevnte det for tannpleieren min, og hun lurte på om det kunne være en 406, for det samme hadde skjedd henne. Men høres rart ut at det skal skje to ganger på samme plass på to år med mindre man pakker inn brukte fjærer eller virkelig kjører dem hardt.

På Peugeot 406 opplever du at fjærene fremme ryker dersom styrelageret over fjæra er utslitt.

Hver gang du svinger med låst styrelager, vrir du fjæra som ei vaskefille. Den knekker til slutt av metalltretthet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nyidag skrev (1 time siden):

januar 2019 og de skiftet hjullager på begge hjulene bak.

i 2020 og de skiftet hjullager på begge hjulene bak og abs sensor.

har du fakturaer på dette?

de burde skamme seg.

det er i alle fall ikke normalt.

(til overmål sier altså det nye verkstedet du byttet til, at det trengs gjøres om igjen i 2022)

vet ikke om det finnes en klagenemd for bransjen, men dette hadde vel ikke tålt en granskning av fagrådet eller noe slikt.

hvis du har papirer både på de to første + papir på det siste, så burde du sende det/klage inn til rette myndighet. Selv om du neppe får igjen noe penger pga. tiden som har gått, men for å statuere ett eksempel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har fakturaer på alt som er gjort siden 2018 2019 2020 og 2021. 

Denne gangen spurte jeg om de hadde kaliperen som de byttet, denne kunne jeg få hvis jeg betalte pant på kr. 300. 

Altså dere som foreslår at de skulle legge delene de byttet ut i bagasjerom, håper de ikke krever pant på alt, isåfall er det deler jeg leverer inn igjen, hvordan kan jeg finne ut at de kom fra min bil? 

har veldig lyst til å skrike høyt ut til alle ang denne saken, istedenfor går det nok fra munn til munn. Siste verkstedet nå tror jeg skjønte at jeg kom til å lage bråk!

hilsen oppgitt 

 

Lenke til kommentar
Nyidag skrev (På 22.5.2022 den 9.19):

Var til EU kontroll i 2018 med bilen i juni og fikk feil på bremser bak, så de skiftet kaliper på begge sidene.

Deretter fikk jeg feilmelding på abs i januar 2019 og de skiftet hjullager på begge hjulene bak. Fikk samme feilmeldingen i 2020 og de skiftet hjullager på begge hjulene bak og abs sensor. Samtidig måtte jeg bytte bremseklosser. 

I tillegg har jeg måtte bytte fjører fremme som de sier er knekt i 2018 og 2020 

Når jeg nå skulle på EU kontroll med bilen for 2022 fikk jeg følgende liste (da byttet jeg verksted) 

Knekte fjører fremme, feil på abs sensor og jeg måtte bytte kaliper, hjullager og abs sensor igjen, jeg gikk i taket når jeg fikk denne beskjeden, og mener det kan ikke være så hyppig skifte på alt det som jeg gjorde i 2020. 


jeg merket denne gangen når jeg kjørte bilen igjen at den var mye bedre å kjøre, også med bremsing osv. Jeg undrer meg om jeg har virkelig har klart å ødelagt bakdekkene på 2 år eller om det forrige verkstedet "latet" som de skiftet alt. Bremseklossene de skiftet i 2020 hylte etter 2 uker som de mente var min egen feil fordi jeg hadde kjørt på grusvei. Ulinga vedvarte men de mente det ville forsvinne når jeg vasket bilen, det gjorde det ikke.  

Denne gangen var jeg så rasende og forklarte på verkstedet hva som var blitt skiftet tidligere, så jeg tviler på at de tør å "lure" meg, eller er det forbruksvare og vil oppstå neste gang jeg har EU kontroll. 

Hvilken VW er det du kjører? 😉

Merkeverksted?

Uansett, be alltid om at de legger de utskifta delene i bagasjerommet. Det er jo faktisk DINE (ødelagte?) deler, så de kan ikke nekte det. Da er i hvertfall sjansen for at de lurer deg mindre, for da MÅ de ha tilsvarende skrap-deler liggende.

Lenke til kommentar
Nyidag skrev (57 minutter siden):

Jeg har fakturaer på alt som er gjort siden 2018 2019 2020 og 2021. 

Denne gangen spurte jeg om de hadde kaliperen som de byttet, denne kunne jeg få hvis jeg betalte pant på kr. 300. 

Altså dere som foreslår at de skulle legge delene de byttet ut i bagasjerom, håper de ikke krever pant på alt, isåfall er det deler jeg leverer inn igjen, hvordan kan jeg finne ut at de kom fra min bil? 

har veldig lyst til å skrike høyt ut til alle ang denne saken, istedenfor går det nok fra munn til munn. Siste verkstedet nå tror jeg skjønte at jeg kom til å lage bråk!

hilsen oppgitt 

Pant? Hvor frekke går det ann å bli? Du skal vel ikke betale pant på dine egne deler!

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Pant? Hvor frekke går det ann å bli? Du skal vel ikke betale pant på dine egne deler!

Ganske normalt at det er pant på deler som bremsecalipere (samt dynamo, turbo etc.) da disse sendes inn og ‘refurbishes’ (alt som er defekt skiftes), kontrolleres og selges på nytt, såkalt byttedel. Prisen på en byttedel er da litt lavere fordi man leverer inn den gamle. Dersom man vil beholde delen, må den ‘kjøpes ut’.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NoBo skrev (28 minutter siden):

Ganske normalt at det er pant på deler som bremsecalipere (samt dynamo, turbo etc.) da disse sendes inn og ‘refurbishes’ (alt som er defekt skiftes), kontrolleres og selges på nytt, såkalt byttedel. Prisen på en byttedel er da litt lavere fordi man leverer inn den gamle. Dersom man vil beholde delen, må den ‘kjøpes ut’.

Mener du at "panten" er trukket fra på den nye delen som verkstedet har satt inn?

Har aldri sett et eneste ord om pant på mine verkstedfakturaer.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Mener du at "panten" er trukket fra på den nye delen som verkstedet har satt inn?

Har aldri sett et eneste ord om pant på mine verkstedfakturaer.

Det er ikke alle kalipere som blir tatt i pant. Men det er normal praksis. Disse overhaler kalipere og selger de til verksted: https://budweg.com/

@Nyidag Du kan feks spraye på noe farge på delene som skal byttes, så er du helt sikker. Men jeg tror nok du fint klarer å se det uten også. Ny og ren del på bilen, skitten og lik i bagasjerommet, det er ikke veldig vanskelig.

Lenke til kommentar

jeg ville ha bilen eu-godkjent, og gjorde det på samme verksted, da var 14000 kr det jeg fikk pris tilbud på, men jeg endte med å betale 34.000 kr ut verkstedet. Mulig jeg ble lurt. Men det var visst mye de oppdaget som ekstra som måtte gjøres. 

f.eks. så var elektroniske parkeringsbremsen røket, og måtte skiftes. Annen ting var at de ikke fikk løs bremsen som var rustet fast, og måtte kjøpe ny del til det formålet for 7000 kr. 

 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor seriøse de er.

De hadde tydeligvis ikke hørt om forbrukerkjøpsloven, og trodde jeg selv måtte betale for nye dieseldyser på en Peugeot 508. Det var ikke fem år siden sist de var byttet. Men "garantien" var gått ut.

Jeg sa at jeg blåser i garantien, og bruker forbrukerkjøpsloven i stedet. Så lærte de noe nytt.

Heldigvis lærte jeg dem opp. Men det skulle ikke være nødvendig.

Endret av Mannen med ljåen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...