Gå til innhold

Tusenvis av nettsteder registrerer hva du skriver – selv om du ikke sender det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I grunn en fin funksjon når "shit hits the fan" og man bare kan velge tilbake og få opp det man sist holdt på å skrive. Selvsagt en funksjon man bør opplyse om med en type disclaimer.

Brukes vel selv på dette forumet såvidt jeg vet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (23 minutter siden):

Brukes vel selv på dette forumet såvidt jeg vet?

Det er mulig å velge å slette den teksten. Pleier ofte å skrive inn mine sanne følelser om slankeoperasjoner o.l., og om andre mennesker i sånne rektangulære ruter. Uten å sende det. Kan jeg forvente at noen plutselig gir dette ut som bok?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
For 20-25 år siden ble det populært å lage login til alle mulige nettsider. Førte i praksis til mindre trafikk der og det ble heldigvis mindre vanlig med login. De siste årene har alle nettsider, med EU-regler, gjort at man må svare at det er ok at nettsiden stjeler personlig info fra deg. Ikke akkurat brukervennlig eller bra for personvernet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker det er mange ting som bør være ganske greit så lenge nettstedet ikke bryter loven med helt uforenelige behandlinger:

(A) Det er veldig praktisk og formålstjenelig å få autocomplete når du skriver inn en adresse.

(B) Det er veldig praktisk å ha hindre at informasjon går tapt hvis man ved en feil skulle navigere bort fra siden, få brudd på nettet.

(C) Det er veldig praktisk å få fornuftige feilmeldinger, selv når ting ikke er trivielt. Det er bra om nettsteder i fremtiden løpende sjekker fritekst for å gi gode forslag for et klart språk.

(D) Det er bra om nettsteder blir klar over hvor klønete løsninger de lager, og får fikset det.

Mange nyttige caser bør heller få en godkjent praksis, fremfor at man blir presentert for et juridisk dokument som man skal ta stilling til

Andre ting er mer ugreit om f.eks.:

(A) Bruker informasjon du sender inn til helt andre/uforenelige formål, og at dette skjer uten at du er klar over det.

(B) Krever inn unødvendig mye personopplysninger i form av mail-adresse og andre medlemskap , bare fordi det er litt støy og regulatorisk uklarhet rundt å betjene brukere folk anonymt gjennom cookies og mellomlagre i nettleseren o.l.

(C) Om den man chatter med får en forhåndsvisning av hva du begynte å skrive, men ønsket å ikke skrive allikevel.

(D) Hvis det er snakk om reell ulovlig overvåking av type "keylogger" 

 

 

Endret av tovare
Formattering
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tovare skrev (2 timer siden):

Jeg tenker det er mange ting som bør være ganske greit så lenge nettstedet ikke bryter loven med helt uforenelige behandlinger:

(A) Det er veldig praktisk og formålstjenelig å få autocomplete når du skriver inn en adresse.

(B) Det er veldig praktisk å ha hindre at informasjon går tapt hvis man ved en feil skulle navigere bort fra siden, få brudd på nettet.

(C) Det er veldig praktisk å få fornuftige feilmeldinger, selv når ting ikke er trivielt. Det er bra om nettsteder i fremtiden løpende sjekker fritekst for å gi gode forslag for et klart språk.

(D) Det er bra om nettsteder blir klar over hvor klønete løsninger de lager, og får fikset det.

 

 

Alt dette kan gjøres lokalt i nettleseren, og krever ikke at noe som helst sendes til tjeneren.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Budeia said:

Det er mulig å velge å slette den teksten. Pleier ofte å skrive inn mine sanne følelser om slankeoperasjoner o.l., og om andre mennesker i sånne rektangulære ruter. Uten å sende det. Kan jeg forvente at noen plutselig gir dette ut som bok?

Det er godt du har et trygt sted å uttrykke undertrykte følelser ❤️

Lenke til kommentar
On 5/20/2022 at 7:16 PM, Theo343 said:

I grunn en fin funksjon når "shit hits the fan" og man bare kan velge tilbake og få opp det man sist holdt på å skrive. Selvsagt en funksjon man bør opplyse om med en type disclaimer.

Brukes vel selv på dette forumet såvidt jeg vet?

Det trenger jo ikke sendes til nettsiden for å holde innholdet.

Jeg vil tro/håpe diskusjon.no kun lagrer det lokalt på brukerens maskin inntil en trykker 'submit'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...