Gå til innhold

Hvilket flagg på 17. mai?


Anbefalte innlegg

plankeby skrev (2 minutter siden):

Du fårstår det er et eksempel. Slike diskusjoner har vært for noen år siden også, med hendelser i andre land. I år har noen arbeidet for at hele skoler skal bære et flagg for et annet land. 

Sier man ja til det, får man presidens for neste nasjonaldager.

Vi får være enige om å være uenig her 😊

Hvem har arbeidet for at hele skoler skal bære flagg for et annet land?

 

Det er vel uansett ikke det denne tråden handler om. Den handler om at folk skal bære det flagget de vil, noe som er det motsatte av å pålegge hele skoler å bære flagg fra ett spesifikt land.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, jjkoggan said:

En bursdag gjelder bare et menneske mens nasjonaldagen  gjelder alle statsborgere i landet.  Hvis du skal feire det som gjør Norge et fint land burde du ikke ekskludere noe statsborgere som gjør det et fint land.   

Feil. En bursdag gjelder et menneske. En nasjonaldag gjelder fedrelandet. Man setter ikke seg selv foran landet, gjør man vel???  ...gjør man vel??? Her er det viktig at du klarer å prioritere i riktig rekkefølge og ikke i den rekkefølgen som passer deg best.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så veldig mange som vil forby andre nasjoners flagg, det handler vel mer om hva man oppfordrer til, foreslår eller legger opp til. I utgangspunktet synes jeg det er helt greit med kun norske flagg i 17. mai toget, men vi kunne gjerne sett noen israelske flagg også.
 

Lenke til kommentar
6 hours ago, jjkoggan said:

En bursdag gjelder bare et menneske mens nasjonaldagen  gjelder alle statsborgere i landet.  Hvis du skal feire det som gjør Norge et fint land burde du ikke ekskludere noe statsborgere som gjør det et fint land.   

Det gjelder alle. Men vi feirer en spesifikk ting. Norge. Det er flott at folk fra alle nasjoner vil feire med oss. De kunne teipet flagget sitt sammen med vårt feks. For å vise sin opprinnelse og vise at de er med og feirer Norge. 

 

Her er et annet eksempel siden du er opphengt i 1 Vs mange: folk med “all life matters“ faner i “black life matter“ demonstrasjoner. 

Lenke til kommentar
ili skrev (17 minutter siden):

Her er et annet eksempel siden du er opphengt i 1 Vs mange: folk med “all life matters“ faner i “black life matter“ demonstrasjoner. 

Det er ikke så sammenlignbart. Forskjellen er at "All Lives Matter" er godt kjent som en direkte kritikk av "Black Lives Matter"-bevegelsen, og er ment provoserende, og kontrært til antirasismebevegelsen.

Å ha et la oss si ukrainsk eller annet utenlandsk flagg på 17. mai, gjerne i tillegg til det norske, er ikke det samme i det hele tatt. Det er ikke en kritikk mot det norske eller mot 17. mai-feiringen eller at man ikke slutter opp om feiringen av Norges nasjonaldag. Dette handler mye om intensjon og kontekst.

17. mai betyr ulike ting for ulike nordmenn. Landet vårt består av mange nasjonaliteter, minoriteter og landbakgrunner. Det er noe av det fineste med Norge, og det må være greit å vise det. Jeg synes det bare er fint, og det skader absolutt ingen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er jo åpenbart at man allerede bruker denne feiringen til å romme ting som man finner for godt.
Grunnlovsfeiring er jo på en måte bare påskuddet, selv om det riktig nok også er opphavet og hele fundamentet for feiringen.
Alle land trenger vel en slags grunnlov for å etableres, men de er jo ikke lovteksten i seg selv som er sentrum for feiringen, jeg har i alle fall ikke hørt noen taler som redegjør for jøders tidvis begrensede tilgang til riket, den agnatiske kroneordningen, eller kirkens relasjon til staten.
Det man tilsynelatende ønsker å fremme under denne nasjonaldagen er idealer om frihet, likhet, solidaritet og denslags, å frarøve noens frihet til å feire denne dagen slik de ønsker, virker for meg som en større kontrast til dagens påståtte innhold, enn å inkludere historier om sitt opphav til feiringen.
Man skal være ganske snever og surmaga for å reagere på hvordan de feirer, de andre som har møtt opp for å feire sammen med deg.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du har mange gode poeng her. 17. mai-feiringa er det ein gjer den til. Det var neppe barnetog, pølser og is dei hadde i tankane dei 112 utsendingane som i 1814 sat på Eidsvoll for å lage ei grunnlov for eit sjølvstendig norsk rike. La denne dagen vere ein dag der vi feirar borna våre, oss sjølv, at vi lever i eit fritt land, at vi har eit velfungerande demokrati og at vi har stor aksept for mangfald slik at folk kan vere seg sjølv utan å oppleve press eller undertrykkjing, men der vi likevel har mange verdiar felles.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noe magisk med Norge.

Før jeg kom til Norge for veldig mange år siden, det var pinlig for meg å si hvilket land jeg kommer fra. Der er det ingen som bruker flagget, det er pinlig og blir sett på som veldig spesielt. I dag føler jeg at jeg kan til og med ta med meg en liten moldovsk flagg uten å møte dømmende blikk. 

