Gå til innhold

Hvor er SSDen?


Anbefalte innlegg

Skal kaste min gamle Samsung series 9 fra 2013, som har blitt liggende her halvdefekt.

Jeg har slettet dataene (resatt/ formatert PCen), men ikke har altså ikke slettet på en sikker, uopprettelig måte.

Tenkte derfor å ta ut SSDen for å oppbevare den inntil videre, og innlevere resten til resirkulering.
Problemet er at jeg forstår ikke hvor SSDen er.

Her er foto. Nederste del var dekket av batteriet som jeg har fjernet, og det er baksiden av pekeplaten som ligger der.

Noen som kan hjelpe?

IMG_20220517_213441.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fornuftig å beholde SSD/HDD når du skal skrote. Jeg leverte 3 poser med elavfall inklusivt et par laptoper. Dette var vel 6-7 år med skrot. Gikk inn i kjøpesenteret, og da jeg kom ut igjen 10 minutter senere hade noen hentet skrotet. Så neste gang kjører jeg drillen igjennom alt så det blir ubrukelig. Tar selvfølgelig ut eventuelle batterier først.

Lenke til kommentar

Du må nok regne med at noen kommer og henter utstyret man leverer inn, hvis ikke returavfallet er inngjerdet/innlåst. Så lenge du tar ut f. eks Harddisk/SSD av PC`en, så er det ikke noe krise om noen tar det med seg, men like fullt, så er det jo ikke lov og ta med el-avfall heller da, selv om mange gjør det.

Lenke til kommentar

Ja, på nyhetsreportasje jeg nylig så på NRK, ble det oppfordret til å innlevere gamle mobiler og datautstyr for resirkulering, pga gjenbruk av verdifulle metaller osv.

Er sikker på at flere ville innlevere mer, om det hadde vært en statlig garanti for at alle data ble håndtert og destruert forsvarlig. Mener Power hadde en egen låst boks i butikk og med informasjon om forsvarlig behandling, men da jeg gikk inn på web-siden nå fant jeg bare info om innlevering av hvitevarer o.l.

Grunnen til at jeg blir sittende med en del gammelt utstyr, er delvis frykt for personlige data på avveie.

Da jeg lette på nettet fant jeg heller ingen enkle, sikre og gode råd for hvordan jeg kunne slette dataene effektivt heller,
bare noe om at man ikke kan bruke en del programmer eraser, ccleaner.. fordi metodene ikke fungerte på SSD?


Uansett, det burde ha vært enklere.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...