Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betyr dette at anken er gått gjennom?


QuizIsland

Anbefalte innlegg

Eg og advokaten min sendte inn anke til Gulating Lagmannsrett for ca 4 uker siden. ( Vi anket straffeutmålingen, ikkje straffeskuld )

Advokaten min hadde lite tru på at den kom til å gå gjennom, da nåløyet for å slippe inn i lagmannsretten med såkalte "småsaker" er trangt. Men er fortsatt snakk om 26 dager fengsel, så er ikkje ein småsak for meg. 

Orker ikkje plage advokaten i helga, så skulle gjerne vite om anka faktisk har gått gjennom, eller om dette bare eit eit slags steg i prosessen.

Brev fra Gulating Lagmannsrett:

Lagmansretten finner at anken over straffeutmålingen bør henvises til ankeforhandling etter straffeprosessloven §325, jf § 321 annet ledd.

Beslutningen er enstemmig.

SLUTNING: Anken over straffutmålingen henvises til ankeforhandling.


Noen som har peiling? For meg ser det jo ut som den har gått gjennom, men på samme tid så står det jo ankeforhandling...?

Endret av QuizIsland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er best å spørre advokat over helgen hvordan dette fungerer, men tok med på samme tid friheten til å forsøke å finne ut av hva disse tingene betyr. Siterer Wiki:

Quote

Anke over straffedomRediger

En anke mot en dom i en straffesak kan rette seg ved forskjellige sider av dommen.[8] Ankes det over bevisbedømmelsen under skyldspørsmålet vil ankeforhandlingen føre til et helt ny behandling av saken (også kalt fullstendig anke eller bevisanke). Anke over saksbehandlingen, lovanvendelsen eller reaksjonsfastsettelsen (vanligvis straffutmålingen) fører til en såkalt begrenset anke hvor ankedomstolen kun behandler det som er påanket på nytt (…)

Videre på lovdata:

Quote

§ 325.

Blir anken ikke avgjort etter foranstående regler, skal den henvises til ankeforhandling. Henvisningsavgjørelsen kan ikke ankes eller brukes som ankegrunn.

Henvisningsavgjørelsen skal forkynnes for den som har fått krav som nevnt i § 3avgjort i den avgjørelsen anken gjelder. Fornærmede gis samtidig en frist for å begjære behandling av krav etter § 3 jf. § 428, eventuelt imøtegå begjæring fra siktede etter § 311 første ledd annet punktum eller § 310 første ledd annet punktum.

Så… antar at dette betyr at det er gått igjennom. Men tolker det som at hele saken får en ny vurdering, ikke bare det ene spørsmålet… eller? Som sagt, interessant sak men har ikke nødvendig kompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (5 minutter siden):

Tror det er best å spørre advokat over helgen hvordan dette fungerer, men tok med på samme tid friheten til å forsøke å finne ut av hva disse tingene betyr. Siterer Wiki:

Videre på lovdata:

Så… antar at dette betyr at det er gått igjennom. Men tolker det som at hele saken får en ny vurdering, ikke bare det ene spørsmålet… eller? Som sagt, interessant sak men har ikke nødvendig kompetanse.

Meget usikker sjølv om det blir ny rettsak eller om dei berre går gjennom bevisene som ligger i saken. Men da ser det i alle fall ut som anken er gått gjennom, så får vi håpe dei kjem fram til at fengsel i denne saken her er heilt latterlig.

Greit nok overreaksjon, men når nokon tar søvnen min og plager meg over 2 dager på denne måten, så må dei forvente ein reaksjon. 

Sjå bilder lagt ved om du vil lese kva saken handler om.

1q.png

2q.png

3q.png

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Oi! Hmmm, jeg skal ikke dømme eller mene så mye, men anbefaler å skjule sitatet da det nok blir litt enkelt for folk å identifisere deg. Så slipper du at det blir en post hvor det sklir ut til å bli skyttergrav-diskusjoner :) Kan Forøvrig, for å lette stemningen, nevne at når jeg var liten banka postmannen i gata meg en gang (en rekke spark i ræva) når jeg lekte samme lek, så nå som jeg er voksen har jeg forstått hvor plagsomt disse greien er (postmannen gjorde vi ikke noe med, og har i voksen alder snakket med han om hele greia - blitt en litt rar og morsom historie).

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 minutter siden):

Oi! Hmmm, jeg skal ikke dømme eller mene så mye, men anbefaler å skjule sitatet da det nok blir litt enkelt for folk å identifisere deg. Så slipper du at det blir en post hvor det sklir ut til å bli skyttergrav-diskusjoner :) 

Takk for tips, men det går heilt fint. Om admin mener det er upassende, så der det bare å slette :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Fengsel i slike tilfeller er bortkastet bruk av våre penger.
Inndragelse av våpen og samfunnstraff er best for samfunnet.

Blir du dømt til fengsel, så havner du mest sanynslig i en sonekø, som igjen gjør dommen tullete.

Heilt enig, våpen er beslaglagt. Samfunnstraff hadde eg tatt på flekken. Fengsel her er heilt tragisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, QuizIsland said:

Greit nok overreaksjon, men når nokon tar søvnen min og plager meg over 2 dager på denne måten, så må dei forvente ein reaksjon. 

Det kan vel se ut som at vi har å gjøre med en sak innenfor rettsområdet "ellevill strafferett". Synes det er bra om beskrivelsen postet over kan bli stående slik at offentligheten kan få innsikt i det nye rettsområdet.

Hva ankeforhandlingen kommer til å handle om, det kommer vel litt an på hva som står formulert av påstander i anken. Hvis det stort sett er enighet om "sakens faktum", og det hele for det meste handler om "riktig lovanvendelse", så kan det vel være at ankeforhandlingene for det meste vil handle om "fagjuridiske problemstillinger", altså aktor og forsvarers diskusjon om hva som er riktig lovanvendelse i forhold til straffeutmålingen.

Det hadde vært ganske interessant om dommen fra lagmannsretten blir postet her slik at offentligheten kan få innsyn i det nye rettsområdet "ellevill strafferett". Skulle man kunne gjette på at straffen blir satt ned eller at den blir gjort betinget, slik at det ikke blir noen soning? (Forutsatt ingen nye skudd i løpet av den nærmeste framtid.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
QuizIsland skrev (7 timer siden):

Heilt enig, våpen er beslaglagt. Samfunnstraff hadde eg tatt på flekken. Fengsel her er heilt tragisk.

Retten vil nok bekrefte eller endre straffen opp eller ned basert på saken og loven. Hva du mener eller ønsker er ikke veldig relevant, selvsagt ønsker alle lav straff. At du ikke ser alvoret i saken er ikke nødvendigvis formildende.

Sitat

CONCLUSIONS: One person each year dies from an air powered weapon injury in the United Kingdom.

Air weapon fatalities. - PMC (nih.gov)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/14/2022 at 8:43 PM, Salvesen. said:

Stakkars unger, håper ikke de får varige psykiske problemer.

Eller kanskje motsatt at de fikk seg noen gode psykiske sperrer som medfører at de slutter å ringe på dørene til folk i utide. Er ikke det man kaller for læring ved prøving og feiling?

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Morgens skrev (På 19.5.2022 den 9.58):

Hvordan gikk dette?

 

Jeg kastet en brødrister i boblebadet som noen ungdommer hadde funnet ut de ville ta et nattbad i. Politiet ble tilkalt - jeg fikk personalia på alle og sendte regning for rens.

Dette er sterkt. 

Anken gjekk gjennom, så nå må eg bare vente og sjå kva som skjer videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...