Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor «lav» totalvekt på bil?


Anbefalte innlegg

Hei

Hva er det som gjør at produsenter ender opp med «lav» totalvekt på bilene de produserer.

Ser enkelte elbiler der nyttelasten er veldig liten og forstår ikke hvorfor produsentene «skaper» det problemet.


Er det veldig fordyrende å produsere biler med høyere totalvekt? Jeg kan ikke forstå at 200kg høyere vekt skal utgjøre så voldsomme kostnader..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har kun med at de vil oppnå lengre rekkevidde.

En Tesla modell fikk høyere kapasitet, og kortere rekkevidde.
(Husker ikke hvilken)

Elbiler må testes med kun fører og totalvekten skal da ikke ha noe å si på rekkevidden.
Jeg kan laste 1 tonn, men det er stort sett bare meg i bilen.. 

Endret av Dubious
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne saken synes relevant:

https://www.tu.no/artikler/noen-elbiler-er-for-tunge-om-det-sitter-voksne-menn-i-alle-setene/512606

Det synes som om høy maks nyttelast driver opp kost til bremser og hjulpoppheng, og bidrar til vekt (og redusert rekkevidde).

Det hadde vært interessant å visst «hvor mye». Er det sånn at en 5-seter ikke har kapasitet til 5 voksne menn for at utsalgsprisen skal ned 2000,- og rekkevidden opp med 1km så er det en avveiing mange kjøpere kanskje er uenig i.

Å lage en bil som er trygg, komfortabel og sporty når den veier 1800kg vil nok medføre noen kompromisser hvis den også skal fungere godt når den veier 2800kg.

Man kan videre tenke seg at elbiler allerede er tyngre enn tilsvarende ICE biler. «Standard-komponenter» for bremser og sånt er kanskje tilpasset 1600kg og ikke 2400kg. Hvis så en bil på 2.4 tonn i tillegg skal kunne ta 1t nyttelast så må man kanskje utenfor «standardkatalogen» til underleverandørene og får pris/ytelse som er uforholdsmessig mye dyrere eller mer lastebilaktig bare pga volum og markedsmekanismer. En enkel løsning for å gi egenskaper/pris mer som det kunden forventer er kanskje da å kutte i totallast.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Høyere vekt stiller andre krav til bremser, fjæring og alt som medvirker til at kjøretøyet oppfører seg stødig. Når ting skal konstrueres mer solid fører det også til noe høyere egenvekt og produksjonen blir dyrere.

Produsentene skviser alt de kan for å spare bittelitt forbruk og noen kroner i produskjon.

Lenge før forbruk ble et viktig tema sparte bilfabrikker penger på å bruke så tynne strømledninger som mulig, noen ganger for tynne. Dette var et problem på noen motorsykler også. Akkurat nå husker jeg ikke hvilke merker og modeller som var mest utsatt for dette, men noen italienske og amerikanske hadde dårlig rykte.

 

Endret av Helm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 14.5.2022 den 9.31):

Det har kun med at de vil oppnå lengre rekkevidde.

En Tesla modell fikk høyere kapasitet, og kortere rekkevidde.
(Husker ikke hvilken)

Du husker feil. Tesla Model Y fikk høyere nyttelast, OG lenger rekkevidde.

Den hadde klassens laveste nyttelast, men nå har den klassens høyeste nyttelast, og lengste rekkevidde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (23 minutter siden):

Du husker feil. Tesla Model Y fikk høyere nyttelast, OG lenger rekkevidde.

Den hadde klassens laveste nyttelast, men nå har den klassens høyeste nyttelast, og lengste rekkevidde.

Dette gjelder vel de nye som nå kommer fra Kina (Edit: Dette var vel fra ca mars i år?), men disse har vel også bedre batteri. Skulle man bare endret nyttelast uten å gjøre noe med batteriet, ville de fått lavere WLTP-rekkevidde.

For de eksisterende Model Y så har de enn så lenge like lav nyttelast.
Ser man på flere av de som ligger på Finn og sjekker mot vegvesenet.no er jo nyttelast nede i 315 kg. Dette er idiotisk lavt, som gjør at mange i praksis kjører rundt ulovlig.
Ref:
https://elbil.no/fra-verst-til-best-i-klassen/

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (2 timer siden):

Dette gjelder vel de nye som nå kommer fra Kina (Edit: Dette var vel fra ca mars i år?), men disse har vel også bedre batteri. Skulle man bare endret nyttelast uten å gjøre noe med batteriet, ville de fått lavere WLTP-rekkevidde.

