Gå til innhold

Er vi klare for å eie mindre og dele mer? [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, geir__hk said:

 

Ser stadig mye av akkurat dette.
Håndtverkerbiler som ikke har sett en støvsuger på tøysetene de siste årene. Verktøy som ikke blir oljet. Verktøykasser med lekkasje på AA-batterier til noen radio som ikke blir brukt. 
Verktøy med smørbare ledd som ikke blir smurt ved montering, eller demontert ved senere anledning for å bruke noen kraftigere form for grease. 

Trenden er at jo mindre det blir brukt på en arbeidsplass, jo dårligere blir vedlikeholdet. 
Og vis man ikke har det som trengs for vedlikeholdet, blir det ikke utført på jobb selv om det er verktøy som brukes dagelig og degraderer enormt mye saktere ved vedlikehold. 

En stort del av oss leier også husrom for å ha noen plass å bo. Og det er mange store nedsider med dette. Fra investeringen til inneklimaet, til strømforbruket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, The Very End said:

Er det noen gode data på om det gir eller ikke gir fordeler? Ta streaming f.eks. Istedenfor at alle sitter på store harddisker med materiale, samt nødvendige utstyr for å gjøre dette tilgjengelig / avspille, så har man sentralisert dette hvor flere kan få tilgang til å kun trenge en nettleser på en veldig svak maskin for å spille av video. Det samme kan sies om nykommeren spillstreaming, hvor man også kun trenger en klient eller nettleser hos sluttbruker fremfor dyre komponenter bestående av langt flere ressurser enn billige.

Så var det dette med verktøy og diverse billigere ting på deling; er vanskelig å vite hvordan dette kommer til å fungere. Men forutsetningen må være at det lønner seg økonomisk, samt at man ansvarliggjøres for bruk slik at drittfolka som ikke behandler delingsting på en god måte sanksjoneres / utestenges til de har en bedre oppførsel. Nå åpner jo dette igjen tusen spørsmål og ting som må håndteres, men, gitt at det er økonomisk insentiver tror jeg ikke folk automatisk blir allergiske på å måtte dele ting de aldri bruker allikevel.

AWS og lignende (+ nettverkene mellom AWS og bruker) bruker masse strøm da. En enkelt harddisk gjør ikke nødvendigvis det. Filmen må dekodes hos mottaker uansett (skulle man streamet ukomprimert ville det kreve 10x-100x båndbredde av det vi har i dag, med tilsvarende høyt energiforbruk). Skulle gjerne sett noen tall på dette, men tror ikke det er obvious at streaming er et miljøtiltak. 

Spillstreaming kunne muligens redusert behov for prosessorkraft hos bruker, men så spørs det på overføringen igjen, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Curuion said:

Er egentlig ganske absurd måte vi lever på idag, ta f.eks et random byggefelt, man finner garantert verktøy osv i nesten hvert hus som kun brukes 1-2 ganger i året, jeg har ikke engang åpnet esken til skru maskina jeg fikk til jul. Om vi hadde samlet alt dette og delt på det, hadde det sikkert ikke trengtes 1/10 av alt utstyret vi har tilsammen. Trenger vi kjøkken i hvert hus ? kunnet fint hvert et felles kjøkken med noen som lager mat til hele byggefeltet, mye av matlaging kan automatiseres egentlig også. Med gode rutiner på vedlikehold og hygiene kunne vi delt på nesten alt igrunn.

Urk, problemer nok med å få familiemedlemmer til å legge verktøy på plass. Et helt boligfelt tror jeg hadde spredd en verktøysamling for alle vinder på en sesong...

Felles kjøkken høres helt forferdelig ut. Sjekk felleskjøkken på gamlehjem og sykehus, det er triste greier, det. Storkjøkken er sjelden en høydare, og så må man bli enige om hva man skal spise osv. Da hadde det vært bedre å prøve å få ned priser på å spise ute op restaurant, så kan folk gå dit de vil og spise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det skal implementeres bredt så må det gjøres i form av lov, ikke ved å gjøre ting for dyre for folk flest. 

