Gå til innhold

Bilgiganten Japan lager nesten ikke elbiler – risikerer å miste 1,5 millioner arbeids­plasser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Jeg tror ikke de sliter - det virker bevisst og planlagt. Modellen er uansett klar for en kraftig revidering og det vi så av nyheter i plaid-variantene var egentlig bare et spill for galleriet og ventepølse for at de skulle kjøpe seg mer tid til å utvikle en ny bil. Kall den gjerne model X v2.0 inntil videre.

Selv om jeg også tror at det kommer en ny X etterhvert (altså utvendig), så vet jeg ikke om det blir med det første. De har rett og slett veldig mange produkter som skal ut nå, som ikke er ferdig utvikla.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Simen1 said:

Å komme drassende med hydrogenbiler og ikke ladbare bensinbiler i en tråd som åpenbart handler om ekte elbiler (med teskje: i betydningen stort ladbart batteri som eneste medbragte energikilde, som så driver bilens framdriftsmotor eller fremdriftsmotorer) - er bare et dårlig forsøk på provokasjon til avsporing.

Er det avsporing?

Toyota har teknologien til å bygge batteribiler, dei har foreløpig brukt mindre batteri i kombinasjon med bensinmotor i mange modeller. Og det selger. Hadde dei klart å selje like mange heilelektriske bilar på USA marknaden?

Satt på spissen Tesla er ein mygg på USA bilmarknaden. Det som har seld best er Ford F150 Picup med bensinmotor. Toyota har tatt store delar av marknaden for mellomstore og mindre bilar.

Og kor mange bilar har Tesla seld i afrika? 😉 

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er et latterlig forsøk på å villede folk. Dette er bensinbiler med batteri. Jeg har en Honda CR-V fra 2005, som også er bensindrevet bil, og gjett hva, den har til og med batteri. 12V * 65Ah (=0,78 kWh) om jeg husker rett. Det lades av bensinmotoren, akkurat som de Lexusene du linker. De Lexusene er ikke framtida - de er i likhet med min 17 år gamle bil - fortida.

Når det gjelder Outselling electric cars-påstanden så utdyper de den i artikkelen. Der står det at de solgte flere Mirai i USA enn Tesla solgte model X, i 2021 - et år der Model X ikke har vært til salgs i USA. De snakker også om en eventyrlig vekst i salget på 400%, men fakta er at de bare landet på 2229 stk - i hele USA i løpet av hele 2021. Det er en fjert i motvind for å si det mildt.

Å komme drassende med hydrogenbiler og ikke ladbare bensinbiler i en tråd som åpenbart handler om ekte elbiler (med teskje: i betydningen stort ladbart batteri som eneste medbragte energikilde, som så driver bilens framdriftsmotor eller fremdriftsmotorer) - er bare et dårlig forsøk på provokasjon til avsporing.

Jeg tror man med fordel kan være åpen for at utviklingen går videre for brenselceller også. Det går mange Mirai som drosje i Oslo, og spør man føreren får man vite hvordan det fungerer å kjøre på hydrogen. Og det går like bra som med bensinhybrid. 

Man kan allerede nå slå fast at kunder vil foretrekke batteri fremfor hydrogen uten sammenlignbar infrastruktur i utgangspunktet. Argumentet om høyt energitap ved hydrogenproduksjon og konvertering blir svakt når man samtidig fastslår at elektrifisering av bilparken ikke øker el-forbruket mer enn 3-4 %. Hvis svakt nett, effekttopper og balansering av nettet er utfordringen for elektrifiseringen i sentraleuropa, så er det naturlig at man ruller ut hydrogenstasjoner og planlegger for storstilt produksjon av grønnt hydrogen. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590174521000027

Så er det jo ikke enten eller, og batteribiler selger jo godt på ny teknologi. Selv om den teknologien får plass i hvilken som helst smart-telefon.

