Gå til innhold

Tips til første 3D skriver


Anbefalte innlegg

Hei! 

Dette er sikkert spurt om før, men jeg er på utkikk etter min første 3d printer. Hvilken printer burde jeg gå for? Ønsker en som er ganske rimelig, kanskje rundt 5000kr. 

Sett mye på Creality printerne, men det er jo et hav av modeller. Kan jeg like godt kjøpe en Ender 3 eller vil det være verdt å feks gå for Ender 5 eller CR10? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leaf skrev (5 timer siden):

Hei! 

Dette er sikkert spurt om før, men jeg er på utkikk etter min første 3d printer. Hvilken printer burde jeg gå for? Ønsker en som er ganske rimelig, kanskje rundt 5000kr. 

Sett mye på Creality printerne, men det er jo et hav av modeller. Kan jeg like godt kjøpe en Ender 3 eller vil det være verdt å feks gå for Ender 5 eller CR10? 

Hadde jeg skulle kjøpt meg en 3d Printer for rundt 5000 kroner i dag hadde jeg trolig gått for en Ender 3 S1, da får du direct drive extruder, auto bed levering, synket motor på begge Z aksene , filament sesnsor og generelt bare en hau QoL oppgraderinger fra standard Ender 3.

Som med alt annet creality kan det være greit å være forberedt på at en tidvis må skru litt for å få alt til å virke optimalt,  men selv har jeg ikke rørt min standard Ender 3 etter jeg fikk tunet den skikkelig inn og har vært en utrolig stabil printer siste halvåret+ .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (11 minutter siden):

Hadde jeg skulle kjøpt meg en 3d Printer for rundt 5000 kroner i dag hadde jeg trolig gått for en Ender 3 S1, da får du direct drive extruder, auto bed levering, synket motor på begge Z aksene , filament sesnsor og generelt bare en hau QoL oppgraderinger fra standard Ender 3.

Som med alt annet creality kan det være greit å være forberedt på at en tidvis må skru litt for å få alt til å virke optimalt,  men selv har jeg ikke rørt min standard Ender 3 etter jeg fikk tunet den skikkelig inn og har vært en utrolig stabil printer siste halvåret+ .

Takk for godt svar. 

Har etter å ha sett litt på YouTube begynt å tenke i samme baner. S1 har altså så mye "ekstra" at den er å foretrekke over Ender 3 V2? Kan føye til at jeg er forholdsvis handy og liker å justere og fikse ting. 

Lenke til kommentar
Leaf skrev (10 timer siden):

Takk for godt svar. 

Har etter å ha sett litt på YouTube begynt å tenke i samme baner. S1 har altså så mye "ekstra" at den er å foretrekke over Ender 3 V2? Kan føye til at jeg er forholdsvis handy og liker å justere og fikse ting. 

Om en kjøpe en Ender 3 V2 som jeg selv har så ender en fort opp med å gå på en oppgraderings rute hvor en ganske fort finner ut at en vil ha auto bed leveling bare for å gjøre livet mye enklere, så finner en ut at en vil prøve printe materialer som krever litt høyere temperatur og en må oppgradere bowden røret, så vil plast extruderen før eller siden begynne å sprekke opp slik en må oppgrader til en all metal extruder. Og med det har en de mest essensielle oppgraderingene som jeg føler de fleste før eller siden ryker på. Om en da og senere vil begynne å eksperimentere med litt mer eksotiske filament som TPU så begynner mange å snuse på direct drive extrudere osv. Ingen av disse oppgraderingene vil være nødvendig på Ender 3 S1.

Men det nevnt så er Ender 3 V2 en fantastisk printer når det gjelder å lære seg så mye som mulig om 3D Printere da den krever en del å få opp å kjøre optimalt, samt den nevnte oppgraderings ruten og er lærerikt på mange måter, og det er ingen tvil om at du kan få fantastiske resultater når en har fått tunet den inn. Så det kommer jo litt ann på hva du er ute etter, om du ønsker deg en printer som er billig i innkjøp som du ser for deg å oppgradere langs veien eller om du ønsker deg en som allerede har de fleste oppgraderinger en kunne tenke seg fra børjan :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...