Gå til innhold

En av fire vil forby elsparkesykler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kun påbudt hjelm for de under 15? Hva er det for no tull... 20km/t gir alvorlige traumer for enhver.

Forbud vil jeg imidlertid ikke ha... ser stadig flere eldre uten lappen som har funnet seg ett enkelt hjelpemiddel i sparkesykkelen, samtlige hittil med vett i panna og hjelm på hodet.

Da er det værre med den middelaldrende kondomsykklistene som ikke en gang bryr seg om fartsgrensen i 30 sonene våre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der er det også flatt. El-sparkesykkler passer perfekt her i Bergen. De takler bakkene, og jeg trenger ikke være redd for at de blir stjålet (i motsetning til elsykkelen, som jeg bare kan ta til og fra jobb hvor det er låst garasje). Jeg bodde et år i Amsterdam, og el-sparkesykkel gir meg den samme frihetsfølelsen som sykkel der ga meg der nede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (46 minutter siden):

Kun påbudt hjelm for de under 15? Hva er det for no tull... 20km/t gir alvorlige traumer for enhver.

Forbud vil jeg imidlertid ikke ha... ser stadig flere eldre uten lappen som har funnet seg ett enkelt hjelpemiddel i sparkesykkelen, samtlige hittil med vett i panna og hjelm på hodet.

Da er det værre med den middelaldrende kondomsykklistene som ikke en gang bryr seg om fartsgrensen i 30 sonene våre.

Hjelp er ikke påbudt for noen på vanlig sykkel, selv om de går mye fortere enn 20 km/t

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kajac said:

Hjelp er ikke påbudt for noen på vanlig sykkel, selv om de går mye fortere enn 20 km/t

Dessuten er forskninga ganske usikker på om påbudt hjelm faktisk senker skader og dødsfall, er nok av statistikk fra Australia der det iblant viser at det gjør det motsatte. Folk glemmer det at hjelm hjelper lite når ansiktet ditt blir oppskrapet eller du brekker ryggen i påkjørsel. Sist gang jeg leste om det var en del av hypotesen at hjelm førte til en ubevisst sikkerhetsfølelse blant både syklister og andre biler/trafikanter, som ikke sto i forhold til den faktiske risikoen og endret, ubevisst, risikotaking i kjøring til å bli mer farlig.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

På tide å ta tak i de på rulleski. De ferdes uten bremser, har fått det for seg at trafikken skal hindres , og de er svært uforutsigbare. Kanskje på tide å stoppe unntaket om at de kan bruke høyre side av veien. En tvang over til venstre som andre gående viste seg jo å redusere antall utøvere.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Inspector said:

Ble tidligere i uka forbikjørt av en elsykkel. En ungdom uten hjelm med mørke klær og i rundt 40-50 km/t.

Ikke merkelig hvis ulykkesstatistikken kommer til å bli preget av disse hvis ikke reglene skjerpes…

Nå er jo reglene allerede ganske klare på at en elsykkel ikke skal gi motorassistanse over 25 km/t (med mindre den er typegodkjent som moped, med de kravene som da følger).

Så enten er elsykkelen ulovlig (og da er det håndhevelsen og ikke reglene som er problemet), eller så var vedkommende i usedvanlig god form eller i en nedoverbakke. Og da hadde det gått fortere på en vanlig sykkel.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
22 hours ago, EremittPåTur said:

Kun påbudt hjelm for de under 15? Hva er det for no tull... 20km/t gir alvorlige traumer for enhver.

Forbud vil jeg imidlertid ikke ha... ser stadig flere eldre uten lappen som har funnet seg ett enkelt hjelpemiddel i sparkesykkelen, samtlige hittil med vett i panna og hjelm på hodet.

Da er det værre med den middelaldrende kondomsykklistene som ikke en gang bryr seg om fartsgrensen i 30 sonene våre.

Eldre er ikke middelaldrende? :D

Personlig støtter jeg gjerne et forbud mot utleie av el-sparkesykler. Folk respekterer i mindre grad noe de ikke eier selv og de hensettes hvor som helst og brukes i fylla. Forøvrig ser jeg like ofte folk på utleibare citybikes uten hjelm som jeg ser el-sparkesykler og dette fordi man ikke har de samme rutinene som om man eier fremkomstmiddelet selv. Tror ikke jeg har sett en eneste på citybike med hjelm i Oslo siste 6-7 år.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (35 minutter siden):

Nå er jo reglene allerede ganske klare på at en elsykkel ikke skal gi motorassistanse over 25 km/t (med mindre den er typegodkjent som moped, med de kravene som da følger).

Så enten er elsykkelen ulovlig (og da er det håndhevelsen og ikke reglene som er problemet), eller så var vedkommende i usedvanlig god form eller i en nedoverbakke. Og da hadde det gått fortere på en vanlig sykkel.

Det samme skjedde på gårsdagens sykkeltur. Jeg syklet tur med terrengsykkelen og holdt anslagsvis 20 km/t. El sykkelen forsvant raskt ut av syne på gangveien. En vei med mange barn, barnevogner og hvor jeg stadig må bruke ringeklokken for å varsle.

Hvorfor er el.sykkeleiere så negative til et minimum av trafikkultur ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre er det enkelte som manipulerer elsykkelen til å kunne assistere over 25kmt, men nå er det ganske lett å tråkke 30+ så lenge det er flatt uten motvind på en ikke-el sykkel også. 

