Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan politiet nektes tilgang til utested med skjenkebevilling for å utføre kontroller?


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Spørsmålet står ganske greit forklart i overskriften, og har ikke noen annen verdi enn å prøve å finne et svar på en diskusjon jeg hadde rundt dette med en kompis. Lovtekstene jeg har funnet rundt dette fremstår som litt uklare og kan kreativt tolkes litt slik en vil.

Et eksmpel, politiet mistenker at det kan være mindreårige som blir skjenket inne på et utested, kan de nektes tilgang? Om de tar seg inn uten tilgang er deres bevismateriale mot utestedet eventuelt svekket?

Annet eksempel : Politiet mistenker at det er for mange folk inne i lokalet i forhold til maks antall personer inne i bygget med tanke på brannforskrifter. Kan Politiet nektes tilgang for sjekke dette? Og om de tar seg inn uten tilgang er deres bevismateriale mot utestedet eventuelt svekket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg argumenterer med at området er privat, og at politiet ikke har tilgang til stedet så lenge ikke dette slår ut:
https://lovdata.no/forskrift/1990-06-22-3963/§8-7

Forøvrig er utesteder pliktig til å ha åpent forhold med kontrollører fra kommunen og andre etater som faller under noe helt annet en politiet. Som passer på at lover og regeler er fult..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Det er ikke deres ansvarsområde, det er skjenkekontrollørene. Resultatet hadde nok uansett blitt ingen fornyelse av bevilgning , siden kommenstyret som oftest rådfører seg med Politiet før bevilgning sendes ut. Dessutten hadde nok skjenkekontrollørene vært rimelig raskt på stedet (de er ute hver dag, det er altfor mange utesteder å besøke i året), og da er det fort raske 6 prikker og minimum 3 ukers inndragning av skjenkebevilgning hvis baren nekter dem.

Så det er ingen som ville nektet politiet inn, men politiet ville ikke gått inn heller for å gjøre skjenkekontrollørenes sin jobb. Det er heller ikke de som deler ut prikker. Men skjenken hadde nok kommet ganske fort på plass pga tips fra politiet.

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men vi kan ta ett dilemma her da..


Case 1
Politiet tar seg inn i en bar for å arresterer en person som rømte fra politiet og tok seg inn på baren, de fikk fakket den tyven.. De tok seg så inn i baren lovelig vis så de kan arrestere personer. Kan de så også ta seg til rette å sikte en person som sitter å sniffer koakin om de observerer det?
 

Case 2
Politiet kjeder seg tar seg inn i baren uten lovelig grunn, og ser en person sniffe kokain i baren.. Kan de sikte denne personen?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

Annet eksempel : Politiet mistenker at det er for mange folk inne i lokalet i forhold til maks antall personer inne i bygget med tanke på brannforskrifter. Kan Politiet nektes tilgang for sjekke dette? Og om de tar seg inn uten tilgang er deres bevismateriale mot utestedet eventuelt svekket?

En avart av den er jo om stedet er fullt i forhold til brannforskriften, da må vel politiet vente til noen går ut før de kan slippe inn. Eller så brytes jo loven :p

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar

De kan prøve å nekte tilgang, men det vil nok ikke politiet bry seg om der og da. Og jeg tviler på at dørvaktene ønsker seg et basketak. Om politiet har skjellig grunn til å tro at et lovbrudd blir begått på et offentlig sted, vil jeg tro at de har rett til å ta seg inn. Det bør brukes skjønn i slike tilfeller, da et lite lovbrudd ikke trenger å være verdt oppstyret.

Det har dessverre vært en del tull ang. dette med politiet og kommunens praksis ang. skjenkebevilling. Blant annet har en mye omtalt politiorganisasjon brukt bevilgningene til å spre propaganda ang. narkotika.

Lenke til kommentar

Det er eit skille mellom privat område og område som er opent for offentlegheita. På ein bar som er open for offentlegheita vil politiet ha adgang for å utføre vanlege politioppgåver. På privat område som ikkje er opent for offentlegheita så må pilitiet følge politiinstruksen.

Eg tenker likevel at i alle fall i eksempel 2 så vil politiet ha adgang etter § 8-7 punkt 4 fordi overfylte lokaler er ein fare for allmenheita. I eksempel 1 så kan det å sjekke om det er mindreårige til stades gå under ro og orden, men då må det nok også knyttast opp mot ein mistanke. 

Eit anna verktøy som politiet har er gjennom å gi pålegg, f.eks pålegg om midlertidig stenging slik at alle må forlate skjenkeplassen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 timer siden):

Det er eit skille mellom privat område og område som er opent for offentlegheita. På ein bar som er open for offentlegheita vil politiet ha adgang for å utføre vanlege politioppgåver. På privat område som ikkje er opent for offentlegheita så må pilitiet følge politiinstruksen.

