Gå til innhold

Folkevognbussen koster under 500.000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Mr Dr PHD President said:

Kul idé, men de er flere år for sent ute, bommet litt på spesifikasjoner (antall seter osv) og har fått mange konkurrenter.

Flere seter kommer senere med lang utgave, er vel mer konkurrentene som har grunn til å svette. snakker da om firlingene til stellantis som er ombygde fosil kjøretøy med høyt forbruk og lav rekkevidde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Ha ha, tviler ikke på at Møller kommer til å annonsere den med en fra-pris på under 500.000kr. 🙃

Men hvis du skal ha en funksjonell og sikker bil med nødvendig utstyr så havner du nok nærmere 600.000 kr. I god VW-tradisjon dette.

Blir ikke sjokkert om billigste variant mangler ryggekamera som resten av bilene deres..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Nja, det er vel nivået for bunnmodellen det klages på. Omtrent som å kjøpe et skjelett til grillfesten. Kjøtt og fett er ekstrautstyr.

Jeg kan ikke se at den analogien er rettferdiggjort. Utenom vinterdekk(som neppe er inkludert andre steder) så er det ikke noe man MÅ ha. 

Det er ikke tilfeldig at det er salgsrepresentanter for ett bilmerke(fra en produsent som ikke klarer å levere biler med noen ordentlige opsjoner) som er ute og klager på det som er vanlig på omtrent alle andre bilmerker.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -i said:

Jeg kan ikke se at den analogien er rettferdiggjort. Utenom vinterdekk(som neppe er inkludert andre steder) så er det ikke noe man MÅ ha. 

Det er ikke tilfeldig at det er salgsrepresentanter for ett bilmerke(fra en produsent som ikke klarer å levere biler med noen ordentlige opsjoner) som er ute og klager på det som er vanlig på omtrent alle andre bilmerker.

Når tittelen er at bilen koster under 500 tusen så er det vel greit å påpeke at man nok ikke får noe slags ekstrautstyr da og man må opp i pris for å få en vettig bil?

VW ID.3 i billigste utgave har 2 høytalere, så Ingen lyd for dem bak i bilen. Dette virker å komme som en overaskelse på veldig mange eiere da man tar det som gitt at bilen har høytalere bak i 2022, Men slik er det ikke nødvendigvis med VW.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

VW ID.3 i billigste utgave har 2 høytalere, så Ingen lyd for dem bak i bilen. Dette virker å komme som en overaskelse på veldig mange eiere da man tar det som gitt at bilen har høytalere bak i 2022, Men slik er det ikke nødvendigvis med VW.

Man MÅ ikke ha høyttalere bak i bilen og derfor er det helt greit at det er ekstrautstyr. Mange av de som har snakket om ID Buzz skal bruke den som camper og da er kanskje ikke masse høyttalere og elektrisk åpning av luke veldig viktig. Kjempefint at de da slipper å betale for noe de ikke trenger.

Denne sytingen over valgfrihet er noe som stadig overrasker.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (12 minutter siden):

Man MÅ ikke ha høyttalere bak i bilen og derfor er det helt greit at det er ekstrautstyr. Mange av de som har snakket om ID Buzz skal bruke den som camper og da er kanskje ikke masse høyttalere og elektrisk åpning av luke veldig viktig. Kjempefint at de da slipper å betale for noe de ikke trenger.

Denne sytingen over valgfrihet er noe som stadig overrasker.

Problemet er nok ikke muligheten for ekstrautstyr, men at det som er standardutstyr hos andre fabrikanter ofte er ekstrautstyr hos VW. Selv om man kjøper grunnmodellen av en bil forventer man enkelte til som ryggekamera, minst fire høyttalere og elektriske vinduer som standard i 2022.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (13 minutter siden):

Man MÅ ikke ha høyttalere bak i bilen og derfor er det helt greit at det er ekstrautstyr. Mange av de som har snakket om ID Buzz skal bruke den som camper og da er kanskje ikke masse høyttalere og elektrisk åpning av luke veldig viktig. Kjempefint at de da slipper å betale for noe de ikke trenger.

Denne sytingen over valgfrihet er noe som stadig overrasker.

Enig i at valgfrihet er en god ting, hvis man er forberedt på å betale for det (valgfrihet koster selv om man ikke velger noen ting, fordi det kompliserer). Mange hadde nok synes det hadde vært kjekt å ha en "baseline" sånn at man kunne sammenlignet prisnivå enklere på tvers av merker og modeller, men det er neppe praktisk mulig siden det både vil og bør være forskjeller i hva som kan leveres av utstyr.

Så vi får leve med at fra-pris er et dårlig sammenligningsgrunnlag. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Prisen inkluderer en ganske stor utstyrspakke, adaptiv cruise, navigasjon, ryggekamera, høyttalere foran og bak, trådløs lading av telefon, nøkkelfri lås/lås opp + start osv. Ser ikke noe vesentlig utstyr som mangler, bortsett fra vinterdekk som kommer i tillegg 

edit, direktelink til utstyrsoversikt

https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/varebil/pdf/prislister/Prisliste-ID-Buzz.pdf

Endret av Selle
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Grunnmodellen er litt dyrere enn businessmodellen av Peugeot e-Traveller med 75 kWh (ca 69 tilgjengelig) ifølge NAF, men prisene kan ha økt i ettertid, samt at de kanskje har redusert antall versjoner man kan velge mellom (var 16 inkludert alle variantene med 50 kWh batteri).

Den har endel kraftigere motor, ca samme høyde og lengde, men er ca 10 cm smalere. Det ser ut til at det gir den langt bedre rekkevidde, som er veldig positivt. I tilleg ser det ut til at den lader betydelig raskere med 5-80 % på ca 30 min mot 40-45 min for ca tilsvarende intervall på Peugeoten. 

