Gå til innhold

Teknologi endrer bilenes prismodell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har "jobbet litt" med nybilkjøp for en tid siden, og må vel si at det nærmer seg litt "IKEA-style" å sette sammen bilen også. Å velge farger, materialer i interiør, omfang av elektrisk opererte funksjoner mm. påvirker "produktet" pris. Pris er jo det "produktet" man skaper i den digitaliserte økonomien. Det handler jo om hvordan man skal binde kunden til seg. Hvordan Google og Apple setter opp sine avtaler er uvisst, men at pioneren Tesla også må inrette seg og bli med på leken tyder jo på at ingen kommer unna å innrette seg etter dominansen fra Google/Apple. Apple ville jo ikke kjøpe seg inn i Tesla. Takk og pris kan man vel si, men de så vel et større potensiale i å inkludere de etablerte bilprodusentene. Man må jo kunne leve med selve bilen også, det er jo tross alt bilen man behøver! Da har det betyning hvordan farkosten oppleves, og kjøreturen er kanskje en kjærkommen "fritid" fra skjerm og pipelyder? Det er tross alt mindre stress å høre rekke-6-eren male som en katt mens man skuer litt på landskapet man faktisk beveger seg i. Vil man egentlig dit hen at man informeres om at man nærmer seg Svolvær eller Bø fra skjerm og høyttalere?

God søndag!

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 15.5.2022 den 8.23):

Navigasjon er jo håpløst å selge all den tid det er gratis fra google osv.

At en tjeneste er gratis nå, gir ingen garanti for at den vil være gratis i fremtiden.

Ettersom du trekker frem Google Maps, så kan en jo bare se på hvordan en annen av tjenestene til Google, You Tube, har forandret seg de siste årene.

Noe lignende har også skjedd med nettavisene, der stadig mer innhold havner bak betalingsmur, til tross for at disse består av mange uavhengige selskap.

Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag skrev (21 minutter siden):

At en tjeneste er gratis nå, gir ingen garanti for at den vil være gratis i fremtiden.

Ettersom du trekker frem Google Maps, så kan en jo bare se på hvordan en annen av tjenestene til Google, You Tube, har forandret seg de siste årene.

Noe lignende har også skjedd med nettavisene, der stadig mer innhold havner bak betalingsmur, til tross for at disse består av mange uavhengige selskap.

Ja såklart det kan endres,  men jeg tviler. YouTube er gratis. At jeg må se en reklame før navigering går helt fint for meg.

Lenke til kommentar

Jeg sier i hvert fall et tydelig NEI TAKK! til dette svineriet. Programvare har aldri vært så enkelt og effektivt å programmere som nå og aldri så mangfoldig som nå. På sikt går vi inn i en tid der programvare blir gratis eller tilnærmet gratis gjennom reklamefinansiering, salg av persondata og betalt spesialtilpasning på oppdrag fra hver produsent. Når bilbransjen oppfører seg som "scalpers" og skal bygge et tårn av ekstrautgifter på programvare så er det bare å velge noe annet / stemme med lommeboka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man ikke bare spørre f.eks. BMW hva deres kunder mener? BMW har flere tjenester som er bakt inn i nybilprisen, hvorav enkelte av de bare varer i 3 år, før de må forlenges av eieren. Hvor mange av BMW-eierne fornyer et av abonnementene sine?

Ingen vits i å spørre tilfeldige folk på gaten om ting de ikke har et forhold til.

For øvrig ikke et nytt fenomen å måtte betale for enkelte tilleggstjenester. Vi har bare nye måter å løse problemene på.

F.eks. dette med å alltid ha oppdatert navigasjon. Før i tiden kunne man velge å betale skjorta for å få ny navigasjons-DVD i bilen når den skulle på service. Nå kan du nå betale litt mindre for å la bilen laste ned oppdaterte navigasjonsdata OTA. Vi sparer mellomleddet og kan oppdatere fra hvor som helst i verden, men må fremdeles betale for tjenesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg sier i hvert fall et tydelig NEI TAKK! til dette svineriet.

Enig, blir det mye av dette, så får jeg omsider et spark i rævva til å gjøre noe jeg egentlig alltid har hatt lyst til. Kjøpe meg en strøken gammel Aston Martin og bruke den resten av livet.

