Gå til innhold

Minister: Russland må ty til mikrobrikker fra hvitevarer i landets stridsvogner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (34 minutter siden):

Enn hvor fristende det hadde vært foretrekker jeg å ikke få 2000 atomstridshoder i trynet.

Dette tror jeg dessverre er uunngåelig om en ikke får tatt ut putin på en eller annen måte. Han nærmer seg enden og kommer til å fyre av om han får fortsette. Det er iallefall min bekymring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal russerne bytte halvledere på en haug med eksisterende stridsvogner? Dette gir ingen mening. Det er vel ikke slik at Russland produserer stridsvogner fortløpende ved behov og at samtlige i Ukraina er bygget etter februar i år ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trenger de virkelig mikroprosessoren fra en vaskemaskin for stridsvognene sine? Jeg tviler. Hver modell har forskjellig kretskort med forskjellig prosessor, så det ville føre til enorme mengder arbeid å tilpasse kode som disse skal kjøre. Det er sære og spesialiserte greier. Mer logisk å bruke PC-deler, da.

Hvorfor har de ikke tilgang til svartebørsen? Putin har masse støttespillere i vesten, som kan kjøpe deler og sende dem østover.

Håper de kobler det riktig, ellers får de ikke opp døra før kokevask og sentrifugering er ferdig.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Selv om mikrobrikker og annen elektronikk fra for eksempel oppvaskmaskiner nok i en del tilfeller kan dekke enklere behov i en stridsvogn, er ikke disse komponentene «røgga» (fra engelsk «rugged»), det vil si spesialprodusert for de ekstreme omgivelsene som militært utstyrt ofte utsettes for i form av blant annet temperaturer, fuktighet og bevegelser. 

Med bakgrunn i produksjon av satellitter så synes jeg at dette er litt av en overdrivelse. Man trenger ikke spesialbrikker for å tåle temperaturer og litt bevegelse. Hadde det vært iskaldt ute så kunne man kanskje begynt å snakke om at det er relevant, men så lenge det er varmere enn minus 20 grader så er vel ikke dette så veldig relevant. Kommersielle brikker tåler da fort 60-80 grader, og det skal vel litt til før det er såpass varmt inni stridsvognene? Det er jo ikke hetebølge eller ørken heller...

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
2 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Hvorfor i all verden skal russerne bytte halvledere på en haug med eksisterende stridsvogner? Dette gir ingen mening. Det er vel ikke slik at Russland produserer stridsvogner fortløpende ved behov og at samtlige i Ukraina er bygget etter februar i år ...

Jeg tenkte det samme. Sanksjonene er nye så hvordan kan dette allerede ha blitt et problem for dem? Russland hadde enorme antall pansrede kjøretøyer før krigen.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Helm skrev (2 timer siden):

Jeg tenkte det samme. Sanksjonene er nye så hvordan kan dette allerede ha blitt et problem for dem? Russland hadde enorme antall pansrede kjøretøyer før krigen.

 

 

Russland er en smule korrupt. En eller annen fikk mye penger for å kjøpe militær elektronikk. Vedkommende hadde lyst på egen yacht, og kjøpte noe annet og mye billigere pluss en kjekk liten fritidsbåt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ernie skrev (10 timer siden):

Med bakgrunn i produksjon av satellitter så synes jeg at dette er litt av en overdrivelse. Man trenger ikke spesialbrikker for å tåle temperaturer og litt bevegelse. Hadde det vært iskaldt ute så kunne man kanskje begynt å snakke om at det er relevant, men så lenge det er varmere enn minus 20 grader så er vel ikke dette så veldig relevant. Kommersielle brikker tåler da fort 60-80 grader, og det skal vel litt til før det er såpass varmt inni stridsvognene? Det er jo ikke hetebølge eller ørken heller...

Det ville vel være litt uheldig om en EMP gjorde at alle Russiske tanks på slagmarken ble ute av stand til å rotere tårnet fordi en liten føler til et par kroner involvert i styringen var følsomt for sånt.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...