Gå til innhold

– Denne tørre batteri­løsningen kan bli Elons våte drøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så kan man også tenke seg at mange har hatt de samme våte drømmene som Elon Musk. Det gode med denne artikkelen er at fakta om energiregnestykket ved dagens batteribil- introduksjon blir nyansert. Per nå aksellerer denne omstillingen utslipp av CO2, og vil gjøre det i mange år. Reduksjon av utslipp er ikke realistisk uten å kutte utslipp.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Om Elon skal drømme om dette, så må det være en bedre prosess med like god eller bedre kvalitet enn Tesla gjør med sine nye 4680-celler, og det må helt gjøres enten raskere eller bedre, og på mindre eller likt areal.

Det jeg ikke klarer å få ut av artikkelen, er hvor dette er bedre enn det Tesla allerede sitter på. Derimot tror jeg dette er mer interessant for konkurrentene til Tesla, som sikkert gjerne vil gjøre tilsvarende som Tesla, helst uten å stjele patenter eller regelrett kopiere Tesla.

Derfor vil nok Tesla sin interesse bestemmes av om de vil kjøpe opp disse løsningene/kommende patentene for å hindre konkurrenter å få tak i denne teknologien.

Og uten å vite for sikkert, tror jeg ikke Tesla ville gjort det, for det bryter med Tesla sine Masterplans, som nettopp går ut på å snu hele industrien til å bli ren batteridrift på biler.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (8 timer siden):

Det gode med denne artikkelen er at fakta om energiregnestykket ved dagens batteribil- introduksjon blir nyansert.

Nei, artikkelen inneholder ingen absolutte tall. Det står kun "Mer enn en tredjedel av energien som kreves for å lage et batteri, kan gå med til denne tørkingen", uten å si noe om hva hverken tredjedelen eller helheten er.

NERVI skrev (8 timer siden):

Per nå aksellerer denne omstillingen utslipp av CO2, og vil gjøre det i mange år. Reduksjon av utslipp er ikke realistisk uten å kutte utslipp

Etter som du snakker om dette i samme åndedrag som elbiler så må jeg bare påpeke at du tar helt feil. Det CO2-utslippene elbilenes batterier har i produksjonen forbigås av fossilbiler allerede når bilene har kjørt ca 40 000 km. Siden en gjennomsnittlig bil varer mye lengre enn det så gir det netto reduksjon i CO2-utslippene.

https://www.faktisk.no/artikler/z259p/hvor-gronne-er-elbilbatteriene

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Om Elon skal drømme om dette, så må det være en bedre prosess med like god eller bedre kvalitet enn Tesla gjør med sine nye 4680-celler, og det må helt gjøres enten raskere eller bedre, og på mindre eller likt areal.

Nei, det må ikke være bedre på alle mulige måter å måle forbedringer på, enn de tjukkstutte batteriene fra Tesla, som forsåvidt ikke er noe spesielt annerledes enn at de er tjukkstutte og har en litt annen måte å pakke folien i endene av sylinderen. Fordelen er godt forklart i artikkelen uten å avsløre hverken noe teknisk eller økonomisk. Sistnevnte får vi nok aldri noe offentlig svar på.

Det er riktig at det er umulig å sammenligne med Teslas 4680 formfaktor. Både fordi artikkelen mangler konkret info og fordi vi mangler info fra Tesla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Simen1 said:

Nei, det må ikke være bedre på alle mulige måter å måle forbedringer på, enn de tjukkstutte batteriene fra Tesla, som forsåvidt ikke er noe spesielt annerledes enn at de er tjukkstutte og har en litt annen måte å pakke folien i endene av sylinderen.

