Gå til innhold

Mini-pc til stua


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på å kjøpe en "Mini pc" og koble den til tv'en i stua. Tanken er å bruke den til spill. Hovedsaklig retroting og emulatorer, men kanskje også en og annen (relativt) nyere tittel via Steam hvis maskinvaren takler det? F.eks. Ori and the Blind Forest, Dirt4, Burnout Paradise. 

Jeg har ikke brukt mye tid på å undersøke dette, men f.eks. noe sånt:

https://www.komplett.no/product/1196708/pc-nettbrett/pc-stasjonaer/mini-pc/lenovo-ideacentre-mini-5i

Core i3-10100T, 8 GB RAM, 256 GB SSD, Intel UHD Graphics 630

TV'en er en relativt ny Phillips med støtte for 4K. 

Det hender jeg kobler laptopen til tv'en nå, og jeg sliter litt med å få det til å funke ordentlig. Om jeg bruker bare tv'en som skjerm lagger det voldsomt, men om jeg dupliserer bildet (slik at både laptopen og tv'en viser samme bilde) flyter det helt fint. Laptopen har en i5 i 8000 serien og dedikert grafikk (MX250). 

- vil dette funke bedre med en slik mini pc?

- når det gjelder emulering. Den jeg har linket til hos Komplett, hvor langt opp i konsollgenerasjonene kommer jeg med noe sånt? 

Jeg burde sikkert bare kjøpe en konsoll, men det er jo litt morsommere å ha noe å fikle med .. :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ein Thinkcentre med 7400T og elles same specs.

Bruker den berre til video, men måtte så klart bencha litt frå Steambiblioteket: Grafikkytinga frå UHD 630 (som Intel brukte i altfor mange år) er mildt sagt skuffande, der både GTA V og CS:GO måtte ned på absolutt minimum innstillingar og oppløysing for ei brukbar fps (og CS sleit fortsatt med stutters). Ei ekstra RAM-brikke for dual channel kan kanskje hjelpa litt (desse maskinane kjem som regel med ein enkel SO-DIMM.)

Til samanlikning har CS:GO fungert greit på laptopen min frå 2014, samstundes som den maskinen sleit med å emulera Twilight Princess.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MKap skrev (9 minutter siden):

Ei ekstra RAM-brikke for dual channel kan kanskje hjelpa litt (desse maskinane kjem som regel med ein enkel SO-DIMM.)

Dual channel hjelper mye, jeg har en tilsvarende HP med en i5-4590T, i Tomb Raider 2013 gikk jeg fra 14 til 25 fps. Husker ikke hvilke innstillinger det var, men det er en stor økning for bare en ekstra rambrikke

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 5/20/2022 at 4:13 PM, :utakt said:

Det hender jeg kobler laptopen til tv'en nå, og jeg sliter litt med å få det til å funke ordentlig. Om jeg bruker bare tv'en som skjerm lagger det voldsomt, men om jeg dupliserer bildet (slik at både laptopen og tv'en viser samme bilde) flyter det helt fint.

Har det same problemet selv, men det er mye bedre å heller vise bilde kun på TV enn å duplisere, da får en tilpasset oppløsningen til TV-skjermen. Gamle laptoper synes jeg fungerer bra som "TV-boks".

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
Selle skrev (10 minutter siden):

 jeg har en tilsvarende HP med en i5-4590T

Korleis fungerer 4K-avspeling frå Youtube på den? Vurderte nokre system med 4.-generasjon i5-T, men gjekk for noko litt nyare for å vera sikrare på å unngå framedrops. Bulldozer-laptopen frå same periode klarar til nøds 1080p.

Lenke til kommentar
MKap skrev (1 time siden):

Korleis fungerer 4K-avspeling frå Youtube på den? Vurderte nokre system med 4.-generasjon i5-T, men gjekk for noko litt nyare for å vera sikrare på å unngå framedrops. Bulldozer-laptopen frå same periode klarar til nøds 1080p.

Den klarer ikke 4k 60fps, testa med den Costa Rica in 4k videoen. 1440p 60fps er smooth, men ligger rundt 80% cpu last. Hadde flere faner åpne med diverse streamingtjenester på pause når jeg testet. Har 16gb ram

Lenke til kommentar

Du finner ikke mange gode miniPCer i Norge.