Ta være på magien folkens.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tomeito skrev (På 17.5.2022 den 19.17):

Husker fra barndommen at det alltid var en haug med danske flagg langs barnetoget. Syntes det var noe rart, men har jo ikke noe problem med det (selv om det jo er litt rart iom at 17. mai markerer bruddet med Danmark..). Tenker at samiske flagg og alle minoriteters flagg (kvener, skogfinner osv.) er hjertelig velkomne. 

Hva???? Bruddet med Sverige unionen mener du vel? Båndet til Danmark har alltid vært viktig for Norges nasjon bla derfor vi valgte en dansk prins til konge.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 18.5.2022 den 12.15):

Det er ikke så sammenlignbart. Forskjellen er at "All Lives Matter" er godt kjent som en direkte kritikk av "Black Lives Matter"-bevegelsen, og er ment provoserende, og kontrært til antirasismebevegelsen.

Å ha et la oss si ukrainsk eller annet utenlandsk flagg på 17. mai, gjerne i tillegg til det norske, er ikke det samme i det hele tatt. Det er ikke en kritikk mot det norske eller mot 17. mai-feiringen eller at man ikke slutter opp om feiringen av Norges nasjonaldag. Dette handler mye om intensjon og kontekst.

17. mai betyr ulike ting for ulike nordmenn. Landet vårt består av mange nasjonaliteter, minoriteter og landbakgrunner. Det er noe av det fineste med Norge, og det må være greit å vise det. Jeg synes det bare er fint, og det skader absolutt ingen.

Ukrainsk flagg er godt kjent som en direkte kritikk av Russland/Putin-regimet, og er ment provoserende, og kontrært, til den russiske operasjon. 

Dette er ikke et utsagn til støtte for Russlands invasjon. Kun ment for å illustrere poenget. Det dreier seg om å markere, demonstrere, kritisere etc noe som ikke har med at Norge vant sin rett, og fikk sin egen grunnlov å gjøre. 17. mai er ikke et demonstrasjonstog. Det er en feiring av Norge som et selvstendig land.

17. mai kan bety ulike ting for ulike personer, men 17. mai har en eksakt referanse i faktaforhold (Norsk historie, som er helt uavhengig av hva ulike personer legger i sitt subjektive synspunkt å gjøre). Om man feirer 17. mai på grunn av identitetshysteri eller Mao's lille røde, det må man jo bare gjøre, men det har ingen faktabasert sammenheng med 17. mai.

Til sammenlikning kan også "All lives matter"-flagg bety ulike ting for ulike personer. Hakekors kan bety ulike ting for ulike personer. Røde kommunistflagg kan bety ulike ting for ulike personer. Hilal (halvmåne og stjerne) kan bety ulike ting for ulike personer. Et rødt eple med en F på kan bety ulike ting for ulike personer, men hva folk subjektivt forestiller seg inne i eget hode har ikke nødvendigvis noe med faktiske beviselige årsaker i virkeligheten å gjøre.

Lenke til kommentar

De dustene som går helt av skaftet av tanken på å se et utenlandsk flagg på 17. mai, kan ta seg en bolle.

"Problemet" er helt minimalt, og blir bare fyrt opp av grupper som ønsker å skape splid. Dette skjer hver eneste mai.

Når desember kommer, handler det om at "muslimene vil fjerne jula" eller noe annet pølsevev. Så får ultranasjonalistene noe nytt å skrike om noen uker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Hva???? Bruddet med Sverige unionen mener du vel? Båndet til Danmark har alltid vært viktig for Norges nasjon bla derfor vi valgte en dansk prins til konge.

Øh, nei. Det var Danmark vi brøt med i 1814, ikke Sverige - det var i 1905. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tomeito skrev (1 time siden):

Øh, nei. Det var Danmark vi brøt med i 1814, ikke Sverige - det var i 1905. 

Nei vi brøt ikke med Danmark. Danmark tapte oss i krigsoppgjøret. (Napoleons krigen) Deretter ble vi Svensk koloni/Union..

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_Kiel

Man kan heller si at Danskene hjalp oss til å bli en selvstendig nasjon, med Taktikk og Diplomati, sammen med Norges vilje til å bli selvstendig.

Danmark hadde allianse-interesser med oss. Bla handel, Og var ikke tjent med et stort union/koloni sverige.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tomeito skrev (1 time siden):

Det vi uansett feirer 17. mai er jo Grunnloven og at vi erklærer oss selvstendige i 1814. Din opprinnelige kommentar tolket jeg, tydeligvis feil, at du henviste til unionsoppløsningen i 1905 og ikke det at Norge velger å hevde selvstendighet i 1814. Min feil!

Vi fikk egen nasjonal stat og grunnlov i 1814 men underlagt Svensk konge og med svensk utenrikspolitikk.

I 1905 var vi så heldige å få en veldig sympatisk og god dansk prins som norsk konge og fikk dermed bestemme utenrikspolitikk selv.

En konge som kun ville bli valgt dersom norsk folkeavstemning valgte ham, og som lot det norske storting og regjering bestemme politisk kurs.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å forklare noe mer. Jobber som historielærer på vgs med mastergrad i historie - jeg kan dette. Det var rett og slett en feillesning fra min side. Pinlig på min part selvfølgelig, men å innrømme å ta feil er en god egenskap.

 

Tilbake til trådens sak, kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...