Gå til innhold

Hvor trygt er det å ha hjemmets dingser online?


Anbefalte innlegg

Flere og flere produkter i ulike kategorier har mulighet til å koble seg til wi-fi. Hvitevarer, brunevarer, håndverktøy, støvsugere, alt mulig.

Alt som er på nett kan angripes men er dette mer teoretisk enn en reell fare? Og er det enkelt eller vanskelig å komme på innsiden av hjemmet gjennom det smarte kjøleskapet, sammenlignet med å angripe en PC?

Bør man gi apparatene tilgang til wi-fi eller bør man la være?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på hvor avansert noe trenger å være for å ha nettverksfunksjonalitet så vil det alltid være en viss risiko uansett hvor godt gjennomtenkt dette er i IoT-dingsen. Graden av sikkerhetstankegang varierer stort, og noen produkter har elendig sikkerhet, mens andre er skumle fordi brukerene selv ikke endrer default passord etc.

En skal vel være i overkant paranoid for å avstå helt fra å koble slikt til nettet, men jeg skjønnet at folk kan oppleve betenkeligheter med det.

Spør deg selv om det har en åpenbar verdi som er verdt risikoen.

Sånn sett kan du redusere risiko ved å vurdere nytten på hver enkelt dings.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det aller enkleste er vel å sette opp iot enheten på et eget separat nett.

Ja, jeg vet at dette er langt utenfor kunnskapen til folk generelt, men er nok den enkleste og billigste løsningen.

Hvorvidt det er farlig med iot enheter på nettet kan nok variere, men nå skal det jo sies at printere kan også bli misbrukt og hacket. Og jeg ønsker ikke en tid hvor jeg må koble printeren til pc via usb kabel lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, xClaymanx said:

Det aller enkleste er vel å sette opp iot enheten på et eget separat nett.

Ja, jeg vet at dette er langt utenfor kunnskapen til folk generelt, men er nok den enkleste og billigste løsningen.

Hvorvidt det er farlig med iot enheter på nettet kan nok variere, men nå skal det jo sies at printere kan også bli misbrukt og hacket. Og jeg ønsker ikke en tid hvor jeg må koble printeren til pc via usb kabel lengre.

Men tiden da du måtte koble kjøleskapet til PC via USB har aldri eksistert så spørsmålet er jo hva som har endret seg som gjør det nødvendig i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/16/2022 at 1:59 PM, xClaymanx said:

Det aller enkleste er vel å sette opp iot enheten på et eget separat nett.

Ja, jeg vet at dette er langt utenfor kunnskapen til folk generelt, men er nok den enkleste og billigste løsningen.

Hvorvidt det er farlig med iot enheter på nettet kan nok variere, men nå skal det jo sies at printere kan også bli misbrukt og hacket. Og jeg ønsker ikke en tid hvor jeg må koble printeren til pc via usb kabel lengre.

Jeg har ikke tenkt på separat nett. Vet ikke om det er mulig men vi får se.

Haha. Jeg har aldri hatt så ny printer at den var trådljøs.

 

 

On 5/16/2022 at 2:17 PM, Kajac said:

Her er en nordmann som fikk hele smarthuset sitt hacket: https://www.aftenposten.no/bolig/i/5GyPJO/smarthuset-deres-ble-hacket-dummere-hus-faar-man-ikke

Personlig har jeg kun enkelte ting koblet til wifi, og alt jeg kan kan brukes offline om nødvendig.

1. Teknisk feilsøking og retting.

2. Ring "Åndenes makt".

 

Lenke til kommentar
On 5/16/2022 at 1:48 PM, vidor said:

Spør deg selv om det har en åpenbar verdi som er verdt risikoen.

Det er et vanskelig spørsmål så lenge man ikke kjenner risikoen! Fordelelen er å kunne fjernstyre ting som varme og annet. Kanskje laste ned oppdateringer til apparatene.

 

Lenke til kommentar
15 hours ago, Helm said:

Det er et vanskelig spørsmål så lenge man ikke kjenner risikoen! Fordelelen er å kunne fjernstyre ting som varme og annet. Kanskje laste ned oppdateringer til apparatene.

En viss risiko er det uansett hvor trygt produsenten påstår det er, men om du velger en god leverandør har du minimalisert risiko. Spesielt om du har et opplegg hvor dingsen bare får nett når den trenger det og ikke er koblet opp 24/7/365

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...