Gå til innhold

Starlink har fått et mer spesifikt lanseringsvindu i Norge – sjekk dekningskartet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
49 minutes ago, Simon W. Hall said:

SpaceX må få Starship opp i lufta snart. Starlink v2 satellittene kan ikke skytes opp med Falcon9.

Enig. Første oppskytning med Starlink kan forhåpentligvis skje i juni, men de siste 12 månedene har hatt konstante gradvise forsinkelser, så det er vanskelig å si.

Mer og mer blir i hvert fall klart. FAA har fått all nødvendig input fra andre myndighetsorgan, og foreløpig er planen å kunne gi tommel opp (eller ned) i slutten av mai. Det ser ut som oppskytningsfasilitetene er klare. Booster og skip nærmer seg å bli klare. Det kommer fortløpende flere Raptor 2 til Boca Chica. Juni er definitivt mulig for første oppskytning, så fremt godkjenningene kommer på plass.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

4g er vel greit nok i mange tilfelle. Og snart blir vel dekninga like omfattande på 5g.

Har 4G på hytta. Problemet er ikke dekningen, men hastigheten. I påsken er alle på hyttene samtidig. Normalt får jeg 25-30Mbit/s men på f.eks langfredag kveld kan hastigheten fort synke under 1Mbit/s. 5G vil ikke hjelpe på dette da vi er avhengig av de lavere frekvensene (850Mhz og 900Mhz-båndet) pga. avstand og 5G er ikke mye raskere enn 4G på de båndene. Rask 5G er avhengig av høye frekvenser og kort avstand til basestasjonen. Da er man gjerne i sentrale strøk, og har tilgang til fiber hjemme. 

5G er gull på steder der svært mange er samlet, f.eks konserter eller idrettsarrangementer. Der gir det enormt mye høyere hastighet til mobilene. For hyttebruk "i gokk", not so much. Der er Starlink helt overlegent. Eneste ulempen er høyt strømforbruk, så på hytter uten innlagt strøm er det litt mer upraktisk vinterstid. Bruker vel ca. 90W i snitt mot drøyt 1W for 4G-modemet mitt. Sommerstid er det null problem da et eneste solcellepanel av moderne størrelse fort gir 3kWh per dag med god sol.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 5/17/2022 at 9:50 PM, Jens Kr. Kirkebø said:

Har 4G på hytta. Problemet er ikke dekningen, men hastigheten. I påsken er alle på hyttene samtidig. Normalt får jeg 25-30Mbit/s men på f.eks langfredag kveld kan hastigheten fort synke under 1Mbit/s. 5G vil ikke hjelpe på dette da vi er avhengig av de lavere frekvensene (850Mhz og 900Mhz-båndet) pga. avstand og 5G er ikke mye raskere enn 4G på de båndene. Rask 5G er avhengig av høye frekvenser og kort avstand til basestasjonen. Da er man gjerne i sentrale strøk, og har tilgang til fiber hjemme. 

Dette er jo ikke helt riktig da. Frekvens og hastighet har ingenting med hverandre å gjøre. Det du implisitt sikter til er båndbredde, noe som er enklere å gi større biter av på høyere frekvenser. Derimot er det jo som Kullingen sier rett over her, at 5G utnytter båndbredden bedre. Når 5G en gang når hytta så vil det helt klart hjelpe.

Ellers registrerer jeg at 5G fortsatt slår starlink grundig på pris vs. ytelse. Jeg betaler lommerusk for ubegrenset 5G sammenlignet med starlink og får tilsvarende eller bedre ytelse. Skal sies at jeg bor i utlandet da, men fortsatt, jeg kan vel kjøpe 4 abonnement for samme prisen...

Lenke til kommentar
Ernie skrev (På 5.6.2022 den 0.17):

Dette er jo ikke helt riktig da. Frekvens og hastighet har ingenting med hverandre å gjøre. Det du implisitt sikter til er båndbredde, noe som er enklere å gi større biter av på høyere frekvenser. Derimot er det jo som Kullingen sier rett over her, at 5G utnytter båndbredden bedre. Når 5G en gang når hytta så vil det helt klart hjelpe.

Ellers registrerer jeg at 5G fortsatt slår starlink grundig på pris vs. ytelse. Jeg betaler lommerusk for ubegrenset 5G sammenlignet med starlink og får tilsvarende eller bedre ytelse. Skal sies at jeg bor i utlandet da, men fortsatt, jeg kan vel kjøpe 4 abonnement for samme prisen...

Ja, det er jo implisitt at det er båndbredde. På 26Ghz-båndet er ikke 100MHz båndbredde noe problem, mens på 700Mhz blir kanalene mye smalere siden båndet er så mye mindre. Ja, 5G utnytter båndet bedre, men det er ingen revolusjon sånn sett. Og de stedene Starlink er aktuelt er de stedene man kan skyte en pil etter 5G på bånd over 1GHz og med noe særlig god signalstyrke. Slike steder er det overraskende mange av. Jeg kjørte 15.000km med campingvogn i Norge i fjor og mange steder var det ikke 4G dekning. En del steder ikke engang 2G. Da er StarLink gull. De som har tilgang til god 5G bruker selvsagt det i fremtiden, om de ikke har fiber. 

I rurale strøk i USA er det mange som ikke får noe mer enn 512bit/s ADSL eller lignende. De bruker ofte satellitt-internett fra geostasjonære satellitter, med enorm latency, om de trenger høyere båndbredde (eller ikke engang kan få ADL). Også der er StarLink en revolusjon. Så å sammenligne med 5G er helt feil da StarLink ikke er en konkurrent til 5G (eller fiber).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...