Endret av AL123
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg kommer aldri til å kjøpe en bil der jeg må betale for abonnement for å få funksjoner tilgjengelig.

Tenk på dette: Du eier en bil som begynner å slite på årene, men fortsatt betaler du full pris på abonnement for å få tilgang til funksjoner. Det er soleklart at bilfabrikantene vil tjene enormt på dette hvis folk finner seg i abonnementkjenester.

Abonnement blir ikke innført hvis folk lar være å kjøpe biler med slike fordyrende elementer. Det er bare å si nei!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har stor forståelse for at en ønsker å ta seg betalt for oppdateringer, det koster jo tross alt en del å lage disse. Men det er ingen ting i en slik abonnementsbasert forretningsmodell som tvinger produsentene til å yte noe for pengene de mottar. De kan fortsette å kreve abonnementsavgift selv om de har sluttet å levere nye oppdateringer.

For ikke å snakke om problemene dette på sikt vil føre til for folk med eldre biler, en vil få biler der både hardware og software er i god stand, men der de tilhørende funksjonene vil være utilgjengelige, på grunn av at produsentene har tatt ned lisensserverne.

Lenke til kommentar
Xantippe skrev (3 minutter siden):

Jeg kommer aldri til å kjøpe en bil der jeg må betale for abonnement for å få funksjoner tilgjengelig.

Tenk på dette: Du eier en bil som begynner å slite på årene, men fortsatt betaler du full pris på abonnement for å få tilgang til funksjoner. Det er soleklart at bilfabrikantene vil tjene enormt på dette hvis folk finner seg i abonnementkjenester.

Abonnement blir ikke innført hvis folk lar være å kjøpe biler med slike fordyrende elementer. Det er bare å si nei!

Jeg har kjøpt en bil der jeg må betale for abonnement for å få funksjoner tilgjengelig.

Jeg har ingen problemer med dette. Dette er tjenester det kosterbilfabrikanten penger å tilby fortløpende (de har selvfølgelig en fortjenestemargin i tillegg, jeg er klar over det) sånn at jeg er interessert i at bilfabrikanten tjener penger fortløpende på funksjonene. Alternativet er å betale en engangssum for tjenesten ved kjøp av bilen, og da hvis fabrikanten kommer i en økonomisk skvis på et seinere tidspunkt, eller endrer strategi, eller blir kjøpt opp, eller noe annet, så forsvinner plutselig tjenesten jeg allerede HAR betalt for (Opel Ampera-e, anyone?).

Med abonnement kan jeg bare la være å betale hvis tjenesten ikke lenger er interessant for meg, bilen skal stå parkert et halvår mens jeg er på jordomseiling eller av en annen grunn kjører lite, eller den slutter å virke eller bilen er en gammel haug som snart skal skrotes. Har jeg betalt en engangssum, da har jeg betalt da, og pengene er tapt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag skrev (28 minutter siden):

Jeg har stor forståelse for at en ønsker å ta seg betalt for oppdateringer, det koster jo tross alt en del å lage disse.

Det har aldri vært enklere og mer effektivt å produsere programvare. Det har aldri vært så stort utvalg av billiger og gratis programvarebiblioteker man bare kan laste ned fra for å generere funksjonalitet. Å kopiere programvare er gratis så produksjonskostnaden for programvare til en million biler er ikke høyere enn for én bil. Når bilprodusentene pumper ut millioner av biler med samme programvare så er ikke enhetsprisen særlig høy. Det blir bare smålig å kreve de kronene kostprisen er på og grådig å ta mange tusen for programvarefunksjoner som kan slåes av og på med et tastetrykk.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (53 minutter siden):

Det blir bare smålig å kreve de kronene kostprisen er på og grådig å ta mange tusen for programvarefunksjoner som kan slåes av og på med et tastetrykk.

Bilselskapene klarer ikke innovere på software/hardware-fronten, men du kan banne på at de kommer til å hive seg på SaaS-bølgen. Dessverre tror jeg det er uunngåelig. Folk stemmer ikke nok med lommebøkene. Jeg tror det må reguleringer til som gjør at man kan bruke f.eks. egne SIM-kort i bilen sin og krav om sikkerhetsoppdateringer gratis. Jeg skal ikke klage på at jeg ikke får nye funksjoner uten å betale, men jeg frykter enden på visa blir at ganske sentrale funksjoner blir abonnementslagt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...