Gå til innhold

Hva må en elektriker kunne, i grove trekk?


Anbefalte innlegg

Jeg har idag fagbrev som telemontør. VG1 er felles for både elektro og tele, samt at VG2 fag som norsk, engelsk, samfunnsfag, matte, gym osv også er felles. Det jeg mangler, er isåfall programfagene i VG2 samt godkjent læretid. Jeg har lurt på å høre med bedriften jeg jobber i om det er mulig å få til noe opplæring der. Hvor jeg kjøper inn de VG2-bøkene som brukes i skoler og prøver å lære det teoretiske selv og ta privatisteksamen. Og å få delta litt i elektroarbeid i firmaet hvor jeg får bli mer kjent med det praktiske å jobbe med elektrikerarbeid, samt godkjent læretid og fagprøve.

Utover det rent tekniske, så er jo mye av det praktiske arbeidet og erfaringen likt mellom begge fagene. De tingene som skal til for å bli en selvstendig og selvsikker fagmann. Altså ting som å jobbe effektivt, strukturert, ha kundekontakt, generell arbeidserfaring for å få ting til å bli estetisk fint osv.

Det som er forskjellen er jo igjen i det tekniske, og dokumentasjon av ting, målinger som må gjøres. Jeg koblet en del "husholdningselektrisk", som stikkontakter, brytere og lampepunkt, og vært med på montering av veggbokser og rør til skjulte anlegg og slikt. Men jeg har aldri gjort noe av dokumentasjonsarbeidet som ligger bak. Beregning av vern, målinger med megger. Kjenne til flere kabeltyper og hvordan de kan og ikke kan forlegges. Jeg har heller ikke vært borti mer "heavye" kabler som inntakskabler på hus, jording, installasjoner i mer industrielle miljøer og slikt. Man har vel også "norsk standard" som sier litt om høyde og plasseringer av ting, hvor mange uttak man skal ha i visse typer miljø osv som jeg heller ikke er veldig kjent med.

Det jeg lurer på er, sånn i grove trekk, hva er det en elektriker må kunne og hvor ligger hovedtyngden av kompetansen? Jeg prøver å få litt oversikt over hvor mye innsats jeg må forvente å legge ned i det. Jeg anser meg selv som over gjennomsnittet dyktig som lett tar til meg ny lærdom. (men det gjør vel sikkert alle også)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gått samme rute selv, men etter tidligere reform. Ble først det som nå er VG2 som privatist eksamen. Derretter 2 år som lærling hvor jeg også fulgte skoleløpet til resten slik at VG3 eksamen gikk lett. Deretter fagprøve hvor jeg klarte å lure sensorene til å gi meg en meget godt bestått. (Fikk ett delmål med kombialarm i stedet for automasjon. Nevnte ikke at jeg hadde et fagbrev fra tidligere ved oppstart.)

Som insptector nevner er det mye som er annerledes innen teorien. Du må få god kontroll på NEK:400 er vel det viktigste og tyngste trinnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...