Gå til innhold

Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fins det ikke lover for hvor mye avanse man kan legge på et produkt? (ref strøm). Kanskje spesielt i en monopolsituasjon? Jeg vil tro de vi betalte "før" for strømmen dekket både produksjonskostnader og avanse. Og at fantasiprisene som tas nå ikke skyldes at produksjonskostnadene har gått opp, men er rene mafiapenger som går rett i lomma på "noen"?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
CXSUB4BA skrev (15 minutter siden):

Og at fantasiprisene som tas nå ikke skyldes at produksjonskostnadene har gått opp, men er rene mafiapenger som går rett i lomma på "noen"?

Prisene skyldes primært sett at det er strømmangel nedover på kontinentet. Og, som vi alle vet: ting det er mangel på, blir jævlig dyre. En konsekvens av å koble sammen vårt strømmarked med det europeiske markedet er jo at vi blir en del av det markedet (duh), og får dermed svi under nedturene i bytte mot at vi får nyte godt under oppturene.

Så blir det jo et spørsmål om isolasjonisme kontra solidaritet, og det er jo helt riktig som du sier at produksjonskostnadene ikke har gått opp sånn at den økte prisen medfører at noen sitter igjen med en del penger. Her i Norge er det stat og kommuner, primært sett, så vi burde absolutt få se langt mer rause støtteordninger til folk som sliter med strømregningen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
6 minutes ago, henrikwl said:

Prisene skyldes primært sett at det er strømmangel nedover på kontinentet. Og, som vi alle vet: ting det er mangel på, blir jævlig dyre. En konsekvens av å koble sammen vårt strømmarked med det europeiske markedet er jo at vi blir en del av det markedet (duh), og får dermed svi under nedturene i bytte mot at vi får nyte godt under oppturene.

Så blir det jo et spørsmål om isolasjonisme kontra solidaritet, og det er jo helt riktig som du sier at produksjonskostnadene ikke har gått opp sånn at den økte prisen medfører at noen sitter igjen med en del penger. Her i Norge er det stat og kommuner, primært sett, så vi burde absolutt få se langt mer rause støtteordninger til folk som sliter med strømregningen.

Veldig enig i det meste.

Men noe av strømproduksjon - den basert på gass - har gått opp i pris pga betydelig økt gasspris. Kull blir jo også stadig dyrere pga kvotene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En trenger ikke være noe geni for å se at strømprisene i Norge korrelerer med landene vi har kabler til. Prisene er således påvirket med flere hundre prosent. En interessant sammenligning er eksport av råvarer. Indonesia og nå India kutter eksport av diverse råvarer som kull, palmeolje og hvete for å holde prisene på hjemmemarkedet lave. Når det kommer til hvete eksportert fra India er det ikke mange prosent av produksjonen som eksporteres, men prisene på hele innenlandsmarkedet styres av det globale markedet. Så når markedene frikobles, blir prisene igjen styrt av innenlands etterspørsel, og dette utgjør en enorm forskjell i pris.

Endret av xyzæøå
  • Liker 6
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (29 minutter siden):

Så blir det jo et spørsmål om isolasjonisme kontra solidaritet


Lite solidarisk med at kraftselskapene håver inn  penger. Om alle var offentlig eid var det da enda noe, men %-en private er økende på grunn av samme liberalistiske ideologi som sier at markedet må bestemme alt (fordi da tjener kapitalistene mest).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenk det da Hedda.

Ikke akkurat rocket science å ressonere seg frem til dette.

Et betimelig spørsmål er om myndighetene og kraftaktørene har gjort seg skyldig i å villede folket med vilj..

De etablerte strukturene med flaskehpasinntekter , forfordeling og utsuging av befolkningen til fordel for statskassen strider mot all sunn fornuft og fairness..

Det kunne være interessant om påtalemyndigheten virderte lovligheten etter norsk lov, ESA og EU.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Aiven said:

Og på hvilken måte mener du denne grafen viser at det ikke er kausalitet?

 

Det er vel snart ingen igjen i landet som ikke har skjønt sammenhengen, bortsett fra politikere og journalister med ansvarsvegring.

Det å forklare det med kablene er riktig, men også en forenkling.

Eks

Jeg lukter dritt fordi jeg ikke har dusjet.
Jeg lukter dritt fordi vannet i huset har gått.
Jeg lukter dritt fordi en gjøk med gravemaskin kappet vannledningen.
Jeg lukter dritt fordi en idiot i kommunen delte ut et utdatert kart over vannledninger.
Jeg lukter dritt fordi et inkompetent bystyre ikke satt av penger til å oppdatere systemene til kommunen.
Jeg lukter dritt fordi stortinget ikke prioriterte mer penger til kommunene.
Jeg lukter dritt fordi et flertall av velgerne stemte inn idioter på stortinget.

