Gå til innhold

Knivstikkingen i Nore - hvorfor så restriktive med nasjonalitet


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor jeg må over til Resett.no for å lese at det er snakk om en Syrisk familie?

Jeg vil hevde at det er av interesse fordi det gir en kontekst.

Det er altså ikke snakk om norsk person med sinnslidelse (som det oftest er med etnisk norske hendelser av denne typen) men gir en kontekst der f.eks. enten traumer eller kulturelt aksepterte æresdrap er mer aktuelt.

Ved å helt utelate dette, så hindres en videre debatt om psykiatri-behandling og/eller hvordan voksen-opplæringen av flyktninger er ang. hvilke elementer fra andre kulturer vi ser på som totalt uakseptable i Norge.

Er det i det hele tatt noen slik opplæring, eller er det kun fokusert på språk og jobbferdigheter?

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rune_says skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvorfor jeg må over til Resett.no for å lese at det er snakk om en Syrisk familie?

Ved å helt utelate dette, så hindres en videre debatt om psykiatri-behandling og/eller hvordan voksen-opplæringen av flyktninger er ang. hvilke elementer fra andre kulturer vi ser på som totalt uakseptable i Norge.

Er det i det hele tatt noen slik opplæring, eller er det kun fokusert på språk og jobbferdigheter?

 

Som en del av voksenopplæringen så lærer de om norske kulturelle forhold og normer. Det man ikke kan er å tvinge dem til å følge disse. 

I akkurat denne  saken så tror jeg vg.no var først til å melde om nasjonaliteten til gjerningsmann og offer. 

Jeg er enig at innvandrere er overrepresentert når det kommer til grov  knivvold i Norge. Det er synd at medier ikke fokuserer mer på dette, men lar det gå I stillhet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Går ut i fra det er denne det er snakk om?

https://www.nrk.no/norge/tre-personer-skadet-i-knivstikking-i-numedal-1.15973623

Quote

Mannen, som er fra Syria, ble ilagt besøksforbud i desember, etter vold i nære relasjoner måneden før.

Quote

Vi kan nå bekrefte at det er en familierelasjon mellom gjerningspersonen og den ene knivstukne. Gjerningspersonen og det ene offeret, en kvinne, er gift, sier politiinspektør Odd Skei Kostveit.

 

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Rune_says said:

Jeg lurer på hvorfor jeg må over til Resett.no for å lese at det er snakk om en Syrisk familie

Kanskje et er det eneste "mediet" du leser grundig?

Jeg leste om det i går, ved lunsjtider, i både lokalavisen for Numedal og NRK.no (eller muligens Aftenposten - jeg er ikke 100% sikker her). Så du ikke til resett.no hvis du ikke vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Gavekort said:

Jobben til journalister er ikke alltid å gi kontekst. Man skal også forebygge spekulasjoner og verne om identiteten til mistenkte og pårørende inntil det er forsvarlig å gå ut med slik informasjon.

Resett på den andre siden har null journalistisk integritet og utnytter kriser til å svartmale innvandrere.


Tja...
https://www.americanpressinstitute.org/journalism-essentials/makes-good-story/good-stories-provide-context/

Og er det forøvrig svartmaling når det er sant? Eller er måten andre deler av media forsøker å dekke over sannheten på ofte med på å gi næring til konspiratoriske, innvandringsfiendtlige miljø?

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner som det heter. I Sverige og Storbritannia spesielt har man hatt veldig gode intensjoner, og lagt lokk på hvor dårlig integreringen har gått i mange år, og hatt berøringsangst for å takle problemene. Hvordan synes du det har gått?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, D0vendyret said:

Så lenge det ikke står noe, så er det som regel ikke-etnisk norsk, for de bruker å skrive etnisk norsk når det det er det.

Så lenge de ikke vet så står det ingen ting. Så fort de vet det, blir saken oppdatert.

Står det ingenting, så er det er visst segment av befolkningen som antar at det er ikke-etnisk norsk. Derfor skriver de etnisk norsk når de vet at det er det det er.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (14 minutter siden):

Står det ingenting, så er det er visst segment av befolkningen som antar at det er ikke-etnisk norsk. Derfor skriver de etnisk norsk når de vet at det er det det er.

Du får tro det, men det er merkelig at de langt oftere vet at det umiddelbart er 'etnisk norsk' enn ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (31 minutter siden):

Så lenge de ikke vet så står det ingen ting. Så fort de vet det, blir saken oppdatert.

Står det ingenting, så er det er visst segment av befolkningen som antar at det er ikke-etnisk norsk. Derfor skriver de etnisk norsk når de vet at det er det det er.

Det er jo ikke akkurat en hemmelighet at medier som VG, Dagbladet og NRK unnlater å komme med informasjon om etnisitet, nasjonalitet og utseendet på gjerningsmenn.