Eg tenker likevel at i alle fall i eksempel 2 så vil politiet ha adgang etter § 8-7 punkt 4 fordi overfylte lokaler er ein fare for allmenheita. I eksempel 1 så kan det å sjekke om det er mindreårige til stades gå under ro og orden, men då må det nok også knyttast opp mot ein mistanke. 

Eit anna verktøy som politiet har er gjennom å gi pålegg, f.eks pålegg om midlertidig stenging slik at alle må forlate skjenkeplassen. 

En bar er helt klart privat selv om den er tilgjengelig for offentlige personer.. Som eier kan du nekte alt og alle å komme inn på tomten din også politi. Sånn jeg forstår lovverket..

Lenke til kommentar
Krozmar skrev (49 minutter siden):

Som eier kan du nekte alt og alle å komme inn på tomten din også politi

Politi kan også være i sivil. Ikke sikkert det vil fungere i praksis å nekte politiet adgang, flere steder i landet har de blitt mer slik at de skal veilede og hjelpe utestedene. Det ligger vel i kortene at et utested ikke kan si nei til slik veiledning. 

Forstår det slik at politiet har fått en utvidet rolle under det årlige russetreffet i Kongeparken. Kongeparken er en privat fornøyelsespark. Det virker ikke slik at parken kan si nei til at politiet fungerer som vakter under store tilstelninger.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 17.5.2022 den 0.09):

Spørsmålet står ganske greit forklart i overskriften, og har ikke noen annen verdi enn å prøve å finne et svar på en diskusjon jeg hadde rundt dette med en kompis. Lovtekstene jeg har funnet rundt dette fremstår som litt uklare og kan kreativt tolkes litt slik en vil.

Et eksmpel, politiet mistenker at det kan være mindreårige som blir skjenket inne på et utested, kan de nektes tilgang? Om de tar seg inn uten tilgang er deres bevismateriale mot utestedet eventuelt svekket?

Annet eksempel : Politiet mistenker at det er for mange folk inne i lokalet i forhold til maks antall personer inne i bygget med tanke på brannforskrifter. Kan Politiet nektes tilgang for sjekke dette? Og om de tar seg inn uten tilgang er deres bevismateriale mot utestedet eventuelt svekket?

Politiet har anledning til å ta seg inn etter politiloven § 7 første ledd nr. 3, jf. andre ledd. Det er ikke krav om skjellig grunn til mistanke - slik det er i straffeprosessen. For inngrep etter politiloven er det nok med rimelig grunn. 

Utover dette har politiet en generell adgang til å føre kontroll med forhold som hører inn under det kommunale kontrollsystemet, jf. norsk lovkommentar til alkoholloven § 1-9. Dette må sies å være logisk, da politiet har en generell stengningsadgang etter alkoholloven § 1-8a og serveringsloven § 17. Hadde ikke politiet hatt adgang til å føre kontroll, ville stengningsadgangen fort blitt illusorisk. Det skal ellers nevnes at det i den gamle politiinstruksen var eksplisitt uttrykt at kafeer, forlystelseslokaler mv. stod under politiets særlige tilsyn. I den nåværende politiinstruksen § 8-7 følger det at politiet i utgangspunktet har rett til å gå inn i privat lokaler som står under politiets særlige tilsyn. Observer ellers også politiinstruksen § 8-6 om offentlige møter, forsamlinger o.l.

Endret av Star Fox
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Star Fox skrev (10 minutter siden):

Politiet har anledning til å ta seg inn etter politiloven § 7 første ledd nr. 3, jf. andre ledd. Det er ikke krav om skjellig grunn til mistanke - slik det er i straffeprosessen. For inngrep etter politiloven er det nok med rimelig grunn. 

Utover dette har politiet en generell adgang til å føre kontroll med forhold som hører inn under det kommunale kontrollsystemet, jf. norsk lovkommentar til alkoholloven § 1-9. Dette må sies å være logisk, da politiet har en generell stengningsadgang etter alkoholloven § 1-8a og serveringsloven § 17. Hadde ikke politiet hadde adgang til å føre kontroll, ville stengningsadgangen fort blitt illusorisk. Det skal ellers nevnes at det i den gamle politiinstruksen var eksplisitt uttrykt at kafeer, forlystelseslokaler mv. stod under politiets særlige tilsyn. I den nåværende politiinstruksen § 8-7 følger det at politiet i utgangspunktet har rett til å gå inn i privat lokaler som står under politiets særlige tilsyn. Observer ellers også politiinstruksen § 8-6 om offentlige møter, forsamlinger o.l.

Takker for at du tar deg tid til å svare så grundig på dette. alkoholloven § 1-8a var og det jeg fant frem når jeg hadde denne diskusjonen før jeg lagde denne tråden og konkluderte med at de måtte kunne ha tilgang for å kunne gjøre jobben sin. Ellers mye god informasjon i innlegget ditt, jeg tar av meg hatten for deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...