Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC som fryser


Anbefalte innlegg

Hei

PCen min driver og fryser til stadighet. Virker ikke som at det er noe spesielt som utløser problemet, maskinen kan gå 30 min eller 12 timer før den bare fryser og jeg må ta strømmen og starte den på nytt. Er bilde på skjermen og den sviver som normalt.

Av og til får jeg blåskjerm om den starter på nytt med feilmelding "Driver IRQL NOT LESS OR EQUAL". Etter å ha søkt litt rundt virker dette å ha sammenheng med minne?

Kjørte i dag memtest86 i 9.5t (1 cpu) før jeg ikke gadd mer, da hadde den heller ikke funnet noen feil med RAM. Prøvde så en test med alle kjerner, da startet maskinen på nytt etter 30 sek og går bare i loop blåskjerm med nevnte feilmelding --> omstart --> blåskjerm osv...

Har ikke særlig greie på data..

Maskinvare:

ASrock 970 Pro 3

AMD fx 8350

Nvidia GTX 1060

Kingston 16 GB RAM

Windows 10 - oppdatert

Noe åpenbart feil?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke men ting en kan prøve:

- ta ut halvparten av minnet

- ta ut minnet og sett det inn igjen

- reset av hovedkort, evn endre timing på minnet (kanskje ikke så lurt om en får problemer med å sette innstillingene)

- slå av boost/turbo på prosessor, evn kjøre på lavere frekvens.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (11 timer siden):

Vet ikke men ting en kan prøve:

- ta ut halvparten av minnet

- ta ut minnet og sett det inn igjen

- reset av hovedkort, evn endre timing på minnet (kanskje ikke så lurt om en får problemer med å sette innstillingene)

- slå av boost/turbo på prosessor, evn kjøre på lavere frekvens.

Skal prøve med bare 1 RAM i. 

Har hatt ute brikkene, og den var på samme viset med 2x 4gb som den var levert med. Prøvde boost på, da var det bare blåskjerm hele tiden.

 

geir__hk skrev (7 timer siden):

Første spørsmål - Hvilke endringer gjorde du med maskinen før feilen oppstod første gangen ?

Har vært slik så lenge jeg har hatt den. Fikk maskinen av en kompis som sa den hakket og var så treg den ikke kunne brukes, mente prosessor / hk var gått varmt. Prøvde aldri maskinen før jeg fikk tak i annet (men tilsvarende) hk og samme type prosessor (brukt).

 

zanta skrev (6 timer siden):

Random frys eller BSOD skyldes ofte PSU.

Fordi den er sliten / "billig"? Tenker hvis jeg skulle prøvd å bytte den om det da er dumt å kjøpe brukt dersom jeg risikerer å få noe som også er "oppbrukt".

Lenke til kommentar

Hadde masse bluescreens for et par år siden. Dem kom med ujevne mellomrom, alt fra noen timer med oppetid til flere dager.

Løsningen hos meg var å øke volten på Rambrikkene med 0,1-0,2V. Har ikke hatt en eneste bluescreen etter det på den maskinvaren.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Blacksmoke said:

Fordi den er sliten / "billig"? Tenker hvis jeg skulle prøvd å bytte den om det da er dumt å kjøpe brukt dersom jeg risikerer å få noe som også er "oppbrukt".

Den PCen jeg hadde denne feilen på var helt ny, også PSU, så det behøver ikke å være alder/slitasje som er årsaken. Etter å ha byttet omtrent alle komponentene i PCen (MB, CPU, RAM, GPU etc) uten at feilen ble borte, ble problemet løst med ny PSU.

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke den CPUen på listen til hovedkortet. Kanskje det ikke er kompatibel med det hovedkortet?

ASRock > 970 Pro3

Kanskje en kan prøve å sette frekvens ned til 3300 MHz, for å se om det gjør noen forskjell.

Det er også en gammel cpu dette, så ideelt sett skulle en hatt noe nyere.

Det virker som om det kan være en av: CPU, hovedkort, PowerSupply.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Nå har det rabla helt for den.

Det begynte i dag med at den ikke ville starte, fikk bare opp boot manager, før den plutselig startet som vanlig, men etter innlogging ble skjermen svart, kun mus synlig.

Tenkte å installere Windows på nytt, men krasjer bare under installasjon.

Fant fram det gamle hovedkortet (Asus, husker ikke modell, men ble levert originalt med dette) og den starter med det. Men nå får jeg bare opp boot manager og maskinen nekter å starte fra installasjonsdisk.

 

Jeg bruker den bare som htpc, har ikke så voldsomt stor tv heller så lurer på om jeg bare hiver den og skaffer en annen. Den er jo eldgammel og folk bruker billig-pcer på større og nyere skjermer enn min.

Tusen takk for hjelp alle sammen.

Endret av Blacksmoke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...