Den enste grunnen til å ha sameie er for å redusere belastningen på miljøet, og da kan det ikke være sånn at noen kan kjøpe seg fri på de dagligdagse godene som evt. fjernes fra egeneie. 

At noen velger å benytte et firmas tjeneste for sameie eller leie har jeg ingen særlige følelser omkring. Jeg hadde trolig inngått en avtale med andre direkte og droppet mellomleddet, men man slipper vel et par praktiske utfordringer ved å få litt hjelp. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (20 timer siden):

Vel, det er ett aspekt med dette som ikke er kommentert på.

Sett at man eier et ikke ubetydelig objekt/redskap. Dette bruker man penger og tid på å vedlikeholde. Det frister da veldig veldig lite å låne dette objektet til personer som ræler rundt og driter f.. i å behandle andre sine gjenstander.

Dette har skjedd mange mange ganger med meg i min ungdom. Låne ut sykkel o.l. - bare for å måtte mase for å få gjenstanden tilbake, og da attpåtil i betydelig dårligere tilstand enn da jeg først lånte det ut.

Samme problemet er det i bedrifter med felles-verktøy. Du kan ha de fineste settene med boremaskiner liggende - la det gå 3-4 år uten at noen tar vare på det og kan garantere at mye av verktøyene ikke er i brukbar stand. Fordi brukerne ikke har et eierforhold og gir f... om deler/batteri ble gjenglemt/borte på arbeidssted.

Godt poeng! Eierskap motiverer til ansvar på en mye bedre måte enn leie.

Mange verktøy og ting slites bare som følge av bruk og ikke av oppbevaring. Det vil si at fellesverktøy lever korte intense liv, mens egne verktøy lever lange liv. Kanskje det bare er i bruk noen ganger i året og vare i mange tiår. Man kan kanskje estimere at slitasjen fra f.eks 1 person * 10 år tilsvarer slitasjen fra 10 personer * 1 år. Men da har man ikke tatt høyde for motivasjonen for vedlikehold, som er lavere for fellesverktøy. Så alt i alt kan det faktisk være mindre ressurskrevende at hver person eier hvert sitt verktøy.

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (10 timer siden):

Felles kjøkken høres helt forferdelig ut. Sjekk felleskjøkken på gamlehjem og sykehus, det er triste greier, det. Storkjøkken er sjelden en høydare, og så må man bli enige om hva man skal spise osv. Da hadde det vært bedre å prøve å få ned priser på å spise ute op restaurant, så kan folk gå dit de vil og spise. 

Jeg har bodd i kollektiv og er glad for å ha eget kjøkken nå. Selv det å dele kjøkken med ektefelle/samboer fører for en del par til konflikter om alt fra renhold til hvilken vei glassene skal stå og hvem som skal gjøre hva eller kjøpe inn ditt og datt, eller hvem som er skyld i at ting står og mugner eller går ut på dato. Jeg tenker at jo flere kokker jo mere søl, konflikt og matsvinn.

Lenke til kommentar
20 hours ago, geir__hk said:

Vel, det er ett aspekt med dette som ikke er kommentert på.

Sett at man eier et ikke ubetydelig objekt/redskap. Dette bruker man penger og tid på å vedlikeholde. Det frister da veldig veldig lite å låne dette objektet til personer som ræler rundt og driter f.. i å behandle andre sine gjenstander.

Dette har skjedd mange mange ganger med meg i min ungdom. Låne ut sykkel o.l. - bare for å måtte mase for å få gjenstanden tilbake, og da attpåtil i betydelig dårligere tilstand enn da jeg først lånte det ut.

Samme problemet er det i bedrifter med felles-verktøy. Du kan ha de fineste settene med boremaskiner liggende - la det gå 3-4 år uten at noen tar vare på det og kan garantere at mye av verktøyene ikke er i brukbar stand. Fordi brukerne ikke har et eierforhold og gir f... om deler/batteri ble gjenglemt/borte på arbeidssted.

 

 

Har du brukt feks hygglo og leid ut/leid ting egentlig?

