Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

samlivsbrudd - ingen oppgjør av egenkapital?


Slagen mann

Anbefalte innlegg

Hei,

i 2015 kjøpte jeg og min ekskone et hus uten egenkapital (startlån), og bodde der til desember 2021. giftet oss i 2017. Kjøpte ny enebolig desember 2021, med egenkapital fra salg av tidligere enebolig. så kom samlivsbruddet - og nå mente saksbehandleren i banken at det ikke er rett at jeg skal få tilbakebetalt min halvpart av egenkapitalen - siden vi ikke gikk inn med egenkapital ved hus nr 1. 

Er dette korrekt ?
trodde det var at alle verdier og lån skal deles på 2 (såfremt annet ikke er avtalt)

for ordens skyld eier vi alt 50/50. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Høres helt kokko ut. Når dere solgte første bolig var jo 50% av pengene til overs dine. Så hvorfor i alle dager skal de ikke fortsatt være dine? Her tror jeg du har missforstått?

Nei, det ble sagt.

"Dere hadde ingen egenkapital når dere kjøpte huset i 2015, så ingen gikk inn med egne penger for å få lånet. Da ble overskuddet fra gamlehuset brukt på det nye huset. Siden det ble brukt på det nye huset så er det allerede brukt, og da teller man det ikke med lenger"

Lenke til kommentar
Slagen mann skrev (Akkurat nå):

Nei, det ble sagt.

"Dere hadde ingen egenkapital når dere kjøpte huset i 2015, så ingen gikk inn med egne penger for å få lånet. Da ble overskuddet fra gamlehuset brukt på det nye huset. Siden det ble brukt på det nye huset så er det allerede brukt, og da teller man det ikke med lenger"

Men når dere selger det nye huset, så er det vell penger til overs? 50% av disse er dine.

Lenke til kommentar

Eg forstår ikkje heilt. Skal huset selgast og delast 50/50? Kva slags eigenkapital er det du meiner du skal ha?

Hus nummer to vart kjøpt med felles midlar, og etter eit ev. salg må de dele det 50/50, men mindre det blir justert ift. andre felles verdiar så det totalt sett blir 50/50.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Men når dere selger det nye huset, så er det vell penger til overs? 50% av disse er dine.

Ja, huset er mer i verdi enn det vi har i lån. 

Zeph skrev (1 time siden):

Eg forstår ikkje heilt. Skal huset selgast og delast 50/50? Kva slags eigenkapital er det du meiner du skal ha?

Hus nummer to vart kjøpt med felles midlar, og etter eit ev. salg må de dele det 50/50, men mindre det blir justert ift. andre felles verdiar så det totalt sett blir 50/50.

Hun vil kjøpe meg ut, og det er greit det. Så når hun gikk i banken så sa saksbehandleren i banken at det ikke er normalt at jeg får halvparten av verdien av huset. Selv om denne ble kjøpt med felles verdigevinst fra forrige hussalg. 

Lenke til kommentar
Slagen mann skrev (Akkurat nå):

Ja, huset er mer i verdi enn det vi har i lån. 

Hun vil kjøpe meg ut, og det er greit det. Så når hun gikk i banken så sa saksbehandleren i banken at det ikke er normalt at jeg får halvparten av verdien av huset. Selv om denne ble kjøpt med felles verdigevinst fra forrige hussalg. 

Da er jo halvparten av dette ditt, altså verdien mellom lån og markedspris eller pris dere blir enig om. Gitt at dere har gått inn likt ellers og har 50/50. I tillegg kan en 'simulere' utgifter til megler etc slik at du får noe mindre. Men uansett skal du ha ca halvparten av egenkapitalen i huset. Mener saksbehandler noe annet må hun nesten sette opp ett regnestykke som viser hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slagen mann skrev (17 minutter siden):

Ja, huset er mer i verdi enn det vi har i lån. 