Minisforum har mange forskjellige med AMD APUer. Kan kjøpes via dem, aliexpress og amazon. Koster en del.

Evt bygge en.

Asrock Deskmini X300 + AMD 5600G + 3200MHz minnebrikker. SODIMM. (kabinettet er kun 8*15*15cm + powerbrick.)

 

Jeg hadde 5600G + In Win Chopin kabinett. Liten og fin PC med mini ITX og 2*8GB 3600MHz minne DDR4 288-DIMM. Disse APUene liker gode rambrikker. Dessverre gikk strømforsyningen og det var ikke mulig å tak i nytt kabinett. Så jeg kjøpte større kabinett med  plass til mini ITX og full size ATX PSU. Også mulighet for GPU senere...

Silverstone SUGO SG13 kabinettet jeg har nå er mye større. Bredde:22,2cm - Dybde:28,5cm - Høyde:18,1cm

inni har jeg Asrock minITX hovedkort, Corsair Vengeance LPX DDR4-3600, 1TB M.2 NVMe og AMD 5600G med stock kjøler. Har ikke prøvd Windows på den ennå, jeg skal. Akkurat nå har jeg Batocera Linux og emulerer PS2, PS3, Wii og Switch.

 

Har også en veldig liten miniPC med Celeron N5105. Den har Intel UHD Graphics med 24 EU's. Skal du spille retrospill er dette et mye  bedre alternativ til Raspberry Pi.

Nvidia Shield er også nevnt og er meget bra.

Her er test av noe lignende miniPC med N5105. En del dyrere pga Wifi6 og BT5.

 

Emulering og test av Nvida Shield.

 

Legger med en video av AMD 5600G i Asrock  Deskmini.

 

Endret av NortonM
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (20 timer siden):

Har du plass så kjøp vanlig kabinett og ikke sånn mini-pc.

I dag har jeg ATX kabinett da noe mindre er bare prakk. 
Kunne vurdert micro-atx, med noe mindre kabinett, og fått plass til den i TV-benken.

ATX-kabinett i full storleik til HTPC? Sjølv synst eg til og med mATX/ITX o.l. blir litt voldsomme i TV-hylla.

Litermaskinene til Lenovo/HP/Dell har relativt gode oppgraderingshøve sett mot storleiken, som regel med enkel tilgang til utskiftbar RAM, SSD, ekstra 2,5"-brønn og sokkelmontert prosessor (sjølv om sistnemde er avgrensa av sokkeltype, straumtilførsel og kjøling).

Lenke til kommentar

For retroting kreves ikke rare maskinen. En Xbox med 733 MHz prosessor og 64 MB RAM holder jo, selv om det er smart RAM-håndtering med dynamisk bank-switching. Du trenger bra GPU som har nok støtte. GPU-messig burde du være greit dekket i følge denne;

https://technical.city/en/video/HD-Graphics-P630-vs-NV2A

NV2A er det som står i original Xbox.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg ser at dette kabinettet (Fractal Design Node 202) https://www.prisjakt.no/product.php?p=3198010

har max cpu kjøler høyde 56mm.

Da er der vel plass til en Ryzen 3 3200G eller 5 5600G (de har Wraith Stealth kjøler som er 54mm høy)

Kabinettet bruker SFX format PSU, ikke vanlig ATX.

Og en må bruke Mini-ITX format hovedkort.

Dette er et eksempel på hvor kompakt (eller stue vennlig) en kan bygge selv, før en går over kabinetter for  ekstern strømforsyning.

edit: Ser at det er nevnt mindre kabinett før i tråden.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
13 minutes ago, Tailzo said:

Jeg tenkte den skulle kunne bytte ut min gamle pc https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262579344

kanskje den nye lille PCen vil bli mindre brukt til spill, men mer til å tegne i 4K (vektorgrafikk og adobe-programmer)

Jeg hadde en knøttepc (ITX) med et 8700k og en GTX 1080. Det ble litt varmt, men håndterbart inni TV-benken. Jeg hadde laget hull bak kabinettet så noe av varmen forsvant ut av benken.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...