Lenke til kommentar
Curuion skrev (21 timer siden):

Er egentlig ganske absurd måte vi lever på idag, ta f.eks et random byggefelt, man finner garantert verktøy osv i nesten hvert hus som kun brukes 1-2 ganger i året, jeg har ikke engang åpnet esken til skru maskina jeg fikk til jul. Om vi hadde samlet alt dette og delt på det, hadde det sikkert ikke trengtes 1/10 av alt utstyret vi har tilsammen. Trenger vi kjøkken i hvert hus ? kunnet fint hvert et felles kjøkken med noen som lager mat til hele byggefeltet, mye av matlaging kan automatiseres egentlig også. Med gode rutiner på vedlikehold og hygiene kunne vi delt på nesten alt igrunn.

Trenger man kjøkken? Hva i alle dager 😆  du er vel barnløs og singel tenker eg

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Villfaren said:

Trenger man kjøkken? Hva i alle dager 😆  du er vel barnløs og singel tenker eg

Mener å huske at det i USA for en tid tilbake var en trend til ikke å ha kjøkken med som standard i nye leiligheter dersom det fantes en Take-away-sjappe i umiddelbar nærhet.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Villfaren said:

Trenger man kjøkken? Hva i alle dager 😆  du er vel barnløs og singel tenker eg

Hehe :p, går ikke an slik som ting er idag da selvsagt. Blir kanskje litt for mye inspirert av The Venus Project osv. 

3 hours ago, trikola said:

Mener å huske at det i USA for en tid tilbake var en trend til ikke å ha kjøkken med som standard i nye leiligheter dersom det fantes en Take-away-sjappe i umiddelbar nærhet.

Noe lignende jeg tenkte på, bare legge inn bestilling via app også gå å hente seg, evt levering med robot/drone. Men slik det er nå, blir selv take-away fort rotete, tungvint og veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Curuion skrev (50 minutter siden):

Hehe :p, går ikke an slik som ting er idag da selvsagt. Blir kanskje litt for mye inspirert av The Venus Project osv. 

Noe lignende jeg tenkte på, bare legge inn bestilling via app også gå å hente seg, evt levering med robot/drone. Men slik det er nå, blir selv take-away fort rotete, tungvint og veldig dyrt.

Med en familie på 4 er det overraskende hvor mye tid en faktisk bruker på kjøkkenet. 

 

Er jo ikkje bare middag som blir gjort der. Men for all del. Noe funker alltid for noen 😊

Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Godt poeng! Eierskap motiverer til ansvar på en mye bedre måte enn leie.

Mange verktøy og ting slites bare som følge av bruk og ikke av oppbevaring. Det vil si at fellesverktøy lever korte intense liv, mens egne verktøy lever lange liv. Kanskje det bare er i bruk noen ganger i året og vare i mange tiår. Man kan kanskje estimere at slitasjen fra f.eks 1 person * 10 år tilsvarer slitasjen fra 10 personer * 1 år. Men da har man ikke tatt høyde for motivasjonen for vedlikehold, som er lavere for fellesverktøy. Så alt i alt kan det faktisk være mindre ressurskrevende at hver person eier hvert sitt verktøy.

Dersom vi var klare for å dele mer, så bør det vel også innebære økt omsorg for disse delte godene, en overgang til felleseie innebærer vel også en aldri så liten ideologisk omstilling hvor man må evne å ta vare på ting selv om man ikke er den eneste eieren.
På samme måte som bo-kollektiv og delte fasiliteter er mest suksess dersom alle utviser en delt forståelse og respekt rundt boligdelingen.

Hvis man bare deler ting og ivaretar en egoistisk selv-eier holdning vil nok ikke et slikt prosjekt fungere, av grunnene dere nevner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/14/2022 at 1:17 PM, Curuion said:

Trenger vi kjøkken i hvert hus ?

Så klart ikke. Kjøkken er mest for å sysselsette noen til å gjøre noe som ikke er nødvendig og som ofte er kilde til krangel.

Boligbyggere må begynne å tenke nytt. Fjern kjøkkenet og legg til en TV-stue. Man får aldri nok TV-stuer.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...