Gå til innhold

Tips/dele erfaringer med 2.5/5/10Gbe hjemmenett


Anbefalte innlegg

NULL skrev (6 timer siden):

Windows? Prøv å åpne opp for iperf3.exe* i brannmuren, evt. midlertidig slå av brannmur. Har slitt litt med det samme tidligere. Prøv evt. å bytte om hva som kjøres som server og klient. 

Husker jeg brukte denne ellers for en del år tilbake under Windows: https://totusoft.com/lanspeed

Takker for forslag.

Programmet (jepp, er iPerf3) er godkjent i brannmuren. Og jeg prøvde å bytte om server og klient, samt kjøre programmet fra begge sider bare for å teste.

Jeg kikket også på LANSpeed som du linker til, men jeg mistenker egentlig et hardware problem, dvs. hardwarebegrensning. Ved overføring av filer over ~5 GB får jeg i noen sekunder en oppgitt overføringshastighet på ~480 MBps før den raskt synker til 357 MBps. Testet med både Windows Explorer kopiering og TeraCopy 3.9

Jeg mistenker problemet enten er cachingen på SSDen (er bare en 250 GB Samsung 870 SATA SSD som jeg også har OS på) som begrenser eller onboard nettverkskortet i hovedmaskinen som går varm.

Men jeg vil ikke bruke masse tid på å feilsøke nå. Jeg skal etterhvert koste på meg et Asus XG-C100C NIC til hovedmaskinen også (så snart jeg får frigjort det nødvendige PCIe-sporet) og gjøre en ny vurdering da. Dessuten så har jeg kun harddisker med ~225 MBps skrivehastighet som masselagring - selv 357 MBps er allerede over det de klarer.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tar en liten frekk en og spør her: jeg har to stk. Netgear ProSAFE XS508M som switcher i 10GBe-nettet mitt hjemme, og de fungerer glimrende uten noe oppsett. Men: de er nå de to mest bråkete komponentene i hjemmet mitt 😄 Ikke ille, men jeg har ellers veldig stillegående enheter. Viften på disse går konstant. Jeg har prøvd å bytte til Noctua-vifter men ble ikke noe bedre (jeg hadde nok kanskje litt feil type).

Noen som kjenner til bedre alternativ for 10GBe-switcher? Det finnes jo egentlig ikke for hjemmebruk enda så vidt jeg kan se, så ikke samme fokus på støy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (På 1.8.2022 den 11.19):

Jeg har to stk. Netgear ProSAFE XS508M som switcher i 10GBe-nettet mitt hjemme.
Viften på disse går konstant. Jeg har prøvd å bytte til Noctua-vifter men ble ikke noe bedre.

Noen som kjenner til bedre alternativ for 10GBe-switcher?

Hvor mange 10 Gbit-porter trenger du?

Jeg kjøpte en TP-Link TL-SX1008 bla.a. fordi det stod spesifikt på esken "low-noise operation"...men i praksis var det mer samme problem som du beskriver, med 1stk. hylende 40 mm vifte.

Jeg løste mitt problem slik:
https://www.diskusjon.no/topic/1901606-løst-igjen-rimelig-10-gbit-hjemmenettverk/?do=findComment&comment=26396680

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
2 minutes ago, PaladinNO said:

Nja trenger ikke mer enn 2-3 i hver switch per i dag egentlig, men trenger tilsammen 6-7 porter i hver, så den fra Netgear var bare enkleste valget for noen år siden.

Nice med hjemmesnekret! Jeg har et helt sett med vifter med temperaturregulering som jeg prøvde å bygge inn i tvbenken en gang, men det var så dårlig utført arbeid at det bare ble mer bråkete 😄

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (På 1.8.2022 den 13.01):

Nja trenger ikke mer enn 2-3 i hver switch per i dag egentlig, men trenger tilsammen 6-7 porter i hver, så den fra Netgear var bare enkleste valget for noen år siden.

Jeg er redd det da må bli kompromisser et sted. Enten stillere switch på bekostning av færre porter, eller modifisere switchen slik jeg har gjort det. Eller plassere switchen et annet sted hvor støyen ikke plager noen (men du ville sikkert ha gjort det allerede hvis det var et alternativ).

Hvis prioriteten er stillere swtich, hva med tidligere nevnte Zyxel XGS1250-12? Den har 8x 1 Gbit, 3x 10 Gbit, pluss 1x SFP+
https://prisguiden.no/produkt/zyxel-xgs1250-12-541323

Phantom Software skrev (På 1.8.2022 den 13.01):

Nice med hjemmesnekret! Jeg har et helt sett med vifter med temperaturregulering som jeg prøvde å bygge inn i tvbenken en gang, men det var så dårlig utført arbeid at det bare ble mer bråkete 😄

Mange takk. :cool:
Jeg så for meg en styrt løsning i utgangspunktet jeg også, men jeg fant fort ut at beste og langt enkleste løsning var å heller skaffe stillegående vifter som går statisk (dvs. for full fart døgnet rundt). Rundt 20 dB er anbefalt maksgrense med en slik løsning, og 120 mm / 140 mm vifter er de beste mtp utvalg, kvalitet, pris, støy, luftmengde, lufttrykk etc.

