Gå til innhold

Nav: Rekordstor mangel på arbeidskraft


Anbefalte innlegg

TheAvatar skrev (37 minutter siden):

-dårlig lønn sett mot hva man utsetter kroppen for (tungt fysisk arbeid).

-dårlige arbeidsvilkår ( sitte i en brakke, svett og klam, med påsmurt skive hjemmefra eller betal 120 kr mat og drikke hos baker, med lunchtid brukt på å reise til og fra)

-ensormig arbeid ( gjør X i tre måneder, så gjør du Y i tre måneder, osv, rince and repeat)

- ikke noe i mot polakker, rumenere, litauere, osv, men når alle på jobben snakker polsk så blir det ikke så inkluderende

- man blir behandlet som om man gikk i barnehage. Ingen fleksitid og ellers fleksibilitet. sitter man minuttet over lunchtid, så kommer formann og sier i fra. kanskje kom jeg senere inn på brakka ?

-nevnte jeg tungt arbeid? nevnte jeg lite variasjon? nevnte jeg at å jobbe seg opp i stilling er klin umulig, med mindre du vil jobbe der i 15-20 år ( grøss)

- osv osv osv

Tungt arbeid kommer jo helt an på hvilket yrke man velger, og det er strenge krav om hvor mye en arbeidstaker kan løfte.

Lunsj i en brakke med kollegaer var en trivelig periode, og det er ingen som blir tvunget til dette, uansett yrke.
Alle må ha med mat, eller betale for den en plass.

Mye variert arbeid, mye mer variert enn du har som kontorist, kokk, sykepleier etc.

Om all på jobben snakker polsk, finn deg et firma uten polske arbeidere, og da er det jo ikke rart at du fikk dårlig betalt.

Fleksitid varierer nok, men om det er faste tider for lunsj så er det ditt problem at du kom inn senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
49 minutes ago, TheAvatar said:

 

Fagbrev er gir helt greie jobber.
Fagbrev er også en gullstjerne på en norsk CV, da det i praksis står for 4 år med arbeid innenfor en sektor, og høy kvalitet da fagbrevet har blitt bestått.

Det som ofte er problemet er at vis statusen til jobben er lav nok, og lønna er lav nok, stikker de kloke hoder av til etterutdanning eller bedre betalte jobber i samme sektor.
Resultatet er at de som blir igjen ofte er middelmådige eller har manglende egenskaper for å være i en lederposisjon, noe som leder til en dødsspiral hvor yrket blir mer uønsket.
Resultatet er at det blir veldig store sprik på hvilken fagbrevjobber folk blir værende igjen i etter noen år i arbeidslivet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Det virker som om alle land har vansker med å effektivisere helsevesen. Vi vil gjerne bli friskere for mindre penger uten å utbytte de ansatte. I mange andre bransjer er det mulig, men helse later til å være et unntak.

-k

Østerike er visst bra, både på kvalitet og "effektivt". Leger gjør legearbeid, pleiere sørger for pleie og dokumentasjon/administrasjon utføres av ditto kvalifiserte.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Tungt arbeid kommer jo helt an på hvilket yrke man velger, og det er strenge krav om hvor mye en arbeidstaker kan løfte.

Lunsj i en brakke med kollegaer var en trivelig periode, og det er ingen som blir tvunget til dette, uansett yrke.
Alle må ha med mat, eller betale for den en plass.

Mye variert arbeid, mye mer variert enn du har som kontorist, kokk, sykepleier etc.

Om all på jobben snakker polsk, finn deg et firma uten polske arbeidere, og da er det jo ikke rart at du fikk dårlig betalt.

Fleksitid varierer nok, men om det er faste tider for lunsj så er det ditt problem at du kom inn senere.

dette er en veldig forenkling om store problemområder man finner i yrkesfag.

Jeg vil også påstå at det lyser en viss arroganse igjennom kommentaren din som jeg tror andre også ser. Tungt arbeid kommer i mange former.

