Gå til innhold

Problemer med coax til TV box nr 2


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Coax inn i huset til en veggboks, uttakene går til TV og modem for internett.

Har forsøkt å bruke en slik splitter på veggboksen: (https://www.clasohlson.com/no/Forgrening-antennekabel/p/38-8753).

Etter splitteren får jeg signaler på TV/boks 1 men ikke TV/boks 2.

Spørsmålet er: Må jeg bruke en veldig spesifikk kabel, eller type utstyr for at dette skal fungere? Eller er coax veldig rett frem når det er snakk om korte avstander i hus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at det kommer en koaks inn til huset? Koaks er greit for tv, men kan fort bli en flaskehals ved internett til flere brukere. Koakskabel er halv duplex og tp gir deg full duplex uten noe ekstra kostnad. Å splitte en koaks gir ytterligere problemer.

Om leverandøren din virkelig leverer koaks til huset, terminer den fortest mulig å forgren videre med vanlig tc, nettverkskabel om du vil, typisk er cat 6 helt standard nå om dagen. Gir også fordeler om du trenger switch, prioriteringsoppsett (QoS) osv.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Pop said:

Er du sikker på at det kommer en koaks inn til huset? Koaks er greit for tv, men kan fort bli en flaskehals ved internett til flere brukere. Koakskabel er halv duplex og tp gir deg full duplex uten noe ekstra kostnad. Å splitte en koaks gir ytterligere problemer.

"Koakskabel er halv duplex"? Nei. Upstream og Downstream skjer på forskjellige frekvenser og skjer samtidig. Downstream og upstream er riktignok usymetrisk, slik at det er lavere upstream-hastighet enn downstream-hastighet. For de aller fleste er vel ikke dette en spesielt stor utfordring.

Å splitte koaks trenger ikke å gi noen problemer. En splitter gir en demping av signalet på f.eks. 3dB og vil normalt sett være uten noen praktisk betydning med mindre det ikke er noe galt med signalet "fra før" - dvs. at det er et veldig lavt signal. I mange tilfeller trenger man faktisk en viss demping av signalet når det er kommet inn i huset, og at det da f.eks. settes inn ekstra demping. 

Quote

Om leverandøren din virkelig leverer koaks til huset, terminer den fortest mulig å forgren videre med vanlig tc, nettverkskabel om du vil, typisk er cat 6 helt standard nå om dagen. Gir også fordeler om du trenger switch, prioriteringsoppsett (QoS) osv.

Vet ikke helt om det er noe jeg misforstår, men det du vel her sier blir litt "på viddene". Rent datanettverksmessig, er jo dette en helt vanlig "koaksinstallasjon" - eller da altså bredbånd via HFC som kanskje blir mer rett betegnelse. Det går koaks fram til et modem. Bak modemet settes det opp en vanlig wifi-ruter og man kan kjøre Ethernet videre for datatrafikk. Alternativt kan det være en wifi-ruter med integrert modem.

TV blir imidlertid en annen sak. Skal man ha flere tv-dekodere, vil det gjerne være behov for koaks fram til de. Spørsmålet kan jo imidlertid være om tv-boks nr. 2 trenger å være en boks fra leverandøren, eller om man der like gjerne kan bruke tv-leverandørens app på en AppleTV, Chromecast e.l.

Endret av NULL
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, SHIGGAE said:

Hei!

 

Coax inn i huset til en veggboks, uttakene går til TV og modem for internett.

Har forsøkt å bruke en slik splitter på veggboksen: (https://www.clasohlson.com/no/Forgrening-antennekabel/p/38-8753).

Etter splitteren får jeg signaler på TV/boks 1 men ikke TV/boks 2.

Spørsmålet er: Må jeg bruke en veldig spesifikk kabel, eller type utstyr for at dette skal fungere? Eller er coax veldig rett frem når det er snakk om korte avstander i hus.

I utgangspunktet kan du bruke mye av det som selges av koakskabler, men her er det kvalitetsforskjeller. Kvalitetsforskjellene kan gjøre at signalet blir påvirket av andre ting innenfor frekvensområdet som benyttes. F.eks. en mobil koblet til på 700-900 MHz vil kunne påvirke signalet på koaksen, siden samme frekvensområde benyttes. 

Hvordan kvaliteten på kablene og splittere fra Clas O. er vet jeg lite om.

En tv-boks for koaks har gjerne en signalmåler inne i menyene. Et interessant element her er jo om du får et vist signal, eller ikke noe signal overhode. Når du kobler "boks 2" til der "boks 1" får signal, får du da signal på "boks 2"? Hvis du kobler kabelen som går til "boks 2" direkte i veggkontakten, får den da signal?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...