Hvis det er knivstikking, ran eller gjengslagsmål i Oslo så har VG en liten notis der de skriver kort om saken og at politiet leter etter mistenkte gjerningsmenn. De gjengir aldri informasjon som politiet kommer med når det kommer til utseendet på ettersøkte gjerningspersoner, hvis publikum skal være til hjelp så må de faktisk inn på Twitter kontoen til OPS for å finne denne informasjonen som faktisk er veldig relevant.

potw2.jpg.bfd7fbef165922ad6d495d77ec0ff741.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sto flere steder at det var en syrisk familie rimelig kjapt. Det jeg syns er rart er at politiet i dag sier de har ingen formening om motivet, selv om mannen er ilagt besøksforbud. Det burde jo være noen hint i historikken da...

Endret av bo1e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (2 timer siden):

Ironisk nok så er kilden din tatt ut av kontekst.

Henviser til Vær Varsom:

Sitat

4.3. Vis respekt for menneskers egenart og identitet, privatliv, etnisitet, nasjonalitet og livssyn. Vær varsom ved bruk av begreper som kan virke stigmatiserende. Fremhev ikke personlige og private forhold når dette er saken uvedkommende.

4.5. Unngå forhåndsdømming i kriminal- og rettsreportasje. Gjør det klart at skyldspørsmålet for en mistenkt, anmeldt, siktet eller tiltalt først er avgjort ved rettskraftig dom. Det er god presseskikk å omtale en rettskraftig avgjørelse i saker som har vært omtalt tidligere.

4.6. Ta hensyn til hvordan omtale av ulykker og kriminalsaker kan virke på ofre og pårørende. Identifiser ikke omkomne eller savnede personer uten at de nærmeste pårørende er underrettet. Vis hensyn overfor mennesker i sorg eller ubalanse.

4.7. Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med klanderverdige eller straffbare forhold. Vis særlig varsomhet ved omtale av saker på tidlig stadium av etterforskning, i saker som gjelder unge lovovertredere, og der identifiserende omtale kan føre til urimelig belastning for tredjeperson. Identifisering må begrunnes i et berettiget informasjonsbehov. Det kan eksempelvis være berettiget å identifisere ved overhengende fare for overgrep mot forsvarsløse personer, ved alvorlige og gjentatte kriminelle handlinger, når omtaltes identitet eller samfunnsrolle har klar relevans for de forhold som omtales, eller der identifisering hindrer at uskyldige blir utsatt for uberettiget mistanke.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
50 minutes ago, bo1e said:

Sto flere steder at det var en syrisk familie rimelig kjapt. Det jeg syns er rart er at politiet i dag sier de har ingen formening om motivet, selv om mannen er ilagt besøksforbud. Det burde jo være noen hint i historikken da...

Med tanke på at politiet ber om psykiatrisk evaluering, så kan det hende at det var noen par hint i historikken. Krig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (4 timer siden):

Kanskje et er det eneste "mediet" du leser grundig?

Jeg leste om det i går, ved lunsjtider, i både lokalavisen for Numedal og NRK.no (eller muligens Aftenposten - jeg er ikke 100% sikker her). Så du ikke til resett.no hvis du ikke vil.

Leste i VG... Og tittet på nyhetene, husker ikke om det var TV2 eller NRK. Erfaringsmessig er NRK tilbakeholdne, men da skal jeg sjekke der neste gang. 

Uansett virker det som mannen har bodd her lenge nok til å få med seg at man kan slippe unna ved å være utilregnelig, så da vet han nok at det ikke er akseptabelt. 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Hørte nasjonaliteten på NRK i går.

Årsaken til at seriøse medier venter er at de følger Vær Varsom-plakaten og har respekt for pårørende og ofre mtp identifisering.

Resett som ikke er et seriøst medie, ikke følger Vær Varsom-plakaten og ikke har en ekte redaktør viser ikke slike hensyn.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (På 21.5.2022 den 15.22):

Så lenge de ikke vet så står det ingen ting. Så fort de vet det, blir saken oppdatert.

Står det ingenting, så er det er visst segment av befolkningen som antar at det er ikke-etnisk norsk. Derfor skriver de etnisk norsk når de vet at det er det det er.

Det høres litt høna-og-egget ut.

Hva kom først av at folk antar at en ubeskrevet person har en ikke-vestlig bakgrunn, og det at mediene beskriver det hvis vedkommende har en majoritets-bakgrunn?

Medienes rolle bør ikke være å oppdra oss til å ha smakfulle holdninger, men å ufarget gjengi hva som har skjedd sånn at vi kan danne oss våre egne holdninger.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/21/2022 at 5:52 PM, Gavekort said:

Fremhev ikke personlige og private forhold når dette er saken uvedkommende.

Den bryter avisene til gangs. Lurer på hvor mange saker enkelte blir omtalt som f.eks "familiefar", bare for å spille på følelser når det har null å si for saken? Hadde de holdt seg helt objektiv hadde de omtalt det som enten "mann", eller enda bedre "person"

Screenshot_20220523-074332_Chrome.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 timer siden):

Den bryter avisene til gangs. Lurer på hvor mange saker enkelte blir omtalt som f.eks "familiefar", bare for å spille på følelser når det har null å si for saken? Hadde de holdt seg helt objektiv hadde de omtalt det som enten "mann", eller enda bedre "person"

Screenshot_20220523-074332_Chrome.jpg

Du får klage det inn til PFU

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...