Alt er potensielt sant, men noen av forklaringen bli vel enkle. 

Dersom energiprisene ikke hadde galoppert av sted, så ville nasjonen tjent godt på kablene uten at strømprisene hadde skutt i været. Vi ville også vært godt rustet for fremtiden, ettersom vår vannkraft er svært god kombinert med sol/vind på kontinentet. Vannkraften er også svært god dersom klimaet blir våtere, varmere og mer vindfullt (slik det blir spådd).

For Norge er problemet med strømprisene egentlig et problem rundt omfordeling av avkastning, og ikke et pris problem.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Situasjonen nå er at det tjenes gode penger på eksport som gjør at de må ta samme pris innenlands. Når det blir lite vann i reservoarene så vil innenlandsprisene drives enda høyere.

Det er mange insentiver for å eksportere så mye som mulig og få for å holde igjen reserver. Det må derfor, som andre har påpekt, legges begrensninger på eksport av annet enn overskuddskraft. Hvis man ikke gjør det så eksporterer man lønn og sparepenger til vanlige folk.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):

Lite solidarisk med at kraftselskapene håver inn  penger. Om alle var offentlig eid var det da enda noe, men %-en private er økende på grunn av samme liberalistiske ideologi som sier at markedet må bestemme alt (fordi da tjener kapitalistene mest).

Solidaritet slutter vel ikke ved Svinesundsbrua? Gjennom å være med i det europeiske kraftmarkedet så bidrar Norge med grønn energi til våre sydlige venner, og vi nyter som sagt også godt av dette når vi har perioder med tørke og vi ellers måtte ha rasjonert strømmen dersom vi var isolert.

I Norge vet jeg ikke om mange kraftprodusenter som ikke er offentlig eid, vet du om noen? De som håver inn penger her er som sagt stat og kommune, så å skylde dette på private nytter ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er logisk at vi får høyere priser når vi kobler oss opp mot kontinentet, det som ikke er logisk er at Norge noen ganger har høyere priser enn resten av kontinentet.

Det er uansett godt gjort av norske politikere å få Norge fra å ha noen av verdens billigste og mest stabile strømpriser til å ha noen av verdens dyreste og mest ustabile strømpriser. Jeg lurer på hva deres neste plan er?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har ikke lest analysen, men siden ikke nedbør er nevnt her, mangler den antagelig den viktigste priskomponenten som er lite nedbør i 2021/2022.

Havvind og batterier vil på sikt bidra til å økte kraftproduksjon og bedre utnyttelse av kraften. Hydrogen fra elektrolyse vil bli dyrere så da spørs det hva som skjer med gassprisene og reformering til hydrogen, som vil kreve deponering av karbon i tillegg. Vinneren vil være fornybar kraft og batterier tror jeg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Importargumentet er oppblåst. I en slik krise kan man ikke regne med at det står kraftverk i Tyskland og England parat til å sende oss strøm i månedsvis i strekk.

Vi skal veldig langt tilbake for å finne tilsvarende situasjon, og for å normalisere mot statistikken, må alt vannet brukt på eksport gjennom de nye kablene fjernes fra regnestykket. Fratrukket det eksporterte vannet er det fullt mulig at situasjonen ikke hadde vært problematisk overhodet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (24 minutter siden):

Solidaritet slutter vel ikke ved Svinesundsbrua? Gjennom å være med i det europeiske kraftmarkedet så bidrar Norge med grønn energi til våre sydlige venner, og vi nyter som sagt også godt av dette når vi har perioder med tørke og vi ellers måtte ha rasjonert strømmen dersom vi var isolert.

Våre sydlige "venner" legger ned atomkraftverkene, og kjøper gass fra Putinstan, så Europa blir avhengig av et korrupt diktatur sin velvilje for ikke å fryse. Til alles store overraskelse var Putin slem, og Tyskland får ikke mer gass.

Tyskland burde bære sin egen vekt.

Jeg har null solidaritet med et ressurssterkt land, som med sin uansvarlige energipolitikk plutselig er avhengig av U-hjelp. Dette har bl.a. Merkel lagt opp til gjennom flere år.

Du frykter rasjonering? Vi har rasjonering nå, men bare for de fattige som ikke har råd til å betale overpris.

Påfallende at dette skjer etter at oljefyring er blitt forbudt, og mange er avhengig av strøm uansett pris.

 

 

 

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...