EDIT:
Anbefalt verktøy til slike custom kjøleløsninger er stikksag, drill + bor (for å lage hull til stikksagbladet) og dremel (alternativt fil / sandpapir). 10 mm kryssfiner fungerer utmerket til custom vifterammer / -braketter.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (På 13.7.2022 den 17.06):

Jeg skal etterhvert koste på meg et Asus XG-C100C NIC til hovedmaskinen også (så snart jeg får frigjort det nødvendige PCIe-sporet) og gjøre en ny vurdering da.

I tilfelle du ikke har kjøpt allerede så blir disse veldig varme, så sørg for å ha god luftflyt forbi. Jeg endte opp med å fjerne den lille paden med termisk masse mellom chip og heatsink (virket som det var dårlig/manglende kontakt), og har lagt på ny termisk pasta kombinert med M3 nylonskruer i tilpasset lengde for å sikre skikkelig kontakt. Kan være verd en runde på Ebay for å finne noe brukt fra Intel eller Mellanox, tror de generelt er bedre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (1 time siden):

I tilfelle du ikke har kjøpt allerede så blir disse veldig varme, så sørg for å ha god luftflyt forbi.

Jeg vet disse blir varme. Har ikke kjøpt kort til hovedmaskinen ennå, men jeg har ett i serveren.
Alt som står i serveren er masse harddisker, masse vifter, et kontrollerkort og ASUS NIC-et, så jeg tror det kortet er OK.

Til hovedmaskinen så er planen å bytte ut GPU støttebraketten med 2 stk. Noctua NF-A6x25 FLX 60 mm vifter (så viftene bærer GPU-en istedet) med litt gummiteip over og under som vibrasjonsdemping.

Tanken var at disse viftene skulle fungere som bedre kjøling både for GPU og til Asus NIC-et som ellers kommer innestengt helt i bunnen av kabinettet.

Alternativ montering av NIC-et vil være vertikal montering som vil krever montering av både en AIO og vertikal GPU-brakett.
Jeg har både brakett og AIO (Corsair H150i Elite Capellix) liggende, men jeg har egentlig slått det prosjektet fra meg pga. alt det ekstra arbeidet. Ville blitt ca. slik:
https://i.redd.it/bqqyqil3m5481.jpg

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Switcher som bruker 10GBase-T bruker mye strøm og vil bråke. Derimot bruker du en SFP basert switch, som f.eks Brocade ICX6450 med 4 stykk 10G porter så vil den være omtrent lydløs. Vifta som følger med bråker litt, men jeg bytta den ut med en litt mer stillegående og kan fint sitte ved siden av denne switchen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, siDDis said:

Switcher som bruker 10GBase-T bruker mye strøm og vil bråke. Derimot bruker du en SFP basert switch, som f.eks Brocade ICX6450 med 4 stykk 10G porter så vil den være omtrent lydløs. Vifta som følger med bråker litt, men jeg bytta den ut med en litt mer stillegående og kan fint sitte ved siden av denne switchen.

Jo, kanskje jeg burde ha vurdert det, men både mac, pc og nas har innebygd 10GBe, ikke SFP, og det lille firmaet som la kabler her mente de ikke kunne legge opp for SFP - sannsynligvis bare litt manglende kunnskap fra deres side, men jeg fulgte det ikke opp.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (17 minutter siden):

Jo, kanskje jeg burde ha vurdert det, men både mac, pc og nas har innebygd 10GBe, ikke SFP

Hvis en slik switch er aktuell - og man først handler slikt på Ebay - så går det an å kjøpe SFP+ / RJ45 moduler der også.

Men jeg har ingen praktisk erfaring med den standarden i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Har god erfaring med QNAP QSW-1208-8C som har en kombinasjon av RJ45 og SFP+. 4 stk. SFP+ som kan kombineres med enten 8 stk. RJ45 10GBASE-T eller 8 stk. SFP+ (eller kombinasjoner av disse portene). Opplever denne som omtrent stille.

Den har riktignok steget ca. 40 % i pris på to år ser jeg, så den ikke akkurat billig med en pris på over 8000 kr.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Frank Drebin said:

pris på over 8000 kr.

Når du først er der så er det kanskje verdt å vurdere en Cisco WS-C3560CX-8XPD-S? Ihvertfall dersom det er nok med 2 multigig-porter og 2 SFP+, i tillegg til noen (6) gig-porter. Denne switchen begynner å bli såpass gammel nå at jeg vil tro du klarer å oppdrive et eksemplar for mindre enn 8 kkr.  Fordelen er at den er helt vifteløs, så garantert null støy.  I tillegg til det åpenbare mht kvalitet både på hardware og software.  Disse switchene er dønn solide på alle måter.  Ekstra bonus:  Både gig- og multigig-porter har PoE+, med 240W power-budsjett.  Ja, uten viftee, med intern PSU.

