Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:40 - 11:55 ×

Prisjusteringer på bestilt nybil - regler


jarmush

Anbefalte innlegg

Har bestilt meg ny VW elbil (Møller forhandler) og skrev under på kjøpekontrakten i januar. 

Etter dette ser jeg at prisene på min bilmodell har blitt justert opp 2 ganger hos forhandler. En gang i februar og nå i mai. 

Noen som vet om jeg skal betale den prisen som jeg signert på i kjøpekontrakten eller må være forberedt på evt å betale mer for min nye bil?

Skal forresten ringe forhandler på mandag for å sjekke, da jeg ble usikker nå. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jarmush skrev (6 minutter siden):

Har bestilt meg ny VW elbil (Møller forhandler) og skrev under på kjøpekontrakten i januar. 

Etter dette ser jeg at prisene på min bilmodell har blitt justert opp 2 ganger hos forhandler. En gang i februar og nå i mai. 

Noen som vet om jeg skal betale den prisen som jeg signert på i kjøpekontrakten eller må være forberedt på evt å betale mer for min nye bil?

Skal forresten ringe forhandler på mandag for å sjekke, da jeg ble usikker nå. 

Normalt sett skal du betale det som ble avtalt. Slik har det iallefall vært hos Tesla. Men alltid greit å sjekke:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener å huske at du kan kreve å oppheve kjøpekontrakten dersom prisen settes opp med mer enn 6%. Så Møller greier nok å holde seg under det tallet. og heller setter opp prisen i flere omganger, og hver gang under 6%.

Hvis du syns at prisstigninger pluss økte leveringstider ikke harmonerer med ditt behov, og ønsker å kansellere kontrakten, så kan du vel det mot et lite gebyr på 8% av kjøpesummen.

Skjønner godt at Møller tjener penger...

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Powertrainer said:

Høres jo helt sykt ut, en skriftlig kontrakt er en skriftlig kontrakt. Er jo ikke rart at det blir mange rettsaker hvis det er sånn det skal være.

Det er et eksplisitt punkt i kontrakten som sier hvilken prisstigning det er rom for:

image.png.768c82bc1c008f9905b2a0f15b885671.png

Dette er fra en kontrakt med Møller når jeg kjøpte bil for ca. 2 år siden.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (3 timer siden):

Det er et eksplisitt punkt i kontrakten som sier hvilken prisstigning det er rom for:

image.png.768c82bc1c008f9905b2a0f15b885671.png

Dette er fra en kontrakt med Møller når jeg kjøpte bil for ca. 2 år siden.

Okey,takk for info👍. Er jo veldig bra at det blir satt fokus på dette så folk er obs på det. Må da i beste fall være i gråsonen hvis det er tilfelle at prisøkningene blir oppdelt sånn at det i realiteten blir over 6%.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Powertrainer said:

Okey,takk for info👍. Er jo veldig bra at det blir satt fokus på dette så folk er obs på det. Må da i beste fall være i gråsonen hvis det er tilfelle at prisøkningene blir oppdelt sånn at det i realiteten blir over 6%.

Det er nok snakk om total prisøkning. Er den over 6% av avtalt kjøpesum er det hevingsgrunnlag uavhengig av om det er oppdelt eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har så langt ikkje lese om ein einaste som har fått justert opp prisen pga. lang leveringstid på VAG-bilane, så det går nok fint, men spør gjerne forhandlaren så er du sikker.

Dei har nok anledning til det iht. kontrakten, men ikkje sett at det blir gjort.

Lenke til kommentar

Snakket med forhandler hos Møller Bil i dag og ble fortalt at de har prisgaranti på kjøpekontrakter som er underskrevet. Han nevnte også noe om at Møller ønsket å strekke seg litt lengre pga den lange leveringstiden som mange kunder opplever. 

Bestilte min ID.4 i januar og siden den gang har VW hatt 2 prisjusteringer, slik at prisen på min bil nå, ca 4 mnd senere har økt med omtrent kr 20 000,-

Bestilte bil i grevens tid da. Og neste år kan det i tillegg bli moms på el-biler. 

Bilen er forresten ankommet Norge og kan sannsynligvis hentes ut 30.mai iflg selger. 

 

 

Endret av jarmush
Tilføyelse til innlegget
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...