Batteriet? Nei såvidt jeg vet så var det en annen type bremser som gjorde det mulig å heve nyttelasten på typegodkjenningen.

KalleKanin skrev (2 timer siden):

For de eksisterende Model Y så har de enn så lenge like lav nyttelast.

Ja det er vanskelig å gi forrige årsmodell (2021) økt nyttelast. Det er mulig, men kostbart for Tesla, så det kommer nok ikke til å skje.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Hanhijnn said:

Batteriet? Nei såvidt jeg vet så var det en annen type bremser som gjorde det mulig å heve nyttelasten på typegodkjenningen.

Ja det er vanskelig å gi forrige årsmodell (2021) økt nyttelast. Det er mulig, men kostbart for Tesla, så det kommer nok ikke til å skje.

Batteriet økte fra 77 brutto til 82 brutto og, hadde de ikke økte vekta så ville nok wltp vært enda bedre.

Et større problem er som huyndai som har feil last reklamert, laste vekten som reklameres er for modeller uten ekstra utstyr som ikke selges i Norge så man får nesten 300 kg mer tyngre bil som spiser inn på laste kapasiteten.

https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-sa-lav-nyttelast-at-calle-kan-bare-ha-barn-som-passasjerer/224283

Endret av onkel_jon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (7 minutter siden):

Batteriet økte fra 77 brutto til 82 brutto og, hadde de ikke økte vekta så ville nok wltp vært enda bedre.

Var vel derfor WLTP-rekkevidde ble økt fra 507km til 530km, målt med 20" felger. Med 19" felger ble TMY LR målt til 565km WLTP. Ikke så gæernt det.

onkel_jon skrev (8 minutter siden):

Et større problem er som huyndai som har feil egenvekt reklamert, vekten som reklameres er for modeller uten ekstra utstyr som ikke selges i Norge så man får nesten 300 kg mer vekt.

https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-sa-lav-nyttelast-at-calle-kan-bare-ha-barn-som-passasjerer/224283

Ja det er et seriøst problem, som jeg håper Hyundai tar seriøst tak i snart. Sålangt har det vært lite vilje til å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
On 5/15/2022 at 1:22 AM, Helm said:

Høyere vekt stiller andre krav til bremser, fjæring og alt som medvirker til at kjøretøyet oppfører seg stødig. Når ting skal konstrueres mer solid fører det også til noe høyere egenvekt og produksjonen blir dyrere.

Det er jo et poeng, men det må da være minimalt i økning av vekt og pris. 

Hvor mye mer vekt ville det bidratt til 15-20kg? Det er jo ikke merkbart i praksis.
Hvor mye mer kostnad ville det gitt pr. bil? 3-4'000? Det kunne man lett betalt for at nyttelast kun var noe man svært sjeldent burde tenke på.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, WiiBoy said:

Hvor mye mer vekt ville det bidratt til 15-20kg? Det er jo ikke merkbart i praksis.

Noen ganger tror jeg de teller gram.

Og så er tendensen til å bare lage ting "gode nok" ganske gjennomtrengende i hele industrisamfunnet. Man strekker seg til et minimum som er satt.

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Helm said:

Noen ganger tror jeg de teller gram.

Og så er tendensen til å bare lage ting "gode nok" ganske gjennomtrengende i hele industrisamfunnet. Man strekker seg til et minimum som er satt.

 

Situasjonen de setter seg i er jo ikke "godt nok". Dersom bilene ikke kan brukes til formålet (5 personer med litt bagasje), så er det jo laaangt under par. Kost/nytten for rikelig med nyttelast er jo garantert tilstede.

Lenke til kommentar

Det har noe med vandring på fjærer og dempere å gjøre. Samt dekktrykk. Det skal jo helst matche godt med faktisk vekt for å ha gode egenskaper, men det går an å avvike en del i begge retninger. Dvs, at når man kjører alene med tom bil så vil aktuell vekt ligge ganske langt unna det optimale.

Det har også litt å gjøre med bremser, vektdistribusjon, hva bagasjeromsveggen tåler i en kollisjon osv. Det kan godt hende det må forsterkes mye for å få det godkjent.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...