Gå til innhold

Farlig alunskifer, uvanlig dyp bygge­grop og vernede bygg på alle kanter: Nå starter arbeidet med Hammersborg­tunnelen [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor farlig har alunskiferen egentlig blitt?

Har undret meg over hvordan dette har vært håndtert historisk, da det er bygget svært mye i Oslo opp gjennom tidene. Jeg har heller ikke fått med meg at det er gjennomført noen store utbedringer som skyldes alunskiferen, man jeg har de siste årene sett hvor ulikt man gjør ekstraordinære tiltak. Under bygging av nye Jordal Amfi var dette en større sak, men jeg er usikker på hva som ble gjort i forbindelse med byggearbeidene på den fra 50-tallet. Det var i alle fall ikke mulig å se noe spesielt i grunnen da de rev den gamle bygningen. Tørt og fint fjell og ingen korrosjon på kabler og forankringer. Et par hundre meter unna ble det samtidig etablert en byggegrop/parkeringskjeller i det samme fjellet uten at jeg kunne se noe lignende tiltak som ble gjort i skrenten på Jordal Amfi? Så er ikke T-banestasjonen på Tøyen så langt unna, og der kan det noen steder observeres skader i gangbanen på grunn av svelling. Antar det er fukten/lekkasjer som er årsaken, sammen med alunfjellet?

Lenke til kommentar

Alunskifer er vel den mest radioaktive bergarten vi har og gir stor fare for radongass i bygninger om det ikke håndteres skikkelig. Wikipedia-artikkelen har et par røverhistorier om dette. :)
https://no.wikipedia.org/wiki/Alunskifer#Alunskifer_i_Norge

Om jeg ikke husker helt feil var det nettopp alunskifer som ble brukt som råstoff da Norge utvant våpenmateriale til vårt atomvåpenprosjekt på slutten av 40-tallet. Mulig Sverige gjorde det samme da de har større forekomster av alunskifer enn oss og drev sitt atomvåpenprosjekt litt lengre enn det vi gjorde.. ;) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (8 timer siden):

Bare å grave det ut, deponere og selge som drivstoff til alle atomkraftverkene som må bygges de neste tiårene. 

Jeg lurer rett og slett på hva man har gjort med dette opp gjennom tidene. Det har jo vært bygd i oslogrunnen i 100-vis av år, og bodd folk i husene også. Anleggsarbeider på 50, 60, 70, 80- tallet ble da ikke til de grader komplisert av radioaktiv stråling? Og radioaktiv gass i boliger ble jo luftet ut, folk må jo lufte uansett. Kjellere er jo ikke godkjente boliger uten at de kan luftes, og da forsvinner jo radongass med.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
30 minutes ago, NERVI said:

Jeg lurer rett og slett på hva man har gjort med dette opp gjennom tidene. Det har jo vært bygd i oslogrunnen i 100-vis av år, og bodd folk i husene også. Anleggsarbeider på 50, 60, 70, 80- tallet ble da ikke til de grader komplisert av radioaktiv stråling? Og radioaktiv gass i boliger ble jo luftet ut, folk må jo lufte uansett. Kjellere er jo ikke godkjente boliger uten at de kan luftes, og da forsvinner jo radongass med.

 Som jeg forstår det er det svelling og utfordringer i kontakt med betong/armeringsjern som gjør at man fjerner det. Radongass var det vel ingen som hørte om før for 15-20år siden så da var jo ikke det noen utfordring. Mitt inntrykk er også at radongass problemet hauses godt opp av en bransje som tjener store penger på legging av radon duker og innsetting av vifter for å ventilere vekk radon i grunnen. Jeg har selv kjent på frykten og man kan selv måle radon i grunnen ved hjelp av måleinstrumenter kjøpt på Clas Ohlson. De elektroniske er mest nøyaktige og gir raskt resultater. Men jeg møtte en bransje som virkelig smidde mens frykten var varm og vil si jeg ble bondefanget. Kostet nær 30K å få inn vifte, en jobb man enkelt kan gjøre selv og spare 20K. Riktignok gikk målingene rett ned i bunn fra enkelte topper på 800 og ett snitt på 240 til under 10 i snitt, men jeg ble lurt på pris. Ikke er ekspertene like sikre på hvor farlig det er som radon -bransjen påstår det er.

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å la tunellen være som den er, og heller benytte anledningen til å flytte regjeringskvartalet til en tomt der det er plass til det? Så lenge en insisterer på at regjeringskvartalet skal være på en tomt det for lengst har vokst ifra, så vil en ikke få en optimal løsning verken plassmessig eller sikkerhetsmessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...