Gå til innhold

Bør du egentlig sperre deg for kredittsjekk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Systemer som godtar fødselsnummer som eneste identifikasjon, basert på at det er kun individet selv som kjenner dette, burde stilles til ansvar. Arbeidsgivere, og alle ansatte på lønningskontor, personalavdelinger, legekontorer, skoler osv har i all tid hatt tilgang på dette.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan noen forklare det mest grunnleggende her:

- Behandlet Norkart disse dataene som data processor eller data controller?

- Hvis Norkart var data processor, hvem er data controller?

- Hvem er personvernansvarlig (Data Protection Officer) hos den som er data controller for dataene?

Når dette er klarlagt så skal det bare være å kontakte personvernansvarlig for data controller og be om informasjonen de har om meg.

Dette burde være det første man rapporterer om.  Man skal ikke måtte gå til det steg å sperre for kreditt osv når det finnes et helt EU-direktiv som presist spesifiserer hvem man skal kunne kontakte for å få klarhet i dette.

Lenke til kommentar

Jeg har lenge vært sperret for dette med viten og vilje. Tok dette valget etter at en kollega ble utsatt for id-tyveri og plutselig satt med gjeld i millionklassen. "Bare å følge med istedetfor", sier Datatilsynet. Men når dette ble oppdaget var det allerede etablert en haug med drit. Han fikk sågår påpek på at han ikke oppdaget dette fort nok så dette var litt hans feil...
Er det noen som er kåtere på pengene dine enn tyver så er det finansinstitusjoner som har et krav på deg. Etter tre-fire år nå så sliter han fortsatt med etterdønningene og en dårlig historikk.

Så lenge systemet er slik det er nå der personnummer brukes på lik linje som navn og telefonnummer så ser jeg bare fordeler med å sperre for dette - hvor ofte trenger du at noen må kredittsjekke deg egentlig? Hvis mindre enn et par ganger i året så er dette en nobrainer. Da spør du hvem skal sjekke deg og så åpner du for dette til det er utført. Tar bokstavelig talt et par minutter.

Og så håper vi at myndigheter og institusjoner styrker sikkerheten rundt dette slik at ikke ofrene blir ofre i dobbel forstand.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva hjelper det å sperre seg for kredittsjekk i Norge, hvis kjeltringer forsøker å skaffe kredittkort/varer/tjenester på kreditt i utlandet?

Har enhver bedrift som tilbyr penger/tjenester/varer tilgang til databasene til de aktørene som opererer i Norge?

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (18 minutter siden):

Hva hjelper det å sperre seg for kredittsjekk i Norge, hvis kjeltringer forsøker å skaffe kredittkort/varer/tjenester på kreditt i utlandet?

Finnes det aktører noe sted i verden som tilbyr kreditt til mennesker som ikke er bosatt i landet aktøren opererer i?

Lenke til kommentar

Aldri hørt om. Isåfall hadde det jo vært fritt frem å kjøre et lånebedrag parallelt i flere land og det hadde vært et helvete for aktørene. Hadde også vært et helvete for de som tenker såpass kort: hva er vel bedre enn et forbrukslån? Jo: 120 forbrukslån i like mange land så jeg kan kjøpe meg en Ferrari.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...