Gå til innhold

Tips/dele erfaringer med 2.5/5/10Gbe hjemmenett


Anbefalte innlegg

Vurderer å oppgradere fra 1Gbe hjemmenettverk. Tenker at datamaskiner hovedsaklig kobles til med 2.5Gbe men noen vil kjøre på trådløs eller 1Gbe. 

Har 1Gbps internett (fiber med converterboks) og Altiboks hjemmesentral som står i bridge modus. Jeg ønsker å unngå 19" utstyr med støyende vifter da utstyret vil stå åpent på hjemmekontoret. Ønsker også å unngå fiber/DAB og basere alt på RJ45 Cat6 (ikke 6A).

Jeg har tittet litt på Unifi, TP-Link ol. samt Netgate PFsense på brannmur/sikkerhet. Hvilke innspill har dere til utstyr?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Skal du oppgradere nettverket så er det fiber/dac som gjelder. Mellanox og Chelsio er merkene som duger til nettverkskort. Intel og andre er bare trøblete og bruker mye strøm.

Brocade ICX 6450 er en god lydløs 10G switch med 4 porter.

Totalpris til Norge for 2 nettverkskort + switch ligger på 2500-3000kr

Et oppsett med Brocade switch og 2 mellanox nettverkskort vil bruke totalt 30w strøm. Tilsvarende med 10GBaseT vil bruke 50w.
DAC/Fiber bruker ca 0.7w per kobling, mens 10G-Base-T bruker mellom 2-5w per kobling.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nei,
Transceivere ligger på 5-10 USD på Ebay per stykk. Eller ~150kr på Fiberstore.com

DAC kabler ligger på ca 10 USD uansett om det er 1 eller 3 meter på Ebay.

En må også huske på at en får med fleksibiltet her. Skal du endre lengde i fremtiden, så må du ikke kjøpe ny transceiver.
Så har du også fordelen med RDMA, for å kunne benytte deg enten av SMB direct, ISer(iSCSI), eller NVME-oF

Lenke til kommentar

@siDDis Jepp, klar over RDMA da jeg benytter fiber i jobbsammenheng på cluster m.m. Men vi kjøper ikke utstyr fra Ebay og dermed har jeg hørt en del om høye priser.

Hjemme ønsket jeg å benytte Cat6 for enkelhetsskyld (ikke 6a) og muligens i noe grad 5e. Men 2-3000,- for utstyr er ikke så ille som jeg så for meg. Har erfaring med Mellanox kort i jobbsammenheng og vet de er gode. Takk for tips om Chelsio. Litt ambivalent til å kjøpe ting slikt viktig utstyr fra Ebay (RMA) men det går nok greit. 

Ellers skal jeg også snart oppgradere/bytte NAS i samme nettet og da var tanken å gå for en som har 1-2x2.5Gbe. Men om jeg har fiber allround så blir jo det mindre praktisk. Er klar over at man får RJ45 trancievere men hørt mye forskjellig om de.

Hvilke anbefalinger har du på router og brannmursiden? Tenker da erstatte VMG hjemmesentralen fra altibox siden den nok også er en flaskehals. Det er mulig jeg går for Unifi på Switch og Router siden men alt utstyret må som sagt være noe annet enn støyende 19".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Gode tips. Som en er inne på ønsker jeg å unngå hvertfall Unifi på brannmur/router siden da jeg vet de ikke er gode der (har erfaring med Ubiquiti). Har selv tittet på pfsense og opensense produkter som eks. netgate, protectli ol. Men greit å høre hva andre tenker.

Asus kunne vært et alternativ men har hatt det før og var ikke helt fornøyd med "begrensningene". 

Ellers på switch trenger jeg nok bare 10GBe i "kjernen" mens alle enheter som kobles til med kabel er tanken at i stor grad vil fungere med 2.5Gbe eller 5Gbe med unntak av hoved-PC (lab/kontor) nok får 10GBe. Tenker at 4-5 10GBe porter er greit nok. Har ikke lett noe særlig men har ikke snublet over aksesspunkter som virker å ha særlig mer enn 1Gbe porter.

Jeg har ingen server men kjører alt virtuelt på hoved PCen og ellers vil NAS med 2.5Gbe*2 fungere som ymse "prod" servere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hva med denne https://www.dustinhome.no/product/5011227519/xgs1250-12?tab=specification ?

Du har da 1 x SFP+, 3 x 100/1000/2.5G/5G/10GBase-T RJ-45, 8 x 10/100/1000 Base-T RJ-45 og du har VLAN som er et must om du vil isolere subnets sin adgang til hverandre. Vil si utifra spesifikasjoner og ditt behov er den som kommer rimligst ut i pris.