Taklasten er OK (100 kg), men er likevel betydelig mindre enn Peugeoten (150 kg), men er muligens nok for de fleste. Bør tåle de fleste taktelt og en batwing markise (veier rundt 22-23 kg). Innvendig plass er passe stor (1121 l), men her kan det se ut som Peugeoten vinner med sine 1624 l (vanskelig å lese av brosjyren) som 5-seter, samt at ID.Buzz'en mister mye av fleksibiliteten i interiøret sammenlignet med Peugeoten og dens identiske søsken, som kan fåes som 9-seter selv i korteste versjon. Og så virker det som egenvekten er endel høyere enn Peugeot'en (ca 2491 kg med sjåfør, mot 2183 uten sjåfør)

Dessverre så kom den med langt mindre retrofaktor enn man kunne forvente, eller ihvertfall hva jeg håpte og trodde den skulle få. Den absolutt godkjente rekkevidden gjør likevel at den blir langt mer attraktiv enn Peugeot'en og søsknene dens.

Dog, venter litt på hva Ford kommer med. De har foreløpig visst endel av E-transit som ser ut til å være større, og mer som VW e-Canter og MB e-Sprinter, men med rekkevidde nærmere Stellantis-firlingene og EQV/e-Vito med 317 km, som selvsagt er veldig bra for så stor bil. Og her finner jeg litt om Ford e-Transit Custom/Pro som er varebil mer på høyde med stellantis-bilene og med rundt 380 km rekkevidde.

https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id-buzz-elbil.html?gclid=Cj0KCQjw-JyUBhCuARIsANUqQ_IWvtKO8Bly_EpWXfFK8RiW6rtBFrWF3tfWp-eTSUjEQwGLCrP_ZZsaAtKuEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/varebil/pdf/brosjyrer/Brosjyre-og-tekniske-data-vw-ID-Buzz.pdf

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/peugeot-e-traveller

https://www.peugeot.no/content/dam/peugeot/norway/prislister-og-brosjyrer/varebiler/kundeprisliste_e-Traveller.pdf

https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/e-crafter.html

https://www.rohneselmer.no/nyheter/detaljer/2181/ford-pro-avduker-nye-helelektriske-e-transit-custom-vil-sette-en-ny-standard-i-klassen

 

Lenke til kommentar
sirtommen skrev (3 timer siden):

Man kan ikke rekne sånn. For passasjerer er en del av egenvekten. 

Dette er da helt vanlig måte å regne på. Trekk fra vekten på de faktiske passasjerene, så ser du hva man totalt kan medbringe.

Er f.eks far en slugger på 90 kilo, så vil han kunne ta 26 kg med seg for å "fylle kvota si" på 116 kg. Mor på 60 kg, så har hun 54 kg å gå på. Ungene på 26, 36 og 46 kilo (for letthetens skyld i forhold til hoderegning), så har dd henholdsvis 90, 80 og 70 kg. Totalt 320 til bagasje. Eller i snitt 64 kg hver.

Også vanlig å tenke at med snitt-person på 75 kg, så gir dette 41 kg per person. Det er en stor feriekoffert på 25 kg, en kabinkoffert på 6 kilo, pc-væske på 4 kg og diverse ting og tang og elektronikk, brusflaske etc på tilsammen 6 kilo. Det høres romslig ut, ikke sant?

Så er det bare å se for seg andre scenarier, som tur til hytta, alpinanlegget og campingplassen med sykler bakpå eller på taket, eller minstens sykkel i bagasjerommet. Alt sammen helt vanlig bruk for de familiene som vurderer en slik.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Prisen ble ikke hestgæli. Bedre enn jeg hadde forventa. Den første prisantydningen, før alle utsettelser og endringer, var at startprisen kunne være opp mot $100,000. Men da var tanken at bilen skulle komme på markedet med fullverdig selvkjøring. Siden det fortsatt er mangel på stasjonsvogner, synes jeg denne bilen som femseter virker å dekke noen viktige bruksområder. Den er fortsatt ganske liten, multi purpose mer enn buss, men romslig i formen.

1000 kg hengervekt er lite, men ikke dårligst i klassen siden latterlig lav (75 kg) til lav hengervekt gjelder generelt for elbiler. Samme med nyttevekt. De trenger vel å legge oppgraderingsgrunnlag for neste generasjon produkter. I tillegg er elbiler tyngre så man kan trekke lettere hengere på førerkort klasse B enn før. Det er jo derfor det nå diskuteres å endre på førerkortene i EU... Forresten mulig at bilprodusentene har veldig dårlig insentiv til å legge til rette for henger - mye mer lønnsomt for dem om fraktkapasiteten er inni bilen. Få folk til å velge en modell i en eller to størrelsesklasser opp fra det de har. Les: fra stasjonsvogn til stor SUV.

Gleder meg til å se denne i "bygg din bil"-konfigurering for å se pris- og utstyrsnivå. Den må seriøst leveres i to farger som på bildene her. "Billig hvit"-looken på denne vil nok gi den -2 i sjarm, og kamuflere den som en hvilken som helst kassebil.

Endret av tommyb
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 minutt siden):

siden latterlig lav (75 kg) til lav hengervekt gjelder generelt for elbiler

Mente du 750 kg nå, eller blander du med kulevekttrykket? ID Buzz står forøvrig med ganske lave 50 kg kuletrykk...

Men ja, tilhengervekten burde nok vært opp mot 1500-1600 kg for å fungere for folk som gjerne kjøper disse. De må tross alt ha de største campingvognene på slep, for å få soveplass til alle, selv om 5 seter allerede er for lite. 😉

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...