Jeg tror du misforstod her. Jeg tviler sterkt på at det er formfaktoren @Snowleopard snakker om. Derimot var Tesla veldig tydelige da de introduserte 4680-batteriene, at elektrodene i 4680 blir produsert tørt, for å spare både plass og energi. Lyder kjent? Faktisk nøyaktig det samme som denne artikkelen handler om. Jeg tipper du finner mer informasjon ved å søke etter "Tesla battery day" på YouTube.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Oklo skrev (1 time siden):

Jeg tror du misforstod her. Jeg tviler sterkt på at det er formfaktoren @Snowleopard snakker om. Derimot var Tesla veldig tydelige da de introduserte 4680-batteriene, at elektrodene i 4680 blir produsert tørt, for å spare både plass og energi. Lyder kjent? Faktisk nøyaktig det samme som denne artikkelen handler om. Jeg tipper du finner mer informasjon ved å søke etter "Tesla battery day" på YouTube.

Oklo, du har helt rett. Formfaktoren var totalt uten betydning her, om de produseres som sylindriske celler eller som flate celler betyr egentlig intet her.

Det som var poenget var prosessen med tørr produksjon som var vesentlig, men som tilsynelatende er akkurat det samme som Tesla gjør med 4680. Om Tesla finner at de kan gjøre det samme for de andre cellene sine for å spare kostnader, tid og samtidig redusere arealbehovet i forhold til dagens produksjon, får vi bare vente å se.

Så om dette har interesse for Tesla og Elon Musk, er altså:
1) Er denne metoden beskrevet her, raskere, billigere og/eller fungerer med billigere materialer uten at ytelsene forandres negativt.
2) Har Tesla/Elon Musk interesse i å forhindre at teknologien havner hos konkurrentene uten at de selv må løse dette?

Er svaret "Nei" på begge, er altså påstanden i artikkelen helt feil. Er den "Ja" på minst en av de, så er påstanden riktig. Men dette svarer eller antyder ikke artikkelen noe om.

At Tesla og Elon Musk følger teknologiutviklingen nøye, og vil være raskt ute med oppkjøp eller partnerskap om dette gir de fordeler de er ute etter, er vel temmelig selvfølgelig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Nei, det må ikke være bedre på alle mulige måter å måle forbedringer på, enn de tjukkstutte batteriene fra Tesla, som forsåvidt ikke er noe spesielt annerledes enn at de er tjukkstutte og har en litt annen måte å pakke folien i endene av sylinderen. Fordelen er godt forklart i artikkelen uten å avsløre hverken noe teknisk eller økonomisk. Sistnevnte får vi nok aldri noe offentlig svar på.

Det er riktig at det er umulig å sammenligne med Teslas 4680 formfaktor. Både fordi artikkelen mangler konkret info og fordi vi mangler info fra Tesla.

Litt underlig at du får tommel opp, når du bomma fullstendig på forståelsen av det som ble skrevet. Se forøvrig svaret jeg ga til @Oklo nå nettopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (3 timer siden):

Jeg tror du misforstod her. Jeg tviler sterkt på at det er formfaktoren @Snowleopard snakker om. Derimot var Tesla veldig tydelige da de introduserte 4680-batteriene, at elektrodene i 4680 blir produsert tørt, for å spare både plass og energi. Lyder kjent? Faktisk nøyaktig det samme som denne artikkelen handler om. Jeg tipper du finner mer informasjon ved å søke etter "Tesla battery day" på YouTube.

De 46800-cellene som brukes i Austin, inneholder de noe av den "magien" som ble presentert på Battery Day eller er det bare de samme cellene i et større format? Av det jeg har fått med meg så er det mye som tyder på det siste.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, uname -i said:

De 46800-cellene som brukes i Austin, inneholder de noe av den "magien" som ble presentert på Battery Day eller er det bare de samme cellene i et større format? Av det jeg har fått med meg så er det mye som tyder på det siste.

Ok, jeg er litt overrasket over at du sitter med informasjon om det, men det spiller forsåvidt ingen rolle i denne sammenhengen, det var ikke det jeg kommenterte på. Poenget var uansett at tittelen til artikkelen er i beste fall misvisende, dette er ikke noen ny teknologi som Musk sikler etter, ettersom de allerede har denne teknologien, og var på det nivået som nevnes i artikkelen her (lab-stadiet med fungerende celler) for snart to år siden. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...