Hun vil kjøpe meg ut, og det er greit det. Så når hun gikk i banken så sa saksbehandleren i banken at det ikke er normalt at jeg får halvparten av verdien av huset. Selv om denne ble kjøpt med felles verdigevinst fra forrige hussalg. 

Kor stor del av verdien meiner saksbehandlar er din då? Kva er antatt marknadspris og kva er summen dei meiner ho må betale deg for å overta huset 100%?

Eigenkapital og lån er likestilt, så kva som er EK og ikkje betyr ingenting. Spørsmålet er kva summar det er snakk om her.

Kva er eventuelt forklaringa frå saksbehandlar på at du ikkje har rett på 50% av verdien?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Slagen mann skrev (14 minutter siden):

Ja, huset er mer i verdi enn det vi har i lån. 

Hun vil kjøpe meg ut, og det er greit det. Så når hun gikk i banken så sa saksbehandleren i banken at det ikke er normalt at jeg får halvparten av verdien av huset. Selv om denne ble kjøpt med felles verdigevinst fra forrige hussalg. 

Du får ikke igjen halvparten av verdien på huset, men halvparten av salgsverdi - lån - utgifter.

Banken deres kan ikke kreve mer enn hva du har i lån, hva enn over det dere selger for minus meglerutgifter sitter dere igjen med. 

 

Lenke til kommentar
Slagen mann skrev (1 time siden):

Nei, det ble sagt.

"Dere hadde ingen egenkapital når dere kjøpte huset i 2015, så ingen gikk inn med egne penger for å få lånet. Da ble overskuddet fra gamlehuset brukt på det nye huset. Siden det ble brukt på det nye huset så er det allerede brukt, og da teller man det ikke med lenger"

Her kan eg ikkje forstå anna enn at dykk snakkar forbikvarandre.

Er det slik at kundebehandlaren i banken har forstått det slik at du krev å få halve verdien av huset og i tillegg halvparten av eigenkapitalen?
Eigenkapitalen etter huset som dykk solgte er "spist opp" og ligg no som ein del av verdien av huset som dykk no skal dele opp, så det gir liten meining å skulle trekke ut din del av eigenkapitalen for så å legge den til igjen.

Mitt konkrete forslag er at du ber om å satt opp eit reknestykke som viser dette skriftleg.
Kva kundebehandlaren meinar har heller ingen stor tyngde for kva dykk blir einige om. Dersom du opplever at kundebehandlaren ikkje ivareteke dei økonomiske interessene til dykk begge to så kan det også være aktuelt at du skaffar deg bistand frå nokon andre.

Lenke til kommentar
Slagen mann skrev (1 time siden):

Ja, huset er mer i verdi enn det vi har i lån. 

Hun vil kjøpe meg ut, og det er greit det. Så når hun gikk i banken så sa saksbehandleren i banken at det ikke er normalt at jeg får halvparten av verdien av huset. Selv om denne ble kjøpt med felles verdigevinst fra forrige hussalg. 

For å forenkle, hvis du har 2 millioner i lån og huset er verdt 3 millioner, så har du krav på 500K ikke 1,5MNOK

Hva du/dere har gått inn med tidligere er irrelevant i denne sammenhengen(siden dere gikk inn med summen sammen), hvis dere hadde solgt huset. Så hadde eventuelt overskudd blitt delt 50/50

 

Lenke til kommentar

Du eier 50% av huset. Det vil også si at du eier 50% av lånet på huset. Det du skal ha er da 50% av husets verdi minus 50% av lånet. Antakelig tror hun i banken at du vil ha tilbake 50% av den egenkapitalen dere hadde da dere kjøpte nytt hus. Det vil du ikke kunne få. Men 50% av en gevinst ved salg av det nye huset har du krav på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (22 timer siden):

Kor stor del av verdien meiner saksbehandlar er din då? Kva er antatt marknadspris og kva er summen dei meiner ho må betale deg for å overta huset 100%?