Så hadde jeg valgt denne https://www.dustinhome.no/product/5011259570/6100-pfsense-security-gateway-max om jeg skulle ha benyttet pfSense, men muligens overkill for ditt bruk.

Endret av Lindsay
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Zyxel XGS1250-12 trenger et eget program for å kunne styre den såvidt jeg har forstått det.

Zyxel One (ZON)
https://www.zyxel.com/products_services/Zyxel-ONE-Network-Utility-ZON-Utility/

Dette er noe som kunne vært interessant for meg, men ikke noe jeg har gjort med min switch siden jeg allerede brukte den i et separat VLAN med manuelle IP-innstillinger.

Endret av PaladinNO
Typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tillater meg å ta spørsmålet her da sikkert flere er interessert.

Hva må til av utstyr for å faktisk få 10 GbE LAN hastighet, dvs. i nærheten av 1250 MBps / 1,25 GBps som effektiv overføringshastighet?

Jeg spør fordi jeg har 5 GbE NIC i hovedmaskinen (så allerede begrenset til 5 Gbit / 625 MBps), en 35 meter Cat. 6 kabel i mellom hovedmaskinen og serveren (som på papiret skal klare 10 GbE opptil ~50 meter), og et 10 GbE NIC (Asus XG-C100C) i serveren.

Den effektive sekvensielle overføringshastigheten jeg får er eksakt 357 MBps, dvs. 2856 Mbps (~2,85 Gbps). Som er ganske langt unna både 10 Gbps og 5 Gbps. Og dette er mellom en NVMe SSD (Samsung 970 Evo 2 TB) og en SATA SSD (Samsung 870 Evo 250 GB).

Hva er den faktiske overføringshastigheten man kan forvente med et 10 GbE hjemmenett og hva slags utstyr er det andre har i sine 10 GbE hjemmenett?

EDIT:
Mitt oppsett er et Asus ROG Maximus XII Hero WiFi Z490 hovedkort med onboard 5 GbE NIC (Marvell AQC111C) og en TP-Link TL-SX1008 switch. Har et Asus XG-C100C 10 GbE NIC (Marvell / Aquantia AQtion AQN107) i serveren.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
APZ171RW skrev (På 12.7.2022 den 2.15):

Jeg makser ut 10G-kablene mine mitt rett som det er. CPU-bound elns? Windows?

Høres ut som et Linux oppsett. Jeg bruker Windows 10 Pro. Samme på filserveren. Kjører kun JBOD HDD oppsett uten RAID noe sted, pluss OS SATA SSD.

Har en i9 10900K (10 core / 20 thread) i hovedmaskinen og jeg kan ikke si jeg har merket noe til noe hakking noe sted selv ved større overføringer. I serveren står det en 9600K (6 core / 6 thread). Serveren står på et separat offline VLAN så det er ellers null aktivitet på den.

Jeg har en splitter ny 35 meter Cat. 6a kabel liggende og jeg skjønner jeg bare må få gjort en test med den.

EDIT:
Testet nettopp med den nye Cat. 6a kabelen. Ingen forskjell, fortsatt 357 MBps.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
APZ171RW skrev (33 minutter siden):

Testa linkene med iperf?

Det har jeg ikke, men jeg byttet nylig hovedswitch og resultatet var akkurat det samme på den gamle (357 MBps).

EDIT:
Kommer ikke noe sted med iPerf. Får enten "connection timeout" eller "access refused" fra både server og klientsiden selv om jeg definerer -c og -s og med korrekt IP.

Jeg var i utgangspunktet bare interessert i høre hva andre har av 10 Gbit nettverksutstyr (som jeg tenkte kunne være nyttig å dele). Ønsket ikke å avspore tråden.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
On 7/12/2022 at 3:02 AM, PaladinNO said:

Det har jeg ikke, men jeg byttet nylig hovedswitch og resultatet var akkurat det samme på den gamle (357 MBps).

EDIT:
Kommer ikke noe sted med iPerf. Får enten "connection timeout" eller "access refused" fra både server og klientsiden selv om jeg definerer -c og -s og med korrekt IP.

Jeg var i utgangspunktet bare interessert i høre hva andre har av 10 Gbit nettverksutstyr (som jeg tenkte kunne være nyttig å dele). Ønsket ikke å avspore tråden.

Windows? Prøv å åpne opp for iperf3.exe* i brannmuren, evt. midlertidig slå av brannmur. Har slitt litt med det samme tidligere. Prøv evt. å bytte om hva som kjøres som server og klient. 

(regner med det er iperf3 du bruker?)

Nuttcp kan være et alternativ.

Husker jeg brukte denne ellers for en del år tilbake under Windows: https://totusoft.com/lanspeed

Hvis man mistenker at det er issues knyttet til programvare, kan det å starte opp med en USB-minnepinne med Linux være et forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...