Lenke til kommentar
siDDis skrev (På 1.8.2022 den 19.05):

Switcher som bruker 10GBase-T bruker mye strøm.

Et spørsmål der. Siden 10 GbE bruker mye strøm og dermed blir varm...kan varmgang være grunnen til at porter blir ødelagt?
Jeg har lest flere slike historier om TP-Link switchen jeg kjøpte, hvor porter bare slutter å virke. Og ofte etter kort tids bruk.

Jeg regner med at switchen ikke tar skade av en oppgradert kjøleløsning (slik som 2x 120 mm vifter på toppen istedet for 1x 40 mm på siden).

Lenke til kommentar
siDDis skrev (3 timer siden):

Btw, 10GbE bruker ikke mye strøm. Men 10GBase-T gjør det. Denne teknologien er eldgammel, treg og lite energieffektiv.

Var bare meg som generaliserte 10 Gigabit ethernet når jeg skrev posten istedet for å spesifisere 10Base-T, hvilket er feil teknisk sett. 10 GbE kan man såklart oppnå med f.eks. fiber, som ikke har disse utfordringene med varme som allerede nevnt.

Men da bare antar jeg at den ekstra kjølingen jeg gav switchen min ihvertfall ikke gjør noen skade.

Synd det ikke var mer snakk om fiber / SFP+ standarden på skolen, for dette er noe jeg gjerne kunne tenkt meg å lære mer om. Og jeg har ikke økonomi til å bruke flere tusen på utstyr bare for å leke med det (og jeg er en "hands-on" type person så å bare lese om det vil ikke føre til noe).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilken transceiver du må benytte og som er kompatibel med din switch er det som kan gi trøbbel for mange. Multimode, singlemode og noe jeg har hørt men ikke kan stadfeste er at du bør ikke ha mange transceiver til rj45 før du kan få problemer, men om dette da bare gjelder enkelte switcher fra noen produsenter er jeg usikker på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lindsay skrev (12 timer siden):

Hvilken transceiver du må benytte og som er kompatibel med din switch er det som kan gi trøbbel for mange.

Du snakker her om SFP+ / RJ45 overgangsmoduler for 10 GbE?

Jeg kikket en del på disse (før det endte opp med bare en ny switch istedet) og spesifikasjonene var noe forvirrende. Jeg fikk inntrykk av at enten så visste man allerede hva man skulle ha eller så var man ikke i kundesjiktet.

Forøvrig så koster disse modulene rundt 900 Kr. på det norske markedet og 200-500 på Ebay, så synd å måtte gamble med at man kjøper noe som passer. Spesielt siden SFP+ switcher i utgangspunktet er fristende å kjøpe på Ebay pga. langt lavere pris, men at man står omtrent uten garantier for noe som helst.

Lenke til kommentar

Noen som har noen erfaring med Intel X550-T2 / -T1 med Windows 10?

Intel X540 benytter PCIe x8 og er uaktuelt for min del, men X550 kommer som PCIe x4. Prisen på Ebay er også ikke så verst.
Norsk pris er galskap (spesielt siden dette er "server grade" utstyr):
https://www.proshop.no/Nettverksadapter/Intel-Ethernet-Converged-Network-Adapter-X550-T2/2548272

Har bare gode erfaringer med Intels nettverkskort, både kablet og trådløst.

Jeg er fortsatt i boksen på et 10GBase-T PCIe x4 NIC til hovedmaskinen. Alternativet pr. nå har vært Asus XG-C100C, men TP-Link TX401 benytter samme chip (Aquantia QC107) og er priset noe lavere.

Det virker som det også driver å kommer 10 GBase-T nettverkskort basert på en nyere AQC113C chip (ukjent chip for meg) bla.a. fra Gigabyte.
https://www.gigabyte.com/Motherboard/VISION-10G-LAN-Card#kf

Men Gigabytes QC (kvalitetskontroll) synes som vanlig å mangle noe...
https://www.amazon.com/GIGABYTE-GC-AQC113C-10GbE-Network-Adaptor/dp/B09BZZJBDZ

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (På 18.8.2022 den 23.29):

Du snakker her om SFP+ / RJ45 overgangsmoduler for 10 GbE?

Jeg kikket en del på disse (før det endte opp med bare en ny switch istedet) og spesifikasjonene var noe forvirrende. Jeg fikk inntrykk av at enten så visste man allerede hva man skulle ha eller så var man ikke i kundesjiktet.

Forøvrig så koster disse modulene rundt 900 Kr. på det norske markedet og 200-500 på Ebay, så synd å måtte gamble med at man kjøper noe som passer. Spesielt siden SFP+ switcher i utgangspunktet er fristende å kjøpe på Ebay pga. langt lavere pris, men at man står omtrent uten garantier for noe som helst.

De koster ~150-200kr på fiberstore.com og de hjelper deg gjerne med spørsmål. Du kan også bruke coax kabler som fungerer utmerket opptil 5 meter.

På Ebay ligger transceivere rundt 100kr stykket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...