Gå til innhold

Drikkevann til alle formål


Anbefalte innlegg

I Norge er vi bortskjemte med vanligvis å ha en overflod av vann, også drikkevann. Det virker som vi er svært dårlig forberedt på vannmangel. Spesielt har jeg sett med vantro på Oslos bruk av drikkevann til spyling av gatene. Gatene må spyles etter vinteren, det er et viktig folkehelsetiltak. Samtidig har Oslo reservevannkilder, men med vann av en kvalitet som vil kreve kokepåbud om det slippes inn i det ordinære vannettet. Hvorfor har ikke Oslo kommune sørget for enkelt å kunne hente vann herfra til formål som ikke krever drikkevannkvalitet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har det vært snakk om fleire stadar. Det som er utfordringa er at det då må byggast ut eit nytt parallelt vassforsyningsnettverk til slikt forbruksvatn. Reint økonomisk er det mest hensiktsmessig å rense alt vatnet til drikkevatnkvalitet i staden for å bygge og vedlikeholde eit heilt nytt forsyningsnett. I tillegg er det ein ulempe at det kan forekome feil slik at innbyggerane drikk av vatnet som ikkje er rensa. Dette problemet er eigentleg større i Norge der vatnet har god kvalitet i utgangspunktet slik at detber vanskelegare å oppdage tidleg dersom eit hus er kopla på feil nettverk. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, The Avatar said:

Dette har det vært snakk om fleire stadar. Det som er utfordringa er at det då må byggast ut eit nytt parallelt vassforsyningsnettverk til slikt forbruksvatn. Reint økonomisk er det mest hensiktsmessig å rense alt vatnet til drikkevatnkvalitet i staden for å bygge og vedlikeholde eit heilt nytt forsyningsnett. I tillegg er det ein ulempe at det kan forekome feil slik at innbyggerane drikk av vatnet som ikkje er rensa. Dette problemet er eigentleg større i Norge der vatnet har god kvalitet i utgangspunktet slik at detber vanskelegare å oppdage tidleg dersom eit hus er kopla på feil nettverk. 

Jeg er kjent med dette, men i det konkrete tilfellet i Oslo er det uansett snakk om å fylle mobile tanker. Til og med tanker som det vel er lite aktuelt å distribuere drikkevann i ved en virkelig krise. Jeg kan ikke forstå annet enn at det allerede eksisterer et tilkoblingspunkt mellom reservevannkilde og det ordinære vannettet. Er det noen som vet hvor langt fra bykjernen dette ligger? Er det for langt til at det er aktuelt å fylle her, eller forlenge en enkelt rørledning med moderat kapasitet nærmere bykjernen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Bare vent. Snart bygger vi vannledning for eksport til EU, på samme måte som med strømmen. 

Hvorfor ikke? Vi sender enorme mengder ferskvann av god kvalitet på sjøen fra kraftverkene, i noen tilfeller på andre steder enn de naturlige elveutløpene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
farnol skrev (6 timer siden):

Jeg kan ikke forstå annet enn at det allerede eksisterer et tilkoblingspunkt mellom reservevannkilde og det ordinære vannettet. 

Denne muligheita finnes, men då blir heile vassnettet fylt med urensa vatn. Om det blir gjort så har alle vatn i kranene, men det vil bli kokepåbod i lang tid. Skal reservevatnet rensast så må det pumpast eller køyrast opp til over renseanlegget. 

Det er vasskrise i Oslo, men foreløpig ikkje så stor krise at det er aktuelt å pumpe ut vatn som ikkje kan drikkast. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Denne muligheita finnes, men då blir heile vassnettet fylt med urensa vatn. Om det blir gjort så har alle vatn i kranene, men det vil bli kokepåbod i lang tid. Skal reservevatnet rensast så må det pumpast eller køyrast opp til over renseanlegget. 

Det er vasskrise i Oslo, men foreløpig ikkje så stor krise at det er aktuelt å pumpe ut vatn som ikkje kan drikkast. 

Det er nettopp poenget. Om Maridalsvannet tappes for langt ned havner Oslo i en situasjon med kokepåbud. Derfor burde vann til formål som gatespyling ikke hentes fra Maridalsvannet når vannstanden er så lav som den er nå. Det vil kunne bidra til å unngå, eller i alle fall utsette at byen må kople reservevannkilden til det ordinære vannnettet. Spørsmålet er om tilkoblingspunktet er så langt fra bykjernen at det er lite aktuelt å hente vann herfra til spylingen, eventuelt at det blir for kostbart å føre dette vannet separert fra det ordinære nettet nærmere sentrum. 

