Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Problemer med en matteoppgave for guttungen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager at jeg ikke bidrar med forslag til svar, men jeg må lufte litt frustrasjon. Er ikke dette en usedvanlig dårlig beskrevet oppgave? Det er jo ingen mål på tegningen, ingen ruter utenom 1 (som etter oppgaveteksten er 1cm2), ingen svaralternativer som er mindre er arealet på hele ruten. Og hva menes egentlig med figuren, det grå området eller det hvite? Hva er det jeg ikke forstår?? :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Aldrack skrev (6 minutter siden):

Beklager at jeg ikke bidrar med forslag til svar, men jeg må lufte litt frustrasjon. Er ikke dette en usedvanlig dårlig beskrevet oppgave? Det er jo ingen mål på tegningen, ingen ruter utenom 1 (som etter oppgaveteksten er 1cm2), ingen svaralternativer som er mindre er arealet på hele ruten. Og hva menes egentlig med figuren, det grå området eller det hvite? Hva er det jeg ikke forstår?? :)

Helt enig i at det er usedvanlig dårlig beskrevet. Det burde vært 3x3 ruter inntegnet i hver så en kunne se hvor disse 1 cm2 rutene var.

Figurene er de grå områdene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Aldrack said:

Beklager at jeg ikke bidrar med forslag til svar, men jeg må lufte litt frustrasjon. Er ikke dette en usedvanlig dårlig beskrevet oppgave? Det er jo ingen mål på tegningen, ingen ruter utenom 1 (som etter oppgaveteksten er 1cm2), ingen svaralternativer som er mindre er arealet på hele ruten. Og hva menes egentlig med figuren, det grå området eller det hvite? Hva er det jeg ikke forstår?? :)

Bra flere så det. Følte meg dum når det kom svar etter svar her som om det var en selvfølge hva svaret var.

"Figurene er tegnet på et ruteark med kvadratiske ruter der hver rute er 1 kvadratcm"

Eneste kvadratiske ruten jeg ser er hele figuren A. (og B, C osv)

Når man får en matteoppgave så bør det minste man kan kreve være å få god informasjon om hva de faktisk er ute etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forklaring til løsning.

Rutene på rutearket er ikke på tegningen. Så det første en må løse er hvor mange ruter det skal være. Om en prøver med kun en rute så blir arealet av hele tegningen 1 * 1 = 1 cm2. Det kan ikke stemme med svaralternativene i spørsmål a. Prøver en 2 cm hver vei så er arealet på hele tegningen 4 cm2, som fortsatt er for lite i forhold til at trekanten i figur A har under halvparten av hele arealet.

Ut fra figurene så kan de se ut til at der kan være 3 ruter hver vei fordi da vil linjene på figurene treffe hele ruter i endepunktene. Og da tar man bare den antagelsen at det er 3 stk ruter i høyde og bredde og bruker den til utregningene videre. En vil da finne at arealet av figuren A er 3 cm2 som er ett av alternativene.

For utrekningene så bruker en formelen for areal av en firkant A = g * h. Og areal av en trekant A = g * h / 2. (g= grunnlinje, h=høyde)

En utnytter også at en vet at arealet av hele tegningen er 3 * 3 = 9, slik at en kan trekke fra de arealene av de hvite trekantene for å finne arealet av den grå figuren.

Om areal utregning av en trekant: Areal av trekant | Regelbok Matte (skolediskusjon.no)

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppgaven i seg selv var fin, den. Men manglende rutenett var en pussig utelatelse.

Skoleoppgaver burde være tydelig nok til at man evt feiler på det å forstå pensum, ikke på det å forstå teksten eller (som i dette tilfellet) å gjette seg til hva rutenettet burde ha vært.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Oppgaven i seg selv var fin, den. Men manglende rutenett var en pussig utelatelse.

Skoleoppgaver burde være tydelig nok til at man evt feiler på det å forstå pensum, ikke på det å forstå teksten eller (som i dette tilfellet) å gjette seg til hva rutenettet burde ha vært.

-k

Helt enig. Vil tro at linjene har falt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...