Jeg er som deg. Holder lav hastighet når jeg ser folk og passerer de i gåfart etter å ha varslet med ringeklokke. Dessverre ser det ut som noe fler enn 1 av 10 ser ringeklokke som en "flytt deg" greie og blir litt stressa. De verste hopper ut i grøfta og stiller seg opp med et måpende blikk :D Men den brukes kun for at de skal være klar over at jeg kommer bakfra. Spesielt er det viktig når jeg ser noen går med hund så de kan stramma lina. Så hilser jeg alltid når jeg passerer.

Så jeg tror ikke det er "elsykkel eiere" men som med alt, individet på sykkelen.

Så har du de gående som kommer flere gående mot deg men som likevel insisterer på å bruke hele GSV bredden fremfor å flytte seg. Det er alltid like morsomt. Av og til er dette "barnevognmafiaen" som tenker at du skal hoppe av sykkelen og ut i grøfta fordi her kommer 2-3 barnevogner i bredden. De virker å ha "det er tross alt barn vi har i vognen her" mentalitet samtidig som det kan være litt tankevekkende hvordan de nærmest bruker barnevognen som et våpen med stive armer,  låst blikk og stram kjeve :D

Endret av Theo343
  • Liker 7
Lenke til kommentar
19 hours ago, Inspector said:

Det samme skjedde på gårsdagens sykkeltur. Jeg syklet tur med terrengsykkelen og holdt anslagsvis 20 km/t. El sykkelen forsvant raskt ut av syne på gangveien. En vei med mange barn, barnevogner og hvor jeg stadig må bruke ringeklokken for å varsle.

Hvorfor er el.sykkeleiere så negative til et minimum av trafikkultur ?

Av de flerfoldige tusen elsyklene som er solgt i Norge i løpet av de siste årene, hvor mange tror du faktisk er ulovlige?

Etter snart tre år med sykkelpendling til jobb i Trondheim pluss mye turer inn til sentrum har jeg observert to åpenbart ulovlige elsykler. Og det er mange elsykler i en by med så mye oppoverbakker. Resten holder stort sett samme fart som alle andre sykler, bortsett fra i oppoverbakkene selvsagt der de holder mye samme fart som på flatmark. Men siden det er lett å ta av farten i oppoverbakke, så er det ikke noe nevneverdig problem.

Min generelle observasjon er at av folk på hjul som holder ukomfortabelt høyt tempo på gang- (og sykkel-)vei, så er det overvekt av folk i spandex på enten helt uelektriske trimsykler eller på rulleski.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (På 14.5.2022 den 21.51):

Dessuten er forskninga ganske usikker på om påbudt hjelm faktisk senker skader og dødsfall, er nok av statistikk fra Australia der det iblant viser at det gjør det motsatte. Folk glemmer det at hjelm hjelper lite når ansiktet ditt blir oppskrapet eller du brekker ryggen i påkjørsel. Sist gang jeg leste om det var en del av hypotesen at hjelm førte til en ubevisst sikkerhetsfølelse blant både syklister og andre biler/trafikanter, som ikke sto i forhold til den faktiske risikoen og endret, ubevisst, risikotaking i kjøring til å bli mer farlig.

Jeg føler meg utsatt med de vanlige halvhjelmene. Jeg grøsser på tanken om å tryne uten hakebøyle. Har hørt mer enn nok om folk som har det. Hadde jeg hatt hakebøyle så hadde jeg sikkert følt meg tryggere og muligens ubevisst syklet mer risikofylt. Interessant forskning. Målt per km er risikoen skyhøy sammenlignet med bil. Risikoene bør analyseres og tiltakene målrettes. Velteulykker handler nok i stor grad om fart og manglende beskyttelse. Ulykkene der biler er involvert skyldes nok dårlig adskillelse av biltrafikk og sykkeltrafikk. Ulykkene med fotgjengere skyldes nok at disse ikke adskilles godt nok, samt en del "brukerfeil".

Lenke til kommentar
On 5/16/2022 at 10:55 PM, Iki said:

Relevant er det, men studien har jo noen svakheter som også blir påpekt i selve rapporten.

IMO, det største problemet med sånne analyser (i hvert fall i Norge) er at spesielt singelulykker på sykkel (og lignende transportmidler) ikke blir rapportert inn like metodisk som ulykker som involverer bil, så statistikkgrunnlaget er ganske svakt.

I tillegg så burde "sykkel"-gruppen antagelig segmenteres mer hvis man skal gjøre en sammenligning, fordi bruksområdet for sykler er en del større enn for elsparkesykler. Ideelt sett, så burde man nok sammenlignet ulykkesstatistikken for elsparkesykler med statistikken for syklister som holder seg på samme veier og i omtrent samme tempo. Treningssyklister som ligger i 40-50 km/t på landevei med 80-grense blir et helt annet bruksområde enn elsparkesykler som holder max 20 og stort sett holder seg i områder med max 50-sone.

Jeg som kanskje trør meg opp i 30 i nedoverbakke på rettstrekkene på gang-og-sykkelveien på elsykkelen min til og fra jobb har antagelig en mye lavere ulykkesrisiko enn treningssyklistene som kjører parallelt med meg i nærmere 60 i veibanen. Det er ikke nødvendigvis rett å ta gjennomsnittet av de to.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...