Med desentralisert elektrolyse av vann til drivstoff, så behøver man ikke tenke på om nettet tåler ladetopper. Totalkostnaden ved elektrifisering omfatter ikke bare tilgangen på råmaterialer og "sirkulærkostnader", men også energidistribusjon. Nå har fossilbilen dominert over el-bilen i ca. 100 år, før man har oppdaget at det ikke er bærekraftig pga drivstoffet. Det felles multiplum etter intermessoet med fossilt drivstoff blir kanskje tilbake til el-bil men bærekraftig drivstoff og ressursbruk https://www.theguardian.com/business/2022/may/10/electric-car-battery-shortage-looms-in-2025-warns-stellantis-boss

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, big_glasses said:

Merkelig at Japan er så i mot egentlig, for USA er det hvertfall mye mer forståelig. 

Japan, lite land, folk bor tett, og uavhengig av forurensing (ie japan el-miks dårlig og tislvarendes fossil-bil) så vil de slippe lokal forurensing, i form av eksos og smog

See the source image

Problemet er vel at strøm nettet er ganske overbelasta i japan, spesielt etter Fukushima katastrofen.
Annet problem er vel at folk bor ganske tett og lade bil hjemme er ganske vanskelig

Lenke til kommentar
Samms skrev (13 timer siden):

Vel, nokon som hugsa BlackBerry? Dei var vel ein av dei store som kom i starten med smart-telefonar. Det kan hende at fasiten er at 10 år fram i tid er Hyundai stadig store, på å bygge skip og anleggsmaskiner, ikkje personbilar.😉

BlackBerry solgte knappetelefoner så det er en dårlig sammenligning. De fulgte ikke med i tiden når konkurrentene gikk over til knappeløse telefoner med mye større skjerm. Nokia hadde noe tilsvarende med sin Communicator, bare i en annen formfaktor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (2 timer siden):

Satt på spissen Tesla er ein mygg på USA bilmarknaden. Det som har seld best er Ford F150 Picup med bensinmotor. Toyota har tatt store delar av marknaden for mellomstore og mindre bilar.

Men Tesla selger også alt de produserer. De vil sannsynligvis slutte å ta imot bestillinger i en periode fordi de har så mange bestillinger inne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

BlackBerry solgte knappetelefoner så det er en dårlig sammenligning. De fulgte ikke med i tiden når konkurrentene gikk over til knappeløse telefoner med mye større skjerm. Nokia hadde noe tilsvarende med sin Communicator, bare i en annen formfaktor. 

Er det? BlackBerry var innovative og langt framme. Touch screen hadde dei også. Haken var at alle andre gjekk ein annan veg i utveklinga. Historia er full av nykommare med ny teknologi som har forsvunne. Nokre etablerte aktørar har forsvunne i teknologiskifter, andre har venta og satsa riktig.

Lenke til kommentar
Samms skrev (13 minutter siden):

Er det? BlackBerry var innovative og langt framme. Touch screen hadde dei også. Haken var at alle andre gjekk ein annan veg i utveklinga. Historia er full av nykommare med ny teknologi som har forsvunne. Nokre etablerte aktørar har forsvunne i teknologiskifter, andre har venta og satsa riktig.

Største problemet til BlackBerry var at de ikke tilpasset seg markedet. Deres konkurrent til iOS og Android var forsinket mange ganger og kom først i 2013. De tviholdt lenge på sine fysiske knapper som markedet beveget seg fort bort fra (selv om de også kom med touch skjerm etterhvert). 

De hadde god sikkerhet og integrering i bedriftsmarkedet. Men når Apple og Google tok de igjen der, så hang de plutselig langt bak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Complexity said:

Ventilasjonsystemet består av to vifter (som kun går på høyt turtall når man dusjer) og en trommel for å tørke luften eller noe som drives av en liten steppermotor. Jeg nekter å tro det bruker mange watt og er lett verdt bedre luft for min del. 

Den innebygde PTC varmeren har jeg deaktivert da varmen fra varmepumpen i stua er nok til å varme hele huset hele året siden det blir spredd av ventilasjonsanlegget.

