Gå til innhold

Ny telefon vs gammel Huawei P20 pro - kamerakvalitet


Anbefalte innlegg

Jeg har en Huawei P20 pro. 

I sin tid var det den beste kameratelefonen på markedet, med god margin. 

Hvordan tror folk den eldre Huaweien min står seg mot en ny, eksempelvis Oneplus 10 pro, Xiaomi 12 pro og Pixel 6? Vil bildekvaliteten være stor tro? Jeg bruker i grunn telefonen lite til annet enn nettbank, meldinger, en og annen samtale og ta bilder. Nettaktivitet tar et brett med større skjerm seg av. Jeg forstår kamerakvaliteten har gått fremover, men det er kanskje ikke noe revolusjonerende? 

Jeg må innrømme at lysten på noe nytt er til stede. Samtidig fungerer telefonen jeg har bra. Den har godt nok batteri, jeg spiller ikke ressurskrevende spill og bildene ser for så vidt greie ut. Kanskje like greit å beholde telefonen et års tid til? Da er det kommet enda noen nye, gromme telefoner på markedet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P20 Pro vil holde seg ganske greit mot Oneplus. Sannsynligvis litt bedre enn Oneplus. Men det vil nok slite med å holde følge med de 2 andre. Spesielt på video opptak. 

Når det er sagt vil du sannsynligvis ikke merke veldig stor forskjell. P20 pro har fremdeles et godt kamera, og det er ikke sikkert du vil føle at den moderate bedringen i bildekvalitet er verdt å bruke 7-8.000 kr på.

Tror du trygt kan bruke P20 Pro et år til uten å gå glipp av altfor mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (22 minutter siden):

P20 Pro vil holde seg ganske greit mot Oneplus. Sannsynligvis litt bedre enn Oneplus. Men det vil nok slite med å holde følge med de 2 andre. Spesielt på video opptak. 

Når det er sagt vil du sannsynligvis ikke merke veldig stor forskjell. P20 pro har fremdeles et godt kamera, og det er ikke sikkert du vil føle at den moderate bedringen i bildekvalitet er verdt å bruke 7-8.000 kr på.

Tror du trygt kan bruke P20 Pro et år til uten å gå glipp av altfor mye.

Takk skal du ha for gode betraktninger. 

Er nok det jeg i grunn tenker innerst inne. Lite fornuftig å bruke så mye penger på ny telefon, når hovedargumentet mitt er at jeg ønsker noe nytt, mens den jeg har fungerer godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min mening er at du vil merke forskjell fordi de 3 du nevnte har mye mer RAM, og det hjelper masse, jeg bruker 2 telefoner nå, en Huawei Mate 20 pro og en P40 Pro, P40 er mye raskere og har bedre flyt enn mate 20 pro. 

Du burde ta deg en tur til en butikk og prøve en av de telefonene og se forskjell. 

Lenke til kommentar
Fictivision skrev (12 minutter siden):

Min mening er at du vil merke forskjell fordi de 3 du nevnte har mye mer RAM, og det hjelper masse, jeg bruker 2 telefoner nå, en Huawei Mate 20 pro og en P40 Pro, P40 er mye raskere og har bedre flyt enn mate 20 pro. 

Du burde ta deg en tur til en butikk og prøve en av de telefonene og se forskjell. 

Helt sikkert riktig det du skriver, men jeg bruker ikke telefonen til noe ressurskrevende, og dermed tror jeg ikke jeg vil merke noe særlig til en del mer internminne. Jeg bruker Vipps, nettbank, Outlook, Yr, sms og samtale. Har aldri følt noe treghet i det bruksmønsteret. Egentlig var det vel kanskje kameraforbedringer jeg lurte på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Oneplus 10 pro 12/256 på Finn, som var brukt 2 dager. Fikk den til en god pris, og tenkte dette måtte være en god oppgradering. 

Forbauselsen ble stor da jeg så at kameraet i min gamle P20 pro er vel så godt som i 10 pro. Ikke er Huaweien påtakelig tregere heller, til mitt bruk. 

Ble ikke noe positivt bytte dette. Nå som jeg er passert 50 år, så kjenner jeg at det ikke er like morsomt å sette opp ny telefon heller lenger😉 Kanskje jeg selger den nye Oneplusen, og beholder den gamle, men trofaste Huaweien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Hvis du selv mener at du ikke merker noe særlig forskjell på Huawai P20 Pro (som er 4 år gammel), og en OnePLUS 10 Pro (som kom ut i år), så er jeg usikker på hva du gjør.

For all del. P20 Pro er sikkert en Telefon, men jeg vil nok si at en OnePLUS 10 PRO er mye bedre enn P20 PRO.

Du må ikke se deg blindt på kameraene på Telefonene. En annen ting du må tenke på er hvordan det står til med oppdateringer, og jeg er usikker på om P20 Pro får flere oppdateringer pga sin høye alder. En helt nye OnePLUS 10 Pro får oppdateringer i en god stund framover.

Lenke til kommentar
wil skrev (23 timer siden):

Du må ikke se deg blindt på kameraene på Telefonene. En annen ting du må tenke på er hvordan det står til med oppdateringer, og jeg er usikker på om P20 Pro får flere oppdateringer pga sin høye alder. En helt nye OnePLUS 10 Pro får oppdateringer i en god stund framover.

Hva er en god stund framover da? 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
wil skrev (På 26.5.2022 den 13.24):

Hei. Hvis du selv mener at du ikke merker noe særlig forskjell på Huawai P20 Pro (som er 4 år gammel), og en OnePLUS 10 Pro (som kom ut i år), så er jeg usikker på hva du gjør.

For all del. P20 Pro er sikkert en Telefon, men jeg vil nok si at en OnePLUS 10 PRO er mye bedre enn P20 PRO.

Du må ikke se deg blindt på kameraene på Telefonene. En annen ting du må tenke på er hvordan det står til med oppdateringer, og jeg er usikker på om P20 Pro får flere oppdateringer pga sin høye alder. En helt nye OnePLUS 10 Pro får oppdateringer i en god stund framover.

P20 Pro har Android 12 nå. Så den oppdateres fortsatt....

Kjøpte min P20 Pro for i starten an 2020 for kr 2500 via bruktbutikk på nett med to års garanti.... Forventet egentlig ikke fortsatt oppdateringer til den.

Blir ikke helt klok på kamerautviklingen heller. Mobilkamera er vel bedre en speilrefleks nå? Da mobilkamera jo får superlativer i tester hvert år om å være så mye bedre enn forrige modell osv. (ironi).

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...