Men hva vil man velge? Komme på jobb i et kontor med klimaanlegg, kaffemaskin, i gode behagelige klær, sette deg ned forran PCn, lese nettaviser mens man drikker kaffen, får landet og så begynnerå  jobbe, gå å hente ny kaffe, slå av en prat med kollega om helgen, gå tilbake, jobbe litt til, så er det møte, lunch i en kantine med god varm mat til 15-25 kr måltidet. Så er det tilbake til jobb og så hjem.

Eller...

Vil du komme til byggeplassen, ikke et smil å se, folk går som et gravferd. De svette, skitne klærne med verneutstyr som hjelm med hørselvern, vernebriller og vernesko. Alt av klær er ubehagelige, de puster ikke. Dette må du gjøre på fritiden din forressten. Noen krever også at du begynner å skru/jobbe i det klokken slår 07:00, mao så må man møte 15-20 minutter før arbeidstiden for å gjøre seg klar.

Du står å borrer i taket, dette skal du gjøre i de neste to timene til lunch kl. 0900 som varer et kvarter. tiden som brukes fra arbeidssted til lunchplass brukes i lunchtiden. Så i realiteten får du 9-11 minutter for en pust i bakken, mat og drikke. Etter lunch går man tilbake til boringen, til kl 1200. så er det 30 minutters lunch. Så er det tilbake til boringen. Rent tungt, som i antall KG er det jo ikke. Men det er tungt for hodet mentalt og skuldre å skulderpresse gradvis flere ganger om dagen og stå i stige 85% av dagen. Boring varer i flere måneder by the way.

Det er dette som er realiteten. Legg til en formann som er full av komplekser og fandenskap fordi han får 10kr mer i timen for å delegere arbeid som du må forholde deg til.

Ja yrkesfag er mye rart, men folk er ikke dumme. Det er en grunn til at folk velger bort disse yrkene fordi i sett i forhold til hvilken hverdag man får, så er lønna aldeles for dårlig. Ja mye er lavterskel arbeid, men det er drittarbeid. Det er som en rosa elefant i hele greia, alle vet det, men ingen vil snakke om det. Folk flest er "late" og ønsker komfort av natur. Hvorfor vil ikke de i dress jobbe yrkesfag når de prater så varmt om det?

jeg har vært hos mange bedrifter, man ser det samme i varierende grad og på forskjellig måte.

Jeg er høgskole/uni utdannet i dag.

Løsning: 100% økning i timelønn eller 5 timers dager, men fast lønn som tilsvarer 7,5 timers dager.

 

 

Lenke til kommentar
TheAvatar skrev (9 minutter siden):

Ja yrkesfag er mye rart, men folk er ikke dumme. Det er en grunn til at folk velger bort disse yrkene fordi i sett i forhold til hvilken hverdag man får, så er lønna aldeles for dårlig. Ja mye er lavterskel arbeid, men det er drittarbeid. Det er som en rosa elefant i hele greia, alle vet det, men ingen vil snakke om det. Folk flest er "late" og ønsker komfort av natur. Hvorfor vil ikke de i dress jobbe yrkesfag når de prater så varmt om det?

Jeg har jobbet som ufaglært på samlebånd på slakteri. Det var litt som du beskriver over.

Jeg har jobbet i butikk. Det var hyggelig nok, men dårlig betalt.

Jeg har jobbet som truckfører. Det var riktig hyggelig, avslappet og gode muligheter for å tjene godt ved å jobbe noe ekstra.

Jeg tror at det finnes gode og dårlige steder å jobbe. Og noen har personlige egenskaper som gjør at de kommer godt ut av det meste. Men når foreldrene våre rådet oss til å ta en utdanning så var det nok fornuftig for de fleste av oss.

-k

Lenke til kommentar
TheAvatar skrev (28 minutter siden):

Men hva vil man velge? Komme på jobb i et kontor med klimaanlegg, kaffemaskin, i gode behagelige klær, sette deg ned forran PCn, lese nettaviser mens man drikker kaffen, får landet og så begynnerå  jobbe, gå å hente ny kaffe, slå av en prat med kollega om helgen, gå tilbake, jobbe litt til, så er det møte, lunch i en kantine med god varm mat til 15-25 kr måltidet. Så er det tilbake til jobb og så hjem.

Da hadde jeg gått på veggen i løpet av dagen.

 

Noen er anlagt for fysisk arbeid, og noen er ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...