Jeg bodde i blokk før og det er som du sier meget lite behov for oppvarming når alle bor tett i tett. Ulempen er at det blir helt vanvittig varmt på sommeren.

Trommelen er en varmeveksler. Det er denne som lar utluften varme opp innluften. Viftene bruker litt effekt, men det som Bengt nok er inne på at du hadde byttet luft mindre uten dette lufteanlegget så om man bytter 5x så mye luft som uten balansert anlegg så blir varmetapet til lufting det samme selv om man har 100% varmetap ved konvensjonell lufting. 

Så må vi vel bemerke at en stor del av energibesparelsen i moderne hus er simpelten isolasjonen og hvor tette alle vegger er. Det er det er så tett krever imidlertid også mer mekanisk lufting. 

Varmeelementet bør du ikke deaktivere helt, da det beskytter luftanlegget mot frostskader ved kuldegrader. Man kan gjerne (om det ikke alt er gjort) sette det til å utelukkende være frostsikring. 

Totalt sett er nok nye hus vesentlig mer energieffektive enn gamle. Jeg har kun resistiv oppvarming hos meg i et hus fra 2011, likevel bruker jeg langt mindre på å holde god varme hos meg enn bekjente med gamle hus bruker på å holde huset frostfritt selv med varmepumpe. Så jeg bruker under 2000 kWh på å holde 180m^2 komfortabelt med panelovner og varmekabler i januar. Jeg kunne sikkert kuttet 500-1000kWh av dette* med en varmepumpe, men det er bare såvidt det lønner seg selv med dagens strømpriser. 

*) Fordi en del varmeproduksjon skjer i andre maskiner, apparater og varmekilder som ikke uten videre kan koples ut selv med en varmepumpe til å varme luften. Dette innebærer slikt som gulvvarme på bad, varmtvannsbereder og øvrige apparater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, sverreb said:

Trommelen er en varmeveksler. Det er denne som lar utluften varme opp innluften. Viftene bruker litt effekt, men det som Bengt nok er inne på at du hadde byttet luft mindre uten dette lufteanlegget så om man bytter 5x så mye luft som uten balansert anlegg så blir varmetapet til lufting det samme selv om man har 100% varmetap ved konvensjonell lufting. 

Så må vi vel bemerke at en stor del av energibesparelsen i moderne hus er simpelten isolasjonen og hvor tette alle vegger er. Det er det er så tett krever imidlertid også mer mekanisk lufting. 

Varmeelementet bør du ikke deaktivere helt, da det beskytter luftanlegget mot frostskader ved kuldegrader. Man kan gjerne (om det ikke alt er gjort) sette det til å utelukkende være frostsikring. 

Totalt sett er nok nye hus vesentlig mer energieffektive enn gamle. Jeg har kun resistiv oppvarming hos meg i et hus fra 2011, likevel bruker jeg langt mindre på å holde god varme hos meg enn bekjente med gamle hus bruker på å holde huset frostfritt selv med varmepumpe. Så jeg bruker under 2000 kWh på å holde 180m^2 komfortabelt med panelovner og varmekabler i januar. Jeg kunne sikkert kuttet 500-1000kWh av dette* med en varmepumpe, men det er bare såvidt det lønner seg selv med dagens strømpriser. 

*) Fordi en del varmeproduksjon skjer i andre maskiner, apparater og varmekilder som ikke uten videre kan koples ut selv med en varmepumpe til å varme luften. Dette innebærer slikt som gulvvarme på bad, varmtvannsbereder og øvrige apparater.

Man bytter nok ut litt mere luft enn nødvendig ja, men jeg har en CO2 måler som jeg har tatt med rundt til bekjente og jeg er ikke forundet om folk sliter med hodepine og dårlig konsentrasjon :p

Det var også en vifte som takker for seg i ventilasjonen min for noen måneder siden, og da tok det noen dager før de kom å bytta den. I mellomtiden måtte den være avslått og da var det nesten ikke boende her. Selv med masse lufting hylte CO2 måleren i ett sett.