Endret av farnol
satt inn et komma
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Altså, det at Norge har god drikkevannsikkerhet er en veldig vanlig feiloppfatning (vi har en av de mest usikre i Europa) og siden vi bruker overflatevann er dette noe vi er mest sårbare på iforhold til klimaforandringer. Dette ble dessverre illustrert for to eller tre år siden på vestlandet, da de fikk et dyrekadaver i vannkilden og folk ble veldig syke.

Derfor syntes jeg det gikk helt greit at prosjektet med drikkevannkilde 2 til Oslo gikk over budsjett. Bare få det bygd.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
farnol skrev (30 minutter siden):

Spørsmålet er om tilkoblingspunktet er så langt fra bykjernen at det er lite aktuelt å hente vann herfra til spylingen, eventuelt at det blir for kostbart å føre dette vannet separert fra det ordinære nettet nærmere sentrum. 

Det er ikkje bygd eige forsyningsnett for reservevasskjelda. Så alternativa er å sende urensa vatn inn i forsyningsnettet, eventuelt at ein må køyre til reservevasskjelda for å hente vatn til gatespyling og liknande. 

Å legge uavhengig røyrledning frå reservevassforsyninga og inn mot sentrum blir fort dyrare enn det er verdt ettersom vatnet må rensast om det skal brukast til andre formål. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, The Avatar said:

Det er ikkje bygd eige forsyningsnett for reservevasskjelda. Så alternativa er å sende urensa vatn inn i forsyningsnettet, eventuelt at ein må køyre til reservevasskjelda for å hente vatn til gatespyling og liknande. 

Som det burde fremgå er jeg fullt ut klar over dette. Det jeg spør om er om avstanden til reservevannkilden er for stor til at det er fornuftig å hente vann derfra til spyling o.l.. Siden det åpenbart finnes en mulighet for å koble reservannkildene til nettet, har jeg antatt at det er tilgang til dette vannet nærmere enn selve kilden, enten dette er Alnsjøen, Langlivannet eller Nøklevann. Eksempelvis er tilgangspunktet for vann fra Nøklevann ikke ved inntaket, men ved Skullerud renseanlegg.

Jeg prøver igjen. Hvor langt unna sentrum er tilgangspunktene for de andre reservevannkildene? Kobles de til spredenett nært selve kilden, eller kan barrière mellom rent og urent vann opprettholdes til et punkt nærmere sentrum? Hvor store er kostnadene ved henting om så fra kilde, holdt opp mot kostnadene ved å havne i en situasjon med kokepåbud tidligere enn nødvendig? 

Lenke til kommentar

Hvor mye kunne hver husstand, rekkehus og bygård brukt av oppsamlet regnvann i en stor beholder på taket til å fylle toalettcisterner med?

Sprøtt å tenke på at renset drikkevann brukes i litervis for å frakte vår bæsj og tiss fra hjemmet til renseanlegget ved hvert eneste nedtrekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva blir konsekvensen av å bruke halvskittent, lugubert vann til å spyle ned i dass? Noen må da ha forsket på det.

Regnvann fra taket vil inneholde murpuss fra takstein, fugleskitt, veistøv, pollen osv. Må ha eget filter, og gjerne kjemi for å hindre bakterievekst.

Jeg ser for meg et mye større behov for dobørste og kjemikalier, med algevekst i cisterna og doskåla.

Kan være verdt det hvis alle andre alternativ er dårligere. Men det er bedre å ordne kommunal forsyningssikkerhet.

Lenke til kommentar
3 hours ago, 1Dr.E said:

Sprøtt å tenke på at renset drikkevann brukes i litervis for å frakte vår bæsj og tiss fra hjemmet til renseanlegget ved hvert eneste nedtrekk.

For å snu på det: I Oslo koster en kubikkmeter vann 20,96. Om vi antar at vi spyler ned fem ganger for dag, og ti liter per gang, er det 18250 liter i året, eller vann som har kostet 383,- å rense og transportere til deg.

Jeg tror ikke du får til å bygge regnoppsamlingsanlegg som har så lave driftskostnader. Det er godt tenkelig at det i en normalsituasjon er billig og fornuftig å faktisk bruke drikkevann til dette, fordi man slipper dobbel infrastruktur, og vann av god kvalitet ikke har vært mangelvare i Norge historisk sett.

Endret av barfoo
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sparedusj fungerer ved å strupe vannet. Hvem blir rein etter 3 minutter i duskregn? Jeg har bodd på nok hoteller til å vite at dette er PISSPREIK. Hvis jeg ikke får skikkelig trøkk, tar det mye lengre før jeg blir rein.

Samme med dassen. Den har to knapper, men den lille knappen gjør bare vannet i skåla til en lysere nyanse av gult. Jeg bruker den store knappen uansett om jeg dreit eller pisset.

Mange klimatiltak er tull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...