Eigenkapital og lån er likestilt, så kva som er EK og ikkje betyr ingenting. Spørsmålet er kva summar det er snakk om her.

Kva er eventuelt forklaringa frå saksbehandlar på at du ikkje har rett på 50% av verdien?

Forstod det slik at jeg ikke har rett på noe som helst. 
 

MrL skrev (22 timer siden):

Du får ikke igjen halvparten av verdien på huset, men halvparten av salgsverdi - lån - utgifter.

Banken deres kan ikke kreve mer enn hva du har i lån, hva enn over det dere selger for minus meglerutgifter sitter dere igjen med. 

 

Jeg vet, jeg regnet beløpet på rett under 200k. (verdi på hus - lån = beløpet / 2 = "mitt overskudd"). det er det beløpet hun skal betale meg for å få overtatt huset. 

The Avatar skrev (21 timer siden):

Her kan eg ikkje forstå anna enn at dykk snakkar forbikvarandre.

Er det slik at kundebehandlaren i banken har forstått det slik at du krev å få halve verdien av huset og i tillegg halvparten av eigenkapitalen?
Eigenkapitalen etter huset som dykk solgte er "spist opp" og ligg no som ein del av verdien av huset som dykk no skal dele opp, så det gir liten meining å skulle trekke ut din del av eigenkapitalen for så å legge den til igjen.

Mitt konkrete forslag er at du ber om å satt opp eit reknestykke som viser dette skriftleg.
Kva kundebehandlaren meinar har heller ingen stor tyngde for kva dykk blir einige om. Dersom du opplever at kundebehandlaren ikkje ivareteke dei økonomiske interessene til dykk begge to så kan det også være aktuelt at du skaffar deg bistand frå nokon andre.

Heldigvis er jeg og min ekskone enige og har alt avtalt. Bare rart at en bankansatt sier dette. 

panzerwolf skrev (2 timer siden):

Bytt bank?

Jeg skal bytte bank 🙂

Lenke til kommentar

Hva egenkaptialen var er jo ikke relevant, det er hva den er i dag som er det. 

Hvis dere har et hus til 5mnok og 4mnok i lån, så skal hun betale deg 2,5mnok. 
Du innfrir 2mnok i lån som er dine 50% og sitter igjen med 500 i egenkapital. 

Om dere satt igjen med 100k eller 1mnok ved forrige salg er ikke relevant, så lenge alt gikk inn i ny bolig. 
Men om den nye boligen er verdt 4 eller 6mnok i dag er det som er relevant, og det hun må kjøpe deg ut for.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (17 minutter siden):

Igjen, kan du dele nokre summar? Antatt marknadsverdi, storleik på lån, kostnad ifm. utkjøp. Korleis kom du fram til 200k?

Korleis har banken rekna på det? Be om eit reknestykke.

Huset har en salgsverdi på 2 500 000 (har verdivurdering)
Lånet er på 2 140 000
Gir en egenkapital på 360000 / 2 = 180 000 skal hun kjøpe meg ut for (hun tar over boligen)

alle tall rundet til nærmeste 10.000. Slik ser dere hvordan jeg har regnet det ut. 
 

Lenke til kommentar

Synes oppstillingen din ser grei ut jeg, og da kan jeg ikke  skjønne hvorfor en som jobber i bank skal ha noen formening om dette. Dette blir jo mellom deg og eksen din... Virker også som om dere klarer å skille snørr og bart, og ikke lar samlivsbruddet hindre dere i å finne minnelige løsninger, det er en bra ting!

Det kunne blitt et skikkelig shitshow dette, med nok advokat innput kunne kona di f.eks kjørt deg skikkelig på en salgssum, hvor du måtte ut på markedet og selge den ideelle halvparten av boligen din. Da hadde du sittet med gjeld etter salget... Men samtidig så hadde hun fått en ny ukjent beboer, noe som kanskje kunne vært morsomt det også :)

Endret av RookieNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...