Gå til innhold

Gjerdrum benekter å ha gjort noe straffbart – vil ha skred­saken henlagt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da kommer nye tragedier til å skje; ettersom eiendomsspekulasjon, korrupte tilstander, ansvarspulverisering og ignoranse for reguleringer uten konsekvenser har utløst en alvorlig skred som kunne ha utslettet en mye større del av et tettsted enn det som hendt. Om de kan straffritt fra dette, vil det bare utløse politikerforakt, forbli et verkende sår som over tid vil bli betent, og åpner for andre skruppelløse krefter vil gjøre det samme som Gjerdrum kommuneledelse hadde gjort. Og ikke bare innenfor kvikksandskred, også på andre felter der aktsomhet er nødvendig i forholdet til omgivelsene.

Om ingenting skjer, er det garantert at grådige og ignorant folk vil utløse nye tragedier og store problemer. Det er på tid for politikerne og byråkratene i Norge å innse at de kan straffes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det regner får jeg mareritt jeg våkner av i panikk og svette.

Etter min mening, så burde Gjerdrum Kommune bli gjort til et eksempel i rettsvesenet. Mange av de som har bodd her siden før raset har sagt ifra i alle år om at å bygge der nede uten tiltak i grunnen vil være katastrofalt, dette er lokalkunnskap som er blitt helt avblåst av utenforstående. Det at denne katastrofen kom helt uventet og ikke kunne vært unngått er bullshit. Ta litt ansvar forbanna jævler, latskapen deres har ødelagt mennesker totalt og kostet samfunnet dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde Gjerdrum Kommune vært sikker i sin sak om at de er så uskyldig, så hadde de gladelig tatt rettssaken og fått seg selv frikjent. 

Det at de prøver å få avvist saken i sin helhet, tyder på at "noen" er redd dette kan bli mer enn bare ansvar for kommunen (bøter og regress-krav), men kanskje og på enkeltpersoner i ansvarlige stillinger.

Nei, her er det kun rett og rimelig at rettssaken får gå sin gang, og så får retten avgjøre hva som er den juridiske sannheten. Og det ser dessverre ikke bra ut for kommunen med den informasjonen er som foreløpig er kommet frem. Men mer grums kan nok dukke opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det ikke retten som skal avgjøre om Gjerdrum kommune har gjort noe straffbart?!

Her er det åpenbart at den almenne rettsoppfatningen er at man også her må til bunns i hva som har sviktet. Så langt er det på det rene at det er naturinngrepene i forbindelse byggeprosjektene som er årsaken til at 11 menneskeliv gikk tapt. Det er et bra sted å begynne, og man har da en rekke aktører som hver i sær har hatt en rolle.

Skal man få avdekket systemsvikt på lovlig vis, så er det jo INNLYSENDE at rettsvesenet må brukes. Også lovgivers rolle må settes under lupen. Fjerning av myndighetstilsyn og krav til uavhengig kontroll av byggearbeider legger et stort ansvar på alle aktører, og i høyeste grad Lovgiver selv, som plasserer ansvar hos andre enn myndighetene. Like vel er det jo Lovgivende myndighet som har det endelige ansvaret for befolkningens sikkerhet, og dermed har et overordnet ansvar for at tiltakene utføres forsvarlig. Det krever tilsyn. 

Det er ikke rom for "offentlig-privat samarbeid" i rettsavgjørelser, slik kommunens advokat synes å mene når han vil stoppe en Rettsbehandling ved å "avsi dom" selv!

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (45 minutter siden):

Så langt er det på det rene at det er naturinngrepene i forbindelse byggeprosjektene som er årsaken

Fra det jeg har fått med meg, så er ikke boligbygger ansvarlig her, men heller de som gjorde om på anlegget nedenfor husene, og det er der raset har gått, og det er der kommunen fikk mange bilder av utglidninger.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

Fra det jeg har fått med meg, så er ikke boligbygger ansvarlig her, men heller de som gjorde om på anlegget nedenfor husene, og det er der raset har gått, og det er der kommunen fikk mange bilder av utglidninger.

Kanskje det, og da burde det være i alles interesse å få en rettslig belysning av hele sakskomplekset. I retten åpnes det for kontradiksjon alle veier, også faglig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...