Så det er nok høyst nødvendig i moderne tette hus iallefall.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere grunner til at Toyota er tregt ute med elbil. De viktigste er at Toyotas produksjon er veldig stor, og består hovedsaklig av biler i de lavere prissegmentene. Å selge elbiler basert på disse vil neppe gi Toyota erfaring de ikke har fra før, og dedikerte platformer for store volum/lave priser er foreløpig vanskelig å få til.  Tipper Toyota i det stille jobber med noe ala det VW gjør. Å utvikle rene elbilplatformer til lave priser som kan bli basis for mange modeller. Toyota er imidlertid ikke så interessert i å lage biler av pr-messige årsaker. De venter til utviklingen på pris/volum er riktig.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (7 timer siden):

2229 Mirai er jo smått utrolig. Men ganske langt unna markedslederne på BEV. Mirai og hydrogenbiler vil aldri slå an. 

At Mirai hadde flere salg enn Model X er vel fordi Tesla sliter med å få opp produksjonen på X. 

Tesla X og S selger dårlig fordi de er gamle biler som er modne for utskiftning.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 timer siden):

Tesla X og S selger dårlig fordi de er gamle biler som er modne for utskiftning.

Toyota Camry selger like godt som Tesla Y i California, og Toyota Rav4 selger like godt som Tesla 3. Så ligger Honda Civic mellom Teslabilene. 

Dette er 2021-tallene, rundt 60k hver modell, så jeg tror Toyota kan ta det med ro med å gå fullt for ren batteridrift.https://electrek.co/2022/02/09/tesla-dominates-car-sales-california-with-impressive-growth-in-2021-2-top-5-best-selling-cars/

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (9 timer siden):

Toyota Camry selger like godt som Tesla Y i California, og Toyota Rav4 selger like godt som Tesla 3. Så ligger Honda Civic mellom Teslabilene. 

Dette er 2021-tallene, rundt 60k hver modell, så jeg tror Toyota kan ta det med ro med å gå fullt for ren batteridrift.https://electrek.co/2022/02/09/tesla-dominates-car-sales-california-with-impressive-growth-in-2021-2-top-5-best-selling-cars/

Ja, vi får se hvordan det går framover. Spesielt i California. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 24.5.2022 den 16.50):

Det er flere grunner til at Toyota er tregt ute med elbil. De viktigste er at Toyotas produksjon er veldig stor, og består hovedsaklig av biler i de lavere prissegmentene. Å selge elbiler basert på disse vil neppe gi Toyota erfaring de ikke har fra før, og dedikerte platformer for store volum/lave priser er foreløpig vanskelig å få til.  Tipper Toyota i det stille jobber med noe ala det VW gjør. Å utvikle rene elbilplatformer til lave priser som kan bli basis for mange modeller. Toyota er imidlertid ikke så interessert i å lage biler av pr-messige årsaker. De venter til utviklingen på pris/volum er riktig.

Toyotas nye elbil sliter med å hurtiglade når det er kaldt. Dette tyder på at Toyota har litt å lære om elbilproduksjon.

AL123 skrev (På 24.5.2022 den 16.52):

Tesla X og S selger dårlig fordi de er gamle biler som er modne for utskiftning.

Såvidt jeg vet så selger Tesla alle Model S og X de klarer å produsere.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Anderins skrev (21 timer siden):

Toyotas nye elbil sliter med å hurtiglade når det er kaldt. Dette tyder på at Toyota har litt å lære om elbilproduksjon.

 

Nevn en elbilprodusent som ikke sliter med noe teknisk....

Anderins skrev (21 timer siden):

Toyotas nye elbil sliter med å hurtiglade når det er kaldt. Dette tyder på at Toyota har litt å lære om elbilproduksjon.

Såvidt jeg vet så selger Tesla alle Model S og X de klarer å produsere.

Det håper jeg da virkelig. Men produksjon blir jo tilpasset forventet salg, og salget er minimalt. I europa er det nærmest ikke eksisterende.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...